• Sarahanna

Pappa som vägrar

Hej,

Min ex som jag har varit gift med i 10 år har lämnat och flyttat utomlands. Har gett mig ensam vårdnad och vägrar träffa barn och ta ansvar. Har raderat oss från sitt liv och börjat om på nytt med en mkt yngre.

Finns det inget lag i Sverige som kan få honom att ta sitt ansvar??!

• Svar på tråden Pappa som vägrar
  • Drottningen70

Nix ....Det är helt fritt fram att överge sina barn.

• Seven Costanza

Helt sjukt ju. Man brukar ju annars säga att man ska ha ett barnperspektiv i lagstiftningen, hur kan det då vara så?

• Jw83

Nej. Inte ens du behöver ta ansvar över barnet. Om du vill så har du samma rätt att överge barnet.

Tråkigt. Men samtidigt så anser väl samhället att ingen pappa är bättre än att tvingas umgås med en pappa som hatar barnet/inte vill vara med barnet/inte kan ta hand om barnet osv.

Vad skulle du vilja att pappan gjorde för att ta ansvar? Vill du att han ska krävas på mer pengar? Tvingas flytta närmre er? Ha påtvingat umgänge?

Vilket ansvar vil du att han ska ta och tror du att barnet skulle bli lyckligare av ett påtvingat, motvilligt ansvar? Eller skulle barnet bara känna sig mer oönskad?

• Grus grus

Enda är väl att han är skyldig att betala underhåll. Men hur det fungerar när han flyttat utomlands vet jag inte.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Kattflickan

Oavsett kön är det märkligt när en förälder som tidigare funnits med i barnens liv inte längre vill träffa barnen. Det enda du kan göra är att prata med pappan och vädja till att han tänker på barnets känslor. De kan ju ha kontakt via Skype och när pappan är i Sverige på besök. Det är så drastiskt att bryta banden helt.

Saknar barnen honom mycket?

Hoppas pappan tar sitt förnuft till fånga, för barnens skull.

• Mrs Moneybags
    Seven Costanza skrev 2016-02-22 04:57:10 följande:

Helt sjukt ju. Man brukar ju annars säga att man ska ha ett barnperspektiv i lagstiftningen, hur kan det då vara så?

Intressant nog heter lagsamlingen Föräldrabalken, vilket kanske visar vems perspektiv som ändå väger tyngst.

Ett barn kan inte kräva umgänge med sin förälder, men en förälder kan kräva eller avstå från umgänge med sitt barn allteftersom det passar honom/henne. 

Vi verkar dessvärre ha långt kvar till ett barnperspektiv.
  • Seven Costanza
    Mrs Moneybags skrev 2016-02-22 12:50:25 följande:

Intressant nog heter lagsamlingen Föräldrabalken, vilket kanske visar vems perspektiv som ändå väger tyngst.

Ett barn kan inte kräva umgänge med sin förälder, men en förälder kan kräva eller avstå från umgänge med sitt barn allteftersom det passar honom/henne. 

Vi verkar dessvärre ha långt kvar till ett barnperspektiv.

Ja, sorgligt är det.
  • Drottningen70

Övergivna barn borde kunna stämma föräldrarna på skadestånd när de fyller 18.

• Speakers Corner
    Drottningen70 skrev 2016-02-22 21:10:47 följande:

Övergivna barn borde kunna stämma föräldrarna på skadestånd när de fyller 18.

Tja, jag vet inte. 
    Är nog inte så bra att tvinga föräldrar till omvårdnad av sina barn inför hot om ev. skadestånd längre fram. 
    Kan tänka mig att dom föräldrarna inte är så snälla mot barnen.
    Men det är ju tragiskt att det ens finns föräldrar som inte vill ta hand om sina barn. 
Svar på tråden Pappa som vägrar