• zofies21

hjälp! förstoppad treåring

Hej, behöver lite hjälp. Är ganska säker på att min som som är 3 år är riktigt förstoppad. Han går på pottan sen snart ett år tillbaka förutom när det gäller att bajsa. Då vill han ha blöja. Jag vet att han håller sig på dagis för att han säger att han bara vill bajsa hemma. Så med största sannolikhet är det förstoppning... Han har bajsat några gånger sen en vecka tillbaka men löst, men vad jag har förstått kan man vara så illa förstoppad så det lösa rinner förbi det hårda... I förrgår gav jag microlax och det släppte lite, trodde att det var över och att han skulle få sova bra men han vaknar till och med av magknip nu... Denna natt har varit hemsk, han har varit vaken mest hela natten för att han har så ont i magen. Han vrider o vänder på sig och kan inte ligga still, det syns att han har ont. Han vill knappt äta heller för att han säger att då får han ännu mer ont i magen... Vad kan jag mer göra? Har pratat med 1177 för nån vecka sen när han sist var förstoppad (men då var det inte såhär illa) och de sa microlax, inget mer... Päron funkar ej och katrinplommon spottar han ut, purén funkar inte heller... Så vad mer kan man göra? Ska jag prova med microlax igen? Eller finns det något bättre? Tyckte inte det gav så bra effekt heller...

• Svar på tråden hjälp! förstoppad treåring
  • Alexi

Äsch köp Klyx och gör hemma, det är inte alls svårt, vi gjorde det på vår femåring för ett par veckor sedan.

• zofies21
    Alexi skrev 2016-02-04 10:55:13 följande:

Äsch köp Klyx och gör hemma, det är inte alls svårt, vi gjorde det på vår femåring för ett par veckor sedan.

Ja att lösa förstoppningen med en sond på en treåring kan jag verkligen inte tänka mig vara den enda lösningen... :/ ska absolut köpa lactulos och klyx! Åker ner till BVC till kl 13 och hör vad dom säger men någon sond blir det nog inte...
  • zofies21

Nej dom försökte med klyx istället men sonen bröt ihop totalt, stenhöll i byxorna och skrek... Usch känns ju som ett övergrepp! Vilket jag absolut förstår... Men fick med mig klyxet hem istället så ska försöka själv när pappan kommer hem... Vad har ni andra tagit till er för knep när det gäller klyx på småbarn?

• Alexi

En treåring går ju sällan att resonera så värst med. Vissa saker bara måste man göra...

• Natulcien

Vår son blev förstoppad när han var 2,5 år och vi fick rekommendation att använda Klyx av läkaren. Det är det bästa vid riktig förstoppning, men det var riktigt jobbigt. Sonen skrek som om man hade satt en kniv i honom och sen sprutade bajset ur honom. Men det löste proppen. Sen fick vi Forlax utskrivet, ett pulver som reglerar "bajskonsistensen" så det håller sig mjukt. Det fungerade jättebra.

• mammalovis

Men om han har sådana problem har ni väl fått en massa kostråd också.

Min dotter på 2,5 år har haft problem sedan hon var ett år. Först konstaterade de clostridium, troligen efter en penicillinkur vid 8 månader och sedan förstoppningsdiarré. Vi har testat mjölkfri kost och de har tagit prover för gluten och allergier. Enligt läkaren är det enbart kostrelaterat.

Först fick vi testa Lactulos länge, men utan något vidare resultat och sedan har vi haft Forelax länge, som de vill fasa ut. I somras försökte vi med varannan dag, men fick bakslag med att hon började sitta och trycka i matstolen. I november fick vi minska ner igen och det fungerade i ca 2 månader innan det under en vecka drastiskt blev sämre. Vi testade med vindruvor och russin samt att hon lyckades knycka pepparkakor utan någon skillnad, hon blev snarare mer och mer hård i magen och nu senaste veckan kunde hon sitta och trycka hela tiden under tiden vi hann äta färdigt. Hon har fått sitta på en vanlig stol för att koncentrera sig på att äta. De senaste dagarna har hon fått kiwi. De två första dagarna 1,5 då hon gillade det och igår missade sambon att jag gett en, så hon fick 2, så med 5 kiwi på 3 dagar så har hon bajsat mjukare igen.
    Ca en månad ska vi nu ge Forelax varannan dag och Lactulos de andra. Vi ska begränsa mjölken till 4 dl. Helst ska hon äta gröt till frukost med katrinplommon eller rivet päron. Medicinen har vi gett med lite juice, men allt med socker är ju också stoppande, så vi får försöka ge med vatten istället. Sedan ska vi inte ge ris och pasta för ofta. Majs, morötter och banan ska hon bara äta enstaka gång per vecka. Kokta grönsaker är bra, likaså fullkornsbröd och fullkornsrån om det kniper plus mycket vatten. Sedan ska hon äta fullkornsvarianter av ris och pasta ... Det är ju lagom smidigt med en superbestämd 2,5-åring som vägrar äta de flesta grönsaker förutom majs, morötter, tomater och gurka, ibland fungerar haricot vertes. Helst skulle hon lära sig bajsa utan blöja också, just nu använder hon blöja jämt, men kissar en del på pottan.

Igår lyckades hon bajsa på pottan och det var gult och slemmigt. Idag kom en rejäl blöja, så nu är vi kanske i fas och ska bara hitta rätt nivå. Hon fick Forelax två dagar i rad då hon lyckades hälla ut troligen det mesta första dagen och idag fick hon Lactulos. Det blir till att kämpa vidare. Det är bara det att det känns så jobbigt att ha kontakt med läkaren när det går åt fel håll och vi inte har ändrat något i kosten. Nu vaknade hon och var ledsen, så risken är väl att det är magen som spökar, hon har haft så några kvällar innan, men då har vi inte tänkt på magen, så det var bra att läsa din tråd.

• mammalovis
    Natulcien skrev 2016-02-04 18:59:53 följande:
    Vår son blev förstoppad när han var 2,5 år och vi fick rekommendation att använda Klyx av läkaren. Det är det bästa vid riktig förstoppning, men det var riktigt jobbigt. Sonen skrek som om man hade satt en kniv i honom och sen sprutade bajset ur honom. Men det löste proppen. Sen fick vi Forlax utskrivet, ett pulver som reglerar "bajskonsistensen" så det håller sig mjukt. Det fungerade jättebra.
    Hur länge fick ni hålla på med Forelax?
  • zofies21
    mammalovis skrev 2016-02-04 22:36:58 följande:

Men om han har sådana problem har ni väl fått en massa kostråd också.

Min dotter på 2,5 år har haft problem sedan hon var ett år. Först konstaterade de clostridium, troligen efter en penicillinkur vid 8 månader och sedan förstoppningsdiarré. Vi har testat mjölkfri kost och de har tagit prover för gluten och allergier. Enligt läkaren är det enbart kostrelaterat.

Först fick vi testa Lactulos länge, men utan något vidare resultat och sedan har vi haft Forelax länge, som de vill fasa ut. I somras försökte vi med varannan dag, men fick bakslag med att hon började sitta och trycka i matstolen. I november fick vi minska ner igen och det fungerade i ca 2 månader innan det under en vecka drastiskt blev sämre. Vi testade med vindruvor och russin samt att hon lyckades knycka pepparkakor utan någon skillnad, hon blev snarare mer och mer hård i magen och nu senaste veckan kunde hon sitta och trycka hela tiden under tiden vi hann äta färdigt. Hon har fått sitta på en vanlig stol för att koncentrera sig på att äta. De senaste dagarna har hon fått kiwi. De två första dagarna 1,5 då hon gillade det och igår missade sambon att jag gett en, så hon fick 2, så med 5 kiwi på 3 dagar så har hon bajsat mjukare igen.
    Ca en månad ska vi nu ge Forelax varannan dag och Lactulos de andra. Vi ska begränsa mjölken till 4 dl. Helst ska hon äta gröt till frukost med katrinplommon eller rivet päron. Medicinen har vi gett med lite juice, men allt med socker är ju också stoppande, så vi får försöka ge med vatten istället. Sedan ska vi inte ge ris och pasta för ofta. Majs, morötter och banan ska hon bara äta enstaka gång per vecka. Kokta grönsaker är bra, likaså fullkornsbröd och fullkornsrån om det kniper plus mycket vatten. Sedan ska hon äta fullkornsvarianter av ris och pasta ... Det är ju lagom smidigt med en superbestämd 2,5-åring som vägrar äta de flesta grönsaker förutom majs, morötter, tomater och gurka, ibland fungerar haricot vertes. Helst skulle hon lära sig bajsa utan blöja också, just nu använder hon blöja jämt, men kissar en del på pottan.

Igår lyckades hon bajsa på pottan och det var gult och slemmigt. Idag kom en rejäl blöja, så nu är vi kanske i fas och ska bara hitta rätt nivå. Hon fick Forelax två dagar i rad då hon lyckades hälla ut troligen det mesta första dagen och idag fick hon Lactulos. Det blir till att kämpa vidare. Det är bara det att det känns så jobbigt att ha kontakt med läkaren när det går åt fel håll och vi inte har ändrat något i kosten. Nu vaknade hon och var ledsen, så risken är väl att det är magen som spökar, hon har haft så några kvällar innan, men då har vi inte tänkt på magen, så det var bra att läsa din tråd.

Nej... Har faktiskt inte fått några kostråd... Det dem sa på BVC igår var att det är viktigt att han finner ro att baksa på dagis o att jag måste tala med fröknarna om det (Vilket jag självklart redan har gjort...) det är ju där hans magproblem har börjat... Ända sen han har bytt till en ny avdelning på dagis så har han inte viljat bajsa där, och därför håller han sig hela dagarna :( han har aldrig haft problem med magen förr... Men jag ska absolut se över vad han äter mer också! Mer fullkorn och kokta grönsaker...

Vi provade att ge klyx igår men det kom inte mycket i blöjan alls... Endast pyttelite löst och en massa gaser men konstigt nog verkade han må bättre efter det så jag vet inte om det har släppt eller inte... Han vaknade dock inatt en gång med magont men somnade om efter 2 min, men med tanke på att han ätit så dåligt de senaste dagarna så kanske det är därför... Köpte även lactulos igår så hoppas det funkar också... Men vad är forelax? Är det receptfritt och kan man kombinera med lactulos? Tänkte om man även kunde prova med det sen (om det inte blir bättre nu)
  • Natulcien
    mammalovis skrev 2016-02-04 22:37:31 följande:
    Hur länge fick ni hålla på med Forelax?
    Vi gav det i ett halvår. Egentligen kanske vi kunde ha slutat tidigare, men det fungerade så bra så vi körde på. Sedan dess har han aldrig varit förstoppad mer. Han är drygt 5 år nu.
  • Natulcien
    zofies21 skrev 2016-02-05 08:26:21 följande:
     Men vad är forelax? Är det receptfritt och kan man kombinera med lactulos? Tänkte om man även kunde prova med det sen (om det inte blir bättre nu)
    Forlax är receptbelagt. Egentligen för barn över 8 år och vuxna, men läkaren rekommenderade oss att ge halv dos. Det fungerade jättebra för vår son.
    Det är ett pulver med citrussmak. Vi blandade i vällingen. Det får effekten att avföringen blir mjukare. Jag tror inte att man ska kombinera det med Lactulos, men bäst att rådfråga läkare.
  • SandraP81

Alltså jag tror inte att han fått ut proppen om det bara kom lite löst i blöjan. Laktulosen kommer som sagt inte lösa upp proppen. Det känns lite som att du blundar för problemet o hopps att det ska bli bättre av sig själv? Köp klyx på Apoteket och ge tills det verkligen kommer ut. Annars blir det ju bara värre och till slut så kommer han behöva läggas in och få behandling på sjukhus. Då är det väl bättre att du ger hemma? Har du läst på om fekalom eller förstoppning?

• zofies21
    SandraP81 skrev 2016-02-05 10:10:48 följande:

Alltså jag tror inte att han fått ut proppen om det bara kom lite löst i blöjan. Laktulosen kommer som sagt inte lösa upp proppen. Det känns lite som att du blundar för problemet o hopps att det ska bli bättre av sig själv? Köp klyx på Apoteket och ge tills det verkligen kommer ut. Annars blir det ju bara värre och till slut så kommer han behöva läggas in och få behandling på sjukhus. Då är det väl bättre att du ger hemma? Har du läst på om fekalom eller förstoppning?

Som sagt, jag har gett klyx och jag väntar på att bvc läkaren ska ringa nu så får jag se vad hon säger! Innan vi gav klyx bajsade han också glömde jag skriva, och då var det mer och inte lika löst... Jag blundar inte för något problem alls, det gäller min son för guds skull.
  • SandraP81
    zofies21 skrev 2016-02-05 10:32:01 följande:
    Som sagt, jag har gett klyx och jag väntar på att bvc läkaren ska ringa nu så får jag se vad hon säger! Innan vi gav klyx bajsade han också glömde jag skriva, och då var det mer och inte lika löst... Jag blundar inte för något problem alls, det gäller min son för guds skull.
    Aha ok det framgick inte riktigt av det du skrev, hade inte skrivit så annars! Då låter det ju mycket bättre iallafall, hoppas ni slipper ge fler lavemang. Jag har gett laktulos till mina barn vid förstoppning och det har funkat bra. Effekten kommer efter 3-4 dagars behandling och man kan ge långa perioder. Lite gasiga i början bara. Dosen kan man justera själv efterhand. Lycka till o hoppas sonen får sova gott inatt :)
  • milli79

Vet många varv som blir förstoppande av mjölkprodukter. Skulle testat mjölkfritt ett tag el i alla fall ta bort ren mjölk. Skummjölk är ännu värre o finns i välling o köpegröten. Äter han välling så testa gör egen istället el ge havredryck ur flaska.

• milli79

Ge gärna kokosolja på tex gröt (egengjord) el några tsk linfröolja varje dag. Linfröolja brukar sätta fart på magen och innehåller omega -3 så superbra för hud, hjärna mm.

• zofies21
    SandraP81 skrev 2016-02-05 10:39:42 följande:
    Aha ok det framgick inte riktigt av det du skrev, hade inte skrivit så annars! Då låter det ju mycket bättre iallafall, hoppas ni slipper ge fler lavemang. Jag har gett laktulos till mina barn vid förstoppning och det har funkat bra. Effekten kommer efter 3-4 dagars behandling och man kan ge långa perioder. Lite gasiga i början bara. Dosen kan man justera själv efterhand. Lycka till o hoppas sonen får sova gott inatt :)
    Nej jag kanske var lite otydlig... Jag pratade iallafall med läkaren idag och hon trodde att han hade fått ut det... Jag förklarade att det endast kom pyttelite efter klyxet men att han däremot bajsade ett tag innan vi gav det... Jag sa också att han vaknade och hade lite ont i magen vid tre inatt men att han somnade om på en gång men det sa hon inget om. Idag har han inte nämnt magont någonting och idag är första dagen han ätit bra på hela veckan! En riktigt rejäl lunch och tillomed mellis och middag, skönt att se han äta... Han har precis somnat så vi får se hur det går inatt. Går inte magontet bort ändå (men det verkar det ju ha gjort iallafall...) så ska vi tillbaka till bvc på måndag. Det första jag ska göra på måndag är iallaflal att prata med dagis, IGEN... Jag hoppas att han ska finna lugn och ro till att bajsa även där. Har gett lactulos igår och idag och ska fortsätta i fyra månader till enl läkaren, så jag hoppas verkligen på bättring... Ska absolut ändra så mycket kost som det går... Får prova mig fram!
Svar på tråden hjälp! förstoppad treåring