• RobzMarley

Kan mamman ta ut de tio "pappa-dagarna"?

Kan mamman ta ut de tio pappa-dagarna och pappan ta ut fp?

En fundering bara.

• Svar på tråden Kan mamman ta ut de tio "pappa-dagarna"?
  • MadHatter
    hallontryffel skrev 2016-03-25 06:58:37 följande:

Fast, om pappan tar ut föräldraledighet från förlossningsdagen kan han ju inte samtidigt ta ut av de tio "pappadagarna". Då borde ju mamman kunna ta ut de tio dagarna innan hon tex återgår till jobb/studier. Eller menar du att mamman måste ta de tio första "vanliga" föräldradagarna och att pappan i mitt exempel får börja ta föräldraledighet först efter det?

Enligt FKs sida är det den förälder som inte är gravid som har rätt till dagarna. Finns det ingen annan förälder som har rätt till tf fp får en annan person ta ut dagarna.

den som är gravid får alltså inte ta ut dagarna. Det gäller ju för övrigt öven om man är ensamstående - då får en närstående ta ut dagarna men mamman själv får ju inte ta ut dem.
  • Seven Costanza
    RobzMarley skrev 2016-03-25 07:45:34 följande:

Tänkte bara på varför det inte finns tio mamma-dagar... De ger ju lite högre ersättning (aningen). Sen ska resten delas lika. Jag menar att pappan likväl hade kunnat ta ut fp de dagarna eftersom man kan ta it dubbelt. Förr kunde man ju inte det.

Menar du att de tio "pappadagarna" ger högre ersättning per dag än att ta ut föräldrapenning eller vad menar du med det första du skrev? För det tror jag inte de gör nämligen eftersom taket är högre för fp än för tfp.
  • TreSolrosor
    Santin skrev 2016-03-25 06:39:45 följande:
    Var ju det ju det jag skrev. Om inte pappan vill eller har möjlighet att hjälps till de första tio dagarna kan annan anhörig ta de platsen och de dagarna. Läs innan du kommenterar.
    Nej det jag menade var att om pappan har rätt till dessa dagar (alltså har ett jobb och en SGI), men inte vill eller kan pga ex att han måste jobba, så kan han inte ge bort dom till nån annan.

En annan person kan bara ta dom om pappan kanske inte finns med i bilden, sitter i fängelse ex
  • TreSolrosor
    Alexi skrev 2016-03-25 09:17:26 följande:

Pappadagarna är ju betydligt lägre ersättning än fp.

Vid tillfällig föräldrapenning (pappadagarna) delas årsinkomsten med årsarbetstiden (vanligtvis 260 dagar), och vid föräldrapenning delas den med 365 dagar. Så tfp ger i regel högre dagpenning än fp.

Högsta dagpenningen för fp är ca 945 tror jag, och högsta tfp är högre belopp. Men fp kan man ta 7 dagar i veckan och tfp endast dagar man skulle arbetat
  • AnkiC

Hm....är det inte lite konstigt egentligen att man inte får välja vilken förälder som ska ta ut dessa 10 dagar? Om nu mamman väljer att arbeta direkt efter förlossningen och pappan är föräldraledig med fl så borde väl mamman kunna ta ut dessa 10 dagar. Hon kanske inte vill ta dem direkt utan nån dag då och då under de första 60 dagarna. Arbetsgivaren kan ju inte neka dessa dagar men fl-dagar kan ag neka till om de inte anmäls i tid och flera spridda dagar räknas som flera perioder osv. Det är rätt ojämställt detta. Om mamman väljer att arbeta i början kan det betyda att hon inte har samma rätt som fadern att ta ut lediga dagar under en 60-dagars period.

• Axe

Den förälder som inte tar upp fp kan ta ut de extra 10 dagarna inom 60 dagar från barnets födelse. Pratade nyss med försäkringskassan om detta.

• AnkiC
    Axe skrev 2016-03-25 12:09:48 följande:

Den förälder som inte tar upp fp kan ta ut de extra 10 dagarna inom 60 dagar från barnets födelse. Pratade nyss med försäkringskassan om detta.

Så Madhatter har alltså fel. Mamman kan också ta dessa dagar?
  • AnkiC

Såhär står det på FK:s hemsida. Den som inte är gravid har rätt till penningen. Så det får ju tolkas som att det är pappan enbart som har rätt till den, eller den som inte fött barnet. Efter födseln är ju dock ingen gravid. Kanske de tänker att den som föder har mest behov av hjälp iom återhämtning efter födsel så därför har enbart pappan eller partnern tillvaron födande rätt till den av den anledningen. Om fadern stannar hemma den första tiden behövs inte samma stöttning kanske. Tycker dock att båda borde ha rätt till den ändå.

• AnkiC

"Den förälder som inte är gravid kan få ersättning för 10 dagars ledighet i samband med att barnet föds. Dagarna ska ge möjlighet att vara med vid förlossningen, lära känna barnet och ta hand om andra barn i familjen. Ersättningen du får heter tillfällig föräldrapenning."

• Axe
    AnkiC skrev 2016-03-25 12:21:11 följande:

Så Madhatter har alltså fel. Mamman kan också ta dessa dagar?

Enligt infon jag fått av fk så ja. Men ring dem och fråga?
  • AnkiC
    Axe skrev 2016-03-25 12:51:29 följande:
    Enligt infon jag fått av fk så ja. Men ring dem och fråga?
    Får hoppas att det är så som du säger istället trots att det överallt står att det är pappan/andra föräldern som endast har rätt till dessa dagar. De kanske har ändrat reglerna. Är inte drabbad själv. Tyckte bara det var en intressant diskussion. Nuförtiden finns ju dubbeldagar så dessa 10 dagar kanske försvinner.
Svar på tråden Kan mamman ta ut de tio "pappa-dagarna"?