• Anonym (Bidrag)

Jag vill leva på bidrag hela livet, hur får jag ut mest pengar skattepengar från svenska samhället?

Jag vill leva på bidrag hela livet, hur får jag ut mest pengar skattepengar från svenska samhället?

Är det maximala att man kan få 6500 i aktivitetsersättning sedan 5000 för bostadstillägg per månad netto?

Jag vill gärna ha ännu mer pengar, hur fixar man det utan att behöva jobba för det? 

• Svar på tråden Jag vill leva på bidrag hela livet, hur får jag ut mest pengar skattepengar från svenska samhället?
  • Solidaritet
    Furienna skrev 2016-04-01 10:39:11 följande:
    Ja, det är ju svårt för somliga av oss att "göra rätt för oss". Man kan ha en sjukdom eller ett handikapp, som gör det omöjligt. Jag kan dock hålla med om att man ska ha en diagnos innan man får "leva på bidrag", även om det verkar som att även "normala" människor skulle behöva stressa mindre ibland. 

Jag lever på sätt och vis på existensminimum med svenska mått mätt, med förtidspension och bostadstillägg. Fast jag klarar mig, då jag bor relativt billigt. 
    Innan du skvalpar ut i ett passionerat försvar av trådstartaren, undrar jag om det är:
    "Jag vill leva på bidrag hela livet, hur får jag ut mest pengar skattepengar från svenska samhället?
    Är det maximala att man kan få 6500 i aktivitetsersättning sedan 5000 för bostadstillägg per månad netto?
    Jag vill gärna ha ännu mer pengar, hur fixar man det utan att behöva jobba för det? "

du försvarar?

Det är ju inte dig någon ifrågasätter, heller ej sjuka människor generellt, så det finns ingen anledning för dig att bli defensiv.
  • Anonym (funktionsnedsatt)
    Aniiee skrev 2016-03-31 23:10:52 följande:
    Fast TS har redan aktivitetsersättning, dvs TS har en funktionsnedsättning och fungerar i dagsläget inte på den vanliga arbetsmarknaden, och därför krävs heller inte att TS söker jobb. Däremot så har TS rätt till daglig verksamhet, på frivillig basis. 
    Stämmer sådär va...
    Jag har narkolepsi och saknar en arm och jag måste söka jobb/utbildning.
  • Aniiee
    Anonym (funktionsnedsatt) skrev 2016-04-01 15:31:17 följande:
    Stämmer sådär va...
    Jag har narkolepsi och saknar en arm och jag måste söka jobb/utbildning.
    Om du måste det, och har sökt aktivitets/sjukersättning, så har du fått avslag för att någon i ledet anser att du klarar av ett lönearbete. TS har ju sin ersättning, alltså anser alla led att hon inte klarar ett lönearbete.

Du är inte TS, du har inte TS funktionsnedsättning. Avsaknad av enstaka lemmar genererar inte en automatisk arbetsoförmögenhet. Men det står dig helt fritt att fortsätta diskutera med din läkare och försäkringskassan, kanske kan du anses arbetsoförmögen om narkolepsin är riktigt besvärande. Det är den krassa sanningen, även om jag naturligtvis beklagar även dina funktionsnedsättningar.
    Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • Anonym (741)

Titta på Shameless US och gör som Frank. Han är expert.

• Anonym (.)
    Furienna skrev 2016-04-01 10:39:11 följande:
    Ja, det är ju svårt för somliga av oss att "göra rätt för oss". Man kan ha en sjukdom eller ett handikapp, som gör det omöjligt. Jag kan dock hålla med om att man ska ha en diagnos innan man får "leva på bidrag", även om det verkar som att även "normala" människor skulle behöva stressa mindre ibland. 

Jag lever på sätt och vis på existensminimum med svenska mått mätt, med förtidspension och bostadstillägg. Fast jag klarar mig, då jag bor relativt billigt. 
    Läste du inte andra stycket av mitt svar? Jag har full förståelse för att inte alla kan göra "rätt för sig" genom att arbeta och det har jag inga som helst problem med. Men TS frågeställning "varför ska man jobba"? tycker jag bara har ett svar och det är för att göra rätt för sig. Om man har ett funktionshinder och har fått det utrett och efter det har fått svart på vitt att man inte KAN arbeta så har man också gjort "rätt för sig". Man har ju gjort allt i sin makt för att försöka arbeta och om det inte går så ska man absolut få bidrag och inte skämmas en sekund för det.
  • Anonym (funktionsnedsatt)
    Aniiee skrev 2016-04-01 16:14:12 följande:
    Om du måste det, och har sökt aktivitets/sjukersättning, så har du fått avslag för att någon i ledet anser att du klarar av ett lönearbete. TS har ju sin ersättning, alltså anser alla led att hon inte klarar ett lönearbete.

Du är inte TS, du har inte TS funktionsnedsättning. Avsaknad av enstaka lemmar genererar inte en automatisk arbetsoförmögenhet. Men det står dig helt fritt att fortsätta diskutera med din läkare och försäkringskassan, kanske kan du anses arbetsoförmögen om narkolepsin är riktigt besvärande. Det är den krassa sanningen, även om jag naturligtvis beklagar även dina funktionsnedsättningar.
    Nej, ingen har avslagit någonting. Jag har fått sjukersättning, därefter aktivitetsersättning och nu måste jag söka jobb eller gå utbildning för att få någonting. Det finns inget annat att söka när jag inte längre är sjukskriven och ej heller sjukpensionerad.

Problemet är att ingen läkare vill skriva intyg på någonting angående min förmåga annat än att jag har narkolepsi och jag saknar en arm och för det har myndigheter tydligt klargjort att de inte kan ta ställning för vilket stöd eller hjälp jag behöver eller vad jag klarar och inte klarar....lite moment 22.
  • Anonym (Kaniin)

Det är tyvärr inget att räkna med längre i Sverige, inte ens för dom som VERKLIGEN BEHÖVER att leva på bidrag. Sveriges pengar försvinner till att stödja terrorister som kommer hit och vill mörda oss allihop.

Jag säger bara som så, hitta nåt arbete du kan försörja dig på för snart är hela snyltfesten över. Det kommer bli som i England, där de fattiga och utsatta verkligen är fattiga. Miljontals barn i UK får gå hungriga till sängs i nedslitna, farliga lägenheter med svartmögel och utan el för dom inte har råd att betala. Barn i England har järn och vitaminbrist och får kroniska sjukdomar och blir hämmade i tillväxten.

Så rädda sig den som rädda sig kan.

• Anonym (Nygirig)
    Anonym (Kaniin) skrev 2016-04-01 20:51:30 följande:

Det är tyvärr inget att räkna med längre i Sverige, inte ens för dom som VERKLIGEN BEHÖVER att leva på bidrag. Sveriges pengar försvinner till att stödja terrorister som kommer hit och vill mörda oss allihop.

Jag säger bara som så, hitta nåt arbete du kan försörja dig på för snart är hela snyltfesten över. Det kommer bli som i England, där de fattiga och utsatta verkligen är fattiga. Miljontals barn i UK får gå hungriga till sängs i nedslitna, farliga lägenheter med svartmögel och utan el för dom inte har råd att betala. Barn i England har järn och vitaminbrist och får kroniska sjukdomar och blir hämmade i tillväxten.

Så rädda sig den som rädda sig kan.

Tyvärr tror jag du har rätt. Festen är över, nu gäller det att se om sitt hus. Fruktansvärt tråkig utveckling till följd av ett uselt styre. 
  • M i s s
    Anonym (741) skrev 2016-04-01 16:55:11 följande:

Titta på Shameless US och gör som Frank. Han är expert.

Haha, ja det är han. :)
  • Aniiee
    Anonym (funktionsnedsatt) skrev 2016-04-01 18:37:00 följande:
    Nej, ingen har avslagit någonting. Jag har fått sjukersättning, därefter aktivitetsersättning och nu måste jag söka jobb eller gå utbildning för att få någonting. Det finns inget annat att söka när jag inte längre är sjukskriven och ej heller sjukpensionerad.

Problemet är att ingen läkare vill skriva intyg på någonting angående min förmåga annat än att jag har narkolepsi och jag saknar en arm och för det har myndigheter tydligt klargjort att de inte kan ta ställning för vilket stöd eller hjälp jag behöver eller vad jag klarar och inte klarar....lite moment 22.
    Nej, det där är omöjligt, så det kan du inte fått. Möjligen kan du ha fått sjuukpenning, sedan aktivitetsersättning, sedan fyllt 30, och fått avslag på sjukersättning/inte ha hunnit utreda sjukersättning än, och undertiden där fått aktivitetsstöd, eller så har du fått aktivitetsersättning, och därefter aktivtetsstöd, men att få sjukersättning och sedan aktivitetsersättning är en direkt omöjlighet. 

Vill ingen läkare skriva intyg så anser de inte att du har så allvarliga problem att du inte är arbetsför. Surt, kanske, men så är det. Du får leta efter andra läkare som är villiga att utreda din arbetsförmåga. 

En sak är i alla fall säkert: Man måste vara frisk för att orka vara sjuk i det här landet....
    Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • Furienna
    Solidaritet skrev 2016-04-01 14:04:00 följande:
    Innan du skvalpar ut i ett passionerat försvar av trådstartaren, undrar jag om det är:
    "Jag vill leva på bidrag hela livet, hur får jag ut mest pengar skattepengar från svenska samhället?
    Jag vill gärna ha ännu mer pengar, hur fixar man det utan att behöva jobba för det? "

du försvarar?

Det är ju inte dig någon ifrågasätter, heller ej sjuka människor generellt, så det finns ingen anledning för dig att bli defensiv.
    Jag har inte försvarat TS, jag ville bara förklara att vissa behöver mer stöd än andra. TS kan ju också tillhöra den skaran, men det är inte säkert.
  • Anonym (Hahaha)

Jag har ett bra tips ts. Spring så fort och hårt du kan med huvudet före in i en vägg ( det är ju ändå inte en del du använder)så kanske du kan få ut försäkringspengar för hjärnskadorna + förtidspension!

• Kirenaj68
    Anonym (Bidrag) skrev 2016-03-30 18:38:32 följande:

Jag vill gärna ha ännu mer pengar, hur fixar man det utan att behöva jobba för det? 

Skjut sönder båda knäskålarna och säg att du blev rånad. Då får du allt på ett bräde.
  • Anonym (Tja)

Det hade varit så mycket roligare att diskutera om du inte hade ordagrant samma trådstart här som på flashback.

Svar på tråden Jag vill leva på bidrag hela livet, hur får jag ut mest pengar skattepengar från svenska samhället?