• Lillifee

Hur mycket aktiverar sig era 11-åringar själva?

Min 11-åriga tjej har svårt att aktivera sig själv på sin lediga tid, em på vardagar och helger. Hon har en aktivitet i veckan vilket är för lite men hon har inte velat göra något mer tyvärr. Dock märker vi på henne att hon blir frustrerad och behöver röra mer på sig. Hon gör inte mycket själv när det gäller det sociala tex ringer hon sällan någon klasskompis och tarv sällan hem vänner. På helgen förväntar hon sig att jag och hennes pappa ska "servera" henne ett roligt fullmatat helgprogram. Jättestressigt eftersom det blir mycket annat att göra på helgen då vi inte hunnit med annat än jobb, matlagning, disk mm under veckan. När blir barnen mer självständiga???

• Svar på tråden Hur mycket aktiverar sig era 11-åringar själva?
  • Mammatilljesperochkevin06

Skicka ut hon å låt den gå ut å hitta vänner på gården låt hon vara hemma en stund själv eller låt hon typ gå p handla mjölk till er bara för att gå ut hon kan typ hjälpa till på det viset å bli aktiverad på de sättet

• Bullen2015

Har ni frågat henne varför hon inte umgås med någon? Min son har alltid fått sysselsätta sig själv... Han har nästan aldrig vänner med hem... Helgerna då och då umgås han med någon... Jag har förklarat att ingen kommer och knackar på ens dörr, utan man måste själv ut i världen och hitta sina vänner... Det visade sig att han är nöjd med att vara ensam efter skolan, då han är så trött... Och han har vänner i skolan som vill umgås, men han tackar nej...

• fluu

Men låt ungen ha tråkigt och sluta servera underhållning då.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Bella1000

Jag får peppa min dotter när hon blir uttråkad! Jag har även börjat ta med henne till gymmet då får hon röra på sig flera gånger i veckan!
    Jag ger olika förslag på vad hon kan göra utan mig och det har blivit bättre, att hon tar mer egna intiativ! Mycket pepptalk hjälpte min dotter iallafall!

• LillaLoppi

Det är ju inte farligt att ha tråkigt. Tvärtom!

Men, jag undrar; har hon ens några vänner? Hon kanske inte har någon hon kan ringa.

• LillaLoppi
    Bullen2015 skrev 2016-03-28 15:34:32 följande:

Har ni frågat henne varför hon inte umgås med någon? Min son har alltid fått sysselsätta sig själv... Han har nästan aldrig vänner med hem... Helgerna då och då umgås han med någon... Jag har förklarat att ingen kommer och knackar på ens dörr, utan man måste själv ut i världen och hitta sina vänner... Det visade sig att han är nöjd med att vara ensam efter skolan, då han är så trött... Och han har vänner i skolan som vill umgås, men han tackar nej...

Exakt så där sa min bror - EXAKT så. Det visade sig att han bara sa så för att lugna våra föräldrar. Han hade inte alls några vänner.

Men det ändrades på gymnasiet. :)
  • cosinus

Min 12-åriga dotter har alltid varit rätt bra på att underhålla sig. Hon letar upp kompisar och som nu i påsk när ingen var hemma tog hon sig själv en promenad. Hon kan ta bussen till stan ibland eller bara cykla iväg och handla åt oss för att ha något att göra.

Lillebror som fyller 10 däremot är som din dotter. Svårt få tummen ur, inget är roligt. Vi har ständiga konflikter om att han faktiskt får göra annat än sätta sig med paddan (den tar vi bort när det inte är speldag), bråka med brorsan eller gnälla. Han har alltid varit sån så det är liksom inget som kommit på slutet.

Nästa lillebror som är 8 är sjukt bra på att underhålla sig själv, bara han får vara ute och röra på sig är han nöjd och lillsyrran som fyller 6 är också bra på att pyssla runt och kan försvinna i sitt rum flera timmar i sträck bara det är så pass städat så hon hittar sina grejor.

• Bullen2015
    LillaLoppi skrev 2016-03-28 18:04:35 följande:

Exakt så där sa min bror - EXAKT så. Det visade sig att han bara sa så för att lugna våra föräldrar. Han hade inte alls några vänner.

Men det ändrades på gymnasiet. :)

Det där hade jag också i åttanke... Men han trivs i skolan... Har själv hört när han säger nej när kompisar ringer osv... Han årkar helt enkelt inte umgås efter skolan... Det kan man iförsig förstå... När jag jobbar har jag ingen årk efter jobbet... Hem äta och legga sig på soffan ;)... Men förstår vad du menar och tror att många barn säkert underhåller saker... Det gäller ju att känna sitt barn och titta på dom små ledtrådarna. Skönt att det ordnade sig för din bror tillslut :)
  • LillaLoppi
    Bullen2015 skrev 2016-03-29 09:57:00 följande:

Det där hade jag också i åttanke... Men han trivs i skolan... Har själv hört när han säger nej när kompisar ringer osv... Han årkar helt enkelt inte umgås efter skolan... Det kan man iförsig förstå... När jag jobbar har jag ingen årk efter jobbet... Hem äta och legga sig på soffan ;)... Men förstår vad du menar och tror att många barn säkert underhåller saker... Det gäller ju att känna sitt barn och titta på dom små ledtrådarna. Skönt att det ordnade sig för din bror tillslut :)

Absolut! Det är jätteviktigt. Har man ett barn som kanske inte berättar så mycket, men man som förälder märker att barnet kanske inte har så många vänner, mår dåligt, osv så är det en förälders plikt att, lite diskret, "snoka" reda på vad det är som felar och därefter försöka hjälpa och stötta sitt barn.

Mina föräldrar jobbade alldeles för mycket. De hade annat att tänka och fokusera på, tyvärr. De nöjde sig med att han sa att det var bra, trots att det så uppenbart inte var det.

Men det blev som sagt bra senare på gymnasiet. :)
  • elyse

Läser hon inget? Ser film? Cyklar?

• Fru Ve

Försäkra er först om att hon inte är mobbad och saknar vänner för det kan ju absolut vara en anledning att hon inte ringer någon. Har hon vänner i skolan och inte är utanför tycker jag absolut man kan begära att hon själv tar initiativ till att ringa kompisar och även cyklar till dem själv på eftermiddagar eller helger. Det låter som att hon kanske är lite curlad av er om ni hela tiden underhåller henne? Det första ni kan göra då är att sluta underhåll. Hitta på saker ni själva vill göra (promenera, träna, städa eller vad som helst). Har hon tråkigt så erbjud henne att delta i det, annars får hon själv ringa någon kompis. Om hon är van att ni jämt hittar på saker så kan det nog helt klart bli en omställning om hon själv måste ta initiativ så var beredd på gnäll.

Svar på tråden Hur mycket aktiverar sig era 11-åringar själva?