• mhy84

SHock gravid efter 7 års försök

Hej hoppas nån kan svara mig.,. Plussade idag jag är i shock vi har försökt i 7 år genom gått ivfer inget har funkat.... Idag plussade jag efter 6 dagar sen mens. 

1000 frågor går genom min hjärna sen jag plussade känner jag mer värk i magen molnande värk... Livrädd för missfall... 

trillade av hästen och slog i svanskotan regält. behövr jag va orolig så här tidigt ?? 
    tagit alvedon och ipren i några dagar behöver jag va orolig för det ?? 

Snälla hjälp mig nojjar ihjäl mig. 

• Svar på tråden SHock gravid efter 7 års försök
  • sebbejonte
    mhy84 skrev 2016-03-16 19:10:26 följande:

Hej hoppas nån kan svara mig.,. Plussade idag jag är i shock vi har försökt i 7 år genom gått ivfer inget har funkat.... Idag plussade jag efter 6 dagar sen mens. 

1000 frågor går genom min hjärna sen jag plussade känner jag mer värk i magen molnande värk... Livrädd för missfall... 

trillade av hästen och slog i svanskotan regält. behövr jag va orolig så här tidigt ?? 

tagit alvedon och ipren i några dagar behöver jag va orolig för det ?? 

Snälla hjälp mig nojjar ihjäl mig. 

Värk i magen, molande värk är helt normalt. Det är växtvärk. Tycker inte du ska vara orolig för att du trillat av hästen heller, barnet är väl skyddat där inne och jag antar du är tidigt o graviditeten.

Alvedon kan du ta under graviditeten men inte Ipren..

Grattis till graviditeten :)
  • annieh897

Det är ingen fara att du tagit ipren heller så här tidigt. Jag tog också ipren innan jag visste att jag var gravid och har fått höra från läkare att embryot ännu inte "tar upp" det mamman får i sig, det gör det först senare. Så fort man vet om om graviditeten ska man dock låta bli att ta ipren.

Grattis!!

• Jamas

Vad underbart, stort grattis!! ????

Molvärk var också mitt första graviditetssymptom, inget konstigt med det. Och innan ca vecka 7 går inte det du äter, dricker mm över till barnet. Detta ska nog gå bra! ????

• mhy84

tack snälla rara <3 har lipat av lycka inte heller likt mig... Vi e så lyckliga och vill bara allt ska gå vägen. 

Många skriver att man kan fortsätta rida en tag in i graviditeten för de hjälper en att hålla muskelaturen uppe... Vad vågar man göra lixom man vågar ju inte chansa minsta samtidigt som det är min avstressnings fas. 

Vad väljer man ? 

Fortfarande i chock end berättat för Min gubbe... han va stum.. ^^ 

vad gör man nu lixom allt e så nytt ? 

man undrar verkligen om testet visade rätt...!! ? 

• Jamas

Ring till MVC och boka tid för inskrivning, så får du all info du behöver av din barnmorska! Det lugnade iaf mig jättemycket :)

• Trippelmamma76

Jag har haft häst i många år men aldrig att jag skulle rida som gravid. Jag har varit nära att förlora mina barn ändå så skulle aldrig medvetet ta risker. Jag tycker det är underbart att du är gravid och tycker du bara ska ta det lugnt och ta väl hand om dig! Man måste absolut inte vara vältränad inför förlossningen som vissa säger (ut kommer barnet ändå!). Tänk på alla som fått foglossning eller blödningar etc och inte FÅR träna alls under graviditeten. Deras barn kommer ut de med, som sagt

• Embla twopointoh

Grattis!

Molvärk i magen är som många redan skrivit fullt normalt när man är gravid.

Om du ska fortsätta rida tycker jag beror på hästen/hästarna. Om du ramlar av hyfsat ofta kanske det inte är det bästa att fortsätta rida. Jag har ridit fram till vecka 30 ungefär (lite olika beroende på hur jag mådde under graviditeterna), men då har jag enbart ridit lugna och stabila hästar de sista månaderna. Jag vet att det är trist att sluta med något man älskar, men en graviditet varar ändå bara en förhållandevis kort tid, snart kan du vara tillbaka i sadeln igen. Det går fort, jag lovar.

Jag vill inte skrämma dig, men slag mot nedre delen av ryggen kan framkalla missfall även tidigt i graviditeten. Jag skriver det för att du ska ta det lugnt med ridningen, inte för att jag tror att det är någon fara med att du ramlade av idag. Jag tränar kampsport, och innan jag visste att jag var gravid fick jag flera slag mot nedre delen av ryggen (jag blev kastad) under ett par veckor. Det gick bra ändå.

Det bästa sättet att få svar på sina frågor och oro, är att ta kontakt med din barnmorska. Sitt inte på nätet och läs massa saker och skräm upp dig själv.

• mhy84

Tusen tack för alla svar ni rara <3 

Jätte uppskattat Ringer barn morskan i morgon så håller alla tummarna att de fortsätter stadigt så här... Om man ändå kunde sluta lipa oxå 

^^ Puss o kärlek till er ! 

• Seven Costanza

Stort grattis, vad fantastiskt! Jag red inte under graviditeten för min häst var lite oberäknelig, så jag tycker det beror på vilken typ av häst det gäller.

• Callo

Stort grattis!

Angående ridning. Känns onödigt att utsätta sig för risker. Så resonerar jag. Oavsett vad andra säger, "ingen fara att rida osv". Trillar du av och något skulle gå fel. Ja, det skulle inte vara värt det i mina ögon. Du har resten av livet på dig att rida sen. Graviditeten varar inte för evigt. Försök hitta ngn annan aktivitet som är avslappnande för dig.

• Zoey83

Hej och stort GRATTIS!! Så underbart för dig att få ett plus efter så många år, wow!

När jag var gravid med första barnet (oplanerat) så visste jag inte det under lång tid, jag fick en järnstång i magen på jobbet (arbetade då i varuhus och lyfte tunga saker).

Jag rökte tyvärr då och drack alkohol, men så fort jag fick veta att jag var gravid så slutade jag med allt sånt.

Jag tuppade av samma dag som jag fick järnstången i magen men babyn klarade sig fint där inne.

Sen när jag väntade nr.2 gjorde jag allt rätt och fick missfall...

Om man får missfall eller inte beror nog på andra saker, klart att man inte ska röka och dricka och lyfta tungt och utsätta sig för fysiska skador men som sagt det behöver ju inte påverka barnet heller.

Jag tror inte att det gör något alls att du ramlade av hästen, inte i så tidigt skedd.

Alvedon och Ipren gör inte heller något, de är ju läkemedel som är ok att ta som gravid och folk har tagit betydligt starkare mediciner än så där det ändå gått bra för barnet.

Lycka till!! med graviditeten.

Ska du föresten fortsätta rida under graviditeten???

• Gweny

Åh Grattis så fantastiskt!!

Plussade själv efter vårt 2a FET och är nu i v.28.

Är svårt, men försök att slappna av och njut!

Jag hade nog dock inte valt att rida under tiden.

• Svelin

Ipren ska du inte ta. Var någon som skrev att det är ok, men det är det inte. Däremot är det nog ingen fara såhär tidigt i graviditeten. Då tar inte fostret upp näring från mamman än. Prata med barnmorskan om dessa saker så får du rätt info. Lycka till!

• Pimpinellan

Stort grattis! Glad  Jag hade absolut inte ridit eller gjort nåt ansträngande, men så har jag haft min beskärda del av missfall där de uttryckligen förbjudit mig en hel del. Tala med en b.m eller helst en läkare-det vet bäst. Lycka till!

• Fridoliine

Folsyra! Börja med det och skippa kaffe helt för att minska missfalssrisken när ni haft utmaningarna TT bli gravida. Lycka till! Fantastiskt!

• Zoey83

Ja, alvedon går bra men Ipren är nog inte!! bra att ta, jag tog endast alvedon när jag var gravid&bara när jag var tvungen (migrän). Ursäkta att jag skrev så för det stämmer ju alltså inte!!!

Men viktigast är ju att du alltid läser bruksanvisningen, där brukar det stå tydligt vad som gäller de flesta läkemedel och både vid graviditet och amning.

Lycka till!

Svar på tråden SHock gravid efter 7 års försök