Högt blodtryck v.38
Är gravid i v. 38 (37+0) och har sedan 2-3 veckor tillbaka haft högt blodtryck. Vid dom flesta mätningar senaste veckorna har det legat över 140/90, men vissa gånger lite under. Dvs inget alarmerande högt blodtryck och jag har ingen äggvita i urinen. Men jag har kämpat med mycket huvudvärk och yrsel och känt mig allmänt omtöcknad och frånvarande. Är också väldigt svullen och har gått upp mycket i vikt (vätska) samt är väldigt andfådd och trött.
Har varit in på förlossningen på koll för ca 1 vecka sen och då mådde bebisen bra. Det gjordes CTG, tillväxtkontroll, ultraljud etc. Allt såg bra ut då vilket var skönt!
Men idag var jag hos BM på koll (vilket jag är 2-3 ggr/vecka nu pga blodtrycket) och då var först trycket på 146/104 efter ca 10 min vila och sen efter ytterligare lite vila 135/101. Fortfarande ingen äggvita i urinen så barnmorskan sa bara att jag skulle komma tillbaka på onsdag igen för en ny koll. Men är inte över 100 i undertryck lite väl högt? Vad ska man göra? Hur länge kan man gå med högt blodtryck innan det påverkar bebisen? Jag känner mig redan väldigt påverkad och omtöcknad.
Någon med liknande erfarenheter? Hur gick det för er? Har hört att vissa blir igångsatta pga enbart för högt blodtryck.