Kalasinbjudningar via dagis? Vad är rätt och vad är inte ok?
Vi är mitt i barnkalasträsket. Dottern är 5 år snart. Hittills har det varit så att inbjudningarna kommit via post eller i barnens klädlådor på förskolan. I det sistnämnda fallet har hela gruppen blivit bjudna.
Igår när jag skulle hämta var det först en förälder som undrade om vi skulle gå på kalaset, inför min dotter. Jag sa att vi skulle bort i helgen så nej, och jag har inte sett nån inbjudan heller.
När vi kommer ner igen är det flera barn som springer runt med kalaskort och uppmanar min dotter att titta i sin låda för det finns en överraskning där. Vi tittar, hon självklart spänd av förväntan. Inget kort.
Jag spanar runt lite på de andra barnens lådor och ser att det ligger flera där men vissa saknar. Vi går ut på gården och där möts vi av ytterligare ett barn som exalterat frågar om min dotter kommer på det XXXs kalas *viftar med kortet*. Min dotter säger då lite trumpet att nej, jag har inte fått nåt kort och lommar efter mig och lillebror.
Alltså jag trodde det var en oskriven regel att man inte bjuder via dagis om man inte bjuder alla? Min dotter blev inte särskilt ledsen men ändå. Det känns ju lite otaktiskt av föräldrarna att göra såhär eller? Jag tänker mig in i situationen själv: Om jag varit på jobbet och en stor del av arbetsplatsen pratade om en kollegas 40-årsfest de var bjudna på skulle jag faktiskt känna mig lite utanför.
Eller ska barnen härdas redan nu och lära sig att man ibland inte får vara med alla ggr? Min dotter vet att det är så på kalas, särskilt eftersom hon bara får bjuda lika många som hon fyller på sitt. Men jag tyckte det kändes så "in your face" när själva korten fanns där och de andra barnen fick uppleva den där lyckan de gör precis när de får ngt rakt framför ögonen på min dotter.
Är jag löjlig?