• visa0

När bör man pröva mjölkfritt?

Har en bebis på en månad här hemma och har funderat lite på det här med mjölkproteinsallergi. Vår dotter har inga "allvarliga" eller tydliga symptom. Framför allt handlar det om en generell gnällighet när hon är vaken, uppblåst mage (padd-form) och ibland skrikattacker. Hon sover som en kratta under nätterna, skriker inte men stånkar, stönar och knorrar till förbannelse. När hon vaknar nattetid är hon svår att söva om och sover väldigt ytligt. Problemen har förvärrats under en period, upplevde inte dessa nattliga besvär de första veckorna tex. Allt detta kan så klart vara helt normalt och höra till ålderna...

Bör jag prova en mjölkfri kost under någon vecka eller två? Eller bör jag vänta ytterligare ett par veckor för att se om problemen försvinner i samband med att tarmsystem utvecklas och stabiliserar sig?

• Svar på tråden När bör man pröva mjölkfritt?
  • visa0
    gruvan skrev 2016-04-03 18:54:57 följande:

Alltså helt säker på exakt vad som gjorde sömn m.m. bättre är väl alltid svårt att säga. Först märkte vi skillnad ett par veckor efter jag tagit bort alla mjölkprodukter, han blev mer nöjd och sov bättre. Men han var ju fortfarande en liten bebis så han vaknade och åt på nätterna och vi fortsatte även med magmassagen. Det var ju inte så att han helt plötsligt blev helt bra i magen men han blev ju helt klart bättre än innan. När han var 3-4 månader blev han ännu bättre i magen, precis som de flesta bebisar blir i den åldern då magen har mognat mer. Det var därför jag började testa att äta lite mer mjölkprodukter då och när jag märkte att han inte fick mer ont i magen igen började jag äta som vanligt. Så det är klart att han växte ifrån både magproblem och dålig sömn också men jag märkte ändå skillnad till det bättre när jag började med mjölkfritt.

Ah okej, tack :) ska inköpa lite mjölkfria produkter i veckan och pröva. Tyckte du det var svårt att utesluta?
  • gruvan
    visa0 skrev 2016-04-03 20:41:13 följande:

Ah okej, tack :) ska inköpa lite mjölkfria produkter i veckan och pröva. Tyckte du det var svårt att utesluta?

I början tyckte jag det men det finns ju många bra ersättningsprodukter. Mjölk tyckte jag var svårast att ersätta. Tyckte inte om havre-, soja- eller rismjölk. Sojagrädde att ha i grytor och sånt var lättare för då tar de ju smak av så mycket annat. Sen finns det soyghurt i olika smaker istället för yoghurt. Svårast att ersätta tyckte jag var creme fraish. Det finns nån ersättningsprodukt för det men hittade det inte nånstans. Och glass (förutom isglass då), för det älskar jag! :) Det var jobbigare när man var ute och åt/fikade. Det går ju inte att bara köpa en macka t ex utan man måste be om en utan smör osv. Men jag vande mig rätt snabbt och så får man tänka att det är en kort period i livet.
  • gruvan

Haha, såg nu att jag skrev att både mjölk och creme fraish var svårast att ersätta. :) Ja, ja, så kan det bli...

• annasv1980

Enligt barnläkare ska man inte hålla på att experimentera själv och utesluta näringsämnen. Alldeles för många gör det. Jag säger kontakta barnets läkare och hör vad denne har att säga, inte familjelivs kvacksalvare. Det är synd om barn som blir fråntagna födoämnen utan att det är medicinskt påkallat.

visa0 skrev 2016-04-03 16:01:15 följande:

Har en bebis på en månad här hemma och har funderat lite på det här med mjölkproteinsallergi. Vår dotter har inga "allvarliga" eller tydliga symptom. Framför allt handlar det om en generell gnällighet när hon är vaken, uppblåst mage (padd-form) och ibland skrikattacker. Hon sover som en kratta under nätterna, skriker inte men stånkar, stönar och knorrar till förbannelse. När hon vaknar nattetid är hon svår att söva om och sover väldigt ytligt. Problemen har förvärrats under en period, upplevde inte dessa nattliga besvär de första veckorna tex. Allt detta kan så klart vara helt normalt och höra till ålderna...

Bör jag prova en mjölkfri kost under någon vecka eller två? Eller bör jag vänta ytterligare ett par veckor för att se om problemen försvinner i samband med att tarmsystem utvecklas och stabiliserar sig?

• nnnnnnnn
    gruvan skrev 2016-04-03 20:57:16 följande:

Haha, såg nu att jag skrev att både mjölk och creme fraish var svårast att ersätta. :) Ja, ja, så kan det bli...

Jag tyckte att iMat var en bra ersättare för både mjölk och creme fraiche.
    Den fungerar bra som matlagningsgrädde, spädes med vatten för att ersätta mjölk i matlagningen, och kokas med redning (tex majsmjöl eller vetemjöl blandat med vatten) för att ersätta creme fraische i varm mat.
    Svårast var att ersätta gräddfil eller liknande i kalla såser... Det enda som var OK var Alpro naturell sojayoughurt i 5 dl bägare, den var OK. Även den nya Oatleys "creme fraisch" är hyfsad...

• visa0
    annasv1980 skrev 2016-04-03 21:01:00 följande:

Enligt barnläkare ska man inte hålla på att experimentera själv och utesluta näringsämnen. Alldeles för många gör det. Jag säger kontakta barnets läkare och hör vad denne har att säga, inte familjelivs kvacksalvare. Det är synd om barn som blir fråntagna födoämnen utan att det är medicinskt påkallat.

Ska träffa barnläkaren på bvc imorgon. Så ska frågs lite närmare.
    nnnnnnnn skrev 2016-04-03 22:15:56 följande:

Jag tyckte att iMat var en bra ersättare för både mjölk och creme fraiche. Den fungerar bra som matlagningsgrädde, spädes med vatten för att ersätta mjölk i matlagningen, och kokas med redning (tex majsmjöl eller vetemjöl blandat med vatten) för att ersätta creme fraische i varm mat.

Svårast var att ersätta gräddfil eller liknande i kalla såser... Det enda som var OK var Alpro naturell sojayoughurt i 5 dl bägare, den var OK. Även den nya Oatleys "creme fraisch" är hyfsad...

Åh tack för tipsen! De finns att köpa i vanlig matvarubutik? Ska prata närmare med BVC imorgon och se vad de säger. Vill ju inte utesluta något som är väldigt viktigt som ovan säger. Men komjölk känns ju som en relativt vanlig känslighet...
  • visa0
    annasv1980 skrev 2016-04-03 21:01:00 följande:

Jag tyckte att iMat var en bra ersättare för både mjölk och creme fraiche. Den fungerar bra som matlagningsgrädde, spädes med vatten för att ersätta mjölk i matlagningen, och kokas med redning (tex majsmjöl eller vetemjöl blandat med vatten) för att ersätta creme fraische i varm mat.

Åh tack för tipsen! De finns att köpa i vanlig matvarubutik? Ska prata närmare med BVC imorgon och se vad de säger. Vill ju inte utesluta något som är väldigt viktigt som ovan säger. Men komjölk känns ju som en relativt vanlig känslighet...
  • nnnnnnnn
    visa0 skrev 2016-04-04 09:29:38 följande:

Jodå, det finns i mjölkfria hyllan. Jag köpte/köper 1 liters iMat, det är lång hållbarhet.
    Sätter in lite bilder, så du vet vad du ska titta efter!

• nnnnnnnn

Godaste youghurten är denna:

Men om man vill undvika soja och hålla sig till svenskt havre istället så är denna smaken helt ok, de andra är ingen hit faktiskt:

• nnnnnnnn

För matlagning, bakning och stekning är det enklast och nyttigast att använda rapsolja och/eller olivolja, men detta smakar mer likt smör om man vill åt den smaken:

Jag tror att "Kockens val" ska vara i princip fritt från mjölkprotein, men har inte ringt och kollat (vilket jag gjort med Culinesse, som var helt fri från mjölkprotein).
    Så ring och kontrollera! För det är ännu godare:

• Vegomamma

Min bebis har samma problem och jag äter vegankost, så inga mjölkprodukter. Har diskuterat med bvc samt varit hos dietist. De rekommenderade bara Minifom,Windi pysventil, magmassage och att sluta med lök, vitlök och kål. Vissa dagar är bra, andra sämre. Vi får ju se, men jag tror att det bara handlar om att stå ut tills tarmsystemet mognar. Du kan ju köpa värmekudde och bära bebis i tiger in the tree-positionen.

• visa0
    nnnnnnnn skrev 2016-04-04 11:53:38 följande:

Jodå, det finns i mjölkfria hyllan. Jag köpte/köper 1 liters iMat, det är lång hållbarhet.

Sätter in lite bilder, så du vet vad du ska titta efter!

Tack vad snällt av dig! :) Ska hålla utkik efter dessa produkter. Ska prata med BVC också, se vad de anser och sedan se vad som sker. Oavsett kanske jag bör dra ner på mjölk, dricker och äter mjölkprodukter som en hel kalv... kan ju göra sitt också, stora mängder=större risk för reaktion, tänker jag.
    Vegomamma skrev 2016-04-04 16:44:13 följande:

Min bebis har samma problem och jag äter vegankost, så inga mjölkprodukter. Har diskuterat med bvc samt varit hos dietist. De rekommenderade bara Minifom,Windi pysventil, magmassage och att sluta med lök, vitlök och kål. Vissa dagar är bra, andra sämre. Vi får ju se, men jag tror att det bara handlar om att stå ut tills tarmsystemet mognar. Du kan ju köpa värmekudde och bära bebis i tiger in the tree-positionen.

Värmekudde har jag, dock inte prövat det. Tiger in the tree position vad är det? Brukar bära henne i grodposition... Äter inte lök, vitlök eller kål, även uteslutit choklad då jag tänkte att hon reagerade på det. Men är osäker. Pysventiler har vi, fick göra det idag och igår kväll... och det var inte ett litet lass som kom. Absurt mycket. Men tycker det är lite läskigt med pysventiler, hört att det kan bidra till att bebisen inte kan bajsa själv?
  • Vegomamma

När bebis ligger på mage hängande över din arm. Googla tiger in the tree så får du upp bilder som visar. Den ska lindra vid kolik. Min bebis tycker det är jätteskönt. Hon kan gallskrikit, men lägger man henne i den positionen så blir hon alldeles tyst och bara tittar.

• mammalovis
    visa0 skrev 2016-04-04 19:39:51 följande:
    Tack vad snällt av dig! :) Ska hålla utkik efter dessa produkter. Ska prata med BVC också, se vad de anser och sedan se vad som sker. Oavsett kanske jag bör dra ner på mjölk, dricker och äter mjölkprodukter som en hel kalv... kan ju göra sitt också, stora mängder=större risk för reaktion, tänker jag.

Värmekudde har jag, dock inte prövat det. Tiger in the tree position vad är det? Brukar bära henne i grodposition... Äter inte lök, vitlök eller kål, även uteslutit choklad då jag tänkte att hon reagerade på det. Men är osäker. Pysventiler har vi, fick göra det idag och igår kväll... och det var inte ett litet lass som kom. Absurt mycket. Men tycker det är lite läskigt med pysventiler, hört att det kan bidra till att bebisen inte kan bajsa själv?
    Har du uteslutit cola och andra kolsyrade drycker liksom apelsinjuice?

Jag skulle också utesluta gasbildande mat som lök, broccoli, blomkål, bönor mm.

Sedan bära i sjal eller sele eller på armen som någon skrev. Vi kör även med att ömsom cykla med benen och trycka dem mot magen samt magmassage i klockriktning från vänster uppe ner mot höger samt strykningar neråt vid behov. Vi har petat lite med febertermometern också.

När vår dotter var ett fick vi utesluta mjölkprotein helt. Vi skulle då undvika alla soya- och risprodukter som ersatte mjölken för att inte få korsallergier, tror jag det var, så det hade jag nog kört på som vuxen också. Hoppas ni slipper rådet mjölkfritt från bvc då det är ett elände. Skummjölk finns i en massa och gröten/vällingen från Enago vägrade min dotter. Tack och lov att vi slapp det längre än 2-3 månader.

Skummjölk finns i konstiga saker som maränger också ...
  • Kattflickan

Barnet behöver inte vara direkt allergiskt mot komjölksprotein men vara lite känslig mot det. Jag tror många barn kan vara det. Båda mina barn verkar ha känt av mjölkprotein men så fort jag slutat med mjölkprodukter har de blivit bra i magen. Jag har gjort enstaka misstag utan att de verkar ha fått ont i magen. Med mitt äldsta barn fattade vi inte att hon var känslig förrän vid 5 månaders ålder. Efter två dagars mjölkfri kost blev hon som en ny bebis. Mjälkprovokation vid 8 månader gjorde att hon fick ont i magen. Vid 10 månader hade det växt bort.

• cosinus

Jag har en son som inte tålde mjölk som bebis. Han sov heeeeeelt värdelöst fram tills vi tog bort det vid 4.5 månad. Sov jätteytligt i 5 min-pass hela natten och vaknade och var ledsen hela tiden. BVC föreslog själva att jag skulle prova ta bort. När han var 1 år började jag äta mjölk igen och då fixade han det. Han fick även i samma veva börja själv med mjölk och det har gått bra sen dess. 

Ägg började han reagera på när han var något större, inte heller det visade sig på blodprov utan det fick jag också felsöka själv. När jag kunde peka på ett samband och beskriva för läkaren hur han reagerade så fick vi intyg på äggfri kost.

Än så länge är det ingen av hans allergier som vi fått reda på av någon läkare, utan vi har hittat själva och sen har läkarna gett oss rätt. Ibland via blodprov (nu när han är större, han blir snart 10) och ibland på symtombeskrivningar. T ex hade jag misstanke om fisk när han var liten men kunde aldrig bevisa det men som 7-åring gav han svagt utslag på testerna så jag hade nog rätt. Dock är det nu så lite att han utan problem äter det, han blir bara prickig ibland.

Så visst är det kanske bra att ha kontakt med läkare men oftast får man ändå inga svar därifrån och söker man vård, inte kan bevisa det och prover inte visar det så bestämmer de sig oftast för att inget är fel och så är det ännu svårare att överbevisa dem senare. 

Enda sättet att veta om något gör skillnad är att prova ta bort, och sen prova återinföra. Blodprov på så små visar ändå ofta negativt fast barnet kan ha obehag av det.

Ena dottern hade ungefär samma kassa sovmönster som storebror men på henne gjorde det ingen skillnad att ta bort mjölken. Hon börjde ist sova drägligt när hon slutade kräkas precis hela tiden. Då var hon 5 månader.

• visa0
    cosinus skrev 2016-04-05 13:25:57 följande:

Jag har en son som inte tålde mjölk som bebis. Han sov heeeeeelt värdelöst fram tills vi tog bort det vid 4.5 månad. Sov jätteytligt i 5 min-pass hela natten och vaknade och var ledsen hela tiden. BVC föreslog själva att jag skulle prova ta bort. När han var 1 år började jag äta mjölk igen och då fixade han det. Han fick även i samma veva börja själv med mjölk och det har gått bra sen dess. 

Ägg började han reagera på när han var något större, inte heller det visade sig på blodprov utan det fick jag också felsöka själv. När jag kunde peka på ett samband och beskriva för läkaren hur han reagerade så fick vi intyg på äggfri kost.

Än så länge är det ingen av hans allergier som vi fått reda på av någon läkare, utan vi har hittat själva och sen har läkarna gett oss rätt. Ibland via blodprov (nu när han är större, han blir snart 10) och ibland på symtombeskrivningar. T ex hade jag misstanke om fisk när han var liten men kunde aldrig bevisa det men som 7-åring gav han svagt utslag på testerna så jag hade nog rätt. Dock är det nu så lite att han utan problem äter det, han blir bara prickig ibland.

Så visst är det kanske bra att ha kontakt med läkare men oftast får man ändå inga svar därifrån och söker man vård, inte kan bevisa det och prover inte visar det så bestämmer de sig oftast för att inget är fel och så är det ännu svårare att överbevisa dem senare. 

Enda sättet att veta om något gör skillnad är att prova ta bort, och sen prova återinföra. Blodprov på så små visar ändå ofta negativt fast barnet kan ha obehag av det.

Ena dottern hade ungefär samma kassa sovmönster som storebror men på henne gjorde det ingen skillnad att ta bort mjölken. Hon börjde ist sova drägligt när hon slutade kräkas precis hela tiden. Då var hon 5 månader.

Nej det är ju sällan tester visar något på små barn... var och pratade med BVC idag, hon föreslog att ev utesluta mjölk innan jag ens föreslagit det själv. Hon sa att det var svårt att säga om det är allergi eller dyl. då dottern ff är så liten, men att det ändå inte skadar. Vidare tyckte även hon att dottern var ganska uppsvälld och att det var ovanligt att ammande bebisar hade svårt för att bajsa och prutta själva. Men värt att notera var också att dottern gått upp mycket i vikt, vilket hon sa också kan bidra till magont då magen jobbar mycket.

Vi kom fram till att dra ner på alla mjölkprodukter tills på fredag och på fredag prata med en läkare och höra vad han sa. Men att beslutet slutligen låg hos mig.

Körde mjölkfritt igår, fram tills kvällen då alla mjölkfria produkter vi hade hemma var slut. Så blev lite mjölk och risifrutti på kvällen. Har dock upplevt henne som mycket lugnare idag! Kanske en tillfällighet. Men skönt är det!
Svar på tråden När bör man pröva mjölkfritt?