• Anti75

vara med i kommunal eller inte???

Nån som vill delge för och nackdelar med att vara med i facket. Jag är med i kommunal. Men har länge funderat på att gå ur. Och bara vara med i a-kassan. Jag menar, vad gynnar det mig egentligen att vara med o betala så dyrt varje månad???

• Svar på tråden vara med i kommunal eller inte???
  • nernu

Sjukt fack alltså. Jag är med i SSR och oavsett hur mycket jag tjänar så betalar jag lika mycket som någon som tjänar under 20000 betalar till kommunal. Utsugare! Att de har mage.

• Anonym (Bettan)

det klassiska som är  när man inte är ansluten till nå got fackförbund är att arbetsgivare kastar sig över dig och behandlar dig som skit.  Du kan få vilken skitlön som helst och få horribla uppgifter och du har ingenting att sätta emot eftersom du inte är ansluten till ett fackförbund och i många fall därmed inte heller har rätt att ha korrekt lön om arbetsgivaren är riktigt vidrig. 

Framförallt många unga fattar inte kopplingen till detta och jag har sett mängder med unga tjejer och kilalr bli utnyttjade på arbetsplatser för att dom inte har gått med i något fackförbund och därmed inte har nån som helst koll på kollektivavtal och rättigheter som anställd. 

Jag vet också många företag som särbehandlar anställda.  Dom som är med i facket får lön enligt avtal och dom som inte är med i facket får en hittepålön som själlvklart är under kollektivavtalet.  I övrigt kan det vara en schysst arbetsplats och vettiga arbetsuppgifter men man får inte lön enligt avtal. Och du har heller ingen chans att löneförhandla. 

Väldigt få har koll på detta och utnyttjas därmed friskt i arbetslivet.  Det finns liksom en anledning till alla "gråta-ut-reportage" i media, för att folk inte har koll helt enkelt. 

självklart kan du få ett bra jobb och rätt lön även utan fackförbund men chansen är större att du hamnar i klorna på en arbetsgivare som utnyttjar dig om du har perioder av arbetslöshet och inte är fackligt ansluten

• Gladskit

Arbetar man på en arbetsplats där det finns kollektivavtal så gäller det avtalet för alla, oavsett man är fackligt ansluten eller ej.
    Jag har aldrig varit med i något fackförbund och kommer aldrig att gå med, jag anser själv att 1) jag är väl insatt i arbetsrätt 2) arbetsmarknaden är god inom mitt område så om en arbetsgivare skulle bete sig illa har jag inga problem att röra på mig. Däremot är jag med i a-kassan, det är en förhållandevis billig försäkring OM jag skulle bli arbetslös en period.

MEN det finns ju självklart nackdelar med att tänka som jag gör. Ett starkt fackförbund med många medlemmar utgör en stark avtalspart gentemot arbetsgivaren när kollektivavtal skall tecknas eller omförhandlas. Blir facket svagare så lär förmåner och annat försämras så småningom.
    Pensioner, försäkringar som träder in vid längre tid sjukdom eller dödsfall och den typen av förmåner är ju också ofta kollektivavtalade. Så ur den aspekten borde jag kanske ansluta mig till ett fack då jag anser att kollektivavtalen är väldigt viktiga.

Än så länge har jag valt att se till mig själv i första hand dock, den som lever får se om jag ändrar mig i frågan.

Jag har arbetat inom många olika avtalsområden och aldrig upplevt att det är skillnad mellan fackligt anslutna och andra. Det är oftast ingen som ens vet vilka som är fackligt anslutna om inte vederbörande själv har talat om det. Och alla omfattas som sagt ändå av samma kollektivavtal så det har jag faktiskt aldrig sett något utav.

• Fjäril kär

Just nu är jag sjukskriven pga arbetsskada. Tack vare att jag är med i facket får jag ut pengar på en försäkring via facket så mitt inkomstbortfall är inte så stort.

• Gladskit
    Fjäril kär skrev 2016-01-19 09:29:38 följande:

Just nu är jag sjukskriven pga arbetsskada. Tack vare att jag är med i facket får jag ut pengar på en försäkring via facket så mitt inkomstbortfall är inte så stort.

Hej! En fråga bara. Du är säker på att du har ersättningen tack vare ditt medlemskap i kommunal? Det är inte så att det är en kollektivavtalad försäkrings om omfattar alla på din arbetsplats?
  • Fjäril kär
    Gladskit skrev 2016-01-19 11:54:19 följande:

Hej! En fråga bara. Du är säker på att du har ersättningen tack vare ditt medlemskap i kommunal? Det är inte så att det är en kollektivavtalad försäkrings om omfattar alla på din arbetsplats?

Nix den är direkt kopplad till mitt medlemskap.
  • Gladskit
    Fjäril kär skrev 2016-01-19 12:51:05 följande:
    Nix den är direkt kopplad till mitt medlemskap.
    Ok!
    Bara tänkte, eftersom det finns försäkringar via AFA som kickar in vid sjukdom/arbetsskada och i de fall man får sjukersättning stadigvarande. Och dessa är kollektivavtalade.
  • Anonym (Selfish)

Hej, det är ju jävligt egoistisk att inte vara med i facket.
    "Jag klarar mig och får samma som alla andra".

Kan va bra att veta att ob, lön, övertid osv finns tack vare facket. Och det är ingen självklarhet, arbetsgivarna vill ju ta bort lägsta lön ha mer flexibilitet i scheman osv.
    Så innan man börjar snacka skit om fackförbund kanske man ska se vad man faktiskt får :)

• Anonym (Clips)

Skulle säga att det beror på vilken yrkesgrupp du tillhör TS. Jag tillhör en väldigt liten yrkesgrupp och när jag och mina kollegor var med i Kommunal så fick vår yrkesgrupp aldrig igenom någonting för att det fanns större yrkesgrupper som skrek högre och var hundra gånger större än oss. Vi hade inte heller någon representant från Kommunal knuten till vår förvaltning. 

Vi gick gemensamt ur Kommunal och anslöt till ett annat fack som också företrädde vår yrkeskategori, där det även fanns inte bara ett utan två(!) fackliga ombud på förvaltningen och det var en game changer för oss. Särskilt när vi fick en galen, destruktiv chef och lyckades tvinga bort denne med hjälp av ett fantastiskt duktigt skyddsombud samt facket.

Så det beror på. 
    Problemet är att det kan vara svårt att förutse när du behöver facket, jag har vänner och bekanta som valt att inte vara med tills något händer och dom upptäckt att "ojdå... jag kanske borde varit med". Jag ser facket som en försäkring. Har även varit vald till skyddsombud själv flera vändor och har haft bra stöd i det arbetet från mitt fack.

• OGjanne

Fackföreningsrörelsen är död. Liket vilket har genomgått längst förruttnelse är Kommunal. Svindyrt, skitförsäkringar, skitavtal, och kronan på verket, pengarna går till sossar med låtsasjobb.
    Det är nästintill förskingring hur pengarna går upp i rök, och aldrig till medlemmens ficka.
    Slavliknande arbetsvillkor där du hamnar i "lönefällan", inte tillräckligt hög för att skaffa fuck-you-pengar, men tillräckligt låg för att du inte ska kunna vara sjuk en gång i månaden för då går du back. För fattig för att flytta vidare och för fattig för att rota dig.

Nej min vän. Sätt in de 300 kronorna i någon annan form av "idiotskatt" som exempelvis svenskaspel.se
    Lotto betalar iaf ut pengar till någon som också betalar in pengar. Överskottet går till föreningsverksamhet. 

• Anonym (Selfish)
    OGjanne skrev 2025-05-14 17:14:21 följande:

Fackföreningsrörelsen är död. Liket vilket har genomgått längst förruttnelse är Kommunal. Svindyrt, skitförsäkringar, skitavtal, och kronan på verket, pengarna går till sossar med låtsasjobb.
    Det är nästintill förskingring hur pengarna går upp i rök, och aldrig till medlemmens ficka.
    Slavliknande arbetsvillkor där du hamnar i "lönefällan", inte tillräckligt hög för att skaffa fuck-you-pengar, men tillräckligt låg för att du inte ska kunna vara sjuk en gång i månaden för då går du back. För fattig för att flytta vidare och för fattig för att rota dig.

Nej min vän. Sätt in de 300 kronorna i någon annan form av "idiotskatt" som exempelvis svenskaspel.se
    Lotto betalar iaf ut pengar till någon som också betalar in pengar. Överskottet går till föreningsverksamhet. 

Är du dum eller bara obildad?

Kommunal kostar i genomsnitt 360 spänn mex försäkring. Tycker inte folksam är sämst, men men.

Hur fan tror du det skulle se ut utan Kommunal och andra förbund?
    Ad m.m skulle försvinna. Tillbaka till vildstrejker för att få minimal lön? 0 ob 0 övertid. Arbetsgivaren sätter lönen PRECIS som den vill. Och tro att du är så mkt värd och kompetent så du kan välja och vraka är ju en bra självbild du har. Inte många som har den kompetensen.
Svar på tråden vara med i kommunal eller inte???