• nathalieeca

Tips på vakthund

Jag och min pojkvän ska flytta hemifrån om några månader och känner att vi skulle vilja ha en vakthund då jag kommer vara hemma mycket själv och inte känner mig så trygg själv.
    Vi kommer bo i en lägenhet, men den är på 80kvm så den är inte så liten, och vi har en hund sedan tidigare som blir 4år nu i början av mars. Han är blandning mellan shih tzu och kinesisk nakenhund. 
    Vi letar efter en hund som är duktig på att vakta men ändå inte är så "Svår" och kräver för mycket, har ni några tips på bra raser som passar oss? :) 

• Svar på tråden Tips på vakthund
  • Trassel14
    nathalieeca skrev 2016-02-15 14:56:26 följande:

Jag och min pojkvän ska flytta hemifrån om några månader och känner att vi skulle vilja ha en vakthund då jag kommer vara hemma mycket själv och inte känner mig så trygg själv.
    Vi kommer bo i en lägenhet, men den är på 80kvm så den är inte så liten, och vi har en hund sedan tidigare som blir 4år nu i början av mars. Han är blandning mellan shih tzu och kinesisk nakenhund. 
    Vi letar efter en hund som är duktig på att vakta men ändå inte är så "Svår" och kräver för mycket, har ni några tips på bra raser som passar oss? :) 

Räcker det inte med en hund som "larmar" om någon ringer på dörren? 
  • Dexter dot com

Vad exakt vill du att hunden gör om någon bryter sig in då? Skäller, ser farlig ut eller faktiskt hugger personen ? Har du kunskap att lära hunden när det är ok/ inte ok att fysiskt ge sig på folk ( om det är det du nu vill) annars är ju risken att den kommer lösa situationen själv när ni får besök, fastighetsskötaren kommer mm ?
    Vad tänker du aktivera hunden med för övrigt?

Personligen skulle jag ju aldrig vilja ha en hund som besitter dom egenskaperna att den ger sig på folk utan har hellre en pepparspray i fickan. Finns ju inga garantier att hunden inte backar om inkräktaren får in några rejäla sparkar.

• nathalieeca

Jo, det har vi redan en hund som gör när det ringer på dörren så det behöver vi inte direkt. 

Det vi söker är väl en hund som ser mer "farlig" ut en vad den egentligen är men kan "hoppa in" om det skulle hända något. Jag vill kunna gå en promenad ute när det är mörkt utan att känna mig orolig att det ska hända något (vilket jag gör lite nu med våran lilla hund... Han är en fluffboll på 10 kg, inte så många som är rädda för något sånt.) Men jag vill ha en hund som sagt kan ingripa om det skulle vara något, men mest något som ser "farligt" ut. Om det förklarade det på ett bra sätt :P 

• nathalieeca

Jo, asså den kommer ju få mycket motion och sen hur vi aktiverar den beror mer på vilken hund det kommer bli, vad den "passar" för. 
    Jo, men jag vill ha mer en hund som "skyddar mig" och därför kan ingripa om det skulle vara så, men heller att den ser mer läskig ut än att den gör så. 

• Gizmo

Att skaffa en hund som bara är till för att skydda dig är helt fel mot hunden. Skaffa ett inbrottslarm istället! 

• Trassel14
    Gizmo skrev 2016-02-16 08:25:59 följande:

Att skaffa en hund som bara är till för att skydda dig är helt fel mot hunden. Skaffa ett inbrottslarm istället! 

Håller med dig.
    Ni ska inte ha en hund bara för att den ser farlig ut, en hund som ska ingripa när det blir farligt ska tränas till det. Inget som automatiskt kommer med "paketet" bara för att hunden ser farlig ut.
  • Swadilfare

För att träna en hund på ett korrekt sätt för vakt krävs mycke erfarenhet och träning för både hund och människa. De tar år av träning så att hunden vet vad den ska göra och när den ska göra de så att en inte vaktar när den inte ska och samma för ägaren. Och även när hunden vet när och hur så måste de underhållas och träna regelbundet. Finns ingen hund som du bara kan köpa och den vet ifrån valp vad den ska göra, de kommer bara skapa problem om hunden inte blir uppfostrad rätt. Så att skaffa en hund att ha som skydd emot inbrott eller för att känna sig trygg är en dålig idé, skaffa inbrottslarm istället. Har en Australian Shepherd som är världens snällaste men de vet ju inte folk jag möter när jag är ute och går eller när hon skäller när någon knackar på dörren och i regel är de tillräckligt.

• Aleeexa
    nathalieeca skrev 2016-02-15 16:27:16 följande:

Jo, det har vi redan en hund som gör när det ringer på dörren så det behöver vi inte direkt. 

Det vi söker är väl en hund som ser mer "farlig" ut en vad den egentligen är men kan "hoppa in" om det skulle hända något. Jag vill kunna gå en promenad ute när det är mörkt utan att känna mig orolig att det ska hända något (vilket jag gör lite nu med våran lilla hund... Han är en fluffboll på 10 kg, inte så många som är rädda för något sånt.) Men jag vill ha en hund som sagt kan ingripa om det skulle vara något, men mest något som ser "farligt" ut. Om det förklarade det på ett bra sätt :P 

Det låter mer som om du behöver vård - inte en hund...
Svar på tråden Tips på vakthund