• Carrro86

Thailand

Hej.

Vi är en familj på 4 personer.

Jag, min sambo, 1 tjej som blir 6 i år och en pojk som blir 3.

Vi har kollat på resa till Thailand o resa jan-17.

Men vill fråga om ni åkt charter el har ni bokat flygstol el hur har ni rest?

Mvh Carro

• Svar på tråden Thailand
  • kalmarpiraten

Alla gånger jag varit i Thailand så har jag bara bokat en tur och retur flight Köpenhamn > Bangkok med något seriöst flygbolag typ SAS, British Airways. KLM eller liknande. 

• driver28

Är i Thailand nu faktiskt :). Normalt för en barnfamilj skulle jag nog rekommendera charter vilket ger en organiserad resa från start till mål. Att boka flygstol och jaga logi på plats kan bli bökigt med språk och annat. Inte minst jet-laggade barn efter 11-15 timmar på resa. Ska ni till en ort eller åka runt?

Själv är jag där inga turister från Europa finns. Längst bort i öster. I stort sett ingen kan någon engelska här. Och man talar inte thailändska utan Isan som är lika olikt Thailändska som danska ungefär. Inte alla Thais förstår Isan heller ;). Tur att jag har tolk med mig...

• Carrro86
    kalmarpiraten skrev 2015-12-31 08:09:35 följande:

Alla gånger jag varit i Thailand så har jag bara bokat en tur och retur flight Köpenhamn > Bangkok med något seriöst flygbolag typ SAS, British Airways. KLM eller liknande. 

Reser du tillsammans med barn och hur har ni löst boende? Min sambo har tidigare varit i Thai men då åkte han själv för ca 7 år sen. Och då bokade han boende på plats. Men det är ju lite annat nu när man reser med barn. Det som blir en jätteskillnad är ju priset.
  • Carrro86
    driver28 skrev 2015-12-31 08:20:58 följande:

Är i Thailand nu faktiskt :). Normalt för en barnfamilj skulle jag nog rekommendera charter vilket ger en organiserad resa från start till mål. Att boka flygstol och jaga logi på plats kan bli bökigt med språk och annat. Inte minst jet-laggade barn efter 11-15 timmar på resa. Ska ni till en ort eller åka runt?

Själv är jag där inga turister från Europa finns. Längst bort i öster. I stort sett ingen kan någon engelska här. Och man talar inte thailändska utan Isan som är lika olikt Thailändska som danska ungefär. Inte alla Thais förstår Isan heller ;). Tur att jag har tolk med mig...

Oj vad härligt det låter! Får du skåla in nya året i värme ledans vi här hemma kommer frysa händerna av oss vid skålen ????

Reser du själv el med familj?

Vi har tänkt krabi, tror vi. Har du tips?

Har du bokat charter nångång o isåfall med vilka?
  • driver28
    Carrro86 skrev 2015-12-31 14:37:34 följande:
    Oj vad härligt det låter! Får du skåla in nya året i värme ledans vi här hemma kommer frysa händerna av oss vid skålen ????

Reser du själv el med familj?

Vi har tänkt krabi, tror vi. Har du tips?

Har du bokat charter nångång o isåfall med vilka?
    Ja jag vi stannar över nyår, vilket ju är idag! Så Gott Nytt år på er! 12-slaget är ju bara 9:45 bort. Inträffar alltså redan 18 svensk tid. Det är första gången i Thailand för mig.
  • gruvan

Jag har aldrig varit i Thailand med barn men när jag har åkt dit har jag också bokat flygstol och sedan boende på plats. Har dock varit i Filippinerna när sonen var 8 månader. Då bokade vi ett hotell i förväg eftersom vi ville ha AC och balkong/uteplats. Vi bokade det i en vecka och efter ett par nätter där kände vi att vi trivdes jättebra så vi bokade vidare för resten av resan på plats och det var inga problem. Det hade ju kunnat bli så att vi fått byta rum men vi hade tur och slapp det. Om ett år ska vi på långresa till bla Thailand i 6 månader med våra barn som då kommer vara 3,5 år och 6 månader. I Thailand har vi tänkt hyra hus i en månad och sen fortsätta resa runt. Om ni har planerat att åka till nåt lite mer turistigt ställe tror jag inte det kommer vara nåt större problem att hitta nåt på plats men skulle ändå boka för några dagar-en vecka i förväg ändå. Det är skönt att veta var man ska direkt när man har kommit fram och inte behöva leta runt trött med packning och ungar. Trevlig resa!

• Carrro86
    driver28 skrev 2015-12-31 08:42:54 följande:

Ja jag vi stannar över nyår, vilket ju är idag! Så Gott Nytt år på er! 12-slaget är ju bara 9:45 bort. Inträffar alltså redan 18 svensk tid. Det är första gången i Thailand för mig.

Ja vad härligt! Vi skulle också vilja fira in året i Thai, får söka för bästa resa o tips och särskilt när man reser med barn. Gott nytt år!
  • kalmarpiraten
    Carrro86 skrev 2015-12-31 08:35:03 följande:
    Reser du tillsammans med barn och hur har ni löst boende? Min sambo har tidigare varit i Thai men då åkte han själv för ca 7 år sen. Och då bokade han boende på plats. Men det är ju lite annat nu när man reser med barn. Det som blir en jätteskillnad är ju priset.
    Jag har varit i Thailand många gånger... första gången 1980 innan turisterna hade hittat dit. Samt flera gånger med min nu avlidna fru. Men nej, jag har inte varit i Thailand med barn.

Är era barn 3 och 6 år gamla så antingen kör på Driver28's råd - boka charter.
    Eller köp en vanlig tur- och returflight men boka första natten i Bankok online och se till att betala den och få bekräftelse på detta. SKRIFTLIG BEKRÄFTELSE!

Eller boka de två första nätterna online där andra natten är på det presumtiva dvs tilltänkta resmålet.

En sak ska ni veta - det är betydligt billigare att boka på plats på resmålet än att boka online. Däremot är det mer praktiskt att ha första natten i Bangkok bokad och likaså första natten på det tilltänkta resmålet bokad. Att komma till Bangkok uttröttad och börja leta hotellrum är ingen hit och dessutom med två barn på 3 och 6 år. 

Lycka till!

• SaraSahara

Vi funderar också på en resa till Thailand, under jul och nyår 2016. 17 dec - 7 jan

Så jag tänker att jag följer denna tråden och hoppas på lite tips, precis som du.

Jag tror att vi bokar flygstolar och sen gör upp en rutt och bokar hotellrum här hemifrån innan, modigare än så är vi inte ;)  Våra barn är då 6 och 10 år.

Vart har ni tänkt åka? Har ni funderat på någon "rutt"?

Med vänlig hälsning Sara

• Bong

Vi har varit i Thailand flera gånger tidigare men i vår blir första gången med barn.
    Ikväll bokar vi flyg och sedan får vi börja fundera på vart vi ska ta vägen. Jag brukar boka ett par hotellnätter hemifrån. Trivs vi kanske vi blir kvar, annars drar vi vidare.

Kika på www.latestays.com!

Svar på tråden Thailand