• Tulltan

Vad gäller angående underhållsstöd vid växelvis boende?

Vi har två barn, pojkar, 7 respektive 4 år gamla.

Barnen bor växelvis hos oss 50/50.

Jag har båda barnbidragen.

Min inkomst är betydligt lägre än barnens fars.

Han menar att barnbidragen ska räcka för barnens kostnader utöver livsmedel. Han tycker alltså att jag ska stå för alla barnens kläder tex.

Det enda han betalar hälften av är barnomsorg och simskola. Ingenting annat.

• Svar på tråden Vad gäller angående underhållsstöd vid växelvis boende?
  • Nonym
    Tulltan skrev 2016-01-10 21:24:46 följande:

Det handlar inte om märke eller färg, utan om engagemanget. Han har aldrig haft hand om i köp för barnen när vi levde i hop heller och har således varken hum eller förståelse om hur mycket det kostar. Eller hur mycket ett par skor slits, eller barnens fötter växer.

Låt honom ta barnbidragen då och stå för hela kostnaden då?

Då lär han ju bli varse om hur det ligger till. Han ska ju då även stå för försäkringar och fritidsaktiviteter.
  • Lilje
    Tulltan skrev 2016-01-10 21:24:46 följande:
    Det handlar inte om märke eller färg, utan om engagemanget. Han har aldrig haft hand om i köp för barnen när vi levde i hop heller och har således varken hum eller förståelse om hur mycket det kostar. Eller hur mycket ett par skor slits, eller barnens fötter växer.
    Men han är vel inte efterbliven? Man lär sig. Om ni har 50/50 delning så har du inte rätt till underhåll, det är ju egentligen du som skall ge honom halva barnbidraget. Så antigen behåller du det och köper kläder för det, och 2000/mnd borde räcka utan problem, eller så delar ni båda inköp och barnbidrag. Svårare är det inte. Vad han tjänar gör ingen skillnad.
  • Jw83
    Lilje skrev 2016-01-11 07:23:42 följande:

Men han är vel inte efterbliven? Man lär sig. Om ni har 50/50 delning så har du inte rätt till underhåll, det är ju egentligen du som skall ge honom halva barnbidraget. Så antigen behåller du det och köper kläder för det, och 2000/mnd borde räcka utan problem, eller så delar ni båda inköp och barnbidrag. Svårare är det inte. Vad han tjänar gör ingen skillnad.

Jo jag tycker också att 2000kr/månader bör räcka till kläder. Speciellt om man har en dålig ekonomi, då väljer man ju mer begagnat och från tradera och rea. ( på tradera eller rea så blir det ju enorma mängder kläder för 2000kr . Så fort kan ingen växa)

Det är ju inte pappans fel att mamman tjänar mindre. Han har ju dessutom fler utgifter än simskola och barnomsorg. Han betalar ju husrum, utflykter, mat och hygien under sina veckor. Precis som mamman gör.

Nej vill TS ha mer rättvisa så bör hon dela med sig av bb och dela inköpen. Alternativt spara kvitton på alla klädinköp för att kunna bevisa att barnens kläder kostar mer än 2000kr/månaden.
  • Kjell2
    Tulltan skrev 2016-01-10 21:20:23 följande:

Har svårt att förstå att det skulle ge honom rätten att slippa betala någonting alls.

En domstol kan eventuellt tvinga honom betala mera. Är du beredd ta den vägen och stämma?
  • poppe72

Hej Du kan ansöka om underhållsbidrag för vv boende då räkar de ut hur mycket du kan få / barn och de går bara på din lön och det är inget som dina barns pappa behöver betala. de går tillbaka 2 år och kollar vad du tjänade då och du får bidraget på den inkomsten du hade då sen gör de omprövning varje år.

• MadHatter

Vad tror du händer om han ska stå för hälften av kostnaderna (och därmed det praktiska ansvaret)?

Tror dubatt han kommer att låta barnen frysa, gå i för dåliga, för små kläder osv?

Är han en normalfungerande vuxen som klarar ett jobb tex bör han klara att köpa kläder till sina barn. Det handlar ju inte om inteesse utan ett normalt föräldraansvar. Man kan tex inte låta bli att ge barnen mat för att man inte är intresserad av matlagning. Det han inte vet idag kan han lära sig.

Så jag tycker att var och en står för kostnaderna som uppstår hos dem. Vill han ha halva barnbidraget kan han väl ansöka/ begära det?

Sen är der ju så att var och en ska bidra till barnets försörjning efter förmåga, så tjänar pappan betydligt mer än dig borde han stå för mer av kostnaderna. Men vill han inte kan du ju inte göra något om du inte väljer att gå till domstol.

Visar det sig att pappan inte sköter barnen på ett adekvat sätt - tex förvägrar dem kläder så får man ju gå vidare utifrån det.

Är det däremot pappan som anser att du ska handla och fixa allt är det en annan sak - då får du väl se det som en tjänst du gör åt honom och tala om hur mycket du anser att kläderna ska kosta så får han betala hälften. Vill han ha den tjänsten får han betala annars får han sköta sin del av ansvaret själv.

• intovert
    Tulltan skrev 2016-01-10 19:56:25 följande:

Vi har två barn, pojkar, 7 respektive 4 år gamla.

Barnen bor växelvis hos oss 50/50.

Jag har båda barnbidragen.

Min inkomst är betydligt lägre än barnens fars.

Han menar att barnbidragen ska räcka för barnens kostnader utöver livsmedel. Han tycker alltså att jag ska stå för alla barnens kläder tex.

Det enda han betalar hälften av är barnomsorg och simskola. Ingenting annat.

Har du låg inkomst så kan du få bidrag från fk även vid varannan vecka. Ring o prata med dom.
    Ni kan också ta ett barnbidrag var och dela på precis alla kostnader. Dvs spara kvitton på allt osv.
  • Holma

Men BB för två barn räcker ju lätt till kläder ? Handlar du bara märkeskläder ?

• Tulltan

[quote=76215994][quote-nick]Holma skrev 2016-01-11 11:27:24 följande:[/quote-nick]

[/

Det räcker inte för att täcka upp behovet av kläder, ytterkläder och skor till två hem.

• Jw83
    Tulltan skrev 2016-01-11 12:33:08 följande:

[quote=76215994][quote-nick]Holma skrev 2016-01-11 11:27:24 följande:[/quote-nick]

[/

Det räcker inte för att täcka upp behovet av kläder, ytterkläder och skor till två hem.

Hur mycket kläder handlar du egentligen? Går dom nakna och utan ytterkläder och skor från och till pappan?
  • Jw83

Enligt Livsmedelsverket så kostar kläder för barn i den åldern ca 500kr/månad och barn. Så även om dom gick nakna mellan hemmen så skulle barnbidragen både räcka och bli lite över.

Om du ska kräva att få underhåll OCH båda barnbidragen trots vv så måste du nog bevisa att era barn har extrema klädbehov pga exempelvis grövre handikapp

• Holma
    Tulltan skrev 2016-01-11 12:33:08 följande:

[/

Jo det gör det , ytterkläder köps inte varje mån o kan köpas begagnat
  • Tulltan

Nu handlar det ju inte bara om kläder dock. Men det antar jag ju att de flesta här är införstådda med.

• Holma
    Tulltan skrev 2016-01-11 18:31:26 följande:

Nu handlar det ju inte bara om kläder dock. Men det antar jag ju att de flesta här är införstådda med.

Försörjning som mat boende mm ingår ju i det som man ska stå för förälder ändå så vad kostar mera menar du ?
  • Jw83

Vad handlar det mer om? Pappan betalar ju boende och matkostnader precis som dig. Dessutom betalar han deras fritidssysselsättning.
  • Nonym

Barnens uppehåll ska du stå för själv när du har barnen, det är det underhållet går till om man inte har varannan vecka utan är helt ensamstående..

Barnens pappa har ganska rätt när han säger att barnbidraget ska täcka kläderna, däremot kanske inte två uppsättningar av allt, men seriöst, vilken unge behöver två av allt bara för att föräldrarna inte bor ihop?
  • Brumma

Vad handlar det om mer då?

På veckorna torde han betala lika mkt som du (mat, uppehälle osv). Han betalar redan halva barnomsorgen.

Du har 27000:- om året att lägga på barnens kläder (och vad det nu är mer).

Jag har också två barn och det behöver INTE gå 27000 varje år till kläder... Det KAN göra det men då går man ha ekonomi till det också.

Har du låg inkomst är du dessutom förmodligen berättigad bostadsbidrag.

Och som skrivits tidigare i tråden kan du ansöka om underhållsstöd vid växelvis boende. Det är inkomstbaserat och det påverkar inte den andra föräldern. Det ligger på max ett halvt underhållsstöd per barn, alltså skulle du kunna få (om du har så låg inkomst) 1573:- extra i månaden.

Gränsen för hur mkt du får tjäna för att vara berättigad detta går vid två barn på 253600:- per år.
Svar på tråden Vad gäller angående underhållsstöd vid växelvis boende?