• lollip0p

Familjen klagar på bebisens namn

Min man och jag väntar vårt första barn i mars och vi har i princip redan bestämt vad han ska heta. När vi på julafton berättade om namnet för mina föräldrar och syskon så var reaktionen ett enhälligt "Näää, det kan han ju inte heta! Han måste ju leva med det namnet hela livet, ni får välja något annat."

Nu försöker de påpeka alla "nackdelar" med namnet vi valt och komma med nya namnförslag så fort vi träffas men än så länge är det ingenting som vi inte redan tänkt igenom. Min man och jag har haft jättesvårt att komma överens om ett namn vi båda gillar och namnet vi har valt är inte alls det som jag hade valt om jag fått välja helt fritt men det är ändå ett helt okej namn som jag kan vänja mig vid.

Har ni några tips på hur vi kan få familjen att acceptera namnet? Det är inte alls kul att gå runt och känna att de verkligen ogillar sonens namn...

Gift 2015 - Bebis 2016
  • Svar på tråden Familjen klagar på bebisens namn
  • FuckGoggleAskMe

Meh?? Allt detta för Finn? Jag tippade i början av tråden på Kräkulf, Kurt-Estrid, Bo-Mona, McDonald el.dyl. Säg att ni ångrat er och han ska heta Boston eller Gandalf eller så. Sedan de svimmat säger ni att ni skojade, och därefter blir dom tacksamma att han ska heta Finn.

• SoulsWillRise
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-01-07 21:07:10 följande:

Meh?? Allt detta för Finn? Jag tippade i början av tråden på Kräkulf, Kurt-Estrid, Bo-Mona, McDonald el.dyl. Säg att ni ångrat er och han ska heta Boston eller Gandalf eller så. Sedan de svimmat säger ni att ni skojade, och därefter blir dom tacksamma att han ska heta Finn.

Hahaha kräkulf???? :D
  • MASolokvist

Bara för att ett namn är internationellt gångbart, betyder det inte att det är nationellt gångbart.

Finn i Sverige är ett namn som lockar till skratt (i förlängningen med risk för att barnet ska drabbas negativt). Visst, man kan gå mot strömmen och önska motbevisa detta genom att ge er positiva tillrop; "Bra! Våga stå på er! Var annorlunda, Sverige behöver fler udda än jämna!"

Men jag tycker inte att man ska försöka motbevisa norm när det gäller ett barns välmående. Tänk till lite! Vi kan jämföra det med att någon i USA skulle döpas till Zit.

Jag tycker ni ska tänka om gällande namnet till ert barn. För hans skull. Allt annat är bara proggigt skitsnack. Finn är ju för fan inte ens vackert!

• Daisyduck80

Finn är ju fint! Enkelt, vackert och tidlöst. Gud, jag trodde ni skulle döpa barnet till Goebbels allra minst ;)

• Kallemedballe

Vi hade en Finn i klassen och man drog väl några "Finn ett fel" osv ibland,

Men annars var dom flesta snälla mot honom.

Undra om ens namn påverkar ens personlighet mycket, isf byt namn!

• tobbe01

I "Unga föräldrar" var det ett par som valt namnet Lucifer(!!) till sin oskyldige lille son. Hota med att ta det ist så kommer släkten att tycka att Finn är ett underbart vackert namn. (Det tycker jag f ö att det är)

• Amak

Jag känner en liten Finn och det är en Finn eventuellt på väg i bekantskapskretsen också. Det är ju inte ett udda namn, utan ligger i tiden (utan att vara vanligt för den skull).

De borde inte lägga sig i det där utan behålla sina tankar för sig själva. Berätta inte namnet i förväg nästa gång, utan presentera bara fakta när bebisen kommit. 

• Drömtjejen

Jag känner också en Jättetrevlig Finn. Fint namn och skönt att du inte väljer ett vanligt namn. Vi fick också kritik när vi valde. Nu har alla vant sig och han klär verkligen i sitt namn. Lycka till.

• Det kommer bli bra

Det är ett jättefint namn. Min mamma är lite likadan. Både min och mitt syskons barns namn har hon haft starka åsikter om (negativa). "Nä, det namnet tycker jag inte om"

Det är väldigt ironiskt för hon berättade själv för mig för länge sen hur sårad hon blev när min mormor sa något negativt om mitt namn.

Men visst är det trist! Försök att bara strunta i det.

• babytigger

Jag följer en familj på youtube "Daily Bumps"

Deras minsta heter Finley men dom säger Finn

Tycker det är ett jättefint namn, och han har en egen vaggvisa som är helt underbar.

• SoulsWillRise
    babytigger skrev 2016-01-08 10:32:23 följande:

Jag följer en familj på youtube "Daily Bumps"

Deras minsta heter Finley men dom säger Finn

Tycker det är ett jättefint namn, och han har en egen vaggvisa som är helt underbar.

Jätte fint namn :)
  • fluu

Känner för övrigt en Finn, han har aldrig blivit retad för namnet.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sous
    MASolokvist skrev 2016-01-07 23:14:07 följande:

Bara för att ett namn är internationellt gångbart, betyder det inte att det är nationellt gångbart.

Finn i Sverige är ett namn som lockar till skratt (i förlängningen med risk för att barnet ska drabbas negativt). Visst, man kan gå mot strömmen och önska motbevisa detta genom att ge er positiva tillrop; "Bra! Våga stå på er! Var annorlunda, Sverige behöver fler udda än jämna!"

Men jag tycker inte att man ska försöka motbevisa norm när det gäller ett barns välmående. Tänk till lite! Vi kan jämföra det med att någon i USA skulle döpas till Zit.

Jag tycker ni ska tänka om gällande namnet till ert barn. För hans skull. Allt annat är bara proggigt skitsnack. Finn är ju för fan inte ens vackert!

Jag tycker inte att något med namnet Finn lockar till skratt? Finn och Finne är två helt olika ord och inte en koppling jag gör direkt. Dessutom är Finn ett etablerat namn i Sverige och det är knappast Zit i USA. Det är heller knappast någon allmän sanning att det skulle vara ett lustigt namn, det är din åsikt. Precis som att det finns folk som tycker att ex Bert eller Märta, Ninja eller Thexas är lustiga, pinsamma namn. Jag vet att det finns minst ett barn i Sverige som heter Decibel, det tycker jag är superkonstigt, men hennes föräldrar tycker väl annorlunda.
  • Embla twopointoh

Mina släktingar har också höjt på ögonbrynen av de namn vi valt till ett par av våra barn. Det är inga konstiga eller okända namn, men de är vanligare i engelskspråkiga länder än här i Sverige.

Även om det såklart hade varit roligare om de gillat namnen, så är det ingenting att bry sig om egentligen. När barnen väl har fötts, så har de som ogillat namnet inte sagt något om det, och de har själva sagt att de numera inte kan tänka sig några andra namn på barnen, att det passar dem.

• Anna i Hult

Snyggt namn, känner flera som heter finn och har aldrig hört att det kallas något annat retsamt för det. Vill man retas för namnet så kan man nog hitta på elakheter om det flesta, jag heter Anna och det finns det mycket man kan rimma på om man vill vara taskig. Det är ett bra namn ni valt, de andra i tråden har ju gett hiskeliga förslag på hemska namn...

• Axe

Jag håller med din familj. Varför inte ge ditt barn ett vanligt, fint namn?

• pinoisme

Finn är ju jättefint! Liksom gulligt och coolt samtidigt. :)

• lollip0p

Ville bara uppdatera och berätta att familjen nu har accepterat och t.o.m börjat gilla namnet. Tack för alla peppande kommentarer! :)

• fluu
    lollip0p skrev 2016-03-02 02:20:13 följande:
    Ville bara uppdatera och berätta att familjen nu har accepterat och t.o.m börjat gilla namnet. Tack för alla peppande kommentarer! :)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Familjen klagar på bebisens namn