• Anonym (Inte alla mornar! :()

Vad sjutton hände egentligen?

Jag är en tjej på 18 år som varit tillsammans med min 20åriga pojkvän i snart 2 år. Han har ett barn sen tidigare förhållande på 2,5 år.

I början av vårt förhållande fick han inte ha barnet av div skäl(hen var bland annat för liten för vv och mamman ville ju absolut bråka) och det var väl skönt att jag fick lära känna honom utan att barn fanns i bilden. Jag har ju noll erfarenhet av barn sen tidigare. Hursomhelst så blev jag ju kär, vi flyttade ihop väldigt tidigt och sen kom barnet. Nätterna var hemska, ungen grät och jag hade ju noll koll på vad som skulle göras. Byta blöja? Välling? Ont i magen?
    Killen, han sov sig igenom allt. Jag fick kämpa för att väcka honom så den första tiden var extremt ångestfylld för min del.

Sen blev det bättre. Ett tag. Nu är vi i en sån där j**** svacka igen. Men istället för nätterna är det mornarna. Han blir så sjukt arg när man väcker honom, spelar ingen roll om det är för ungens skull. För jag tänker inte ta alla mornar. Aldrig. Inte när jag får sån ångest över att behöva ta så mycket ansvar när jag knappt fixar skolan längre. Det har gått så långt att jag allvarligt talat funderar på att ringa hans släkt och be dem komma så jag kan dra iväg nånstans.

Jag vill absolut ha barn i framtiden, men som det ser ut nu vill jag inte att han är pappan. Vad ska jag göra? Ville mest skriva av mig men vill gärna ha lite synpunkter och tips.

• Svar på tråden Vad sjutton hände egentligen?
    jagärjagvemärdu skrev 2016-01-12 08:44:32 följande:

VARFÖR ska alltid bonusmammor hata biomammor?? "Hon ville bråka", ja SJÄLVKLART bråkar man då man inte vill lämna sitt barn hos en sådan man! Hon vet ju antagligen hur oansvarig han är! Usch för män som inte tar ansvar för sina barn, hur kan man ens vilja vara med en sådan?

Sen enligt dig verkar ju inte mamman mycket bättre, men det kan ju vara din uppfattning. Att hon träffar killar är inget fel, bara bättre hon inte släpar med sig barnet, DET om något är skadligt för barnet. Hur ofta går hon ut och festar och lämnar barnet hos sin mamma? Varje helg? Varannan? En gång i månaden?

Jag avskyr henne då hon gör personliga påhopp mot mig. Bla sagt att jag skulle knarka, ha självskadebeteende och ett barn jag inte får träffa. Inget av dom stämmer och jag förstår inte vart hon har fått dom idéerna ifrån. Även omogen ska ha uttalats och hon har i fråga träffat mig en enda gång. Sen tänkte hon flytta ihop med en kille hon dejtat i ca 1 månad, fast såklart tog det slut redan när hon skrivit in sig. Och ska tilläggas att hon tyckte att jag och sambon skulle ha varit tillsammans i minst 6 månader innan jag fick träffa. Vilket också hon lyckades slå igenom.
    Hade hon haft en bra attityd gentemot mig så hade jag säkert inte haft någon åsikt alls, men som det blev nu så kan jag inte annat än tycka att det egentligen är hon som är omogen och avundsjuk. Hade ni fått höra hela historien om henne hade ni varit av samma åsikt, tyvärr.

Jag och sambon tog det väldigt försiktigt i början när han hade barnet. På dagarna först så höll jag mig borta och bodde hos mamma och sen utvecklade vi det eftersom då det var honom barnet skulle knyta an till.

Mamman är ute varje helg och i många fall även på veckodagar då hon påstår att hon har barnet. Vänner till mig och min sambo kan bekräfta.

Jag vill som ändå inte lämna eftersom att jag verkligen tycker om hans barn och honom. Tror jag, har förstått att det kan vara så att jag bara är "van" att bo med honom? :(
  • Lord Hans

Din kille verkar vara ett riktigt stolpskott. Gör dig själv en tjänst och utsätt dig inte för denna nolla mera. Det är bättre att dumpar honom nu istället för om två år när du är gravid. Han kanske kan flytta ihop med sitt ex igen, de verkar förtjäna varandra.

• silhuett
    jagärjagvemärdu skrev 2016-01-12 08:44:32 följande:

VARFÖR ska alltid bonusmammor hata biomammor?? 

Alltid och alltid.. Det är nog bara de bonusmammor som har problem med biomamman (och tvärtom) som har behov av att skriva av sig och be om råd. Om allt är toppen i relationen brukar man inte känna behov av att starta en tråd om det på ett familjeforum.

För min del är det precis likadant. I de perioder då biomamman har varit svårhanterlig har jag behövt klaga av mig och be om råd, men i de perioder det fungerar reflekterar man inte över det.
  • silhuett

Till TS:

Jag har gjort ett liknande misstag, stannat hos en kille som jag visste att jag inte hade någon framtid med (fast av andra anledningar), bara för att jag var så kär och inte ville bli ensam. Slösade bort 2,5 år på honom.
    Gör processen kort för dig och gör slut redan nu. Om han skärper till sig och börjar ta ansvar på riktigt så kan ni ju bli ihop igen.

• Madraykin

Jag tycker också att ni ska bli särbos! Säg bara att du halkat efter med dina studier och att du inte kan fokusera på dem samtidigt som du lever med ett så pass litet barn. Men att ni ju kan träffas och umgås på helger. Och sen när barnet är större och inte lika krävande i samma utsträckning, och du är klar med studierna - då kan ni bli sambos igen om ni så vill.

• Gung Ho
    Anonym (Inte alla mornar! :() skrev 2016-01-11 06:10:13 följande:

Jag är en tjej på 18 år som varit tillsammans med min 20åriga pojkvän i snart 2 år. Han har ett barn sen tidigare förhållande på 2,5 år.

I början av vårt förhållande fick han inte ha barnet av div skäl(hen var bland annat för liten för vv och mamman ville ju absolut bråka) och det var väl skönt att jag fick lära känna honom utan att barn fanns i bilden. Jag har ju noll erfarenhet av barn sen tidigare. Hursomhelst så blev jag ju kär, vi flyttade ihop väldigt tidigt och sen kom barnet. Nätterna var hemska, ungen grät och jag hade ju noll koll på vad som skulle göras. Byta blöja? Välling? Ont i magen?
    Killen, han sov sig igenom allt. Jag fick kämpa för att väcka honom så den första tiden var extremt ångestfylld för min del.

Sen blev det bättre. Ett tag. Nu är vi i en sån där j**** svacka igen. Men istället för nätterna är det mornarna. Han blir så sjukt arg när man väcker honom, spelar ingen roll om det är för ungens skull. För jag tänker inte ta alla mornar. Aldrig. Inte när jag får sån ångest över att behöva ta så mycket ansvar när jag knappt fixar skolan längre. Det har gått så långt att jag allvarligt talat funderar på att ringa hans släkt och be dem komma så jag kan dra iväg nånstans.

Jag vill absolut ha barn i framtiden, men som det ser ut nu vill jag inte att han är pappan. Vad ska jag göra? Ville mest skriva av mig men vill gärna ha lite synpunkter och tips.

Göra slut?

Jag har nu hört av mig till hans storasyster, inte fått svar men nu har jag satt bollen i rullning. Jag ska även hem till min mamma idag, packa ner alla mina saker gör jag väl till helgen.

Jag gör inte slut, men särbos ska vi defenetivt bli istället. Tror jag behöver komma härifrån och få lite perspektiv på min situation. Mamma vet vad som gäller, jag berättar allt för henne.

Jag vill inte dra in soc mer än vad dom redan är involverade(i den här stan gör soc ingenting vilket som) utan i första hand får hans familj hjälpa honom och sen är det dom som får avgöra hurvida soc ska kopplas in eller inte.

Jag hör av mig när jag fått veta vad som gäller ifall ni vill veta :) tack för att ni verkligen lyssnade på vad jag hade att säga och svarade, bara att få lite anonym uppbackning på internet kan göra massor. Så ja, vi får se hur länge det dröjer innan han får veta att jag hört av mig till hans syrra. Jag orkar inte ta ett bråk om det idag när jag redan fått bråka med honom om att han skulle upp. Suck...

• Anonym (Tina)
    Anonym (Inte alla mornar! :() skrev 2016-01-13 07:55:24 följande:

Jag har nu hört av mig till hans storasyster, inte fått svar men nu har jag satt bollen i rullning. Jag ska även hem till min mamma idag, packa ner alla mina saker gör jag väl till helgen.

Jag gör inte slut, men särbos ska vi defenetivt bli istället. Tror jag behöver komma härifrån och få lite perspektiv på min situation. Mamma vet vad som gäller, jag berättar allt för henne.

Jag vill inte dra in soc mer än vad dom redan är involverade(i den här stan gör soc ingenting vilket som) utan i första hand får hans familj hjälpa honom och sen är det dom som får avgöra hurvida soc ska kopplas in eller inte.

Jag hör av mig när jag fått veta vad som gäller ifall ni vill veta :) tack för att ni verkligen lyssnade på vad jag hade att säga och svarade, bara att få lite anonym uppbackning på internet kan göra massor. Så ja, vi får se hur länge det dröjer innan han får veta att jag hört av mig till hans syrra. Jag orkar inte ta ett bråk om det idag när jag redan fått bråka med honom om att han skulle upp. Suck...

Jag tycker du har tagit jättebra beslut och jag vill gärna veta hur det går. Jag har läst även om jag inte skrivit tidigare och det var så tråkigt att se ännu en som blir låst för att pappan inte gör det han ska. Jag hade nåt liknande problem för några år sen att varannan helg väcktes jag av hans barn som gick upp tidigt klockan sex-sju och jag väcktes medan sambon snarkade vidare och det var jättesvårt att komma fram till en lösning för han hade attityden av att han inget kunde göra. Jag blev gnälligare och gnälligare, hade heltidsjobb på veckorna och varannan vecka fick jag inte sova ut och mina problem sammanföll med när hans barn var där, jag fattar inte hur föräldrar fungerar som inte ser den kopplingen och anstränger sig lite för att ens partner inte ska få rena obehag när deras barn är där. Jag hade inte samma möjlighet som du att bara flytta så det är bra att du utnyttjar den friheten du faktiskt har att flytta tillbaka till din mamma. Det skulle vara väldigt intressant att höra hur det går för er sen.
    Anonym (Tina) skrev 2016-01-13 12:42:21 följande:
    Jag tycker du har tagit jättebra beslut och jag vill gärna veta hur det går. Jag har läst även om jag inte skrivit tidigare och det var så tråkigt att se ännu en som blir låst för att pappan inte gör det han ska. Jag hade nåt liknande problem för några år sen att varannan helg väcktes jag av hans barn som gick upp tidigt klockan sex-sju och jag väcktes medan sambon snarkade vidare och det var jättesvårt att komma fram till en lösning för han hade attityden av att han inget kunde göra. Jag blev gnälligare och gnälligare, hade heltidsjobb på veckorna och varannan vecka fick jag inte sova ut och mina problem sammanföll med när hans barn var där, jag fattar inte hur föräldrar fungerar som inte ser den kopplingen och anstränger sig lite för att ens partner inte ska få rena obehag när deras barn är där. Jag hade inte samma möjlighet som du att bara flytta så det är bra att du utnyttjar den friheten du faktiskt har att flytta tillbaka till din mamma. Det skulle vara väldigt intressant att höra hur det går för er sen.
    Åh vad tråkigt att du satt i ungefär samma sits... :/

Ja hans syster har svarat nu att jag tog helt rätt beslut att höra av mig till henne. Min sambo har inte pratat med henne än och jag drog nu mitt på dagen när jag ändå var ledig och skulle sova hos mamma pga skjuts till vc imorgon.
    Jag sa inget om att jag hört av mig till henne, men jag har sagt till honom mer än en gång att blir det ingen förändring hör jag av mig till hans syster. Så det borde inte bli någon jättestor överraskning.

Jag borde höra av honom ikväll och då får vi se om jag ska hämta resten av mina saker och flytta hem på heltid. Just nu ser planen ut som så att jag bor hos honom när han inte har barnet. Ganska mycket för att jag trivs bra där så länge barnet inte är där. Tycker om henne supermycket, men känner ingen kärlek och då blir dom tråkiga bitarna med att ta hand om henne så pass ofta stressande. Jag har ju inte haft hand om barn tidigare alls så allt är nytt för mig.

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Känner igen mig så himla väl. Stress som utvecklats till dagliga ångestattacker. Påminnelser som blev gnäll...
Svar på tråden Vad sjutton hände egentligen?