• tessieja

    Vill bli gravid igen snabbt efter förlossningen.

    Är just nu gravid I vecka 30. BF 19/6. Jag vill ha fler barn då min klocka tickar. Hur snabbt kan man bli gravid efter förlossningen. Tänkte även försöka få tvillingar. Hur funkar Clomid tänkte beställa det från nätet. Vill ha råd och tips inte påhopp. Kan man öka chanserna att bli gravid med tvillingar.

  • Svar på tråden Vill bli gravid igen snabbt efter förlossningen.
  • viseversa

    Du kan bli gravid så fort din äl kommer igång. Vissa efter bara en månad för andra tar det längre tid. Amning kan skjuta upp äl men jag tycker inte du ska hoppa över amningen om du tänkt amma då bröstmjölk är det bästa för din bebis. Vad gäller tvillingar vet jag inte om det går att påverka så du släpper fler ägg en ett. Det låter jag vara osagt!

  • Anonym (Amma)

    Till att börja med får du ju låta bli att amma, men är det verkligen vad du vill? (Hur gammal är du? Eller handlar det om diagnos?) skulle absolut inte rekommendera dig att försöka få tvillingar dels för att du i så fall redan har ett litet barn, och dels då det är en högriskgraviditet (du riskerar att det händer något med barnen samt att du troligtvis får svårt att ta hand om ditt första barn) Jag har varit där, så jag vet.

    Ivf är väl säkraste sättet att få tvillingar annars. (Åtminstone om det inte är en särskilt seriös klinik)

  • Lemt77

    Tvillingar är fantastiskt men att ha en bebis och vänta tvillingar är nog rätt tufft. Det är rätt tungt att vara gravid med tvillingar. Vet inte vad du kan göra för att öka chansen.
    Hör med din barnmorska.

  • Rodditoddi

    Jag håller med inlägg 1 (för mig tar det nästan ett år innan ägglossningen är igång igen, för andra tar det ett par månader). Sen vill jag råda dig att träna din bäckenbotten ordentligt annars ökar risken för tråkiga problem längre fram i livet (inkontinens o framfall). Se också till att dina magmuskler sitter ihop som de ska innan du försöker bli gravid igen. Eventuell foglossning bör du vara HELT fri från i minst ett halvår innan du blir gravid igen, är det generella rådet.

  • Lemt77

    Min mens/ägglossning kom igång ett halvår efter jag slutade amma.. Så det påverkar ju chansen att bli gravid.

  • Pimpinellan

    Vill verkligen varna för att ta pergo på egen hand! Du riskerar mer än tvillingar, uppåt 4-5 faktiskt eller överstimulering eller åt andra hållet för tunn slemhinna så du inte kan bli gravid alls. Ta det här barnet nu först- garanterar att din önskan om tvillingar lägger sig ganska o.m.g. F.ö finns det ingen IVF-klinik i Sverige som ens en sekund skulle överväga att sätta in 2 embryon i en kvinna som har ett barn, nyss fött och inte ens gjort en enda IVF. Man sätter endast in 2 om man gjort flera IVF.er utan att bli gravid, får embryon av tveksam kvalitet eller haft upprepade missfall.

  • Lady Di

    Du kan bli gravid trots att du ammar men för många så stannar ägglossningen upp helt under amning. Vi var helt utan skydd i 17 månader når jag ammade o blev inte gravida o jag har väldigt lätt för att bli gravid.
    Sånt är väldigt individuellt. Nuppa på o håll tummarna för att de tar sig ;)

  • Anonym (Vänta minst ett halvår för kroppen)

    Jag blev gravid två månader efter förlossning och födde igen drygt 10 mån efter föregående födsel. Då ammade inte jag så därför gick det så fort. Det gick men var väldigt tufft efteråt för kroppen, så kan inte rekommendera det. Sen är det inte roligt att ha tätt mellan barnen heller. Minst tre år emellan, helst mer är min mycket starka rekommendation...

  • LadyViolette
    Anonym (Vänta minst ett halvår för kroppen) skrev 2016-04-01 15:38:10 följande:

    Jag blev gravid två månader efter förlossning och födde igen drygt 10 mån efter föregående födsel. Då ammade inte jag så därför gick det så fort. Det gick men var väldigt tufft efteråt för kroppen, så kan inte rekommendera det. Sen är det inte roligt att ha tätt mellan barnen heller. Minst tre år emellan, helst mer är min mycket starka rekommendation...


    Och jag skulle inte kunna tänka mig något annat än att få barn tätt, jag har 15 månader mellan mina första och jag tyckte det var super! Storasyster fick vara hemma med oss tills lillebror var stor nog att kunna gå till förskolan och dom är så nära nu när dom är större och har alltid varandra. Tycker det är toppen!
  • twinboymom

    För barnens och er skull; tvillingar väldigt tätt efter 1an skulle jag inte satsa på.. 3 barn som vill bli burna, amma, ha närhet.. Med mina tvillingar var jag sängliggande från v 20 och kräktes konstant innan v 20.. Sedan finns risken att båda barnen får kolik och det är inte roligt... Har ni planerat att vara hemma båda föräldrar samtidigt länge, eller tänkte du ta 2 spädbarn och en 1åring själv?

Svar på tråden Vill bli gravid igen snabbt efter förlossningen.