Anonym (funktionsnedsatt) skrev 2016-04-01 18:37:00 följande:
Nej, ingen har avslagit någonting. Jag har fått sjukersättning, därefter aktivitetsersättning och nu måste jag söka jobb eller gå utbildning för att få någonting. Det finns inget annat att söka när jag inte längre är sjukskriven och ej heller sjukpensionerad.
Problemet är att ingen läkare vill skriva intyg på någonting angående min förmåga annat än att jag har narkolepsi och jag saknar en arm och för det har myndigheter tydligt klargjort att de inte kan ta ställning för vilket stöd eller hjälp jag behöver eller vad jag klarar och inte klarar....lite moment 22.
Nej, det där är omöjligt, så det kan du inte fått. Möjligen kan du ha fått sjuukpenning, sedan aktivitetsersättning, sedan fyllt 30, och fått avslag på sjukersättning/inte ha hunnit utreda sjukersättning än, och undertiden där fått aktivitetsstöd, eller så har du fått aktivitetsersättning, och därefter aktivtetsstöd, men att få sjukersättning och sedan aktivitetsersättning är en direkt omöjlighet.
Vill ingen läkare skriva intyg så anser de inte att du har så allvarliga problem att du inte är arbetsför. Surt, kanske, men så är det. Du får leta efter andra läkare som är villiga att utreda din arbetsförmåga.
En sak är i alla fall säkert: Man måste vara frisk för att orka vara sjuk i det här landet....