• maarii05

Vad göra åt förskolesituationen?

Min minsting hemma fyllde två i november, och började dagis samma månad. Och han ogillar det något så otroligt. Jag vet inte riktigt vad vi ska göra. Vi hade en inskolning på 2 veckor, varav det var korta dagar. Dessa två veckor gick hur bra som helst. Jag kunde gå iväg mer och mer och sedan flera timmar. Men sen efter cirka en vecka efter inskolningen så har allt bara blivit sämre. Han vill inte på dagis. Vet inte hur många gånger han säger det per dag att han "vill inte på dagis, jag blir ledsen då" och det är bara för att mamma lämnar honom där säger han. Han blir så ledsen bara när jag säger att vi ska åka på dagis på morgonen och för att inte tala om när vi kommer innaför dörren på dagis. Det är många gånger dom ringt och sagt att jag får komma och hämta honom för att han är så ledsen. Och han blir även jätteledsen när jag väl kommer och hämtar honom. Får aboslut inte släppa honom då. Han går tisdag, onsdag och torsdag mellan 8:30-13:30 och jag jobbar natt varannan vecka. Men som det ser ut nu så kan jag inte utöka min arbetstider med tanke på att han blir så ledsen. Vad kan ha hänt? Jag har aldrig varit negativ gentemot att prata om dagis osv med honom utan snarare tvärtom att jag peppar och säger vad kul det ska bli att gå på dagis!

Jag vet att jag inte kan få nåt riktigt svar men är det någon som varit i samma situation? Det känns liksom hjärtskärande att ens lämna honom och det är många gånger man tänkt att nä nu skiter vi i det här och börjar dagis om ett år istället. Men är det också fel?

• Svar på tråden Vad göra åt förskolesituationen?
  • maarii05
    Natulcien skrev 2016-01-16 10:41:46 följande:

Om han är så ledsen att han inte ens lugnar sig när du har gått, så skulle jag titta på andra alternativ. Du skriver att du funderar på att vara hemma ett år till. Om du/ni har den möjligheten så skulle jag tveklöst satsa på det.
    Annars kanske dagbarnvårdare vore ett alternativ?

Möjligheten finns men då får mormor ställa upp så mycket med tanke på att jag jobbar natt. Vi bor i ett mycket litet samhälle där endast ett dagis finns. Ingen dagmamma eller nåt sånt finns och närmaste dagis efter det här är 2 mil.
  • maarii05
    Hemmaföräldern skrev 2016-01-16 12:57:29 följande:

Lyssna till vad ditt barn signalerar och agera. Inte på ett sätt som blir lättare för dig, utan för ditt barn. Med andra ord förändra hela situationen. Byt förskola eller byt till dagmamma, eller förändra hela er situation och ta hem barnet. De första åren i ett barns liv är de år som lägger grunden för hela barnets framtida välmående. Det är då den inre arbetsmodellen läggs för hur barnet kommer att möta livets utmaningar. En bra och trygg uppväxt med föräldrar som lyssnar och står upp för sitt barn är guld värt.

Vi tänkte ju självklart att han skulle få börja förskola för hans skull då han tycker om att leka med andra barn. De få timmarna jag har han på dagis är knappast för min skull. Men som det känns nu så är dagis inte det bästa för honom då han vill vara hemma med mig. Vill ju inte förstöra hela dagis situationen i framtiden
  • maarii05
    elyse skrev 2016-01-16 13:34:34 följande:

Ledsen får man ju vara, men inte alldeles ensam! Personalen måste engagera sig i detta. Upplever du att han har nån favorit bland dem? Kanske kan den lägga extra krut på sonen när denne är där vid lämning? Om inte funderar jag på hur anknytningen till personalen fungerat. Han ska känna sig trygg och ha någon att vara hos om han är ledsen!

Jag skulle föreslå att testa en strikt rutin i stil med att gå från famn till famn i kapprummet. Pojken och personalen vinkar i fönstret och går sedan och läser en bok han gillar.

Grejen är att jag hade ett möte med dom redan första veckan för att jag ansåg att dom inte engagera sig i honom från början och det var tre olika personal som delade på inskolningen vilket jag tycker är konstigt för de två andra jag skolat in så har en personal tagit hand om inskolningen. Dom sa att det skulle bli bättre och att det hade varit mycket strul just denna vecka. Jaha men min son ska väl inte bli glömd för att ni har personalbrist tycker jag! Dom är 18 på denna avdelning nu och ska tydligen ta in 3 barn till! Vilket är 21 barn på tre personal. Lär ju knappast bli bättre.
  • Alexi
    maarii05 skrev 2016-01-16 16:16:32 följande:
    Vi tänkte ju självklart att han skulle få börja förskola för hans skull då han tycker om att leka med andra barn. De få timmarna jag har han på dagis är knappast för min skull. Men som det känns nu så är dagis inte det bästa för honom då han vill vara hemma med mig. Vill ju inte förstöra hela dagis situationen i framtiden
    Fast en tvååring behöver inte förskola för sin egen skull. Det kan du lugnt vänta ett år för.
  • Natulcien
    maarii05 skrev 2016-01-16 16:16:32 följande:
    Ok, men om han är där för sin skull och ni egentligen inte behöver så finns det väl ingen anledning att ha honom kvar där? Leka med andra barn kan han väl göra på helger eller eftermiddagar - i ert sällskap, kanske?
    Är han så himla ledsen så är det bättre att vänta ett år till, tycker jag.
  • maarii05
    Natulcien skrev 2016-01-16 17:32:08 följande:
    Ok, men om han är där för sin skull och ni egentligen inte behöver så finns det väl ingen anledning att ha honom kvar där? Leka med andra barn kan han väl göra på helger eller eftermiddagar - i ert sällskap, kanske?
    Är han så himla ledsen så är det bättre att vänta ett år till, tycker jag.
    Ja absolut men vi flyttade till detta samhälle i september och det är 7 mil från där vi flyttade så har inte så mycket kontakter här ännu som har barn och det finns inte ens en öppen förskola här. Han har ju två storebröder på 4 och 7 år här varannan vecka men vet inte om det räcker som sällskap. Som det är nu så verkar det räcka med mamma och pappa som leksällskap. Det jag undrade med denna tråd var om det finns fler som har det tufft med att lämna en tvååring på dagis, att det kanske är ev period eller nåt som han har.
  • Pippidipaow

Jag tycker absolut att han kan vara hemma ett år till. Min äldsta fick börja vid 4,5 år och det ska syskonen också få göra. De behöver inte förskolan när de är så små, det hinns med senare. Han visar ju tydligt att han inte är redo för detta, lyssna på det och var hemma och mys med varandra så länge det går.

• pigglet

Jag har själv valt att ha mina hemma när de var små, så har man möjlighet tycker jag det är toppen.

Väljer ni att ha kvar förskolan tycker jag att du ska ta ett nytt samtal med personalen. Förklara hur du känner, kolla vad de själva tänker. Att ett barn är så ledset i flera veckor är inte ok, och de ringer ju efter dig ibland. Så de har säkert också upplevt situationen som besvärlig. Därför kommer du säkert gå med på ditt förslag: Barnet går vare dag under en period. Att gå på förskolan 3 dagar i sträck, för att sedan vara ledig 4 dagar, är inte optimalt för små barn. Kom i stället överens om ett schema där han kommer en stund varje dag, men kortare tid. 3 timmar räcker säkert för en så liten ledsen. Då hinner han inte längta så länge, han kommer uppleva att du kommer tillbaks snabbare. Välj tider efter när det funkar bäst, när det händer något kul på förskolan. Sover han på dagen är det ju onödigt, kanske att han går hem efter lunch i stället.

• nernu

Han är inte mogen helt enkelt. Låt stackarn vara hemma. Det är väl jättebra om mormor kan hjälpa till.

• maarii05
    pigglet skrev 2016-01-17 14:24:14 följande:

Jag har själv valt att ha mina hemma när de var små, så har man möjlighet tycker jag det är toppen.

Väljer ni att ha kvar förskolan tycker jag att du ska ta ett nytt samtal med personalen. Förklara hur du känner, kolla vad de själva tänker. Att ett barn är så ledset i flera veckor är inte ok, och de ringer ju efter dig ibland. Så de har säkert också upplevt situationen som besvärlig. Därför kommer du säkert gå med på ditt förslag: Barnet går vare dag under en period. Att gå på förskolan 3 dagar i sträck, för att sedan vara ledig 4 dagar, är inte optimalt för små barn. Kom i stället överens om ett schema där han kommer en stund varje dag, men kortare tid. 3 timmar räcker säkert för en så liten ledsen. Då hinner han inte längta så länge, han kommer uppleva att du kommer tillbaks snabbare. Välj tider efter när det funkar bäst, när det händer något kul på förskolan. Sover han på dagen är det ju onödigt, kanske att han går hem efter lunch i stället.

Vi har beslutat att sluta på dagis. La på uppsägningspapper idag på brevlådan :) känns faktiskt som helt rätt beslut då förskolan beslutat att ta in fler barn fast det redan är kaos där!
  • Natulcien
    maarii05 skrev 2016-01-17 22:47:01 följande:
    Vi har beslutat att sluta på dagis. La på uppsägningspapper idag på brevlådan :) känns faktiskt som helt rätt beslut då förskolan beslutat att ta in fler barn fast det redan är kaos där!
    Det låter som ett klokt beslut. Och lugnare för alla.
Svar på tråden Vad göra åt förskolesituationen?