• anonym Bitteli

    Pappa som beter sej konstigt

    För ungefär ett år sedan dog min mamma. I samband med det gick jag in i väggen och blev sjukskriven i nästan 10 månader. Har under den här perioden mått jättedåligt. Går på terapi. Äter antidepressiva tabletter, sömntabletter. Är ledsen för det mesta. Under hela den här perioden har min pappa inte frågat mej en enda fråga om hur jag mår utan "soppar det bara under mattan", allt för att slippa prata om det. Han vet inte om jag fortfarande är sjukskriven, han vet ingenting om mitt liv. Trodde vi skulle stötta varandra efter mammas död men inte. Vi pratar inte om henne heller. Det här har gjort att jag mår ännu sämre när jag inte får någon som helst stöttning/tröst från honom. Till saken hör att han är psykoterapeut och van vid dom problem som jag har idag.
    Tog upp det med honom och vet ni vad han svarar:
    "Enligt den och den paragrafen får inte en terapeut behandla sina familjemedlemmar. Behöver du gå i terapi får du göra det hos nån kollega."
    Jag bad om stöd och stöttning, empati och han svarade så. Vad tycker ni om det???
    Funderar på att bryta helt med honom.

  • Svar på tråden Pappa som beter sej konstigt
  • Griseknoen35

    Att du frågar honom om någon bra att gå till så att du får prata med någon. Alla hanterar sin sorg på olika sätt.

  • BCH52

    Konstigt beteende tycker jag. Du vill ju inte att han ska bli din terapeut utan att han ska vara din pappa.

    Nu vet vi ju inte hur han hanterat sin hustrus bortgång, även om han själv är terapeut så är kan han behandla sig själv. Det är kanske någon form av försvarsmekanism hos honom.

  • äldreochklokare

    dåligt av honom. Trots att han har det yrke han har är det nog svårt för honom, han har ju förlorat sin livskamrat. Tycker däremot han kunde sagt att det är så svårt för honom att han inte orkar prata om det, eller liknande, inte gömma sig bakom sitt yrke 

  • Bella1000

    Javisst-det är ju såklart jättejobbigt för dig att han inte finns där för dig som du behöver ha honom men man får inte glömma att han bearbetar sorgen på sitt sätt! Alla är olika och hanterar sorg på olika sätt..

  • anonym Bitteli

    Kanske ska tillägga att hon träffade en ny kvinna 2 månader efter mammas död och verkar nu må hur bra som helst. Dom är ute och reser och lever livets glada dagar så han verkar inte sörja mamma alls tyvärr.

  • Holma
    anonym Bitteli skrev 2016-02-17 19:49:13 följande:

    Kanske ska tillägga att hon träffade en ny kvinna 2 månader efter mammas död och verkar nu må hur bra som helst. Dom är ute och reser och lever livets glada dagar så han verkar inte sörja mamma alls tyvärr.


    Han kan väl må dåligt ändå o inte vill bli påmind om detta med frun
  • volvo142

    Jag tror att ni mår lika dåligt men han reagerar  på ett annat sätt det finns ingen lag på att man måste prata  om det...

  • Sideby

    Hej!
    Jag tycker att din pappa beter sig väldigt illa och märkligt. Att svara på det viset är
    Mystiskt.

    Bryt inte med honom dock - inte än! Bryter ni har du ännu en förlust att bearbeta och det här kan förhoppningsvis räddas!!

    Först tycker jag att du ska skriva ett brev till honom och dela med dig av dina tankar. Be honom i brevet att han ska skriva ett svar till dig. Kanske är det ett bra sätt för er att mötas?

Svar på tråden Pappa som beter sej konstigt