• Rutigt

HA ERA SKRIKANDE UNGAR FÖR ER SJÄLVA

Vi har grannar som har barn, dessa barn har inte lärt sig prata med normal samtalston utan skriker till varann. Föräldrarna har placerat sin studsmatta 2 meter från vår uteplats men 10 m från deras egen, och vi kan knappt vara ute när ungarna går bärsärkargång därute. Vad göra?!

• Svar på tråden HA ERA SKRIKANDE UNGAR FÖR ER SJÄLVA
  • zemer
    Rutigt skrev 2016-04-02 20:41:32 följande:

Sätt er bara in i situationen och säg vad ni hade gjort :)

Det va precis det jag gjorde.
  • Themis

Går det inte att prata med barnen? Förslagsvis medan de inte skriker...

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • viseversa
    Rutigt skrev 2016-04-02 20:41:32 följande:

Sätt er bara in i situationen och säg vad ni hade gjort :)

Jag hade helt enkelt bett dom flytta studsmattan då det stör er. Dom får ha sin studsmatta nära som uteplats då det är deras ungar inte era.
  • Rutigt

????

Vickan I skrev 2016-04-02 21:00:01 följande:

Försökte inte vara "clever". Men om det varit samma grannar så hade råd som "prata med föräldern" varit överflödig. Nu var det tydligen inte samma grannar som säger som andra i tråden. Prata med en förälder.

• volvo142
    Rutigt skrev 2016-04-02 20:28:22 följande:
    Vi har grannar som har barn, dessa barn har inte lärt sig prata med normal samtalston utan skriker till varann. Föräldrarna har placerat sin studsmatta 2 meter från vår uteplats men 10 m från deras egen, och vi kan knappt vara ute när ungarna går bärsärkargång därute. Vad göra?!
    Samma skit hos oss det är ett jävla gnekade på studsmattorna.. (dom har satt upp 3 stycken)  Utanför mitt fönster. Barn som lever om hela sommaren. Älskar när den monteras ner..  har en granne som pratar väldigt högt också. skit skönt när han far på resa en gång om året.. ;) men jag ser det som att bor man i lägenhet får man stå ut med lite skit. Har själv en ute katt och röker på altanen så är väl inte helt oskyldig jag heller.
  • Physalis

Om du gillar grannen antar jag att du anser hen är resonlig och trevlig. Då borde du kunna be hen att flytta studsmattan.

Typ "Det blir lätt stojjigt kring studsmattan ni har. Tyvärr står den väldigt nära våran uteplats. Finns det möjlighet att flytta den en bit? "

Folk är i allmänhet vanliga och medgörliga sålänge de får känna att de gör en en tjänst och att de inte är bortgjorda, dumförklarade och anklagade.

• Gladhannapanna

Våra tjejer är också högljudda på studsmattan. Den står nära både vår och grannens uteplats. Om grannarna har gäster eller sitter själva på uteplatsen säger vi att barnen inte får hoppa.
    Vi säger också till dem när de är högljudda, med resultatet att det är högljudda föräldrar istället...
    Våra grannar är väldigt förstående och säger ibland till att de vill att barnen ska hoppa etc.

Vi brukar också undvika gräsklippning etc när grannen har gäster. Allmänt hyfs tycker vi.

• Det kommer bli bra

Om du vill ha en förändring så är kommunikation enda sättet. Det går att prata neutralt och icke-ankalagande och lägga fram det som ett förslag istället... Om du har en bra relation med grannen så är det ju lugnt att ta upp en sådan sak...

Tex börja: "dina barn är så härliga. jag blir så glad när jag ser dem. Studsmattan står väldigt nära vår uteplats och det blir ibland ganska mycket ljud. jag förstår att barn i den ålderns som hoppar studsmatta låter mycket, men vore det möjligt att flytta studsmattan lite längre in på er tomt?" Alternativt: "...är det okej att vi ibland ber era barn att inte hoppa om vi tex har gäster på uteplatsen?" eller nåt liknande...

• Drömtjejen

Vad snälla och positiva alla är. Jag förstår TS. Nu är mina barn stora men när de var små hade vi mattan långt från vara grannar och delade tom med en granne mattan och flyttade den mellan oss. Idag har jag inget tålamod med skrik, men det borde vara förbjudet att ha dem på radhustomter som är 4 m breda. Man ska inte behöva flytta för att få tyst. Idag är även många villatomter för små för mattor. Grannens pool är också en sådan källa till irritation om det hoppas skriks och busas fram till sena kvällen. Så jo prata med din granne lite snällt, alternativt. Gå ut och lägg dig naken i trädgården så springer nog kidsen in igen. Hehe:) skämtar ...

• ciann

Det är sådant man får leva med i ett bostadsområde. Grannen har all rätt att ha en studsmatta.

Vi har t ex vår altan nära grannens altan. De sitter ute typ hela sommaren och pratar och skrattar högljutt. Varje kväll. Och de eldar så att det ryker in hos oss.

Jag tänker inte prata med dem om att de är högljudda. Däremot tänker jag bättra på planket som ligger mellan våra fastigheter så att det dämpar.   

• fredsduvan
    Rutigt skrev 2016-04-02 20:28:22 följande:

Om barnen är tillräckligt stora tycker jag ni kan säga till dem ibland lyssnar de bättre på när andra säger till kanske? Föräldrarna kanske har sagt till ofta men de faller in i höga dagisröster om och om igen därav att det är bättre att ni testar säga till själva eller? Prata annars med föräldrarna det är mest schysst att göra
    ALL KÄRLEK
Svar på tråden HA ERA SKRIKANDE UNGAR FÖR ER SJÄLVA