• Bobby84

15 tim på förskola, vad får jag göra?

Jag är 100% föräldraledig till min lilla flicka på tio månader och min sexåring går 15 tim i veckan på förskola. Min fru jobbar skift inom vården och är därför ibland hemma under dagtid och vill då ta hand om lillan tillsammans med mig.

Vad får jag då göra utan att bryta mot lagar och regler?

Får jag träna och utföra andra fritidsaktiviteter under tiden som dottern är 15 tim på förskolan?

Jag vill fråga förskolan själv men det känns så fel att fråga det..

Någon med stenkoll?

• Svar på tråden 15 tim på förskola, vad får jag göra?
  • IsDimma
    Bobby84 skrev 2016-02-18 14:37:53 följande:
    Okej så om jag har fattat rätt så kan jag säja till förskolan att frugan har varit själv hemma med bebisen hela dagen och att jag har tränat samt hängt med kompisar hela dagen när jag är där och hämtar min sexåring, utan att förskolan kan säja något.

Försäkringskassan är en annan femma, jag får ju betalt för att ta hand om min bebis. Men inte kan FK kräva att jag ska vara med min baby 24/7? Jag avstår från jobbet 8h om dagen. 100% FP motsvarar 8h/dagen inte 24h/dagen.
    Vad försäkringskassan säger vet jag inte men förskolan har inget att säga till om vad du gör under de 15 timmar ditt äldre barn är där. Så prata du om träning eller vad som när du hämtar. Men roligast kan jag väl iofs tycka att det är ifall du och personalen pratar om vad dottern gjort idag...
  • Anonym (Vienna)
    Okej så om jag har fattat rätt så kan jag säja till förskolan att frugan har varit själv hemma med bebisen hela dagen och att jag har tränat samt hängt med kompisar hela dagen när jag är där och hämtar min sexåring, utan att förskolan kan säja något.

Försäkringskassan är en annan femma, jag får ju betalt för att ta hand om min bebis. Men inte kan FK kräva att jag ska vara med min baby 24/7? Jag avstår från jobbet 8h om dagen. 100% FP motsvarar 8h/dagen inte 24h/dagen.
    Men varför har du ett behov av att rabbla upp vad du hittat på under dagen för förskolepersonalen? 

Å varför skulle du inte kunna det, din fru jobbar ju, sen att hon jobbar obekväma tider har väl inte med saken, hade hon jobbat normala tider och du går å tränar när hon kommer hem eller umgås med vänner, VAD är skillnaden? 
  • cosinus
    TeresB skrev 2016-02-18 13:51:42 följande:
    Varför skulle man inte få fixa barnvakt om man har fp?

Och hur skulle FK veta om mormor passade medan du tog en vilodag. Sin mamma alt sin pappa får man alltid lämna barnet med såvida inte väldigt speciella omständigheter råder.
    Det får man men inte hela dagar man kan inte resa iväg flera dagar.

Finns någon fantastisk motivering om hur långt borta man får vara, ska se om jag kan hitta den :)

Här:
    Så här kan du ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå

Huvudregeln är att du bara kan få föräldrapenning för den tiden du har rumslig kontakt med barnet. Alltså att du är i närheten av barnet. Så om du lämnar förskolan under inskolningen kan du inte få föräldrapenning för den tiden.

• Anonym (..)

Som flera andra skriver så har inte förskolan med att göra vad du sysslar med när det äldsta barnet är på förskolan och du är föräldraledig. Däremot har Försäkringskassan en del att säga till om. Du får bara ta ut föräldrapenning för den tiden då du har "rumslig kontakt" med barnet, alltså när du är i närheten av barnet. Du får alltså inte låta någon annan ta hand om barnet och själv åka på semester eller dra iväg på aktiviteter. Om du vill göra det så får du låta bli att ta ut föräldrapenning vid de tillfällena.

• Bobby84
    Anonym (Vienna) skrev 2016-02-18 14:43:54 följande:

Men varför har du ett behov av att rabbla upp vad du hittat på under dagen för förskolepersonalen? 

Å varför skulle du inte kunna det, din fru jobbar ju, sen att hon jobbar obekväma tider har väl inte med saken, hade hon jobbat normala tider och du går å tränar när hon kommer hem eller umgås med vänner, VAD är skillnaden? 

Har absolut inte dom behoven!

Jag vill bara veta mina rättigheter och skyldigheter ?
  • Anonym (...)

För att få hel föräldrapenning på sjukpenningnivå från FK så ska man ha RUMSLIG kontakt med barnet hela dagen. Man får åka ifrån tillfälliga korta stunder för att tex handla, hämta syskor osv. Men inget långvarigt, dvs inte träna, träffa vänner osv. Om man däremot tar ut FP på lägstanivå så kan man vara "borta från" barnet upp till en åttondel av dagen och ändå ta ut hel FP. Därför det tex är viktigt att spara några lägstanivådagar så man har möjlighet att ta ut ledighet när man sen ska skola in barnet på förskolan, då man som sagt inte får ta ut hel FP på sgi nivå om man faktiskt inte är med barnet hela dagen.

• Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2016-02-18 15:17:02 följande:

För att få hel föräldrapenning på sjukpenningnivå från FK så ska man ha RUMSLIG kontakt med barnet hela dagen. Man får åka ifrån tillfälliga korta stunder för att tex handla, hämta syskor osv. Men inget långvarigt, dvs inte träna, träffa vänner osv. Om man däremot tar ut FP på lägstanivå så kan man vara "borta från" barnet upp till en åttondel av dagen och ändå ta ut hel FP. Därför det tex är viktigt att spara några lägstanivådagar så man har möjlighet att ta ut ledighet när man sen ska skola in barnet på förskolan, då man som sagt inte får ta ut hel FP på sgi nivå om man faktiskt inte är med barnet hela dagen.

Jag menar så klart upp till SJU åttondelar..Alltså att man faktiskt är med barnet EN åttondel..sorry????
  • Anonym (Vienna)

Men vem har koll på detta? "För att få" skriver du, vilket inte är sant eftersom man inte på något sätt måste bevisa det. Om jag tar ut full fp, pappan jobbar hemma en dag å jag går å tränar, eller sticker ut å springer? who cares liksom, jag har fortfarande jobbat å slitit och betalat skatt för att ha min fp så jag känner inget dåligt samvete, alls faktiskt. 

• LillaLoppi

Gällde dessa regler även 2012? För jag var iväg fyra dagar på bröllop då, med FP. Kände inte till bröllopet när vi ansökte om FP (cirka 1,5 år innan).

• Rani

Ts, du får göra vad du vill.

Appropå andra kommentarer i tråden. Självklart kollar inte fk om man åker och tränar eller handlar eller vad man nu gör när man är föräldraledig. Jag har varit på både spa och åkt bort med storasyskon som föräldraledig till bebis. Reglerna säger att man ska avstå arbete för att ta hand om barnet. Men ingen kan ju vara en sådan regel-fascist så att de inte tycker det är ok att den andra föräldern tar barnet och man gör något annat en dag, även om man är föräldraledig. De flesta är ju föräldralediga rätt långa perioder med en bebis.

• nnnnnnnn

Ett tips är att du ändrar FP så att det passar verkligheten.
    Du kan kolla din partners schema först och fundera ut när du vill/kan ha "ensamtid" tex träna mm.
    Även om du är 100% föräldraledig, så behöver du bara ta ut föräldrapenning de tider du har rumslig kontakt med barnet. Så vill/kan du ta en halvdag, kvartsdag eller en timme ledigt från barnen här och där, så tar du bara tillbaka FP från FK för den specifika tiden.

När barnet fyllt 1 år måste du ta ut 5 FP-dagar/vecka för att inte förlora SGI. Men det behöver inte ta mån- fre. Du kan ta mån-sön, och då finns det gott om utrymme för barnledig tid, du har 2 heldagar att ta ledigt utan att förlora din SGI, vilket kan fördelas som 4 halvdagar eller 8 st 1/4-ledigheter (tex bara ta ut 3/4-dagar alla dagar utom 1 dag som man tar halvdagsFP på)

• AnkiC

Ja du får göra precis vad du vill. Du hade ju inte ens behövt vara F-ledig. Ditt barn har ju allmän förskola. Försäkringskassan säger inget om det heller. Om du lämnar till barnvakt under F-ledigheten är ju upp till dig. /förskollärarn
  • Rani
    nnnnnnnn skrev 2016-02-18 19:03:52 följande:

Ett tips är att du ändrar FP så att det passar verkligheten.

Du kan kolla din partners schema först och fundera ut när du vill/kan ha "ensamtid" tex träna mm.

Även om du är 100% föräldraledig, så behöver du bara ta ut föräldrapenning de tider du har rumslig kontakt med barnet. Så vill/kan du ta en halvdag, kvartsdag eller en timme ledigt från barnen här och där, så tar du bara tillbaka FP från FK för den specifika tiden.

När barnet fyllt 1 år måste du ta ut 5 FP-dagar/vecka för att inte förlora SGI. Men det behöver inte ta mån- fre. Du kan ta mån-sön, och då finns det gott om utrymme för barnledig tid, du har 2 heldagar att ta ledigt utan att förlora din SGI, vilket kan fördelas som 4 halvdagar eller 8 st 1/4-ledigheter (tex bara ta ut 3/4-dagar alla dagar utom 1 dag som man tar halvdagsFP på)

Men herregud, menar du på allvar att man ska ta ut mindre fp för att man går och tränar en timme? Eller gör något med storasyskonet en halvdag utan bebisen? Man avstår ju hel lön (om man är helledig) och bör då rimligen få hel fp om man vill det. Sedan om.man går och tränar den timmen man får fp för eller någon annan timme spelar väl ingen som helst roll.
  • modsey

ehe jo man får åka och träna eller till och med fika ett par timmar med vänner. Ett dygn har 24 timmar och inte enbart de där 8 timmarna du avstår från att arbeta.
  • Fru Ve

Hahaha jag har nog brutit mot FK:s regler många gånger i så fall då jag varit föräldraledig. Om pappan varit hemma har jag absolut inte haft rumslig kontakt med barnet hela dagen fast jag tagit ut FP. Och jag undrar vem på FK som kollar upp sådant? Skrattande

• Seven Costanza
    Fru Ve skrev 2016-02-29 23:00:40 följande:

Hahaha jag har nog brutit mot FK:s regler många gånger i så fall då jag varit föräldraledig. Om pappan varit hemma har jag absolut inte haft rumslig kontakt med barnet hela dagen fast jag tagit ut FP. Och jag undrar vem på FK som kollar upp sådant? 

Det vore väl i så fall om någon paragrafryttare ringer fk och skvallrar.

Men i sak är det ju helt sjukt om det är så att man måste vara med barnet TJUGOFYRA timmar om dygnet för att få lov att ta ut ersättning för att man avstår jobb i ÅTTA timmar. ÄR det verkligen så?? Vore ju mer logiskt att man ska vara med barnet de åtta timmarna man annars skulle ha varit på jobbet, för att få rätt till fp.
Svar på tråden 15 tim på förskola, vad får jag göra?