• catjos

    Tillväxthämmat foster?

    Var hos barnmorskan idag v 35+1, sf måttet va 30.5 cm vilket gjorde att kurvan gick neråt. Har inte växt något på två veckor och ligger då redan under kurvan.. Med förra barnet låg jag nästan uppe på översta kurvan vid den här tiden. Vågen har också stått stilla de sista veckorna och har inte gått upp mycket alls i vikt, kanske 8 kg totalt?
    Bebisen var också helt fixerad och låg lååångt ner, vilket hon tyckte va lite tidigt då jag är omföderska.
    Fick en ny tid i morgon bitti för ultraljud och undersökning av flödet i navelsträngen. Någon annan som haft det liknande där det inte var något konstigt? Hon började prata om igångsättning och grejer så blev såklart lite orolig! Förra veckan fick jag behandling för en urinvägsinfektion och åt antibiotika.

    Annars såg allt bra ut, det sparkas där inne och fosterlandet va bra!

  • Svar på tråden Tillväxthämmat foster?
  • Carabellis kusp

    Min mage växte ingenting på 4 v så jag fick göra tillväxt-ul, som bara visade -7%. SF-måttet är ganska grovt, så det behöver inte alltid visa på så stor avvikelse i praktiken.

  • catjos
    Snövits skrev 2016-02-22 17:08:14 följande:

    Min son var tillväxthämmad och hade dåligt flöde i navelsträngen. Jag blev akutsnittad i vecka 30.


    Fann man några andra syntom förutom att sf måttet va lågt? För det antar jag att det va? Tråkigt att höra att dom fick ta ut han så tidigt men hoppas att allt gick bra!
  • catjos
    Carabellis kusp skrev 2016-02-22 17:22:29 följande:

    Min mage växte ingenting på 4 v så jag fick göra tillväxt-ul, som bara visade -7%. SF-måttet är ganska grovt, så det behöver inte alltid visa på så stor avvikelse i praktiken.


    Va skönt att allt var bra trots icke växande mage! :)
  • Magda86

    I v.27 fick jag börja gå på tillväxtkontroller. Hon låg på -28%. De sa att ner till -14 är "normalt". Är de mindre än så följer de upp med kontroller. För mig var flödet bra i navelsträngen vid varje kontroll och hjärtljuden var bra. De sjukskrev mig dock då de sa att stress kan göra att bebisen växer dåligt. De pratade om att det kunde bli aktuellt med igångsättning men det behövdes inte utan hon föddes naturligt i v39+4. Hon växte bra i slutet och föddes med en storlek på 47cm och 2700g

  • Långbenopluto
    catjos skrev 2016-02-22 21:35:14 följande:
    Fann man några andra syntom förutom att sf måttet va lågt? För det antar jag att det va? Tråkigt att höra att dom fick ta ut han så tidigt men hoppas att allt gick bra!
    Jag hade även lite förhöjt blodtryck, inget annat.

    Sonen är idag 9 år, han fick en liten hjärnblödning i kuvösen och har därför en lindrig utvecklingsstörning, autism och ADHD.
Svar på tråden Tillväxthämmat foster?