• KarlaVonRymden

Inskolning, hur vara lediga samtidigt

Hej!

Jag har två barn och är nu mammaledig med andra barnet. Mitt första barn ska snart skolas in på förskola. Jag undrar nu hur kan vi båda föräldrarna vara med på barnets inskolning? Kan min man ta föräldradagar på barnet som ska gå i förskola? Jag ör föräldraledig med barn nr två. Kan pappan ta föräldradagar för i skolning på barn två? Har barnet rätt att gå på förskola när pappan PGA inskolning tar antingen föräldradagar på första barnet som ska skolas i eller semester? I vanliga fall går väl inte detta? Vi har hellee inte kvar dubbeldagar på andra barnet att använda eftersom barnet nu är över ett år gammal.

Frågan är, hur kan vi båda vara med på inskolningen. Pappan arbetar i vanliga fall.

Tacksam för svar!

Mvh

L

• Svar på tråden Inskolning, hur vara lediga samtidigt
  • AnkiC
    KarlaVonRymden skrev 2016-03-25 17:48:44 följande:
    Tusen tack för ditt svar!

Min syster arbetar som specialpedagog och de rekommenderar föräldrar att vara med på inskolning. Även de som är separerade som bägge ska hämta sina barn varannan vecka bör få en inblick i förskoleverksamheten konkret.
    Ok då föreslår jag som är förskollärare att ni tar några dagar var och inte är där samtidigt. Men ni gör som ni vill förstås.
  • Anonym (Njä)

Ingen av er kan ta fp för äldsta barnet om det ska lämnas på sin förskola utan er.

Iofs kan ni kanske ta lägsta-dagar, då tror jag man får vara borta från barnet i Max 5 timmar.

En av er får väl ta semester och sen fråga snällt på äldstas förskola om det är ok att ni lämnar iaf. Om ni nu tvunget måste vara där båda samtidigt... Varför tar ni bara inte ett par dagar var??

• KarlaVonRymden
    Anonym (Njä) skrev 2016-03-25 20:09:44 följande:

Ingen av er kan ta fp för äldsta barnet om det ska lämnas på sin förskola utan er.

Iofs kan ni kanske ta lägsta-dagar, då tror jag man får vara borta från barnet i Max 5 timmar.

En av er får väl ta semester och sen fråga snällt på äldstas förskola om det är ok att ni lämnar iaf. Om ni nu tvunget måste vara där båda samtidigt... Varför tar ni bara inte ett par dagar var??

Vi ska inte lämna barnet på förskolan, utan barnet ska skolas in. Vi ska vara där till en början. Detta blir andra inskolningen för barnet. Vi var där bägge två när barnet skolades in första gången på nuvarande tillfälliga förskola. Pedagogerna tyckte det var bra!
  • Anonym (Njä)
    KarlaVonRymden skrev 2016-03-25 22:15:52 följande:

Vi ska inte lämna barnet på förskolan, utan barnet ska skolas in. Vi ska vara där till en början. Detta blir andra inskolningen för barnet. Vi var där bägge två när barnet skolades in första gången på nuvarande tillfälliga förskola. Pedagogerna tyckte det var bra!

Oj då missuppfattade jag. Trodde ni skulle skola in barn nummer två...

Jamen då kan han ju helt klart ta föräldradagar för äldsta barnet! Det är ju det de är till för :)
  • AnkiC
    Anonym (Njä) skrev 2016-03-25 22:53:13 följande:
    Oj då missuppfattade jag. Trodde ni skulle skola in barn nummer två...

Jamen då kan han ju helt klart ta föräldradagar för äldsta barnet! Det är ju det de är till för :)
    Nja de är ju inte till för det riktigt. De första dagarna när man är med barnet där kan han ju ta fp. När de börjar att lämna under inskolningen men ändå måste vara tillgängliga och ledig från jobbet får man ju egentligen inte ta ut sgi-dagar utan då kan man ta lg-dagar.
  • Anonym (dent)

Som du redan fått svar: föräldradagar för varsitt barn, men sen när barnet börjas lämnas själv flera timmar (men med förälder tillgänglig) så går det inte ta SGI-dagar.

Om att båda är med på inskolningen: Vi var båda med den första dagen, så att vi båda skulle få en god inblick i verksamheten. Fsk-pedagogerna tyckte det var bra och poängterade att inskolningen har även syftet att göra föräldrarna trygga med fsk. Trygga föräldrar leder till barn som också kan känna av detta och lugnar i en ny och osäker situation.

• AnkiC
    Anonym (dent) skrev 2016-03-26 07:50:15 följande:

Som du redan fått svar: föräldradagar för varsitt barn, men sen när barnet börjas lämnas själv flera timmar (men med förälder tillgänglig) så går det inte ta SGI-dagar.

Om att båda är med på inskolningen: Vi var båda med den första dagen, så att vi båda skulle få en god inblick i verksamheten. Fsk-pedagogerna tyckte det var bra och poängterade att inskolningen har även syftet att göra föräldrarna trygga med fsk. Trygga föräldrar leder till barn som också kan känna av detta och lugnar i en ny och osäker situation.

Jag tycker också att det är bra att båda föräldrarna är med vid inskolning fast inte samtidigt. Föräldrarna får inblick och trygghet även om de tar varsina dagar. Min erfarenhet är att det är det bästa för alla parter.
  • Seven Costanza

Fast om de inte har yngsta barnet med sig på förskolan utan bara äldsta så har de väl inte alls rätt att ta ut sgi-dagar för varsitt barn? Som jag förstod det ska bara äldsta vara där och yngsta ska passas av någon annan. För att få ta ut dagar för varsitt barn ska man ju ha rumslig kontakt med båda barnen.
  • TeresB
    KarlaVonRymden skrev 2016-03-25 17:48:44 följande:

Tusen tack för ditt svar!

Min syster arbetar som specialpedagog och de rekommenderar föräldrar att vara med på inskolning. Även de som är separerade som bägge ska hämta sina barn varannan vecka bör få en inblick i förskoleverksamheten konkret.

När vi skolade in tog vi varsin Vecka. Men det beror på hur lång inskolning antar jag. Det var inget barn som hade båda föräldrar där samtidigt men vissa tog varsin vecka andra varannan dag.

Antar att din man får ta dagar för det är ju svårt att skola in ett barn när man är hemma med det andra.

Vi ringde o frågade f k om man kunde ta fp vid inskolning och de sade - ja!

Så vi tog hela dagar även om vi lämnade en stund. När det var dags att lämna helt så hade min man standby. Dvs han jobbade med var beredd att lämna vid behov och det var ok med hans arbetsgivare.
  • TeresB
    Seven Costanza skrev 2016-03-26 17:39:31 följande:

Fast om de inte har yngsta barnet med sig på förskolan utan bara äldsta så har de väl inte alls rätt att ta ut sgi-dagar för varsitt barn? Som jag förstod det ska bara äldsta vara där och yngsta ska passas av någon annan. För att få ta ut dagar för varsitt barn ska man ju ha rumslig kontakt med båda barnen.

Alltså det blir väl lite löjligt mkt regel följande. Jag är hemma med fp på sgi o nivå och har barnpassning inlandet. För att handla tex.
  • Anonym (A)
    KarlaVonRymden skrev 2016-03-25 17:50:21 följande:
    Eller så läste du in alldeles för mycket i ett simpelt inlägg. Känslig kanske?
    I så fall är vi rätt många som anser att du gav ett otrevligt svar på ett vänligt bemötande.
    Du kanske skulle överväga att det inte är vi som är känslliga utan att ditt sätt att bemöta andra lämnar en del att önska. 
  • Seven Costanza
    TeresB skrev 2016-03-27 05:20:53 följande:

Alltså det blir väl lite löjligt mkt regel följande. Jag är hemma med fp på sgi o nivå och har barnpassning inlandet. För att handla tex.

Kan man ju tycka men reglerna är sådana ändå. Jag svarade vad som gäller eftersom vissa andra skrivit som att det självklart går att ta ut dagar för varsitt barn fastän man bara har med sig det ena, men om man tycker det är viktigt att följa reglerna kan det ju vara bra att veta att detta är alltså inte tillåtet.
  • Anonym (du var visst otrevlig)
    KarlaVonRymden skrev 2016-03-25 17:50:21 följande:
    Eller så läste du in alldeles för mycket i ett simpelt inlägg. Känslig kanske?
    Det var inte mig du svarade otrevligt. Jag höll bara med personen ifråga som fick svaret. Däremot kan jag ju tycka att ovanstående svar inte heller är så trevligt. Men uppenbarligen tycker du det så då är det väl OK. 

Själv vill jag inte uppfattas som otrevlig, ens av människor som inte känner mig,men det får ju självklart stå för mig. 
  • KarlaVonRymden

Precis, så sa pddagogerna till mig med. Min man vill gå för att se hur vårt barn kommer ha det och själv få en inblick i förskoleverksamheten där! Mormor var också med en av dagarna.

Tusen tack alla för svar!

Vi ska gå de tre första dagar tillsammans, sedan fortsätter jag själv med inskolningen. Undrar om det blir en lika lång inskolning även andra gången, eftersom hon redan gått igenom en. Individuellt antar jag.

Tack!
  • KarlaVonRymden
    Seven Costanza skrev 2016-03-27 07:56:24 följande:

Kan man ju tycka men reglerna är sådana ändå. Jag svarade vad som gäller eftersom vissa andra skrivit som att det självklart går att ta ut dagar för varsitt barn fastän man bara har med sig det ena, men om man tycker det är viktigt att följa reglerna kan det ju vara bra att veta att detta är alltså inte tillåtet.

Vi tänker absolut inte ta med det andra barnet. Det är mycket virus och bakterier som går runt på förskolor dessutom blir det långa dagar för lillen som måste sova och äta i tid.

Ska ringa Fkassan på tis så jag får det bekräftat.
  • Seven Costanza
    KarlaVonRymden skrev 2016-03-27 18:27:34 följande:

Vi tänker absolut inte ta med det andra barnet. Det är mycket virus och bakterier som går runt på förskolor dessutom blir det långa dagar för lillen som måste sova och äta i tid.

Ska ringa Fkassan på tis så jag får det bekräftat.

Nej det har jag förstått och det föreslår jag inte heller. Jag menar bara att de som skriver att ni kan ta ut dagar för varsitt barn har fel - som jag förstått det kan ni inte göra det om inte båda barnen är med er. Men skriv gärna sedan vad FK svarade.
  • KarlaVonRymden
    Seven Costanza skrev 2016-03-27 18:37:16 följande:

Nej det har jag förstått och det föreslår jag inte heller. Jag menar bara att de som skriver att ni kan ta ut dagar för varsitt barn har fel - som jag förstått det kan ni inte göra det om inte båda barnen är med er. Men skriv gärna sedan vad FK svarade.

Just därför ska jag kontakta F-kassan eftersom vi just undrar hur min man kan vara ledig för, att vara med på inskolningen! Ska försöka att inte glömma att svara sedan vad de sa!
Svar på tråden Inskolning, hur vara lediga samtidigt