• Kuben

Hjälp och tips tack!! Föräldrapenning, dagar snart slut - vill spara men inget dagis

Hej!

Hoppas att jag får in denna tråd på rätt ställe nu!

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med följande dilemma:

Vi trodde att vi skulle få dagis till årsskiftet. Därför har jag varit lite slösande med föräldradagarna. (Lillan är över 1 år). Nu har jag inte jättemånga dagar kvar och skulle vilja spara de jag har. (så att jag kan få längre sommarsemestrar och lite jullov även med detta barn - arbetsgivaren kan inte neka lika lätt).

Men om jag inte tar ut 5 st till 100% per vecka, så nollas mitt SGI vad jag förstår. Och jag har ingen aning om när jag kommer att få dagis.

Hur ska jag göra nu?

Måste jag göra av med alla mina dagar och hoppas på att jag hinner få dagis innan alla är slut och jag nollas?

Eller ska jag spara dagarna och frivilligt nolla mitt SGI? och hur illa är det?

Eller finns det något annat sätt?

Åh, jag är så urusel på detta och behöver verkligen er hjälp! Tack!!

• Svar på tråden Hjälp och tips tack!! Föräldrapenning, dagar snart slut - vill spara men inget dagis
  • Seven Costanza

Har du pratat med kommunen om när ni kommer få förskoleplats? De måste ju kunna ge er en uppskattning, och sedan är det väl max tre månader de har på sig att erbjuda plats tror jag.

Jag tror att det finns något tillfälligt SGI-skydd i tre månader trots att man inte tar ut dagar, fråga Försäkringskassan om det och om hur du kan göra i din situation. Du kan t ex studera, det skyddar din SGI. Hoppa på första bästa kurs och meddela FK att du studerar. Hoppas det löser sig.

• Cortouche

Har du ett jobb att gå tillbaka till? I så fall är det ju inget problem med sgi, den får du tillbaka så fort du börjar jobba om du har fast tjänst.

• Seven Costanza
    Cortouche skrev 2016-01-26 07:55:27 följande:

Har du ett jobb att gå tillbaka till? I så fall är det ju inget problem med sgi, den får du tillbaka så fort du börjar jobba om du har fast tjänst.

Jaha, är det så? Man behöver inte jobba ett halvår igen? Varför är folk då så hysteriska om att skydda sin SGI? Är det för att kunna få sjukpenning om man själv blir sjuk under tiden man fortfarande är hemma, för det får man ju inte om SGI:n nollas?

Om man nollar sin SGI genom att inte ta ut fem dagar utan kanske tar ut tre dagar per vecka, nollas SGI:n direkt då efter ettårsdagen så att de tre dagarna bara blir värda 225 kr per dag?
  • Seven Costanza

Men om man har en heltidsbaserad SGI men inte tänkt jobba heltid när man går tillbaka i tjänst så måste man väl se till att skydda den efter ettårsdagen, för annars kommer väl SGI:n baseras på deltidslönen istället för heltidslönen man hade tidigare? I så fall kan jag förstå varför folk vill skydda den för många jobbar ju deltid åtminstone ett tag och 80% av en deltidslön är ju inte mycket om man vill ta ut mer föräldradagar eller ska vabba.

• Cortouche

Exakt, det är framförallt sgin medan man fortfarande går hemma som påverkas, och risken för ändrade arbetsvillkor (självvalt gå ner i tid, bli uppsagd, etc)

• Seven Costanza
    Cortouche skrev 2016-01-26 09:01:27 följande:

Exakt, det är framförallt sgin medan man fortfarande går hemma som påverkas, och risken för ändrade arbetsvillkor (självvalt gå ner i tid, bli uppsagd, etc)

Okej tack då förstår jag!
  • Alexi
    Seven Costanza skrev 2016-01-26 08:50:05 följande:
    Jaha, är det så? Man behöver inte jobba ett halvår igen? Varför är folk då så hysteriska om att skydda sin SGI? Är det för att kunna få sjukpenning om man själv blir sjuk under tiden man fortfarande är hemma, för det får man ju inte om SGI:n nollas?

Om man nollar sin SGI genom att inte ta ut fem dagar utan kanske tar ut tre dagar per vecka, nollas SGI:n direkt då efter ettårsdagen så att de tre dagarna bara blir värda 225 kr per dag?
    Många har ju inte fast jobb utan är arbetslösa och då kan de stå utan försäkringsskydd bra länge om de nollas. Men har du en fast tjänst så får du en ny SGI så fort du börjar jobba igen med avsikt att jobba minst sex månader framåt.

Din fp är densamma till barnets tvåårsdag oavsett vad din SGI är. Men din SGI blir noll från dag ett och då har du ingen rätt till sjukpenning eller vab.
  • pigglet

Det är viktigt att skilja på SGI och FP. SGI = SjukpenningGrundande Inkomst. Ungefär samma sak som din lön. SGI ligger till grund för många olika ersättningar, tex föräldrapenning, tillfällig fp, sjukpenning, havandeskapspenning. Man får en SGI när man får en anställning som förväntas pågå minst 6 månader, eller när man faktiskt jobbat 6 månader (om det är ett vikariat som förlängs månad för månad tex).

Under barnets första år är båda föräldrarnas SGI skyddad. Efter det behöver man skydda den. Det gör man antingen genom att jobba, ta fp, vara inskriven på arbetsförmedlingen, sjukskriven osv - det går utmärkt att kombinera flera olika sysselsättningar men det ska bli 5 hela dagar sammanlagt.
    Skyddar man INTE sin SGI räknas den direktom till din faktiska lön.

Det finns en regel för FP (FöräldraPenning) som säger att även om du INTE skyddar din SGI så får du ändå behålla samma FP tills barnet fyller 2 år.
    Du får också behålla samma FP om du blir gravid innan barnet blivit 1:9 år, alltså att barnet beräknas födas innan första barnet blir 2,5 år. Dessa två regler är alltså lite extra generösa och ger dig samma FP även om du väljer att sabba din SGI.

Detta händer om man INTE skyddar sin SGI:
    Redan från första dagen så nollas din SGI. Du får alltså 0 kronor om du själv blir sjukskriven eller om barnet blir sjukt (du kan alltså inte begära TFP). Finns ingen lägstanivå här - du får INGENTING.
    Du behåller dock samma föräldrapenning tills barnet fyller 2 år, sedan räknas den om till din SGI.

Man kan välja att inte skydda sin SGI, tex kanske man tänker att man ändå ska börja om att jobba senare. Börjar man jobba på ett arbete som beräknas pågå minst 6 månader så får man ju en ny SGI redan första dagen.
    Själv tänker jag lite "värsta scenario", dvs att jag eller barnet blir allvarligt sjukt/skadat (tänk trafikolycka, maken dör, barnet skadat - eller att jag eller barnet får cancer), jag kanske inte kan börja jobba heltid på flera år... Under tiden får jag alltså 0 kronor från försäkringskassan, eftersom jag nollat min SGI.
    Bara man är medveten om vad det är man tar ställning till.

Studier med CSNbidrag är SGIskyddande. Men jag vet inte hur lätt det är att hitta någon kurs nu, terminen började förra veckan. I så fall om du kan göra en sen anmälan på någon kurs med flexibel studietakt, eller en kurs som börjar senare.

I övrigt har jag svårt att se något sätt som du kan spara fp-dagarna och ändå skydda din SGI. Kan du gå in och jobba helger/kvällar och därmed spara in på fp? Eller jobba tex 1 dag/vecka och pappan är hemma den dagen utan att ta på och därmed sänker sin SGI till 80% tills du börjar jobba mer?
  • Anonym (A)

Den förälder som inte varit föräldraledig nyligen kan vara hemma utan föräldrapenning i 3 månader med skyddad SGI. Man kan kanske vara hemma 3 månader i taget då? Dubbelkolla dock med FK.

• Kuben

Hej och åh, tack alla för era kloka svar!!

Frågorna angående maken så kan han inte vara hemma alls då han har ett eget pyttelitet företag, så där är det kört!

Det är inte helt omöjligt att jag blir sjukskriven från och med onsdag (ska i alla fall diskuteras)... men HUR i allsindar gör jag då? Jag har ju inget dagis att lämna lillan på?

PHU, jag inser att jag har varit så priviligierad som inte har behövt kunna något kring detta tidigare!

• Alexi

Du kan inte få sjukpenning om du är hemma med barnet. Någon annan måste ta hand om barnet då.

• Grön elefant

Är det vanligt att de som jobbar deltid när de kommer tillbaka till jobbet, även tar ut fp dagar för att skydda sin Sgi? Alltså om de tänker skaffa fler barn. Dagarna måste ju ta slut helt?

• Alexi

Jag tog uu fp för att skydda min sgi i ett par år. Ja jag tror det är rätt vanligt. Lägstanivådagarna är perfekta till det.

• Seven Costanza

TS: har du ringt kommunen nu för att höra när de tänker erbjuda förskoleplats? Det är ju det första du borde göra. Ring varje vecka, minst en gång - det är deras skyldighet att skaffa fram en plats till er inom tre månader men det kanske inte blir på den förskola ni helst vill ha.?

• mammalovis
    Grön elefant skrev 2016-01-27 14:46:35 följande:
    Är det vanligt att de som jobbar deltid när de kommer tillbaka till jobbet, även tar ut fp dagar för att skydda sin Sgi? Alltså om de tänker skaffa fler barn. Dagarna måste ju ta slut helt?
    Ja, det tror jag, åtminstone om man inte har fast tjänst och arbetsmarknaden är osäker. Jag har jobbat 75 eller 90 % och har då tagit ut motsvarande upp till heltid som lägstadagar. Man har ju ändå 90 dagar tillsammans. På 90% så räcker ju dagarna 180 veckor ..., det är nästan 3 år.
  • mammalovis
    Kuben skrev 2016-01-27 14:06:46 följande:

Hej och åh, tack alla för era kloka svar!!

Frågorna angående maken så kan han inte vara hemma alls då han har ett eget pyttelitet företag, så där är det kört!

Det är inte helt omöjligt att jag blir sjukskriven från och med onsdag (ska i alla fall diskuteras)... men HUR i allsindar gör jag då? Jag har ju inget dagis att lämna lillan på?

PHU, jag inser att jag har varit så priviligierad som inte har behövt kunna något kring detta tidigare!

Den intressanta frågan är ju NÄR ni ansökte om platsen i förhållande till startdatumet. Har ni följt kommunens regler där med 4, ibland 6 månader får ju kommunen betala vite om de inte kan lösa det med lediga förskoleplatser ..
Svar på tråden Hjälp och tips tack!! Föräldrapenning, dagar snart slut - vill spara men inget dagis