• DenNamnbitne

    Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

    Nu när det inte händer så särskilt mycket i den svenska partipolitiken så är det desto mer intressant att vända blickarna mot väst. Om du var amerikan och fick rösta i höst, vem skulle det bli på då? Jag har valt att ta med de som fortfarande har en chans att bli valt i slutändan även om vissa av dessa inte har så jättestor chans. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-01 13:34
    Även om man aldrig ska låta test avgöra ens beslut så är det kul att se vad de utvisar. Här ett intressant test som man kan göra en enkel version av eller en utökad:
    www.isidewith.com

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-12-21 19:08:05 följande:

    Inte ett helt oväntat påstående av dig.

    Fast nu kan du väl inte ha missat, att det på senaste tiden skrivits om hur splittrade Judarna börjar bli, och det kan du tacka din omhuldade och alltmer högerextrema regim i Israel för.

    Så du kanske bör ta dig en funderare över varför det ö.h.t finns ett Hamas som vill utplåna Israel.., kan det möjligen vara för att det finns en falang Judar, speciellt i Israel, som vill se allt vad Palestinier heter, utrotade.

    Och som är bland de värsta rasister som går att hitta idag, och inte nämnvärt skiljer sig från den galenskap som Nazisterna propagerade för.

    Och att Gaza ofta liknas vid Nazisternas Warszawa ghetto under 2:a världskriget, det kan inte ha undgått dig. Även om du antagligen gör allt för att förtränga/förneka detta faktum, trots att likheterna är så slående att det inte ens borde gå att förtränga.

    En liknelse ni som läser gärna kan googla på, för att få det bekräftat att den finns och inget jag hittar på.

    Och som en upplysning till dig och andra, även om jag tror jag redan nämnt det.

    I Tyskland så används Mein Kampf i undervisningen idag, nu med kommentarer som förklarar hur det som står där används av regimer och politiker idag.

    Nåt vi absolut borde ta efter i Sverige, så våra ungar lär sig hur propaganda bedrivs och hur lätt det är att desinformera.

    Så om nån trodde det bara är jag som använder Mein Kampf som jmf material, så hade ni fel.


    Orkar inte ta någon Israel/Palestina debatt, men ditt ensidiga ställningstagande emot Israel är anmärkningsvärt. Obehaglig retorik.

    Angående Mein Kampf i tyska skolor. Vad har det med Trump att göra? Du menar alltså att tyska skolor lär ut att Trump (USAs president och nära samarbetspartner med Tyskland) använder sig av ren och skär Hitler taktik? Tror du på det själv, eller?
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-12-22 22:56:37 följande:
    Orkar inte ta någon Israel/Palestina debatt, men ditt ensidiga ställningstagande emot Israel är anmärkningsvärt. Obehaglig retorik.

    Angående Mein Kampf i tyska skolor. Vad har det med Trump att göra? Du menar alltså att tyska skolor lär ut att Trump (USAs president och nära samarbetspartner med Tyskland) använder sig av ren och skär Hitler taktik? Tror du på det själv, eller?
    Obehaglig vältalighet , hur ska det tolkas?
    Retorik betyder ungefär ju att man är duktig på att övertala/övertyga genom att använda språket på bästa sätt.

    Och att jag tar ställning för Palestina idag, ja det är jag ju inte direkt ensam om, FN har t.ex formulerat över 60 st resolutioner mot Israel, så nog har jag många anhängare som precis som jag tycker att Israels regim beter sig väldigt illa åt i Palestina-frågan.
    ------------------------------------
    Trump använder liknande sätt att för att övertyga/propagera för sin sak, som det förespråkas i Mein Kampf.
    Ett sätt som de utan skrupler och de som skiter i sanningen ofta använder sig av.

    Resten är så snurrigt att det är obegripligt, men jag gissar att svaret ovan även är svaret på snurrigheterna..

    F.ö tror jag givetvis på det jag själv skriver, vilket kan sägas vara raka motsatsen till vad man får lära sig i Mein Kampf.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-12-22 22:35:43 följande:
    Jo, men det är ju bara för att hans bff Putin ville ha mer kärnvapen först.
    Bästa vänner för alltid?

    Jomen. Problemet är ju att den där sortens grabbar nästan alltid börjar bråka om vem som har störst och här finns det ingen vuxen som kan ta dem i örat.

    Om sanningen ska fram borde ju ingen av dem ens anförtros en knallpulverpistol.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tow2Mater
    FDFMGA skrev 2016-12-22 18:44:14 följande:

    Synd att USA ine är en riktig demokrati


    USA är en republik (republic), inte en demokrati (democacy).
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-12-22 23:43:14 följande:
    Obehaglig vältalighet , hur ska det tolkas?
    Retorik betyder ungefär ju att man är duktig på att övertala/övertyga genom att använda språket på bästa sätt.

    Och att jag tar ställning för Palestina idag, ja det är jag ju inte direkt ensam om, FN har t.ex formulerat över 60 st resolutioner mot Israel, så nog har jag många anhängare som precis som jag tycker att Israels regim beter sig väldigt illa åt i Palestina-frågan.
    ------------------------------------
    Trump använder liknande sätt att för att övertyga/propagera för sin sak, som det förespråkas i Mein Kampf.
    Ett sätt som de utan skrupler och de som skiter i sanningen ofta använder sig av.

    Resten är så snurrigt att det är obegripligt, men jag gissar att svaret ovan även är svaret på snurrigheterna..

    F.ö tror jag givetvis på det jag själv skriver, vilket kan sägas vara raka motsatsen till vad man får lära sig i Mein Kampf.
    Jag tycker att din replik när någon påstod att Palestina är världens mest Hitlerälskande land, istället direkt gick till angrepp mot Israel i ett sätt att berättiga den skit Palestina står för.

    Angående Mein Kampf. Well, om man läser ditt inlägg får en lätt uppfattningen att tyska skolor jämför Hitler med Trump. Sanningen är ju den att skolorna inte gör denna koppling mellan dessa herrar i sin officiella läroplan, utan det är DU som gör den kopplingen.

    Det är väl jätte bra att barnen får läsa Mein Kampf i skolorna. Men det har mycket lite med Trump att göra.

  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-12-23 01:49:41 följande:
    Jag tycker att din replik när någon påstod att Palestina är världens mest Hitlerälskande land, istället direkt gick till angrepp mot Israel i ett sätt att berättiga den skit Palestina står för.

    Angående Mein Kampf. Well, om man läser ditt inlägg får en lätt uppfattningen att tyska skolor jämför Hitler med Trump. Sanningen är ju den att skolorna inte gör denna koppling mellan dessa herrar i sin officiella läroplan, utan det är DU som gör den kopplingen.

    Det är väl jätte bra att barnen får läsa Mein Kampf i skolorna. Men det har mycket lite med Trump att göra.

    Som sagt, jag är långt ifrån ensom om att tycka Israels regim är bedrövlig, det borde du förstå av alla ggr FN resolutioner antagit mot Israels regim

    Hur du får till det att tyska skolor gör några jmf alls med någon person ö.h.t är, rent obegripligt.
    Jag har flera ggr skrivit att tyskarna använder boken för att förklara hur propoganda och ideologier framförs, och de förklaringar som nu tillkommit i Mein Kampf, är till för att göra ungarna medvetna om hur just Nazimen framfördes och framförs, och att sättet används av skrupelfria politiker av alla sorter.

    Jag har ingen aning om Trump används som avskräckande exempel vid den tyska undervisningen, men det skulle förstås vara ett bra val.
    Men personligen så tror jag inte tyskarna använder sig av nån person alls, för det är ju inte det undervisningen går ut på.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nattuw
    Världsmedborgare skrev 2016-12-22 21:09:02 följande:
    Om du vill fördjupa dig så finns Nätet till hands, det har jag använt mig av, och spara sidor det gör jag nästan aldrig, så du får även där, göra som jag, söka tills du finner.
    Sålunda inga seriösa källor.
  • Världsmedborgare
    nattuw skrev 2016-12-24 06:52:53 följande:
    Sålunda inga seriösa källor.
    Nä, för om jag skulle lägga upp en som du kallar det "seriös källa", så kan du lägga upp en annan annan källa, som du menar är mycket mer seriös.
    Så det där länkandet som vissa föredrar framför att stå för det dom själv kommit fram till att vara sanningen, det försöker jag ofta att undvika
    Och det har jag skrivit så många ggr, att även du borde verta det
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-12-22 22:56:37 följande:
    Orkar inte ta någon Israel/Palestina debatt, men ditt ensidiga ställningstagande emot Israel är anmärkningsvärt. Obehaglig retorik. 
    Och som jag sa, jag är långt ifrån ensam om att tycka att Israels regim är bedrövlig, vilket ännu en gång FN:s säkerhetsråd framfört, tror det närmar sig 65 ggr nu:  http://www.svd.se/sakerhetsradet-antar-resolution-om-israeliska-bostader

    Och se på fan, inte helt oväntat har Trump försökt stoppa den, inte så konstigt då Trump och Israels regim är av samma skrot och korn, d.v.s båda är rasister och högerextremister.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-12-24 11:29:22 följande:

    Och som jag sa, jag är långt ifrån ensam om att tycka att Israels regim är bedrövlig, vilket ännu en gång FN:s säkerhetsråd framfört, tror det närmar sig 65 ggr nu:  www.svd.se/sakerhetsradet-antar-resolution-om-israeliska-bostader

    Och se på fan, inte helt oväntat har Trump försökt stoppa den, inte så konstigt då Trump och Israels regim är av samma skrot och korn, d.v.s båda är rasister och högerextremister.


    Vissa saker med Israels regim är bedrövliga, men vissa åtgärder är absolut nödvändiga. Hur utbrett är ditt Israel-hat? Roligt att du hoppar på Trump för att stödja Israel, när sanningen är just den att det är USA som använt sin vetorätt i decennier kring allt som berör Israel. Inget nytt under solen.
  • Konstatera

    Viktigt att komma ihåg såhär i juletider.

    Vi har ett utbrett judehat här i Sverige signerat - främst - vänstern. Inte finare än det muslimska hatet från högerextrema!

  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-12-24 12:54:20 följande:
    Vissa saker med Israels regim är bedrövliga, men vissa åtgärder är absolut nödvändiga. Hur utbrett är ditt Israel-hat? Roligt att du hoppar på Trump för att stödja Israel, när sanningen är just den att det är USA som använt sin vetorätt i decennier kring allt som berör Israel. Inget nytt under solen.
    Jag har inget mot Israel, det är regimen jag avskyr, och tyvärr har den även lett till den splittring vi nu ser tona fram, hos det Judiska folket.

    Jag vet att USA gjort så, och det är heller inget jag nånsin gillat, men den här gången blev det inte så, och då fick förstås regimen i Israel fnatt.
    Varför USA inte använde sin vetorätt den här gången, det vet du säkert med, d.v.s att Israels regim nu gått för långt med sina olagligt byggda bosättningar på ockuperad mark, nåt som är olagligt och som ö.h.t aldrig borde ha accepteras från början.

    Så vill du verkligen som du påstår, värna om israel och dess befolkning, inkl de Judar som inte bor i Israel, då kan du inte blunde för det regimen står och gör.
    Och att göra som Isreals representant i FN, hålla upp Bibeln och hävda att det som skrevs för 3000 år sen, är vad som gäller i dag, och att det inte kan ändras på, det är inget annat än fullständigt vanvett.
    Att dessutom Trump stöder det, och han lovar att FN kommer att drabbas, det betyder att vi har en betydligt större konflikt att se fram emot mellan Palestinierna, och Israel med dess nuvarande regim.

    Nä nu ska jag iväg och äta julbord med ungarna och deras respektive, så jag önskar dig en God Jul, så får vi "bråkas" senare.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-05-07 21:28:16 följande:
    Tycker inte det är särskilt förvånande faktiskt. Trump precis som Sanders erbjuder något nytt och fräscht. Jag gissar att många amerikaner inte vill ha en krigsälskande kvinna vars kampanj är finansierad av Goldman Sachs som ny POTUS. 

    Jag är inget stort fan av Trump, men nog förstår jag varför amerikanerna ogillar Hilary Clinton. Speciellt när de har ett sunt alternativ i Bernie Sanders! 

    För övrigt gäller samma sak för dig. Sluta uttala dig om saker du inte har koll på. Du skämmer ut dig själv. Bara ett tips 
    Är du kvar på FL?

    Hur ser du idag på din vurm för Trump och på dina påståenden att jag borde skämmas för mina farhågor om hur det skulle gå för USA om Trump vann valet 2016.

    Har du ändrat dig under de mer än fyra år som gått?

    Då såg du inte det som var uppenbart för många av oss andra då, att det går åt helvete med en patologisk lögnare och inbilsk narr som ledare.

    Gör du det nu?
  • Tow2Mater

    Trump har hunnit gora en hel del bra saker, oavsett vad som hänt sista veckan. Men gissar du inte haft intresse att vilja se nåt av det. (Ser du inte frekventerat denna tråd sen 2016.)

  • FDFMGA
    Tow2Mater skrev 2021-01-11 18:33:10 följande:

    Trump har hunnit gora en hel del bra saker, oavsett vad som hänt sista veckan. Men gissar du inte haft intresse att vilja se nåt av det. (Ser du inte frekventerat denna tråd sen 2016.)


    Ingen har frekventerat den här tråden sen 2016 och min fråga riktade sig till Konstatera, om han nu är kvar på forumet.

    Orsaken till att jag ställde frågan till just honom var att jag då, 2016, ansåg att han trots allt var en av mycket få Trumpvurmare som var så att säga nåbar.

    I övrigt var det mest om POTUS och de hangarfartyg som skulle komma att byggas till hans ära och i hans namn.

    Vad pojkbokshögern säger idag tycker jag är rätt ointressant.

    Ja, Trump hann uträtta mycket, så mycket att han lämnar ett land som är som ett öppet sår efter sig.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2021-01-11 19:30:10 följande:
    Ingen har frekventerat den här tråden sen 2016 och min fråga riktade sig till Konstatera, om han nu är kvar på forumet.

    Orsaken till att jag ställde frågan till just honom var att jag då, 2016, ansåg att han trots allt var en av mycket få Trumpvurmare som var så att säga nåbar.

    I övrigt var det mest om POTUS och de hangarfartyg som skulle komma att byggas till hans ära och i hans namn.

    Vad pojkbokshögern säger idag tycker jag är rätt ointressant.

    Ja, Trump hann uträtta mycket, så mycket att han lämnar ett land som är som ett öppet sår efter sig.
    Enligt devisen den som nämnde det han klämde det kan jag inte låta bli att tänka om Trumps egen seger var helt above board.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?