• milania

dricka när man har barn?

Ikväll kommer en gammal klasskompis över som jag inte träffat på år och dag. Vi tänkte dricka lite vin och ha det trevligt. Jag har en dotter på två som sover från kl sju på kvällen till dagen efter. Jag skulle aldrig nånsin dricka mig full med henne i närheten men kanske lite smått salongsberusad. Hon sover ändå. Skulle aldrig dricka så mycket så jag inte skulle klara av att ta hand om henne.

Men när jag berättade detta för några jag känner så tyckte de jag var dum som tänkte dricka lite.

Är det dumt? Vad tycker ni? Dricker ni när era barn är hemma?

• Svar på tråden dricka när man har barn?
  • SoulsWillRise
    StevenDiese skrev 2016-03-25 11:00:49 följande:

Jag tycker det är viktigt att skydda barnen från detta, andra saker som är viktiga att skydda våra barn från är: trafik, bakterier, tv, surfplattor, smartphones, vassa föremål, plastpåsar och när de är ute och leker (under överseende av nykter vuxen så klart) ska de ha lekhjälm (OBS!! Viktigt!!!grönt spänne!! , knäskydd, armbågsskydd och en vimpel fäst i sin reflexväst som går upp 2 meter i luften så man ser dem bakom höga objekt.

Om alla följde dessa råd så skulle vi ha ett mycket bättre samhälle.

Då lär det ju gälla alla berusningsmedel, eller hur? Snus, cigaretter, mediciner osv?
  • StevenDiese
    SoulsWillRise skrev 2016-03-25 11:12:12 följande:
    Då lär det ju gälla alla berusningsmedel, eller hur? Snus, cigaretter, mediciner osv?
    Självklart!

Tack för din input!
  • Anonym (måttligt)

1 glas vin tycker jag är okej. Däremot inte bli salongsberusad, för då är inte ditt omdöme 100%. Säg att något akut händer på natten (det kan det), då måste du vara kapabel att handla. Det är man inte om man är salongsberusad.

• Frontline
    Anonym (måttligt) skrev 2016-03-25 13:14:56 följande:
    1 glas vin tycker jag är okej. Däremot inte bli salongsberusad, för då är inte ditt omdöme 100%. Säg att något akut händer på natten (det kan det), då måste du vara kapabel att handla. Det är man inte om man är salongsberusad.

Visst kan det hända nåt akut men risken är ju jävligt liten mitt i natten eller hur?
    Vi har 3 barn och det äldsta är 9 år och det mest akuta som har hänt på dom 9 åren är att barnen blir kissnödiga..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (måttligt)
    Frontline skrev 2016-03-25 13:26:26 följande:

Visst kan det hända nåt akut men risken är ju jävligt liten mitt i natten eller hur?
    Vi har 3 barn och det äldsta är 9 år och det mest akuta som har hänt på dom 9 åren är att barnen blir kissnödiga..

Även om risken är liten tycker jag inte det är okej om det inte är så att den andre vårdnadshavaren (eller annan lämplig vuxen person) finns närvarande ifall en osannolik men ändå möjlig akut grej kan hända på natten.

Tex debuterade min kusins sons epilepsi hux flux under en natt. Hon vaknade av att det dunsade till högt i barnrummet och när hon gick in låg den lilla sonen där och krampade, och var alldeles lealös när krampen släppte. Hade hon varit salongsberusad så hade det kunnat grumla hennes omdöme och rätta handlande... So you never know är den lärdom jag drar av detta. Obs! Fördömer dock ingen som kanske dricker en anings mer (men däremot inte mycket mer), men skulle själv inte välja att göra det.

• Frontline
    Anonym (måttligt) skrev 2016-03-25 13:48:05 följande:
    Även om risken är liten tycker jag inte det är okej om det inte är så att den andre vårdnadshavaren (eller annan lämplig vuxen person) finns närvarande ifall en osannolik men ändå möjlig akut grej kan hända på natten.

Tex debuterade min kusins sons epilepsi hux flux under en natt. Hon vaknade av att det dunsade till högt i barnrummet och när hon gick in låg den lilla sonen där och krampade, och var alldeles lealös när krampen släppte. Hade hon varit salongsberusad så hade det kunnat grumla hennes omdöme och rätta handlande... So you never know är den lärdom jag drar av detta. Obs! Fördömer dock ingen som kanske dricker en anings mer (men däremot inte mycket mer), men skulle själv inte välja att göra det.

Jag respekterar att det finns dom som inte alls vill dricka i barns närvaro men dom ska absolut inte tala om för andra hur det ska vara..

Jag tar mig några glas på helgerna och kan bli lite salongs då och då, min fru tar ingen men hon har å andra siden inget körkort så skulle nåt hända kan hon ju inte köra ändå.
  • Utflykt i verkligheten
    Natulcien skrev 2016-03-25 10:51:31 följande:

Jag förstår att man tar avstånd om man har upplevelser av alkoholiserade föräldrar, och dessutom har vänner som prioriterar alkohol framför sina barn. Vidrigt!!

Mina föräldrar drack mycket måttliga mängder alkohol vid festliga tillfällen, och jag har inga som helst dåliga minnen av det. Ser man sina föräldrar hantera alkohol på ett måttligt och klokt sätt så är det inga konstigheter.

Jag har liknande erfarenheter som dig. Det var absolut inget trauma att mina föräldrar drack måttliga mängder alkohol och visade på ett föredömligt sätt att man behöver varken avstå eller ligga packad på ett badrumsgolv och kräkas.
  • Vinterankan

Som flera andra har jag inga negativa minnen av att mina föräldrar drack och hade trevligt när jag var barn och jag gör detsamma nu när jag har barn. Men jag har förstått på trådar här att det finns barn som tycker det är obehagligt med salongsberusade föräldrar och har därför pratat med min dotter. Har helt enkelt frågat henne om hon tycker det är något som är jobbigt när vi dricker vin pch öl och om hon tycker vi förändras på något sätt som hon kanske inte tycker känns riktigt bra. Och nej, hon hade aldrig känt något sådant.

• Frontline
    Vinterankan skrev 2016-03-25 14:32:47 följande:
    Som flera andra har jag inga negativa minnen av att mina föräldrar drack och hade trevligt när jag var barn och jag gör detsamma nu när jag har barn. Men jag har förstått på trådar här att det finns barn som tycker det är obehagligt med salongsberusade föräldrar och har därför pratat med min dotter. Har helt enkelt frågat henne om hon tycker det är något som är jobbigt när vi dricker vin pch öl och om hon tycker vi förändras på något sätt som hon kanske inte tycker känns riktigt bra. Och nej, hon hade aldrig känt något sådant.

• Kim Possible

Blir man askalas på ett glas vin eller två kanske man borde avstå även när man inte har barn i närheten, blir man inte det så ser jag inte varför man ska avstå.

• Frontline

Gjorde ett test ikväll.
    Har druckit 5 öl 7.2% och tagit 3 starka groggar och innan barnen hoppade i säng så frågade jag dom hur kvällen har varit.
    Helt perfekt farsan sa våra 3 barn och jag frågade tycker ni jag har varit onormalt konstig?

Nä du är som vanlig fast du kanske fiser illa

• Anonym (k)

Det är först nu som vuxen som jag insett att min mamma ofta satt med ett glas vin på helgerna. Hon varken sluddrade eller vinglade omkring och gjorde ingen stor grej av det. Jag upplevde inget annorlunda när hon drack vin. Så klarar man att bete sig som en vuxen tycker jag att det är helt ok.

• Pkb

Tar man något glas vin eller någon öl för att man tycker det är gott och vet vart gränsen till att man blir lite berusad går och håller sig under den så tycker jag inte att det är något problem.

Vissa dagar när jag mår som dåligaste psykiskt tar jag ett halvt glas vin och då mår jag mycket bättre.

Men när jag väl dricker så dricker jag inte för att det är gott utan för att bli full. Så jag dricker inte när jag har barnen (förutom ett halvt glas vin som jag nämnde tidigare) eftersom jag inte vill vara lullig/berusad/full framför barnen, jag tillåter inte heller någon annan att vara det i mitt hem framför mina barn.

• Anonym (Nej!)

Tycker jag inte man gör. Kan man inte avstå alkohol med barn i huset så har man visat vad som är viktigast. Inte är det barnen i alla fall. Dricka med måtta är ett begrepp som bara är trams och en dålig ursäkt.

• Anonym (Hmm)

Växte upp med en alkoholiserad pappa, mamma lämnade honom så vi bodde inte under samma tak .Pappa var alkoholist så det märktes. Mamma trodde att hon var den bra föräldern även om hon söp till ganska rejält emellanåt och gick ut, träffade män försvann över natten.

Hon fick minnesluckor och var ofta deprimerad efter att ha supit till. Ganska hemska och jobbigt.

Ingen trygghet alls om jag inte haft min moster. Hon var aldrig onykter, henne kunde jag ringa när som helst, hon kom tog hand om mig och min syster. Mina bästa minnen är då jag bodde hos min moster och hennes man. Så lugnt, mysigt, roligt och en enorm trygghet.

Moster försökte aldrig ursäkta min mammas drickande, hon var ständigt på både mamma och pappa om deras dryckes vanor, den enda i min familj som sa ifrån till mina föräldrar och alltid stod på mig och min systers sida.

Min moster är den jag ser upp till och har som förebild. Inte min mamma.

Nu är jag själv mamma och nej jag skulle aldrig dricka då mina barn är närvarande. Min man och jag är eniga där. Även om han växt upp med föräldrar som dricker måttligt.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Nej!) skrev 2016-03-26 13:56:33 följande:

Tycker jag inte man gör. Kan man inte avstå alkohol med barn i huset så har man visat vad som är viktigast. Inte är det barnen i alla fall. Dricka med måtta är ett begrepp som bara är trams och en dålig ursäkt.

Det handlar förstås inte om att man inte kan avstå utan om att man inte delar den moralpanik som återfinns i tråden (och andra liknande) där minsta intag av alkohol gör att barnen blir otrygga.

Att dricka med måtta är det som de flesta ansvarsfulla vuxna gör. Att vissa inte klarar av den saken förändrar inte det. Kan man inte hantera alkohol så ska man nog inte dricka, särskilt inte framför barn.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Natulcien
    Anonym (Nej!) skrev 2016-03-26 13:56:33 följande:

Men hur tänker du nu?
    Du menar alltså på fullaste allvar att du tror att man prioriterar bort sina barn för att man tar ett glas vin till maten för att det är gott? Gäller detta även bastubad, en chokladbit och en kopp kaffe? Prioriterar du då kaffet, chokladen och bastun framför dina barn?
    Dricka med måtta är bara trams för den som själv inte klarar av det.
  • Anonym (Karin)

Jag dricker vin/öl ngn gång per helg tillsammans med min man när barnen lagt sig eller till maten om vi äter tillsammans. I mitt fall (och min man) handlar det om 1 glas var för det mesta. Skulle inte vilja bli salongsberusad hemma men det är jag det (sen har jag druckit mer än nog med alkohol under studietiden;)).

Har inga dåliga minnen kring alkohol, mina föräldrar drack väldigt lite.

Barnen är 3 och 1 år.

Svar på tråden dricka när man har barn?