Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

    Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

    Med tanke på att Donald Trump kommer att göra allt för att sån´t här ska få fortgå, så borde alla inse att han är en fara, inte enbart för USA utan för hela Världen.
    Han anser ju att de problem USA har med våld och kriminalitet inte är nåt större problem, utan det är Islam och terrorism som skördar amerikanska liv, trots att det i verkligheten rör sig om ett fåtal som dödats i en jmf med alla inhemska mord, och då ingår även militär personal.

    http://www.svt.se/nyheter/utrikes/fyra-barn-skot-till-dods-pa-en-vecka


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-05-07 09:24:25 följande:
    Jäkligt imponerad av Trump. Slagit ut 17 republikaner som har som jobb att kandidera och debattera. Han är utan tvekan en av de största politiska talanger, som jag beskådat. Mest imponerad över hur han totalt förgjorde Bush-klanen för all framtid och även hur han klädde av republikanernas "Obama" i Marco Rubio. Förväxla inte detta med den mest sunda, utan vi snackar fulspel deluxe! 

    Jag har sagt från början att jag tror Trump tar hem det och jag får stå fast vid det. Hilary Clinton är en ganska svag motståndare. Hon ljuger och säger precis vad som helst för att vinna röster - på samma sätt som Trump.  Men hon saknar en genuin ton. Det avgör. 
    Ha ha ha, ja han har ju iaf lyckats stänga sig själv ute från ett antal påbörjade miljardprojekt i de muslimska länderna, och haverat både skolor och andra affärsprojekt i USA, så han är verkligen unik i att beröva sig sig själv på sitt nedärvda kapital.
    Hemska tanke om USA får han till president, en helt värdelös affärsman som gör sig ovänner med allt och alla.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2016-05-07 12:14:05 följande:
    Det som förvånar mig lite är att så många köper hans budskap, ja alltså - jag menar att budskapet inte borde ha så stor slagkraft i och med att det framförs av en person som inte skapat sin egen förmögenhet utan "råkat" hamna i pappa Freds fastighetsimperium.

    Jävligt obehagligt med tanken på någon så oberäknelig som USA:s president. Hur kommer han vid en seger att reagera när han märker att isolationism bara för USA ännu mer ut i bakvattnet? Hur kommer hans väljare att agera?

    Jävligt obehagligt, särskilt som valdeltagandet i USA är så lågt, att många tycker så illa om Hillary Clinton - det kanske inte är så troligt att Trump är USA:s nästa president men det kan mycket väl bli så ändå.
    Som svensk är det inte så konstigt att vara förvånad, inte som europe heller, men när det gäller den amerikanska befolkningen så är det inte så förvånande.
    Dom är överlag i jmf med oss otroligt okunniga om vad som händer i omvärlden, dom skanar det mesta av kunskap som vi i Europa får oss informerade om via våra nyhetsmedia, och har allmänt en rätt skev bild av omvärlden.

    Ja jag tycker synd om det amerikanska folket, när dom tvingas inse att inget av det Trump tror sig kunna genomföra, kommer att dra ner dom i skiten.
    Redan nu har han ju sabbat sina egna påbörjade projekt i de muslimska länderna, och det är riktigt stora pengar som han nu ännu en gång slarvat bort.

    Det är välkänt att om han avhållit sig från affärer och bara låtit dom ligga i en vanlig indexfond, så hade hans förmögenhet varit långt större.
    Så varifrån påståendet att han skulle vara nån affärsman av klass vete fan.., med det startkapitalet han hade, så hade vem som helst gjort bättre ifrån sig.

    Tyvärr verkar det vara nån för mig obegriplig trend i Världen att välja skrävlare och rent kriminella som politiska makthavare, måste vara nån form av missnöjesyttring, en väldigt farlig sådan..
    Kanske har det nåt att göra med de socialamedierna som nu finns, jag vet inte, men obehagligt och väldigt farligt är det.

    Om folk viste hur farligt det är att agera fel som politker mot andra kulturers makthavare är, så skulle dom bli livrädda för en politiker som Trump, han kan med sitt agerande sätta hela Världen i brand, då han uppenbart saknar all förståelse för hur hans ord mottas av omvärlden.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-05-07 21:13:00 följande:
    Men Gud vad pinsam du är ibland. Varken du eller jag har någon insyn i hans affärsverksamhet, men likväl uttalar du dig som att du vet vad du snackar om. 
    Men skärp dig, alla vet väl hur det gått med hans projekt, det behövs ingen speciell insyn för att se när företag går överstyr, och projekt havererar.
    Dessutom räcker det med att höra hans eget svammel om sina affärer, för att veta att utan andras hjälp, så skulle han ha varit utfattig idag.

    I jmf med alla andra bra affärsmän, så är han en nolla, som inte ens borde få kallas affärsman.
    Han är en skrävlare, som haft turen att få ärva och överta pappans rådgivare, utan dom hade han som sagt varit utfattig.

    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-05-07 21:55:45 följande:
    Jag ska dock vara försiktig med att uttala mig, då jag inte har 100% insyn i Donalds exakta förmögenhet och i hur han exakt utvecklat sin affärsverksamhet. Men att som ni kalla honom en värdelös affärsman är faktiskt otroligt pinsamt!  
    I vad ligger det pinsamma att halla Trump en värdelös affärsman?
    Han har bevisligen misslyckats att förvalta sin förmögenhet långt under index, vilket i klartext betyder, att om han hållit sig ifrån affärer så hade han varit rikare idag, det är sanningen.
    Om du inte kallar det ett uselt resultat, då vet inte jag...

    Lite att läsa:
    http://www.dn.se/ekonomi/trump-inte-sa-framgangsrik-som-han-vill-tro/

    Till det kan läggas en hel rad misslyckande i USA som t.ex: http://www.va.se/nyheter/2015/07/08/fastighetsmiljardaren-donald-trumps-storsta-fiaskon/
    Och det är långt ifrån allt han misslyckats med.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    enlitentjej skrev 2016-05-08 00:04:21 följande:
    Bernie Sanders är det enda vettiga alternativet. Han är den enda kandidaten som inte ljuger och vänder kappan efter vinden. Bernie är en av få som verkligen förstår vilka problem USA står inför och hur dessa ska lösas. Han är även ute efter vad som är bäst för det amerikanska folket. Både Hillary och Trump verkar fokusera mer på vad som är bäst för stora företag och för den politiska eliten. Att Bernie dessutom är en helskön snubbe som verkar ha oerhört sunda värderingar är bara ett stort plus.

    Att Trump skulle bli en bra president är bara ett dåligt skämt. Han vet inte ens själv vad han vill och är både rasist och sexist.
    Jag är villig att hålla med dig, dock är inte amerikanska folket ännu moget för en sån stor förändring, trots att dom är granne till Kanada, som ligger rätt nära Sverige och även Sanders, och borde ha kunskap om deras system.., men icke.
    Och Kanada har ju prövat på mjukis-varianten av Trump, och det gick ju inte alls bra, så nu är dom tillbaka i det mer traditionella kanadensiska hjulspåren.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    flygrl skrev 2016-05-08 01:00:42 följande:
    Sen gillar jag USA & köper inte allt som sägs om landet i svenska media. Jag försöker kolla på amerikansk media för få en mer nyanserad bild. smile5.gif
    Problemet med amerikansk media är att den ofta är så hårt kontrollerad av sina finansiärer, så oberoende nyhetskanaler får ingen distrubitör i USA, dom förbjuds eller bojkottas av de större aktörerna.

    I jmf med den europiska förmedlingen av nyheter och den allmänna förmågan att informera, så tycker jag USA ligger långt efter.
    Det blir ofta lite åt kvällstidninghållet och skvallerpressen.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    flygrl skrev 2016-05-08 11:03:32 följande:
    Jag förstår problemet men tycker ändå tex. NY Times, Washington Post och LA Times har intressanta artiklar. CNN e väl också seriösa. Sen e jag väl inte så imponerad av allt svenska media gör heller. Deras bevakning av vad som händer i "orten" tex. mitt Norra Botkyrka e värdelös. Om det ens bevakas smile4.gif Finns det amerikanska media du kan rekommendera? Flash Gordon kanske också har tips & komma med?
    Jovisst, dom är bra på många sätt, men det räcker inte för att ge en helhetsbild av det som händer ute i Världen, där är europeisk media och även Al Jazeera långt bättre att förmedla till allmänheten.

    Blanda nu inte ihop det politisk vinkling, det blir det alltid sett från betraktarens sida.

    Och det är knappast nån som inte är medvetna om medel Smith:s okunnighet om sin omvärld, det brukar ibland skämtas om det även i USA:s tv.

    Jag har bott i Västafrika, och förvåndes över att "vanligt folk" var så medvetna om det som händer runt om i Världen, trots avsaknaden av nyhetsförmedling.
    Jag antar att dom är mer nyfikna och vetgiriga, och inte blivit söndermatade som amerikanerna blivit, och nu även vi europeer visar tendens att bli.

    Och jag tycker det börjar gå fort utför i Europa, och jag kan inte se annat än att det beror på de sk sociala medierna.., folk fastnar, antar jag, på de ställen dom trivs bäst, så den kritiska granskningen hamnar allt mer i skymundan.
    Det blir allt mindre eget tyckande, och allt mer av värdelöst länkande till "sanningen".
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-05-08 11:44:28 följande:
    Och Trump har ... vadå ... när det gäller KKK?

    Vad exakt är det du vänder dig emot?
    Tja vad tycker u om att dom gett bidrag, och Trump påstår att han inte vet tillräckligt om dom för att kommentera det.
    Och det ska komma från USA:s ev blivande President...
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-05-08 11:57:22 följande:
    Tja, du nämner vänster-sidan av amerikansk media. De har också svårt att förstå Trump och kallar honom allt möjligt elakt. Lite som DN, TV4 och Aftonbladet mot SD här i Sverige - för att göra en jämförelse.

    .
    Vill du verkligen förstå vad det är som ger Trump framgång skall du läsa sidor som jag länkat ovan. Sådant som

    www.foxnews.com/

    www.washingtonpost.com/

    Media som hänger ihop med den konservativa sfären. Med republikanerna.

    Det är där som du under åratal kan ha läst om kritiken mot det nuvarande systemet och den nuvarande landningen. Det är där folk yttrat det missnöje som nu ger Trump alla dessa röster.

    .

    Det närmaste du kommer en amerikansk public service är nog National Public Radio skulle jag tro:
    www.npr.org/
    Jisses.., Foxnews.., ja det är ju ungefär som att länka till avpixlat.
    Den kristna tokhögerns egen kanal som inte ens kan kallas för nyhetskanal, utan är renodlad propaganda av värsta sort.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?