• Rataxes

Israel/palestina, konflikter och diskussioner.

Med anledning av att detta ämne ofta tas upp i andra trådar startar jag en ny tråd om just Israel, Palestina och aktuella/historiska konflikter.

Försök hålla en vettig nivå utan invektiv, skitkastande och halmgubbar.

Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Svar på tråden Israel/palestina, konflikter och diskussioner.
  • Tom Araya
    Rataxes skrev 2016-11-18 10:40:57 följande:

En konvention slöts i Haag 1907 och efter andra världskriget slöts i Genève 1949 flera ytterligare konventioner, som inte blivit ratificerade. Men det var på San Remo-konferensen 1920, med delegater från det nybildade Nationernas Förbund (NF), som viktiga beslut togs om speciellt Mellanöstern. Där beslutade man bland annat att överlåta det Palestinska Mandatet, som tillhört turkarna, till Storbritannien. En överenskommen text bekräftades av rådet för NF den 24 juli 1922, som började gälla i september 1923.

Man beslutade där att etablera ett nationellt hemland i Palestina för det judiska folket. I dess artiklar beslutades bl.a.:

Hur Storbritannien skulle agera (regelverk) för att upprätta det judiska nationella hemmet.
    Hur man skulle underlätta judisk invandring.
    Att ingenting av det palestinska territoriet på något sätt sätts under främmande regerings makt.
    Inte någon gång nämns araberna i regelverket som ett specifikt folk.

För araberna gavs politisk rätt i form av självbestämmande av NF i fyra mandatdelar, Libanon, Syrien, Irak och Transjordanien (nuv Jordanien).

Eftersom San Remo-dokumentet skrivits under av Storbritannien och av Nationernas Förbund är det ett bindande avtal enligt internationell lag.

Dessutom så övertog FN befintliga rättsinstrument från NF 1946, då det upphörde som organisation, enligt kapitel 7 artikel 80, därmed är San Remo-konferensens beslut fortfarande giltiga idag som internationell lag.

Tror du Israel hade uppstått utan kolonialisering och andra världskriget med nazisternas judeförföljelse?
  • Rataxes
    Tom Araya skrev 2017-01-09 16:46:20 följande:

Tror du Israel hade uppstått utan kolonialisering och andra världskriget med nazisternas judeförföljelse?

Din gissning är lika mycket värd som min. Faktum kvarstår. Inflyttning och landskap hade redan pågått ett par decennier när WW2 utbröt.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes
    Rataxes skrev 2017-01-09 16:57:34 följande:

Din gissning är lika mycket värd som min. Faktum kvarstår. Inflyttning och landskap hade redan pågått ett par decennier när WW2 utbröt.

Landköp. Jävla autocorrect
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • zaid hathal

george bush sa före han går krig mot Irak att det kommer att bli krig mot islam

FUCK YOU buch och Fuck alla rasister i världen jävla sopor som behandlar människor orättvist fuck deras tro med er

• Abegayle70
    Kung Markatta skrev 2017-01-08 15:07:41 följande:

SVT skriver att islamistiska Hamas, som styr Gaza med järnhand, nu jublar åt att någon kört in en lastbil i en folkmassa och dödat minst fyra personer och skadat ytterligare 15.

www.svt.se/nyheter/utrikes/flera-doda-i-attack-i-jerusalem

Under tiden firar Hamas, och Fatah kallar terroristen för martyr. Samma Fatah vars enväldige ledare, förintelsweförnekaren Mahmoud Abbas, som gillar att visa sig på bild med sveriges utrikesminister och tar emot miljarder i bistrånd från svenska folket.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Tom Araya
    Rataxes skrev 2017-01-09 16:57:34 följande:
    Det är långt ifrån inflyttning till att en ny stat blir till och får stöd från omvärlden.
  • Abegayle70

I Berlin visar man samhörighet och stöd till Israel efter terrordådet som tog 4 unga människors liv och skadade många fler. 
    Skulle denna bild vara teroretsisk tänkbar i t.ex. Malmö?
  • 100kgpappa
    Abegayle70 skrev 2017-01-10 20:04:35 följande:

I Berlin visar man samhörighet och stöd till Israel efter terrordådet som tog 4 unga människors liv och skadade många fler. 

Skulle denna bild vara teroretsisk tänkbar i t.ex. Malmö?

Nä, skulle nog bli kravaller och upplopp!
  • Tom Araya
    Rataxes skrev 2016-11-18 10:40:57 följande:

En konvention slöts i Haag 1907 och efter andra världskriget slöts i Genève 1949 flera ytterligare konventioner, som inte blivit ratificerade. Men det var på San Remo-konferensen 1920, med delegater från det nybildade Nationernas Förbund (NF), som viktiga beslut togs om speciellt Mellanöstern. Där beslutade man bland annat att överlåta det Palestinska Mandatet, som tillhört turkarna, till Storbritannien. En överenskommen text bekräftades av rådet för NF den 24 juli 1922, som började gälla i september 1923.

Man beslutade där att etablera ett nationellt hemland i Palestina för det judiska folket. I dess artiklar beslutades bl.a.:

Hur Storbritannien skulle agera (regelverk) för att upprätta det judiska nationella hemmet.
    Hur man skulle underlätta judisk invandring.
    Att ingenting av det palestinska territoriet på något sätt sätts under främmande regerings makt.
    Inte någon gång nämns araberna i regelverket som ett specifikt folk.

För araberna gavs politisk rätt i form av självbestämmande av NF i fyra mandatdelar, Libanon, Syrien, Irak och Transjordanien (nuv Jordanien).

Eftersom San Remo-dokumentet skrivits under av Storbritannien och av Nationernas Förbund är det ett bindande avtal enligt internationell lag.

Dessutom så övertog FN befintliga rättsinstrument från NF 1946, då det upphörde som organisation, enligt kapitel 7 artikel 80, därmed är San Remo-konferensens beslut fortfarande giltiga idag som internationell lag.

Rataxes skrev 2016-11-18 10:41:40 följande:
    Uppdelningen av dessa landområde lämnar en del funderingar.

Araberna kände sig svikna på det av Storbritannien givna löfte till självständighet efter det att de tillsammans drev ut turkarna under första världskriget.
    Istället delas området mellan Storbritannien och Frankrike och Storbritannien delar sedan upp sitt område i ytterligare delar.

Om man hävdar att palestinierna fick sitt land genom bildandet av Transjordanien bör man granska geografin och se vad Transjordanien/Palestina respektive Israel verkligen fick. Israel fick tillgång till Medelhavskust, det fick inte Transjordanien men planerades för Palestina. Hur mycket av detta finns nu kvar i palestinskkontollerade områden?
    Vattentillgången skiljer sig i väsentlighet åt i området för Israel respektive Transjordanien, där de senare är förfördelade som ett av världens 10 mest vattenfattiga länder. Hur har detta försämrats i och med att Israel tagit kontrollen över större landdelar?

Texten i kartbilden undrar jag över. Har det funnits ett judiskt Palestina som på den bilden reducerats med 77% i och med bildandet av Transjordanien? Vad grundar sig det på?
  • Abegayle70

Idag har vi firat Jom Jerushalajim. 50 år sedan Jerusalem befriades från jordansk ockupation. Under de 19 år som Jordanien ockuperade staden förstörde de samtliga 58 synagogor, dödade eller fördrev samtliga judar och förstörde gravar på Olivberget.
    Det är bara när Israel styr över Jerusalem som staden är enad och öppen för alla, och judar, kristna och muslimer har tillgång till sina heliga platser.

• Abegayle70

Sitter här och läser Jpost på nätet,

4 personer knivhuggna i sitt eget hem, Hamas och Fatahs militära gren kallar dådet "hjältemodigt".

Att ta sig in i ett hem och knivmörda bl.a två 60-åringar ses som heroiskt, samtidigt som metalldetektorer som ska skydda bl.a. moskébesökare på tempelberget möts med våld och hets från deras ledare.

• Abegayle70

FD Hamasmedlem talar i UNHRC på "Hata-Israel-dagen"

Reaktionen från PLO's representant:

Videon går inte länka på Facebook, det svider nog hos Israelhatarna som anmäler den hela tiden.

Under tiden i EU-parlamentet:

• Abegayle70

Det blev ju fel video i inlägget ovanför. Skulle vara detta:

Men det är klart sevärt ändå.

• Abegayle70

Konsten att vara antisemitiske diktatorn Mahmoud Abbas på en vecka:
    Abbas hann med att bli omvald diktator,
    hylla en morsa till fem terrorister,
    sprida antisemitism
    och belöna våldsverkerskan Ahed Tamimi med en hedersplats i Palestinska Nationella Rådet.

Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • Abegayle70

Vänstern bryr sig bara om palestinier när man kan skylla på Israel:

https://forward.com/opinion/400384/the-left-only-cares-about-palestinians-when-it-can-blame-israel/

?There are no ?Pro-Palestine? people. They don?t exist,? a Palestinian Syrian from Daraa, whose family was displaced from Haifa during the 1948 war, told me. ?We Palestinians of Syria have been killed, tortured, bombed, and displaced by the Assad regime and we?ve had no support from the so-called ?pro-Palestine activists? whatsoever,? he said. ?We happen to be the wrong Palestinians!?

• Hot Fuzz

Många skadade från Syrien får vård i Israel dock i största hemlighet eftersom de riskerar att straffas då de återvänder för "samröre med fienden. Dock tycker flera Syrien att Israel har stulit Golan höjderna från dem. Så någon fred är inte i sikte nu heller tyvärr. Men å andra sidan så har det aldrig varit fred där inte ens i bibliska dagar.

• Abegayle70
    Hot Fuzz skrev 2018-05-05 11:06:39 följande:

Många skadade från Syrien får vård i Israel dock i största hemlighet eftersom de riskerar att straffas då de återvänder för "samröre med fienden. Dock tycker flera Syrien att Israel har stulit Golan höjderna från dem. Så någon fred är inte i sikte nu heller tyvärr. Men å andra sidan så har det aldrig varit fred där inte ens i bibliska dagar.

Här är intressant läsning om Golanhöjderna.

http://stefanlindmarkslardomar.blogspot.se/2018/04/golan-gransland-mellan-demokrati-och.html
  • Abegayle70

Läsvärt:

https://nwt.se/asikter/signerat/2018/05/05/hoppet-bland-de-gra-molnen

"Med fler än 3 000 högteknologiska företag har Israel, efter Silicon Valley, den största koncentrationen av högteknologiska företag i världen. Cirka 45 procent av landets advokater är kvinnor, och Israel har det högsta antalet kvinnliga entreprenörer i världen. Medan vi vältrar oss i intersektionalitet, blev Yitish Aynaw Israels första etiopiskt bördiga Miss Israel år 2013. I dagens Knesset, det tjugonde parlamentet sedan Israels grundande, innehas 13 av parlamentets 120 stolar av Joint (Arab) List, en arabdominerad politisk allians och Knessets tredje största parti."

Svar på tråden Israel/palestina, konflikter och diskussioner.