• wioop

Plugga på universitet med hund?

Hej allesammans!
    Jag ska plugga till hösten, antingen i 3år eller 3,5år beroende på vilken utbildning jag kommer in på och jag behöver tips/råd/hjälp från de som varit/är i samma situation med hur jag ska göra med min hund. 
    Jag har en hund som snart fyller 1år och undrar om man verkligen har råd med att anlita dagmatte/hunddagis när man lever på csn? För han kan ju verkligen inte vara ensam hela dagarna när jag pluggar. Hur funkar det med studentfester och såna grejer som man vill på för att skaffa sig vänner när man har hund? Och man kan väl knappast ha hund om man ska vara inneboende (vissa fall går säkert)?

Funderar på och fråga mina föräldrar om de vill ta hand om honom under dessa 3 år för han kanske får mer tid av dom än vad jag skulle hinna ge honom, MEN det gör ont i hjärtat att va utan honom. Tänk om han blir sjuk under tiden jag pluggar och han avlider utan att jag fått spendera så mycket tid med honom jag kunnat? Förlorade min första hund för ett år sen och hon blev bara 3år, därför jag är extremt nojig. Tips? Hjälp?
  • Svar på tråden Plugga på universitet med hund?
  • Anonym (Rickard)
    wioop skrev 2016-03-27 16:07:44 följande:
    Vuxna är 20 år och uppåt och de flesta som pluggar är mellan 20-28år och de flesta går på festerna/evenemangen för att lära känna sina klasskompisar. 
    Anonym (Rickard) skrev 2016-03-27 13:18:19 följande:

Varför skaffar man en hund om man ska börja plugga?

Kan du inte skjuta fram pluggande några år, så du hinner jobba ihop pengar så du har råd med hunden du köpt?

Som ovan skriver, du har skaffat en hund, ett stort ansvar. Du lär känna folk även om du inte festar. 

Varför inte om de går att lösa? 
    Har redan skjutit fram det ett år och vill inte skjuta fram de mer. 
    Vet redan att hund är ett stort ansvar 
    Att gå på festerna/engagemangen är en stor fördel och de blir lättare att lära känna folk. 
    Och varför har du inte redan löst det, med tanke på att du har haft hunden ett bra tag och bestämt dig för att plugga ett bra tag?
  • fjanten

Tips:

- Dagnatte som du betalar 50-100kr per dag han/hon passar hunden (man behöver generellt sett inte vara i skolan varje dag, och heller inte allt för länge när man väl är där)

- Ska du ut och festa någon kväll så kan du ju höra med din eventuella dagmatte om denna kan vara kvällsmatte en natt, emot någon hundring extra?

- Tacka endast ja till boenden som tillåter hund. Jag känner vissa som bott i kollektiv, och då har rumskamraterna passat hunden nån kväll här och där. Ibland har alla haft varsin hund och turats om att passa hundarna.

- Vill du väldigt gärna delta i nollningen (inget krav för att få vänner, men ganska kul) så kanske dina föräldrar har möjlighet att ha hand om din hund under de två första veckorna? Då hinner du ju även komma i ordning i ditt nya hem.

Lite så har några av mina kursare med hund sett till att lösa livet. Generellt sett är det ju oftast lättare att hinna ha hund som student än som heltidsarbetande, eftersom du pluggar en hel del hemifrån, och allt är inte obligatoriskt i skolan.

• fjanten
    Anonym (Rickard) skrev 2016-03-27 16:57:11 följande:

Och varför har du inte redan löst det, med tanke på att du har haft hunden ett bra tag och bestämt dig för att plugga ett bra tag?

Jag tycker att du och några andra har lite väl taskig attityd mot TS. Börjar ts plugga är det först i augusti-september, så det är väl bra att hon börjar tänka på praktiska saker resan nu..?
  • Anonym (Rickard)
    fjanten skrev 2016-03-27 17:06:47 följande:
    Jag tycker att du och några andra har lite väl taskig attityd mot TS. Börjar ts plugga är det först i augusti-september, så det är väl bra att hon börjar tänka på praktiska saker resan nu..?
    Redan nu? Jag tycker hon borde tänkt på det redan innan hon köpte hunden.
  • fjanten
    Anonym (Rickard) skrev 2016-03-27 17:30:37 följande:

Redan nu? Jag tycker hon borde tänkt på det redan innan hon köpte hunden.

Hon har väl antagligen tänkt på det, men menar du att hon skulle ha fixat dagmatte, hundtillåtet boende och så innan hon skaffade hunden eller? Det är väl ganska uppenbart att man börjar ordna sådant när man sökt in tycker jag. Många väntar inte 10-15 år med att studera (eller jobba eller flytta eller liknande) innan man skaffar djuret. Man kanske kan ha en idé om hur man ska göra, men detta är ju liksom inte en vecka innan TS börjar. TS har gott om tid på sig att planera, fixa och ordna nu. Kan man studera med en nyfödd bebis så kan man nog fixa det med en hund. ...med lite framförhållning.
  • Anonym (Linux)

Klart du ska plugga och leva lite studentliv hundvakt går alltid att ordna.

• Anonym (Rickard)
    fjanten skrev 2016-03-27 17:44:37 följande:
    Hon har väl antagligen tänkt på det, men menar du att hon skulle ha fixat dagmatte, hundtillåtet boende och så innan hon skaffade hunden eller? Det är väl ganska uppenbart att man börjar ordna sådant när man sökt in tycker jag. Många väntar inte 10-15 år med att studera (eller jobba eller flytta eller liknande) innan man skaffar djuret. Man kanske kan ha en idé om hur man ska göra, men detta är ju liksom inte en vecka innan TS börjar. TS har gott om tid på sig att planera, fixa och ordna nu. Kan man studera med en nyfödd bebis så kan man nog fixa det med en hund. ...med lite framförhållning.
    Ja, hon snackar ju om att låta hunden bo 3 år hos hennes föräldrar....
  • fjanten
    Anonym (Rickard) skrev 2016-03-27 19:41:38 följande:

...för att hon inte vet att det kan fungera väldigt bra att plugga samtidigt som man har hund. Har du ens läst trådstarten? Det är därför jag har skrivit tips på hur man kan lösa livet med hund som student.

För övrigt är det inte helt ovanligt att skaffa hund medan någon i familjen bedriver högskole-/universitetsstudier just för att man oftast har en hel del tid övers för hund.
  • Anonym (Linux)

Hur löser du det nu när du inte pluggar med hunden?

• wioop

Har ni inga tips så behöver ni inte skriva otrevliga kommentarer! :)
    Fråga klart och tydligt om råd och tips från de som varit i liknande situationer. 

Anonym (Rickard) skrev 2016-03-27 19:41:38 följande:

Är det något fel med att låta hunden bo med mina föräldrar under 3 år när jag regelbundet kommer och hälsar på? Och min hund älskar dom lika mycket som mig? Sluta kommentera och klanka ner här, du verkar ha väldigt tråkigt. 
    fjanten skrev 2016-03-27 17:05:17 följande:

Tips:

- Dagnatte som du betalar 50-100kr per dag han/hon passar hunden (man behöver generellt sett inte vara i skolan varje dag, och heller inte allt för länge när man väl är där)

- Ska du ut och festa någon kväll så kan du ju höra med din eventuella dagmatte om denna kan vara kvällsmatte en natt, emot någon hundring extra?

- Tacka endast ja till boenden som tillåter hund. Jag känner vissa som bott i kollektiv, och då har rumskamraterna passat hunden nån kväll här och där. Ibland har alla haft varsin hund och turats om att passa hundarna.

- Vill du väldigt gärna delta i nollningen (inget krav för att få vänner, men ganska kul) så kanske dina föräldrar har möjlighet att ha hand om din hund under de två första veckorna? Då hinner du ju även komma i ordning i ditt nya hem.

Lite så har några av mina kursare med hund sett till att lösa livet. Generellt sett är det ju oftast lättare att hinna ha hund som student än som heltidsarbetande, eftersom du pluggar en hel del hemifrån, och allt är inte obligatoriskt i skolan.

Tack för tipsen! 
  • wioop
    Anonym (Linux) skrev 2016-03-28 13:04:21 följande:

Hur löser du det nu när du inte pluggar med hunden?

Hur jag löser det nu? Jag är arbetslös så jag är hemma med honom och när jag ska iväg så åker hunden till mina föräldrar/kompisar eller är ensam hemma om det är en kortare stund.
  • Nenne666
    wioop skrev 2016-03-28 23:19:47 följande:
    Hur jag löser det nu? Jag är arbetslös så jag är hemma med honom och när jag ska iväg så åker hunden till mina föräldrar/kompisar eller är ensam hemma om det är en kortare stund.
    Okej. Men han är ensamhetstränad och kan vara själv ett par timmar utan att yla och ställa till bus? Det är ingen fara att låta hunden vara ensam, dom brukar ligga och sova och koppla av om dom är trygga med det. Så en variant som kommer hem för en rastning och inte hela dagar är oftast inte svårt att finna. Grannbarnen i högstadieåldern är mest glad att hjälpa till och ställer inte så höga krav på hög betalning i den bemärkelsen.
  • Anonym (Linux)
    wioop skrev 2016-03-28 23:19:47 följande:
    Då kan du ju fortsätta med det, verkar ju vara en bra lösning.
    kankse dina föräldrar kan ha hunden under din studietid de förstår säkert och utbildning är något som du fåt valuta för senare i livet.
  • Kjell2

Hänger väl på hur länge du kan lämna hunden själv samt hur mycket schemlagt du kommer ha. En del utbildnigar har kanske max två timma om dagen. Kan du då lämna hunden så behövs ingen dagmatte.

Först problemet blir bostad Du måste hitta ett boende där du kan ha hund.

• wioop
    Anonym (Linux) skrev 2016-03-29 12:23:40 följande:
    Då kan du ju fortsätta med det, verkar ju vara en bra lösning.
    kankse dina föräldrar kan ha hunden under din studietid de förstår säkert och utbildning är något som du fåt valuta för senare i livet.
    Svårt och göra på samma sätt då eftersom utbildningen är ca 100mil bort så då går det inte att lämna hos vänner eller familjen över dagen tyvärr. 
    Kjell2 skrev 2016-03-29 12:52:22 följande:

Hänger väl på hur länge du kan lämna hunden själv samt hur mycket schemlagt du kommer ha. En del utbildnigar har kanske max två timma om dagen. Kan du då lämna hunden så behövs ingen dagmatte.

Dom jag känner har väldigt mycket schemalagd tid och kommer inte hem förns em/kväll. Så de är jätte olika.
    Jag vet, de är ett mega problem. Inte många som vill ha en inneboende med hund och ännu mindre en inneboende med en kamphund Rynkar på näsan
  • Kjell2
    wioop skrev 2016-03-29 13:37:48 följande:
    Svårt och göra på samma sätt då eftersom utbildningen är ca 100mil bort så då går det inte att lämna hos vänner eller familjen över dagen tyvärr. 
    Kjell2 skrev 2016-03-29 12:52:22 följande:

Dom jag känner har väldigt mycket schemalagd tid och kommer inte hem förns em/kväll. Så de är jätte olika.
    Jag vet, de är ett mega problem. Inte många som vill ha en inneboende med hund och ännu mindre en inneboende med en kamphund Rynkar på näsan
    Du får börja leta bostad nu, egen hyres ellr brf t ex. Försök få en när skolan så att du kan gå hem på lunchen t ex.

Kolla schema på den utbildning du tänker gå för att få en känsla hur mycket tid du kommer vara bokad.

Du kommer ha råd med hunddagis/dagmatte med CSN. Du kommer inte ha råd med  hunddagis/dagmatte och egen bil och många hemresor och utlandssemester och mycket nya kläder och stort festkonto.

• Dexter dot com

Beroende på ditt schema får du fundera på vilket som är mest rättvist för hunden. Är du borta flera timmar per dag + upptagen med pluggande när du är hemma och dina föräldrar har mer tid/aktiviteter att erbjuda hunden har den ju absolut bättre hos dina föräldrar.

Svar på tråden Plugga på universitet med hund?