• Isabel84

Tips på hund till aktiv barnfamilj?

Hej! Vi går i hundköpartankar och jag tänkte höra om någon kunde hjälpa oss med tips på en ras som passar oss! Vi bor i ett enplanshus med stor tomt (3000 kvm) och skogen in på knuten. Familjen består av mig, min sambo, en sexåring, bebis på väg samt en katt. (Vi tänkte vänta med att ta hem hunden till bebisen är åtminstone 6 månader). I framtiden funderar vi också på att utöka familjen med några höns. Jag har hundvana sedan innan, men min man har det inte.

Vi letar efter en lite "rejälare hund" som är trygg med barnen och vill hänga med på långa skogspromenader. Gärna mycket lojal mot familjen, men som också kan kännas som en trygghet att i huset om oönskat besök skulle dyka upp.

Vi tänkte att de kunde passa bra att skaffa hund under föräldraledigheten, eftersom någon alltid är ledig och hemma då. Efter det kommer vi pussla ihop våra jobb så att någon av oss alltid är hemma sex av sju dagar i veckan. En dag i veckan får vi hjälp av min mamma eller syster.

Vi har hittills funderat på en ridgeback, broholmer eller kanske en sibirian husky (men den sistnämnda kanske går bort med tanke jaktinstinkten). Blir jätteglad för alla råd och tips i frågan! =) 

• Svar på tråden Tips på hund till aktiv barnfamilj?
  • Jemp

Jösses vilka underliga svar du fått! Det du vill ha hunden till finns det ingen ras som inte klarar av fysiskt. Att då köpa sig krävande raser som husky, schäfer och tollare är bara att köpa på sig problem.

Hur mycket vill du lägga på mental aktivering?

Pälsvård?

Storlek?

Hur ser du på skällande?

Jag hade kikat på raser med låg jaktinstinkt och inget extra aktiveringsbehov.

Ang att ha hund som trygghet så kan en "riktig" vakthund slå fel, särskilt när barnen börjar ta hem kompisar etc. Det finns ju dock gått om raser som låter när det kommer någon.

• sextiotalist

Jag skulle nog rekommendera Shetlands Sheepdog (älskar den rasen). Det är en hundras som är väldigt anpassningsbar. Den är vänlig till sinnet, lättlärd, är en vallhund (dvs ingen större jaktinstinkt). Den kan vara en riktig fegis, som mammas hund (men jag tror nog att hon förstärkte den biten) eller en tuffing som en kollegas hund (hon beskriver sin sheltie som en rottis med fel utseende).
    Lite skällig, men glad och pigg och vad jag förstått, en frisk ras (de sheltie jag mött har t.ex alla nått en hög ålder).
    Dessutom är de en behändig storlek.

• Selina04
    sextiotalist skrev 2016-01-12 08:56:11 följande:

Jag skulle nog rekommendera Shetlands Sheepdog (älskar den rasen). Det är en hundras som är väldigt anpassningsbar. Den är vänlig till sinnet, lättlärd, är en vallhund (dvs ingen större jaktinstinkt). Den kan vara en riktig fegis, som mammas hund (men jag tror nog att hon förstärkte den biten) eller en tuffing som en kollegas hund (hon beskriver sin sheltie som en rottis med fel utseende).

Lite skällig, men glad och pigg och vad jag förstått, en frisk ras (de sheltie jag mött har t.ex alla nått en hög ålder).

Dessutom är de en behändig storlek.

Denna ras skulle ja oxå kunna rek om de inte vore för att hon sökte ngt i som ja uppfattade de som i ganska stor storlek =) men sheltie en trevlig och lättsam ras.
  • Fatumeh

Jag tänker föreslå två helt olika raser:

Engelsk bullterrier, hundar som kanske inte passar jättebra för den med höga ambitioner på tävlingsbanan, men för den som vill ha en cool, tålig kompis i vardagen är den perfekt. Kärvänliga, lagom krävande och framför allt jävligt roliga!

Berner sennen, härlig gårdvar som inte bangar långturer, fast kan få det jobbigt med värmen på sommaren. Kräver en del pälsvåd också.

Sen är det ju så att när det kommer till barn handlar det ju om hur man lär barnen och hunden att umågs. Alla måste visa respekt för varandra. Lycka till!:0)

• Selina04
    Fatumeh skrev 2016-01-12 09:56:08 följande:

Jag tänker föreslå två helt olika raser:

Engelsk bullterrier, hundar som kanske inte passar jättebra för den med höga ambitioner på tävlingsbanan, men för den som vill ha en cool, tålig kompis i vardagen är den perfekt. Kärvänliga, lagom krävande och framför allt jävligt roliga!

Berner sennen, härlig gårdvar som inte bangar långturer, fast kan få det jobbigt med värmen på sommaren. Kräver en del pälsvåd också.

Sen är det ju så att när det kommer till barn handlar det ju om hur man lär barnen och hunden att umågs. Alla måste visa respekt för varandra. Lycka till!:0)

Ja är hemskt ledsen o säga detta för rasen är fin men Berner skulle ja aldrig rek om man vill ha en frisk hund som helst blir över 5 år typ.
  • Fatumeh
    Selina04 skrev 2016-01-12 10:07:20 följande:

Ja är hemskt ledsen o säga detta för rasen är fin men Berner skulle ja aldrig rek om man vill ha en frisk hund som helst blir över 5 år typ.

Var ett antal år sedan min sista Berner, har inte följt med i rasutvecklingen. Är det så illa är det ju definitivt inget att satsa på. Trist.:0(
  • micromat
    Felizia7 skrev 2016-01-10 23:59:05 följande:

Jag tänker att både husky och ridgeback är mindre lämpade val med tanke på både jaktinstinkt och aktiveringsnivå. Broholmer kan vara ett bättre val, men vet för lite om dem. Varför inte satsa på en bullmastiff? Verkar vara en trygg och stabil hund som kan passa med barn, inga överdrivna aktiveringskrav utan kan nöja sig med långpromenader och vardagslydnad men ändå med skärpa när det gäller.

Håller med om bullmastiff men det gäller ju att hitta bra uppfödare som satsar på friska hundar.
  • mindedness

Kommer säkert åka på däng för detta, men jag skulle rekommendera en renrasig amstaff eller staffordshire bullterrier från en seriös uppfödare. Dels är de otroligt barnvänliga, de är sociala och lätta att ha med sig överallt (min hund älskar tex att åka spårvagn). De orkar mycket men klarar också av att ligga på soffan en dag då o då och bara ta det lugnt. Har haft cockerspaniel innan, vilket också är en trevlig familjehund, men efter att ha skaffat amstaff kan jag inte tänka mig en annan hund! Sen är det som med alla energiska raser, man får lägga ner tid i början och träna massor, men det får du ju göra med alla hundar. De har inte så mycket vakt, men jag kan tänka mig att de blir lite mer beskyddande om de växer upp i en barnfamilj. De har oförtjänt dåligt rykte ibland, men det beror ju främst på ägarna. Själv har varenda schäfer jag träffat gjort utfall och varit otrevliga, medans alla staffar varit snällast i stan. Kolla om du har någon uppfödare i närheten och hälsa på!

• Fatumeh
    mindedness skrev 2016-01-12 10:51:24 följande:

Kommer säkert åka på däng för detta, men jag skulle rekommendera en renrasig amstaff eller staffordshire bullterrier från en seriös uppfödare. Dels är de otroligt barnvänliga, de är sociala och lätta att ha med sig överallt (min hund älskar tex att åka spårvagn). De orkar mycket men klarar också av att ligga på soffan en dag då o då och bara ta det lugnt. Har haft cockerspaniel innan, vilket också är en trevlig familjehund, men efter att ha skaffat amstaff kan jag inte tänka mig en annan hund! Sen är det som med alla energiska raser, man får lägga ner tid i början och träna massor, men det får du ju göra med alla hundar. De har inte så mycket vakt, men jag kan tänka mig att de blir lite mer beskyddande om de växer upp i en barnfamilj. De har oförtjänt dåligt rykte ibland, men det beror ju främst på ägarna. Själv har varenda schäfer jag träffat gjort utfall och varit otrevliga, medans alla staffar varit snällast i stan. Kolla om du har någon uppfödare i närheten och hälsa på!

Två tummar upp! Har försökt få en kompis som typ hatar amstaff att förstå hur perfekt den är för den som vill ha en arbetande hund som inte kräver lika mycket som en ren brushund. Men nej, han kan inte förstå hur nån kan vilja ha en hund som OM den "tappar greppet" kan göra sån skada, och då har han själv en basenji som biter hans syskonbar och främlingar till höger och vänster. Stolpskott alltså.
  • Selina04
    Fatumeh skrev 2016-01-12 10:17:53 följande:

Var ett antal år sedan min sista Berner, har inte följt med i rasutvecklingen. Är det så illa är det ju definitivt inget att satsa på. Trist.:0(

Ja de är verkligen super tråkigt. Ja gillar den typen av hund men dom är på tok för sjuka men ja hoppas man kan få se en vändning!! =)
  • mindedness

[quote=76220150][quote-nick]Fatumeh skrev 2016-01-12 11:13:05 följande:[/quote-nick]Två tummar upp! Har försökt få en kompis som typ hatar amstaff att förstå hur perfekt den är för den som vill ha en arbetande hund som inte kräver lika mycket som en ren brushund. Men nej, han kan inte förstå hur nån kan vilja ha en hund som OM den "tappar greppet" kan göra sån skada, och då har han själv en basenji som biter hans syskonbar och främlingar till höger och vänster. Stolpskott alltså.[/

Ja, alla hundar kan ju tappa greppet! De vanligaste bitskadorna orsakas ju av goldens ( det är ju samtidigt väldigt vanlig ras, så det är klart att de förekommer mer i statistiken). Men jag har nog aldrig mött så många stabila hundar som just amstaff, det är som att de har extra mycket kärlek i generna. Tyvärr tolererar folk mer från andra raser, jag har mött hundar som beter sig som as men där det är "ok" medans om min hund hade gjort likadant hade det blivit världens ramaskri..

• Selina04

Åhhh ja bara älskar staffar! !! (Mer än amstaff) dom är alltid glada oavsett hur sjuka dom är när dom kommer till oss på kliniken. Alltid de lilla svansviftet o pussandet

• mindedness
    Selina04 skrev 2016-01-12 12:03:33 följande:

Åhhh ja bara älskar staffar! !! (Mer än amstaff) dom är alltid glada oavsett hur sjuka dom är när dom kommer till oss på kliniken. Alltid de lilla svansviftet o pussandet

Haha, så underbara! Riktiga små kanonkulor med energi också :)
  • mindedness

[quote=76220578][quote-nick]Isabel84 skrev 2016-01-12 13:28:51 följande:[/quote-nick]Spännande svar! Jag kollar upp! =)[/

Vet inte vart du bor, men kolla om det finns nån uppfödare i närheten! Det är just att de är så bra med barn som gör att amstaff är en bra familjehund. Min hund är tokig i alla barn, och hon är även jätteduktig med barn som har funktionshinder och som kanske är lite mer oförutsägbara, och det gör mig så varm i hjärtat att se. Sen att de kan användas till allt gör det roligt, vi tränar både viltspår och har provat agility också. Men min hund är lite av en city-dog så hon älskar att åka buss och gå i affärer också...

• Passionsfrukt

Jag har aldrig själv haft hund men kan berätta att kring 1990 blev min syster räddad av en amstaff eller rottweiler, nu minns jag faktiskt inte vilkendera det var. Vi var hela familjen hos en släkting, det var sommar och vi var ute på gården. Ingen höll dessvärre koll på min lillasyster som var kring 3-4 då. Hon gick ut från gården och höll på gå ut på den hårt trafikerade vägen utanför... Släktingens hund sprang efter henne, skällandes, så att våra föräldrar och släktingarna hörde, och sedan ställde sig hunden i vägen för min syster. Mamma hann fram innan syrran hann till vägen.
    Efter det sa släktingen åt hunden att inte släppa ungen ur blicken, och resten av vistelsen följde hunden efter syrran varje gång hon vandrade längre än fem meter från vuxna. Om jag skulle ha barn och hund så skulle jag ha samma ras (borde fråga mamma vilken ras det faktiskt var).

Själv har jag erfarenheter av Shetland sheep dog och tycker de är sociala, lätta, smarta och trevliga! Bra agilityhundar som gärna har koll på var familjen befinner sig (vallinstinkten antar jag).

• Isabel84

Spännande förslag med amstaff! Beskrivs ju ofta som en familjehund, ser jag nu =)

• Amoc

American staffordshire terrier  eller American pitbullterrier. Tåliga hundar, klarar mycket fysiskt men är ändå inte lika krävande på att hela tiden måste jobba jättemycket. Enormt människovänliga, brukar berömmas för att de är särskilt duktiga med småbarn. De vaktar, men det ska väldigt mycket till innan de går till attack. Men oftast räcker det ju med synen av hund eller morret för att inbrottstjuvarna kommer i andra tankar ;) Stabil psyke, de tar det mesta med ro.
    Naturligtvis kräver de en ordentlig uppfostran, men det förutsätter jag att du har tänkt ägna tid åt, när du funderar på större raser. Köp isåfall från en seriös uppfödare, inte på blocket.

Tänker du på husky, så tänkt två! Drag blir mycker roligare då, för alla.
    Huskysar bor också gärna utomhus, åtminstone under varma årstiden, då
    kan det vara kul att ha en kompis.

Bordercollie. Lättlärd, snäll, vill hålla flocken samlad. Krävs lite pälsvård dock.

Flatcoated retriever. Vattentokiga, träna apport kanske? 

• mindedness

Många roliga förslag du fått nu! Finns så många roliga raser att välja på. Du kanske får köpa en hel flock istället för en ;)

Svar på tråden Tips på hund till aktiv barnfamilj?