• Jagloggasurhelatiden

    Är det vanligt att komma tomhänt till barnkalas nuförtiden?

    Vi hade kalas tidigare idag. Vi bjöd klasskompisarna. 7 av 10 ringde och frågade vad barnet önskade sig, varpå jag svarade att presenten inte är det viktiga, - det är kompisarnas deltagande på kalaset som är det viktiga!

    5 av 10 hade med sig paket, hälften hade inte ens med sig så mycket som ett kort eller en teckning.

    Är det vanligt att man gör så? Att man inte har med sig något alls när man går på kalas?

  • Svar på tråden Är det vanligt att komma tomhänt till barnkalas nuförtiden?
  • Bobo

    Jag tycker att man tar med sig något när man går bort någonstans. Jag hade aldrig släppt iväg mitt barn på ett kalas tomhänt om det inte stod uttryckligen på inbjudan att det var ett kalas utan presenter (vilket jag tycker låter som bra idé).

    Men, TS skriver att 7 föräldrar hörde av sig och frågade vad barnet önskade. TS svarade att presenter inte var det viktigaste. Hur hon än uttryckte sig eller menade så tolkade ju 2 av föräldrarna att man skulle ta med sig en present, fast mamman inte kunde specificera vad det skulle vara. 5 stycken tolkade ju svaret som att man inte skulle ta med någon present alls. Det måste ju betyda något! Jag tänker mig följande två saker: 1, Föräldrarna som bor där TS bor är ovanligt oförskämda och har dessutom lyckats samlas på samma bostadsområde. 2, TS uttryckte sig på ett sådant sätt att det var lätt att tolka det hela som att inga presenter skulle tas med.

    Eftersom INGEN här på detta forum hittills verkar tycka att det är OK att skicka iväg ett barn tomhänt till ett kalas så tror jag att alternativ 2 är den rimligaste förklaringen till det som inträffade. Det blev ett missförstånd och är sånt som händer. 

    Hoppas att kalaset blev lyckat!

  • Lavish

    Jag tolkar det som att de uppfattade ditt svar som att ni inte vill ha presenter utan bara att de kommer.

    Svårt att veta exakt hur orden föll. Beroende på det var kanske deras tolkning rimlig, eller kanske inte.

    Hursomhelst, om det är så superviktigt för dig med presenterna är det inte bra kommunikation att säga att ni inte bryr er om presenter. 

  • Fröken Apelsin

    Nu hade du ju uttryckligen sagt att de inte skulle ta med sig en pressent så jag förstår inte varför du är upprörd. Själv tycker jag att det vore en bra idé att avskaffa pressenter på barnkalas, det blir rätt många pressenter på ett år och det köps mycket skräp som aldrig används och ensamstående och sjukskrivna/arbetslösa har svårt att klara av den extra ekonomiska bördan.

  • Swagger
    Jagloggasurhelatiden skrev 2016-01-09 13:52:31 följande:
    Så som jag sa det, hade jag själv tolkat som att det inte finns någon specifik önskelista, utan att vad som helst är okej - oavsett prisklass.
    Personligen hade jag köpt nåt litet iaf. Pysselbok, litet legopaket, kritor eller vad som helst. Hade de sagt: "Vi vill INTE ha NÅGOT ALLS!!!" så hade jag köpt ett grattiskort eller sagt åt mitt barn att rita någon fin födelsedagsteckning. Sedan är det väl bara att gå till närmsta papperskorg om man inte vill ha skräpet liggandes.

    Håller med! Vi bor i ett medelklassområde, med allt från hyresrätter till villor uppemot 7 miljoner. Så utfattiga är de inte.
    Uppenbarligen ville du ju att ditt barn skulle få "Pysselbok, litet legopaket, kritor eller vad som helst." så varför sa du inte det när de frågade?
  • MaryEllen
    Fröken Apelsin skrev 2016-01-10 11:29:30 följande:

    Nu hade du ju uttryckligen sagt att de inte skulle ta med sig en pressent så jag förstår inte varför du är upprörd. Själv tycker jag att det vore en bra idé att avskaffa pressenter på barnkalas, det blir rätt många pressenter på ett år och det köps mycket skräp som aldrig används och ensamstående och sjukskrivna/arbetslösa har svårt att klara av den extra ekonomiska bördan.


    Och här ser vi hur olika vi uppfattar TS svar. Jag skulle inth säga att TS uttryckligen sagt att de inte ville ha presenter. För att säga det hade hon enligt mig behövt säga "Lilla Kalle önskar sig ingen present utöver att lilla Erik kommer på kalaset" eller liknande. Enligt min tolkning harTS endast sagt att presenter inte är viktigt, däremot har TS inte sagt att barnet inte vil ha någon present.

    Men uppenbarligen har flera föräldrar uppfattat TS som att.barnet inte ville ha någon present. Ett tydligare sätt att svara hade varit att ge förslag på presenter, om man nu ändå vill ha presenter.
  • Vestra
    vdhdjd skrev 2016-01-09 21:22:15 följande:

    #39 i inlägg 34 skriver du att det är ok med presentlösa kalas ,men att man inte kommer tomhänt.

    Ja,då är ju frågan om hur de andra bjudna kommer att göra och ska man gå på det TS säger att det viktigaste är inte presenterna och strunta i och köpa nåt och skämmas när de andra har med sig,eller?


    Ja, då utgår jag givetvis från att det i inbjudan står "presenter undanbedes" eller dylikt. Vi har varit på ett par sådana kalas där det undanbetts om presenter. 
    Står det inget så kommer man inte tomhänt. 
    Att skicka mitt barn tomhänt om det inte uttryckligen betts om det skulle jag aldrig göra.
    Skulle jag fråga vad ett barn önskar sig och föräldern säger "presenter spelar ingen roll, det viktiga är att ni kommer" skulle jag givetvis köpa något då det inte från början i inbjudan står att presenter undanbedes.
    Ganska glasklart enligt mig. Och trodde att det var så de flesta resonerade. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Alessia

    Nu är mina barn långt utanför barnkalasåldern, men i mitt villaområde har det flyttat in nya barnfamiljer med barn i förskole- skolåldern. jag har fått fin kontakt med ett par av familjerna och även blivit bjuden på ett par barnkalas. Jadå, det var mixade åldrar, mycket trevligt. På båda inbjudningskorten stod det mycket tydligt angivet att presenter undanbedes och på det ena stod det att gott humör ska medtagas. Det ena barnet fyllde sex och det andra åtta. Så vitt jag vet hade ingen present med sig, inte jag heller. Föräldrarna förklarade att det hade man kommit överens om vid föräldramöten och det var tydligen skolan/förskola som stått för förslaget. Oberoende av ålder åt vi små minipizzor, fruktsallad, glass och liknande och lekte allihopa musical chairs, gömma ringen, under höken vingar och fiskdamm.
    Har sällan varit på roligare kalas! Inget tjafs om vem som gav finaste presenten, ingen tävling om vem gett "mest".

  • tobbe01

    I en annan tråd berättar en mamma om hur hennes femåring fick presenter i prisklassen 800-900:- när kompisarna kom och firade. Som det kan variera. Märkligt att komma tomhänt på ett födelsedagskalas. Man kan ju köpa ett litet block och några pennor. Fullt tillräckligt.

  • tobbe01

    Har aldrig varit med om att föräldrar ringer och frågar vad de ska köpa som present. Jag skulle blivit jätteless på sådant. Barnen pratar väl sinsemellan och presenten ska väl mer vara av symbolisk natur? Ett par ark bokmärken eller en målarbok med pennor till.....typ! Så var det på vår tid och jag minns att våra flickor blev jätteglada över allt de fick. Det var liksom kalaset som var själva grejen.

  • Royalle
    Jagloggasurhelatiden skrev 2016-01-09 13:41:23 följande:

    Vi hade kalas tidigare idag. Vi bjöd klasskompisarna. 7 av 10 ringde och frågade vad barnet önskade sig, varpå jag svarade att presenten inte är det viktiga, - det är kompisarnas deltagande på kalaset som är det viktiga!

    5 av 10 hade med sig paket, hälften hade inte ens med sig så mycket som ett kort eller en teckning.

    Är det vanligt att man gör så? Att man inte har med sig något alls när man går på kalas?


    Jag kan inte påstå att någon här, varken barn eller vuxna, bryr sig. Vissa ger presenter, vissa inte. Beror lite på hur nära kompis de är och hur familjesituationen ser ut. Inget jag hade reflekterat över alls.
  • Flickanx2

    OJ, nä här där jag bor har man alltid med sig ett litet paket när det är ett barnkalas. Det behöver inte vara något dyrt, ca 50 spänn eller så. Är det "bara" ett kalas så behövs inga paket men är det att någon fyller år och bjuder så tillhör det nog att man har det.

    Så är det här i alla fall :) 


Svar på tråden Är det vanligt att komma tomhänt till barnkalas nuförtiden?