• Minbaby

Tog hem barn utan ytterkläder

Idag fick jag tillslut ta hem barnet utan ytterkläder från förskolan, bara mössa och stövlar som gick att få på.

Barnet har dagar då hen är helt omöjlig att få på kläder men det har ändå gått tillslut, idag gick det inte och tyvärr hade jag för en gångs skull bråttom. Känner mig nu skitdålig som förälder. Är plusgrader men ändå kallt fortfarande. Tanken var egentligen att hen skulle känna att det var kallt väder ute och vilja ha overall men det gick inte som jag tänkt. Satte hen i vagnen och la overallen över och vi har Max 5 min hem om inte ännu kortare. Känner mig ändå dålig nu som inte gav det mer tålamod, vad säger ni andra, har ni gjort samma sak ?

• Svar på tråden Tog hem barn utan ytterkläder
  • viseversa

Ja jag har gjort samma sak. Man får välja sina strider ts. Tycker inte det var hela världen faktiskt.

• ABC73

Släng med en filt i vagnen om det känns bättre. Så länge barnet inte riskerar förfrysning så är inte kläder en fight som är värd att ta. Vi är många som tar hem barnen utan ytterkläder ibland, så du är i gott sällskap. Det brukar bli bättre efter några år

• Harmagedon

Ytterkläder är verkligen inte en fajt värd att ta om allt man ska göra är att gå hem.

Skulle inte lyfta ett ögonbryn om jag såg någon bära en vilt skrikande tvååring helt naken till bilen heller.

• Minbaby

Tack alla, känns lite bättre nu. Vet såklart egentligen att andra hamnat i samma situation men känns ändå bättre att få höra det :) tack för stöd.

• Sjömamma

Jag kan bara le för jag känner så väl igen mig. Min dotter som är mycket bestämd och envis vill typ aldrig ta på sig ytterkläder. Tack o liv bor vi nära dagis. Hon har fryst o blivit kall flera gånger men det spelar ingen roll. Nästa gång vill hon ändå inte klä på sig. Vi har löst det så att hon har fått en finjacka som hon får ha på sig fram och tillbaka till dagis, det går hon med på. Byxor eller overall bara vägrar hon så det har vi slutat tjata om. Är det riktigt kallt får hon dra på sig mina stickade benvärmare, det går hon med på. Visst, ibland undrar man vad dom andra föräldrar ska tycka när dom packar in sina barn i flera lager vinterkläder. Men den som tycker nåt kan ju själv försöka få den här bestämda lilla fröken att göra nåt hon inte vill :)

• Hustru

Den som fryser är dum fick jag höra när jag var tre. Inte vi påklädning utan lite överallt. Vem vill vara dum?

Men inte tar ungarna skada av en kort stund utan ytterkläder

• isolande

Min 5-årig dotter fick gå hem i långärmad t-shirt och mjukisbyxor när det var 10 minus för hon tjafsade så om att ta på sig. Hon huttrade men spelade glad på vägen hem (ca 1 kvarter). Sen dess klär hon på sig iaf.

• RockingSkåne
    Maddi skrev 2016-02-11 17:00:41 följande:

Du kanske kan be dom börja klä på barnet strax innan du kommer, om dom har möjlighet till det. Annars kanske du kan ta med en åkpåse. Jag har själv max 5 minuter till föris, men jag skulle också känna mig usel som förälder om jag gjorde så. 

Haha, vilket bra råd.

Nä TS strunt i det. Barnet ville själv bestämma och fick stå för konsekvenserna!
  • Ramborg

Häromveckan gick min fyraåring hem i stövlar, mössa, t-shirt och trosor. Jag gick bredvid och bar overallen, frågade då och då om hon ville ha. Det ville hon inte, däremot har hon inte bråkat om ytterkläder sedan dess. Hon konstaterade även att det inte går så snabbt om man åker rutschkana utan byxor.

Bra lärdomar tycker jag. Mycket fel gör jag säkert som mamma men det där har jag inget samvete för.

42.
  • Stårschan

Det är ju så man gör! "Nu tar du på dig kläderna. Tar du inte på dig kläderna får du gå utan, och då kommer du att frysa". Och då måste barnet få prova på att frysa. Självklart kör man ju inte en sån grej om det är -30 grader ute och man ska promenera en halvtimme, men några minuter ute kring nollgradigt tar de inte skada av.

• Stårschan
    Hustru skrev 2016-02-12 07:58:46 följande:

Den som fryser är dum fick jag höra när jag var tre. Inte vi påklädning utan lite överallt. Vem vill vara dum?

Men inte tar ungarna skada av en kort stund utan ytterkläder

Vilket jäkla bra uttryck! Helt i linje med "Den som inte använder flytväst måste vara korkad".
  • Regnmadamen

Jag fick tvinga mitt barn hem en gång i snö, utan ytterkläder och skor. Det var iofs bara från nästa gård, men det kändes lite surt. Jag hade då försökt få hen att klä på sig i en halvtimme, minst. Efter det gick skor på åtminstone.

• Mellanmjölkens land

Vår snart-5åring går oftast hem utan overall utan större protester från mig om det inte är massor med minusgrader. Sätter på en tjock fleece/vindfleece/skaljacka + skorna och sen har vi typ 300m hem.

Ungen tillhör skaran som aldrig fryser och samtidigt som vi kör hårt på ullkläder. När det var -18 klagade de övriga barnen på att de frös, hon klagade på att hon svettades...

• Alexi

Vi har aldrig overall till och från dagis. Tjock fleece eller jacka, plus mössa och vantar om han vill. Vi har frm minuter dit och jag tror hårt på att de måste få välja kläder själva inom rimliga gränser. Så mössa och vantar är eget val. Och overall har vi valt bort pga gigantiska konflikter vid hämtningar periodvis.

• malle88

Syrran gick flera gånger till förskolan fem minuter bort i pyjamas och strumpor utan ytterkläder när hon vägrade klä sig. Frös hela vägen och väl där upptäckte hon att alla hade kläder på sig och då var det inte lika kul. Det är så man lär sig :)

• Coruscant

Mitt äldsta barn brukade vara genomsvettig när jag hämtade på förskolan - det hade känts värre att tvinga på honom kläder! En femminuters promenad hem är ju "ingenting" och dumt att bråka om tycker jag. Bara du tar med dig ytterkläderna eller en filt "ifall att". Jag möter dagligen föräldrar med "lättklädda" barn - och varje gång tänker jag snabbt, aha - ett svettigt barn som slapp klädbråk!

• Annsiss

Mitt barn har stoora problem med kläder, vägrat i flera år, fick tipset av bup att aldrig bråka utan låta hen gå till förskolan ändå, har traskat långa sträckor i bara underkläder utan skor i minusgrader, går ofta ute i väldigt lite trots att vi andra fryser. Hen är nästan aldrig sjuk.

• Breakdown

Mina twins på 3 år har fått gå hem utan ytterkläder ett par gånger, ca 750 meter.
    Nu bar det ett tag sedan, dom insåg att det blev för kallt.

Svar på tråden Tog hem barn utan ytterkläder