• ABCky

Lägga till efternamn som mellan namn

Hej!

Jag har pratat med Skatteverket 2gånger nu men känner att jag inte riktigt förstår än. Någon kanske kan förklara. Jag ska gifta mig i mars.

Säg att jag heter Sara (Sofia) Svensson min kille heter John Jonsson. Jag vill lägga till hans namn men även behålla mitt.

När jag pratade med Skatteverket så sa hon jag pratade med att jag skulle lägga till hans som mellan namn. Då frågade jag vad som händer med mitt mellannamn, dvs Sofia då sa hon nejnej, det räknas som förnamn både Sara och Sofia . Så, min fråga är, hur ser det då ut i tex. Pass, id kort?

Kommer det stå förnamn:Sara

Mellannamn:Sofia Jonsson

Efternamn: Svensson?

Jag förstår inte. Eller kommer båda efternamnen stå som efternamn?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Lägga till efternamn som mellan namn
  • gruvan

Sofia är inget mellannamn, det är ett förnamn. Man kan ha flera förnamn. I ditt fall är förnamnen Sara Sofia men det är Sara som är tilltalsnamnet. Du har alltså inget mellannamn just nu. När ni fyller i pappret om namnbyte från Skatteverket är det enkelt att förstå tycker jag. Har precis gjort det. Ni fyller i era fullständiga namn, alltså alla förnamn och efternamn. Sen kryssar ni i om ni ska behålla era respektive efternamn eller om ni tar ett av era efternamn gemensamt. Ni kryssar då för att ni behåller era respektive efternamn. Sen kan man kryssa för om någon av era vill ha något av efternamnen som mellannamn. Där fyller ni i ditt personnummer och din killes efternamn. Efter vigseln kommer du heta:

Förnamn: Sara (tilltalsnamn) Sofia

Mellannamn: Jonsson

Efternamn: Svensson

Men mellannamnet används ju som efternamn på alla andra ställen än i Skatteverkets register typ. T ex i ditt pass, där kommer det stå Jonsson Svensson som efternamn.

• Nyfikna72

Värt att poängtera är ju att det knappt är värt att göra det. Jag tycker det är mer krångel än fördelar. En del register använder båda och en del får spatt och använder mellannamnet som efternamn och gud vet allt. Mina ungar har tex mellannamnet som efternamn i skolan och det var visst inte bara att ändra heller då uppgifterna kommer centralt ifrån. I passet kommer det stå båda och i en del nitiska fall kan det ju innebära att man ska skriva under med båda osv osv..... Mellannamn är ju en ganska ny uppginning av skatteverket, förut kunde man ju ha ett dubbelt efternamn men det går ju inte längre. Tyvärr är nog inte andra adressregister uppdaterade fullt ut.

Svar på tråden Lägga till efternamn som mellan namn