• Alexi

Sablar vad det gnälls om dessa reserverade föräldradagar i det här landet!

Jag blir så sjukt less på alla som gnäller så förbaskat över dessa reserverade föräldradagar. Här har vi världens mest generösa föräldraförsäkring och så har vi ett extremt skevt uttag av detta och så har vi ett jämställt land där kvinnorna har lägre lön, lägre pensioner och sämre ställning på arbetsmarknaden.

Och alldeles för få klarar av att se utanför sin lilla egoistiska bubbla och inse att de inte är världens mittpunkt och att all lagstiftning inte enbart görs för att sabba för dem utan att man kanske är en del i det stora hela. Och att i det stora hela bedömer politikerna och många andra att det är viktigt för samhället med en bättre ställning för kvinnorna på arbetsmarknaden.

Och då får man anpassa sig lite till detta, spara lite pengar och planera sitt liv så att ens planer funkar ihop med den lagstiftning som finns. Istället för att låta som att hela familjen går åt helvete, barnen får går 12 timmar om dagen på förskolan och familjen går i konkurs.
    Det är TVÅ månader det handlar om (TRE för de barn som föds 2016 och framåt). Klarar man inte att planera sitt liv och barnaskaffande lite då så att man löser effekterna av lagstiftningen så kanske man ska vänta med barn tills man löst detta.

Varför ska skattepengarna gå till personer som agerar på ett sätt som är dåligt för samhället? Varför skulle just föräldrapenning av alla 50-talet bidrag och ersättningar FK administrerar få bestämmas fritt av mottagarna hur och när det tas ut, det får man ju inte med sjukpenning, bostadsbidrag eller pension. Vad är skillnaden?

• Svar på tråden Sablar vad det gnälls om dessa reserverade föräldradagar i det här landet!
  • SmalaSara
    london skrev 2016-01-12 14:31:57 följande:
    Det finns olika grader av demokrati. Och jag står fast vid att det är ett tvång. Det är inget hån mot någon, det är fakta.
    Nej, det är verkligen inte någon fakta. Det låter som att du inte vet vad begreppet tvång betyder. Att säga "du får mindre pengar om du gör så här" är inte tvång. Det är ekonomiskt incitament. Du har fortfarande möjligheter att göra som du vill.

Du tycker att reserverade månader i föräldraförsäkringen är dåligt. Det är en åsikt.
  • MeAngeleyes

Fast jag hävdar fortfarande att detta är något som gagnar enbart dom som har likartade jobb, gärna inom kontor lr övriga 9-17 jobb med likartade löner. Lite samma människor som har möjlighet att spara undan hela barnbidraget och därför egentligen inte behöver det! (och iaktta nu att jag skrev egentligen!)

Påtvingad jämställdhet kommer i slutändan göra mer ont för jämställdheten tror jag. Lite som om det skulle vara så att man MÅSTE klä sin bebispojke i rosa tyllkjolar eller INTE fick använda klänning på sin flicka. Och ja jag vet att det funkar alldeles utmärkt men tänk om du lr ditt barn inte fick välja det utan var tvungna!

Som om du blir sjukskriven i 3 veckor men din man måste ta en vecka..

Jag tycker, ge alla dagarna till barnet och låt var och en välja vem som ska vara hemma oavsett om det är en förälder, en syster, en bror, en morförälder lr vem det nu är. Men låt varje familj bestämma vad som funkar bäst för dom och gagnar barnen framförallt!

• Alexi
    MeAngeleyes skrev 2016-01-12 19:21:47 följande:
    Fast jag hävdar fortfarande att detta är något som gagnar enbart dom som har likartade jobb, gärna inom kontor lr övriga 9-17 jobb med likartade löner. Lite samma människor som har möjlighet att spara undan hela barnbidraget och därför egentligen inte behöver det! (och iaktta nu att jag skrev egentligen!)än

Påtvingad jämställdhet kommer i slutändan göra mer ont för jämställdheten tror jag. Lite som om det skulle vara så att man MÅSTE klä sin bebispojke i rosa tyllkjolar eller INTE fick använda klänning på sin flicka. Och ja jag vet att det funkar alldeles utmärkt men tänk om du lr ditt barn inte fick välja det utan var tvungna!

Som om du blir sjukskriven i 3 veckor men din man måste ta en vecka..

Jag tycker, ge alla dagarna till barnet och låt var och en välja vem som ska vara hemma oavsett om det är en förälder, en syster, en bror, en morförälder lr vem det nu är. Men låt varje familj bestämma vad som funkar bäst för dom och gagnar barnen framförallt!
    Och jag hävdar att många TROR att det inte funkar ekonomiskt eller att pappan inte vill vara hemma osv. Med starka ekonomiska incitament så får ju många familjer testa att göra något annorlunda än vad de kanske gjort annars och inser då hur bra det var. Har du hört om många som ångrar att de var hemma båda två (kortare eller längre tid)?
  • eywa
    SmalaSara skrev 2016-01-11 21:04:47 följande:
    Nej, det är inget tvång.

Du måste skilja på tvång och "inte få ekonomisk kompensation"

Dessa två är inte samma sak.
    Ja o det är väl för fan tvång. Hur har du tänkt man ska klara sig utan pengar?????
  • eywa
    Vestra skrev 2016-01-11 21:12:40 följande:
    Eller, att mammorna nu "måste" ta ut 3 månader. Du vet, föräldraförsäkringen är 50-50. Inte så att den ena egentligen har rätt till mer än den andra.
    Och ingen måste ta ut något alls. Det väljer man ju själv. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
    Jag vet hur den fungerar....men om jag behöver få dagar av pappan pga olika orsaker kan jag ju inte det lika mkt numera!!!!!
  • london
    SmalaSara skrev 2016-01-12 14:51:30 följande:
    Nej, det är verkligen inte någon fakta. Det låter som att du inte vet vad begreppet tvång betyder. Att säga "du får mindre pengar om du gör så här" är inte tvång. Det är ekonomiskt incitament. Du har fortfarande möjligheter att göra som du vill.

Du tycker att reserverade månader i föräldraförsäkringen är dåligt. Det är en åsikt.
    Det är en typ av socialt tvång. Det är du som är insnöad på begreppet. Läs om vad jag skrev och läs rätt! Tvång innebär inte enbart att någon håller en pistol vid ditt huvud.
    Precis som våldtäkt inte behöver utföras under våld. Vidga dina vyer och kliv ner från dina höga hästar. 
  • SmalaSara
    london skrev 2016-01-12 20:42:28 följande:
    Det är en typ av socialt tvång. Det är du som är insnöad på begreppet. Läs om vad jag skrev och läs rätt! Tvång innebär inte enbart att någon håller en pistol vid ditt huvud.
    Precis som våldtäkt inte behöver utföras under våld. Vidga dina vyer och kliv ner från dina höga hästar. 
    Jo begreppet tvång är förbehållet våld eller hot om våld.

Tvång vore om fängelse utgick vid ojämställt uttag.

Det är inte socialt tvång heller. Socialt tvång är ungefär samma som grupptryck. Slå upp ordet får du se.

Din liknelse med våldtäkt är helt uppåt väggarna då det är ett brott och något som skadar både psykiskt och fysiskt.

En riktig liknelse vore att jämföra med förvärvsarbete; många upplever att de "måste jobba" eller är "tvungna" att jobba. Men det är man inte i ordets rätta bemärkelse. Om du inte jobbar under en månad får du inga pengar den månaden. därför behöver man jobba. Men det är inte ett tvång. Och du kan byta arbetsplats, eller starta eget, eller leva på att spekulera på börsen, eller ta semester den månaden, eller ngt annat.

Precis som du kan spara ihop pengar för att vara hemma med dina barn tills de blir myndiga om du har lust. Ingen kommer att hindra dig från det.

Jag har läst och förstått dina inlägg, men du använder fel begrepp för att argumentera för din åsikt på ett sätt som hör att det blir en direkt osanning. Argument som "livegenskap", "Sovjet" är grava överdrifter. Jag förstår att du upplever det som att det i praktiken blir samma som "tvång" och att du tycker att det inte är bra.
  • london
    SmalaSara skrev 2016-01-12 21:16:51 följande:
    Jo begreppet tvång är förbehållet våld eller hot om våld.

Tvång vore om fängelse utgick vid ojämställt uttag.

Det är inte socialt tvång heller. Socialt tvång är ungefär samma som grupptryck. Slå upp ordet får du se.

Din liknelse med våldtäkt är helt uppåt väggarna då det är ett brott och något som skadar både psykiskt och fysiskt.

En riktig liknelse vore att jämföra med förvärvsarbete; många upplever att de "måste jobba" eller är "tvungna" att jobba. Men det är man inte i ordets rätta bemärkelse. Om du inte jobbar under en månad får du inga pengar den månaden. därför behöver man jobba. Men det är inte ett tvång. Och du kan byta arbetsplats, eller starta eget, eller leva på att spekulera på börsen, eller ta semester den månaden, eller ngt annat.

Precis som du kan spara ihop pengar för att vara hemma med dina barn tills de blir myndiga om du har lust. Ingen kommer att hindra dig från det.

Jag har läst och förstått dina inlägg, men du använder fel begrepp för att argumentera för din åsikt på ett sätt som hör att det blir en direkt osanning. Argument som "livegenskap", "Sovjet" är grava överdrifter. Jag förstår att du upplever det som att det i praktiken blir samma som "tvång" och att du tycker att det inte är bra.
    Du kan wikipedia begreppen hur mycket du vill men du kan ju sätta dig in i, tja, t.ex. Durkheim eller varför inte läsa lite sociologi så breddar du dina vyer lite. "Du har fel" (i att jag har fel), var det någon som tyckte om att påpeka. 
  • MeAngeleyes
    Alexi skrev 2016-01-12 20:15:49 följande:

Och jag hävdar att många TROR att det inte funkar ekonomiskt eller att pappan inte vill vara hemma osv. Med starka ekonomiska incitament så får ju många familjer testa att göra något annorlunda än vad de kanske gjort annars och inser då hur bra det var. Har du hört om många som ångrar att de var hemma båda två (kortare eller längre tid)?

Men om båda föräldrarna är överens i frågan VILL så borde ju den förälder som vill vara hemma få det. Vill båda, ja då delar man såklart 50-50 OM det inte föreligger starka ekonomiska skäl åt något håll men jag hoppas och tror att en familj är kapabel att ta de besluten själva!

Det finns faktiskt fall där en förälder inte vill vara föräldraledig av olika orsaker och den andra vill vara hemma så länge den bara kan!
  • SmalaSara
    london skrev 2016-01-12 21:27:00 följande:
    Du kan wikipedia begreppen hur mycket du vill men du kan ju sätta dig in i, tja, t.ex. Durkheim eller varför inte läsa lite sociologi så breddar du dina vyer lite. "Du har fel" (i att jag har fel), var det någon som tyckte om att påpeka. 
    Du kan ju använd begreppen hur du vill. Men det blir ju svårt att diskutera på ett forum om du har dina egna privata definitioner.
  • london
    SmalaSara skrev 2016-01-12 23:08:48 följande:
    Du kan ju använd begreppen hur du vill. Men det blir ju svårt att diskutera på ett forum om du har dina egna privata definitioner.
    Det blir svårt att diskutera med dig när du inte känner till begrepp utanför googles sökmotor.
    Som sagt, läs på lite och återkom. Måste vara hemskt jobbigt att leva så trångsynt.
  • Kvinna30plus
    MeAngeleyes skrev 2016-01-12 22:32:13 följande:
    Men om båda föräldrarna är överens i frågan VILL så borde ju den förälder som vill vara hemma få det. Vill båda, ja då delar man såklart 50-50 OM det inte föreligger starka ekonomiska skäl åt något håll men jag hoppas och tror att en familj är kapabel att ta de besluten själva!

Det finns faktiskt fall där en förälder inte vill vara föräldraledig av olika orsaker och den andra vill vara hemma så länge den bara kan!
    och då FÅR man vara det om man VILL, men inte betalt av staten. DÄR har du skillnaden..... Ni som familj har fortfarande samma rätt att bestämma hur NI vill göra, dock ej finansierat av staten. 

När föräldrarförsäkringen kom till var inte syftet att det skulle öka på kvinnors klyftor jämfört till männen, nu ser man ju att det är vad det gör, det blir problem för samhället i stort och på sikt, därför vill man ändra på det. Den går inte ner på individnivå, det finns det andra försäkringar som gör som försörjningsstöd e.t.c. om man ekonomiskt skulle behöva et.c, utan detta ser ju vad som är bäst för HELA samhällets utveckling. 

Man häpnar att folk verkligen inte tror att man behöver ekonomiskt offra någonting när man skaffar barn, att det är en rättighet som ekonomiskt skall vara försörjd av samhället och man själv inte skall behöva anstränga sig att klara av. Och vi har en extrem fördelaktig föräldrarförsäkring, dels i hur många dagar, hur mycket pengar och på hur många olika sätt man får ta ut dagar.
  • Kvinna30plus

Och det är märkligt att man vill skaffa barn med någon som INTE vill vara hemma med det gemensamma barnet en kort period....visar ju på hur engagerad man är över barnet.....
  • Alexi

Fast frågan är ju varför männen inte vill vara hemma. Vad beror det på? Dåligt självförtroende, socialt tryck, normer osv? Mamman vill vara hemma så gärna att pappan inte vågar säga nej?
    Det är dessa anledningar som blir lättare att stå emot för mannen om han kan skylla på tvånget med de reserverade dagarna. Uttaget av dagar har ju ökat en hel del för männen sen de reserverade dagarna infördes.
  • MeAngeleyes
    Kvinna30plus skrev 2016-01-13 08:05:33 följande:

Och det är märkligt att man vill skaffa barn med någon som INTE vill vara hemma med det gemensamma barnet en kort period....visar ju på hur engagerad man är över barnet.....

Det säger väl inte ett smack om hur engagerad man är i sitt barn!

Dom kan ju jobba en del hemma och vara mer engagerade när dom är hemma än vad den andra föräldern är!
  • MeAngeleyes
    Alexi skrev 2016-01-13 08:32:30 följande:

Fast frågan är ju varför männen inte vill vara hemma. Vad beror det på? Dåligt självförtroende, socialt tryck, normer osv? Mamman vill vara hemma så gärna att pappan inte vågar säga nej?

Det är dessa anledningar som blir lättare att stå emot för mannen om han kan skylla på tvånget med de reserverade dagarna. Uttaget av dagar har ju ökat en hel del för männen sen de reserverade dagarna infördes.

Tja om jag ska dra exemplet vår familj igen. Nu är kanske inte vi normskapande men jag vet flera som tycker som oss så vi verkar inte vara ensamma hlr.

Vi var helt överens innan jag blev gravid. Jag ville vara hemma, slippa jobba på ett jävla skitjobb rent ut sagt och slippa åka 10 mil per dag=flera timmar mer hemma och mkt billigare. Min man, ja han älskar sitt jobb. Han jobbar som sagt 60-80 timmar i veckan året om, tar helst inte semester. Skulle aldrig kunna tänka sig att gå på ÖF lr föräldraträffar något jag älskar! Och han pendlar inte=mkt mer pengar!

Men vi har tyvärr inte dom ekonomiska förutsättningarna att låta dagar brinna inne vilket innebär att han kommer vara hemma men inte en längre period som hade gagnat vårt barn mer för det funkar inte för hans företag och nej det går inte att sätta in någon annan för honom (se mina tidigare inlägg)

Det finns ju en anledning till att folk arbetar sjuka och den stavas ekonomi. Det är ju samma här!
  • Kvinna30plus
    MeAngeleyes skrev 2016-01-13 09:12:08 följande:
    Det säger väl inte ett smack om hur engagerad man är i sitt barn!

Dom kan ju jobba en del hemma och vara mer engagerade när dom är hemma än vad den andra föräldern är!
    Jag svarade på att du skrev att just VILL......du skrev att det inte är alla som VILL.... och ja en del kan jobba hemifrån, som min sambo, men handen på hjärtat behöver man jobba, så kan man inte samtidigt ta hand om ett barn som kräver 110% uppmärksamhet, man kan vara hemma ja, men behöver man ha ngt gjort på jobbet, sitta i möten etc, kan man inte samtidigt ta hand om barnet om barnet kräver det. Vilket dom oftast gör, mer än när de är precis nyfödda för då sover dom mest. Sedan kräver de mer uppmärksamhet och att man engagerar sig i dem.... 
  • Alexi
    MeAngeleyes skrev 2016-01-13 09:24:55 följande:
    Tja om jag ska dra exemplet vår familj igen. Nu är kanske inte vi normskapande men jag vet flera som tycker som oss så vi verkar inte vara ensamma hlr.

Vi var helt överens innan jag blev gravid. Jag ville vara hemma, slippa jobba på ett jävla skitjobb rent ut sagt och slippa åka 10 mil per dag=flera timmar mer hemma och mkt billigare. Min man, ja han älskar sitt jobb. Han jobbar som sagt 60-80 timmar i veckan året om, tar helst inte semester. Skulle aldrig kunna tänka sig att gå på ÖF lr föräldraträffar något jag älskar! Och han pendlar inte=mkt mer pengar!

Men vi har tyvärr inte dom ekonomiska förutsättningarna att låta dagar brinna inne vilket innebär att han kommer vara hemma men inte en längre period som hade gagnat vårt barn mer för det funkar inte för hans företag och nej det går inte att sätta in någon annan för honom (se mina tidigare inlägg)

Det finns ju en anledning till att folk arbetar sjuka och den stavas ekonomi. Det är ju samma här!
    Hur menar du att det hade gagnat ert barn mer om pappan hade varit hemma en längre period?
  • MadHatter
    MeAngeleyes skrev 2016-01-13 09:24:55 följande:

Det är naturligtvis jobbigt för er. Men frågan är om det är just föräldraförsäkringen som ska lösa ert problem?

Föräldraförsäkringens syfte är ju inte att folk ska slippa pendla eller ha jobb som de inte trivs med eller att pappor som hellre jobbar ska slippa vårda sina spädbarn utan sydtet är att underlätta för män och kvinnor att kombinera familjeliv med att arbete.

Det finns ju många olika "bidrag" som jag kan komma på som vore jättetrevliga för mig men bidrag införs ju av politiska skäl för att lösa specifika problem inte för att jag ska ha trevligt.

Och ska man då diskutera värdet och utformningen av ett viss bidrag/en viss försäkring så måste man ju göra det utifrån syftet med bidraget/försäkringen. Att du hellre är hemma än jobbar för att du har ett tråkigt jobb är fullt förståerligt men är ett (kan jag tycka) icke argument i en diskussion om föräldraförsäkringens bidrag utifrån det syfte den har.
Svar på tråden Sablar vad det gnälls om dessa reserverade föräldradagar i det här landet!