• Johannaanastasija

    Romerska tecken

    Jag ska tatuera mig på måndag och ska ha mitt person nummer som är

    95-09-25

    Men det är jätte svårt att hitta

    Kan någon hjälpa mig att skriva ner det så ja vet vad ja ska visa till tatto ????

  • Svar på tråden Romerska tecken
  • Aniiee
    Johannaanastasija skrev 2016-01-01 14:40:51 följande:

    Vill inte va c o SÖNT shit

    Så här kan de va då ???

    95-09-25

    XLVIII IX XXV


    Nä, så kan det inte vara. Om du inte är född 48, alltså.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Johannaanastasija skrev 2016-01-01 14:40:51 följande:

    Vill inte va c o SÖNT shit

    Så här kan de va då ???

    95-09-25

    XLVIII IX XXV


    Så är det definitivt inte utan det är som Aniiee skrev ovan. Ditt första nummer (XLVIII) är 48 och jag vet inte riktigt var du fick det från.

    Rätt svar är det du fick:
    XCV IX XXV

    Sedan hur det ska skrivas är en helt annan sak, det man inte kan göra är att skriva som vi vanligtvis skriver personnummer här i Sverige, alltså 950925 (XCVIXXXV) för det säger ingenting. Så på något sätt måste de olika numren särskiljas, några exempel:
    XCV IX XXV
    XCV.IX.XXV
    XCV-IX-XXV
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Kasperina
    Johannaanastasija skrev 2016-01-01 14:40:51 följande:

    Vill inte va c o SÖNT shit

    Så här kan de va då ???

    95-09-25

    XLVIII IX XXV


    "C o sånt shit" är romerska siffror. Gillar du det inte ska du kanske överväga att tatuera in något annat?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kasperina skrev 2016-01-01 15:15:01 följande:
    "C o sånt shit" är romerska siffror. Gillar du det inte ska du kanske överväga att tatuera in något annat?
    Tack!

    Jag förstod inte vad som menades med den första meningen, men nu förstår jag vad TS menar.

    TS: Ja, lyssna på Kasperina, vill du inte ha C i ditt "romerska personnummer" så bör du nog inte ha romerska siffror.

    I V X L C D M är romerska siffror, inte svårare än så. Om man inte går tillbaka och använder icke-konventionella romerska siffror men då är det inte längre det man kallar romerska siffror i dagligt tal (etruskerna använde en annan version exempelvis).
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Romerska tecken