• isolande

Kalasinbjudningar via dagis? Vad är rätt och vad är inte ok?

Vi är mitt i barnkalasträsket. Dottern är 5 år snart. Hittills har det varit så att inbjudningarna kommit via post eller i barnens klädlådor på förskolan. I det sistnämnda fallet har hela gruppen blivit bjudna.

Igår när jag skulle hämta var det först en förälder som undrade om vi skulle gå på kalaset, inför min dotter. Jag sa att vi skulle bort i helgen så nej, och jag har inte sett nån inbjudan heller.

När vi kommer ner igen är det flera barn som springer runt med kalaskort och uppmanar min dotter att titta i sin låda för det finns en överraskning där. Vi tittar, hon självklart spänd av förväntan. Inget kort.

Jag spanar runt lite på de andra barnens lådor och ser att det ligger flera där men vissa saknar. Vi går ut på gården och där möts vi av ytterligare ett barn som exalterat frågar om min dotter kommer på det XXXs kalas *viftar med kortet*. Min dotter säger då lite trumpet att nej, jag har inte fått nåt kort och lommar efter mig och lillebror.

Alltså jag trodde det var en oskriven regel att man inte bjuder via dagis om man inte bjuder alla? Min dotter blev inte särskilt ledsen men ändå. Det känns ju lite otaktiskt av föräldrarna att göra såhär eller? Jag tänker mig in i situationen själv: Om jag varit på jobbet och en stor del av arbetsplatsen pratade om en kollegas 40-årsfest de var bjudna på skulle jag faktiskt känna mig lite utanför.

Eller ska barnen härdas redan nu och lära sig att man ibland inte får vara med alla ggr? Min dotter vet att det är så på kalas, särskilt eftersom hon bara får bjuda lika många som hon fyller på sitt. Men jag tyckte det kändes så "in your face" när själva korten fanns där och de andra barnen fick uppleva den där lyckan de gör precis när de får ngt rakt framför ögonen på min dotter.

Är jag löjlig?

• Svar på tråden Kalasinbjudningar via dagis? Vad är rätt och vad är inte ok?
  • LillaLoppi

Det märkliga tycker jag är, hur så små barn gör en sådan stor sak av det. Springer runt och viftar med korten och pratar om det sinsemellan?

Varför har inte föräldrarna tagit med korten hem?

• Annelie 76

Ta det med personalen, det är de som bestämmer. På mina barns dagis sitter det listor där föräldrarna skriver upp kontaktuppgifter sen ska alla inbjudningar skötas privat. Inget via förskolan alltså annat än kontaktlistan.

• MammaBella

Nej du är inte löjlig. 

Helt klart inga inbjudningar på dagis om man inte bjuder alla!

• isolande
    LillaLoppi skrev 2016-02-18 09:01:49 följande:

Det märkliga tycker jag är, hur så små barn gör en sådan stor sak av det. Springer runt och viftar med korten och pratar om det sinsemellan?

Det var precis vid hämtning så de upptäckte korten då de skulle hämta sina ytterkläder och gå hem...
  • nnnnnnnn

Här är det en skriven regel - bjud alla eller posta/lämna utanför området.

• viseversa

Jag hade tagit upp detta med förskolan för det är såklart inte okej. Stackars din flicka. När mina barn är bjudna är det på mail eller brev hem med posten. Aldrig på skolan/förskolan.

• Alexi

Det brukar väl tom vara en uttalad regel att sker inbjudning via skola/förskola så ska alla i gruppen vara bjudna. Det bör du alltså lyfta till personalen och föräldrarna i fråga.

• cosinus

Det har varit lite olika. På dagis har det varit alla på avdelningen (stort dagis så ingen har nog provat bjuda 100+ ungar). Nu tror jag dock även det är borta så nu måste man nog lösa det på annat sätt oavsett vilka man bjuder (jag vet faktiskt inte säkert, mitt enda dagisbarn fyller år mitt i sommaren så det är ett icke-problem för oss numer)

På skolan har det ansetts ok om man bjuder alla pojkar/flickor i klassen.

• isolande
    Alexi skrev 2016-02-18 09:52:46 följande:

Det brukar väl tom vara en uttalad regel att sker inbjudning via skola/förskola så ska alla i gruppen vara bjudna. Det bör du alltså lyfta till personalen och föräldrarna i fråga.

Jag har mailat arbetsledaren på förskolan nu. Vi har föräldramöte om nån månad oxå så jag kommer ta upp det då med.

Tack för responsen!
  • Topcom

Usch vad dåligt at föräldrarna! Absolut inte ok! Ta upp detta på mötet så går "en del" känna sig träffade!

• fmbnpp

Jag har jobbat på förskola där liknande skedde. Tur nog var majoriteten knte bjudna och kunde enas om att "de kunde göra andra saker". Tycker det är extremt oansvarigt av föräldrar. Jag förstår om man inte kan eller vill bjuda alla, men då brevlåda eller alternativt MUNTLIG inbjudan till föräldrarna.

Blir ofta problematiskt och gråt på förskolan när inbjudningar skickas runt ...

• Litet My
    LillaLoppi skrev 2016-02-18 09:01:49 följande:

Det är inte märkligt, för många barn är kalas det viktigaste av allt. På dotterns avdelning är det det värsta man kan tänka sig att säga "du får inte komma på mitt kalas". Det skulle kunna vara så att föräldrarna låtit korten ligga tills hämtning eftersom de skall direkt till jobbet? Så gör iaf jag med div lappar och dyl som hänger på hyllan, tar dem på hemvägen.
  • Topcom
    Topcom skrev 2016-02-18 12:07:37 följande:

Usch vad dåligt at föräldrarna! Absolut inte ok! Ta upp detta på mötet så går "en del" känna sig träffade!

"Dåligt av föräldrarna" samt "så får en del", ska det stå
  • Duckan

Oskriven regel på den fsk dottern gick på. Inga inbjudningar på hyllan inte hela gruppen var bjuden.

Nu kommer det väl oftast fram ändå att det vankas kalas just för att barn pratar exalterat om det. Har hänt både på fsk och i skolan att inte alla varit bjudna och så kan det vara ibland.

• isolande
    Duckan skrev 2016-02-18 13:00:53 följande:

Oskriven regel på den fsk dottern gick på. Inga inbjudningar på hyllan inte hela gruppen var bjuden.

Nu kommer det väl oftast fram ändå att det vankas kalas just för att barn pratar exalterat om det. Har hänt både på fsk och i skolan att inte alla varit bjudna och så kan det vara ibland.

Så är det såklart och det är oundvikligt då vissa inte har varken möjlighet eller lust att bjuda alla (som vi själva t.ex, orkar inte ha hela avdelningen på kalas). Man måste ju prata om det hemma förstås så att barnen lär sig hantera besvikelse osv.

Men det blir ju så himla tydligt när korten är där fysiskt på platsen där gruppen håller till hela dagarna, och ett fåtal inte får några kort. Känns lite väl grymt .
  • Duckan

Jepp, jag håller med. I den mån det går att undvika så gör man helt enkelt det tycker jag också isolande. Det är trist att vara den som står utanför.

• isolande

Har fått svar nu från arbetsledaren och de skulle skicka ut reglerna i veckobrevet till föräldrarna.

• Mellanmjölkens land

Tror inte vi får lämna inbjudningar alls. Inbjudningarna har i de flesta fall kommit i brevlådan, i ett fall när hela gruppen bjöds var det med SMS. Vi får ut en"klasslista" varje termin med namn, adress och föräldrarnas telefonnummer.

• Natulcien

Vilket oskick! Så gör man inte! Taskigt!

Vår 5-åring har varit på tre kalas. I alla de fallen kom inbjudan per post. Vi skickade också inbjudningar med posten. Har aldrig sett något sånt på förskolan.

Svar på tråden Kalasinbjudningar via dagis? Vad är rätt och vad är inte ok?