• AnSta

Vart ta vägen med skotträdd hund över Nyår

Känns inte kul att sitta ute i nattsvart skog nånstans (har bil) med vovven vid nyå..Alltså inte pga att det Är nyår, utan för att det är otäckt. Har provat det.

Förra året försökte jag få tag i en stuga att hyra via annons utan napp. Nu har jag tänkt på husvagn/husbil.

Att droga ner henne tycker jag inte hjälper riktigt. Vi pratar nästan dödlig skotträdsla här (hässjar, totalt okontaktbar, försöker fly mm).

Några tips?

• Svar på tråden Vart ta vägen med skotträdd hund över Nyår
  • Jemp
    Jemp skrev 2015-12-27 18:43:02 följande:

Flygplatsen?

Hotell där alltså
  • Pimpinellan

Några bekanta som bor på landet som inte ska skjuta upp raketer? Nån som har en avsides stuga du kan låna? Ta in på hotell?

• Drottningen70

Flygplatshoteell med andra hundägare.

• Fral13

Det finns egentligen bara en plats där man kan vara helt säker på att det inte skjuts raketer. Det är i närheten av flygplatserna (som är trafikerade). Ett av hotellen nära Arlanda har ett arrangemang för hundar och deras ägare. Men det är tyvärr fullbokat sedan länge. 
    Så alternativet då är att ringa runt till andra hotell/vandrarhem mm runt den stora flygplats som är närmast dig. Alt hyra en stuga/lägenhet eller hus inom den "säkra" området. 

• Mooomin

Man ska kunna binda något runt hunden så den blir lugnare, googla på det!

• CompelledInk
    Om du vill få bort beteendet skulle jag rekommendera att försöka leka med din hund när det smäller. Min mor hade en hund en gång som inte gick ut på flera dagar efter att det smällt, förra ägaren hade väl nog gosat med hunden när det smällt eller något, men det beteendet fick hon bort på hunden genom att leka med bollar, pinnar osv. Annars är väl en flygplats bra att vara vid, där de inte smälls några raketer :) 
  • Anonym (J)
    Aniiee skrev 2015-12-27 18:46:17 följande:

Happy Dog/hundfesten på Arlanda?  Har även hört att samma anordnas på andra platser, men vet inte säkert. 

Asså Aniiee! Du är en stjärna, finns det något du INTE vet?! Tack snälla och gott nytt år på dig!
  • Aniiee
    Anonym (J) skrev 2015-12-30 21:22:02 följande:
    Asså Aniiee! Du är en stjärna, finns det något du INTE vet?! Tack snälla och gott nytt år på dig!
    Flatterer!

Och, jo, det finns MASSOR jag inte vet, än =P Och tur är väl det, annars hade jag haft så tråkigt =)

Gott nytt år =)
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • kalmarpiraten

Har du möjlighet att vara där du är helt säker på att det inte kommer att brännas av en enda smällare så är naturligtvis det det bästa. Men annars har jag själv testat att ha mina husdjur inomhus i ett rum där jag samtidigt har min stora kraftiga HiFi stereo. Dra på rejält med volym men välj ändå hyfsad lugn musik och låt hundarna vara i detta rum hela kvällen och natten.

Har själv testat detta flera år i rad på den tiden vi bodde i stad och det började smälla vid 18-tiden och höll på att smälla fram till 01 på natten. 

Lycka till!

• AnSta

Det bidde skogen i bil. Men det blev rätt mysigt faktiskt. Fällde bak stolen och så låg vi o tittade på stjärnorna. Men nästa år blir det Happy dog på Arlanda!

Förresten kan jag rekommendera TTouch Half wrap som några är inne på här. Lillan blir så lugn (även om det inte riktigt hjälper mot större fyrverkerikavalkader och dylikt.m

Tack allesammans för era tips och engagemang! Kram till ER!

• Anonym (Bi)

Vi var i fjällen på en enslig plats, i en fjällstuga, men de närmaste grannarna hade förstås laddat upp med flera "fyrverkeritårtor", både i år och förra året, så det går liksom inte att komma undan. 

Några bekanta som har hund åkte till Arlanda, och flera andra flygplatser har också startat hundverksamhet på nyårsnatten, läste jag i tidningen.

Svar på tråden Vart ta vägen med skotträdd hund över Nyår