• BlommanRosa

Vill inte ha henne som hyresgäst!

Hej alla! 
    Så här ligger läget till: jag ska flytta tillbaka till Malmö om några månader så jag började söka aktivt efter en andrahandshyresgäst för ett par veckor sedan. Som ska bo i lägenheten under 1 år. Hon kom hit med några stycken för att kolla på lägenheten. Eftersom jag lider av PTSD så blev jag överväldigad av så mycket folk i mitt hem men tryckte undan min stegrande ångest och lät dem titta på lägenheten för jag trodde att jag överreagerade Skäms När vi alla satt i köket så lugnade jag ner mig och pratade med kvinnan om vad som gäller. Efter att ha samtalat en stund och gått igenom papper så skriver vi båda under alla kontrakt (kopior och dylikt), även ansökan om att få hyra i andrahand. När vi båda hade skrivit under dessa papper så säger en av de andra personerna att han ska ringa till min hyresvärd (en förening) och speeda upp ansökningstiden. Detta gjorde mig SÅ obekvämt. Kan personen verkligen kolla upp mig hos min hyresvärd? Får hyresvärden ge ut information utan mitt tillstånd? Kan jag säga upp kontraktet? Jag har inte fått pengar och kvinnan har inte fått nycklarna till lägenheten. Det är inte så att jag hade tänkt att hyra ut svart utan det kändes/verkade bara så fel att den personen sa så. Vill ha allting på papper eftersom jag inte vill förlora lägenheten. Vi skrev på idag.

Tacksam för snabb svar. 

• Svar på tråden Vill inte ha henne som hyresgäst!
  • Ego Lovers

Många hyresvärdar vill ha ett påskrivet hyreskontrakt för andrahandsuthyrning så de kan kolla personen som ska hyra i andrahand och godkänna denna person. Detta för att se att personen verkligen kan betala för sig. Om hyresvärden inte godkänner personen så gäller inte kontraktet. Hyr inte ut svart för betalar inte andrahandshyresgästen så är det du som får betala

• BlommanRosa
    Ego Lovers skrev 2016-04-05 00:02:20 följande:

Många hyresvärdar vill ha ett påskrivet hyreskontrakt för andrahandsuthyrning så de kan kolla personen som ska hyra i andrahand och godkänna denna person. Detta för att se att personen verkligen kan betala för sig. Om hyresvärden inte godkänner personen så gäller inte kontraktet. Hyr inte ut svart för betalar inte andrahandshyresgästen så är det du som får betala

Lägenheten som jag ska hyra ut, är min första egna lägenhet med 1:a handskontrakt så jag skulle aldrig sätta mig i en situation där jag kan förlora lägenheten. Jag har pratat med min hyresvärd som gav mig samma svar som du Glad tack!
  • Anonym (Milfhunter)
    Drottningen70 skrev 2016-04-03 23:09:00 följande:
    Det är faktiskt plättlätt att bli av med sitt förstahandskontrakt, betydligt lättare än vad folk tror.
    På vilka grunder syftar du på när det är plättlätt?
  • Anonym (Milfhunter)
    BlommanRosa skrev 2016-04-04 20:33:00 följande:
    Som jag skrev innan så lider jag av PTSD (googla så att du kanske blir mer kunnig i livet) och ja, om man har en god anledning så kan man hyra ut i flera år med 1 år i taget.
    Du själv skulle kanske ta dig en funderare varför de vill ringa till din värd när de ska hyra i andra hand av dig, hur hade du gjort själv gjort om du skulle hyra lägenhet av någon du som verkar paranoid i allt?
    Man bör tänkta sig för när man ger dryga kommentarer om att söka på google och bli kunnigare i livet, när man själv lider av en störning.
  • Ego Lovers
    BlommanRosa skrev 2016-04-05 00:17:16 följande:
    Lägenheten som jag ska hyra ut, är min första egna lägenhet med 1:a handskontrakt så jag skulle aldrig sätta mig i en situation där jag kan förlora lägenheten. Jag har pratat med min hyresvärd som gav mig samma svar som du Glad tack!
    Se bara till att det finns ett datum när kontraktet går ut
  • Påven Johanna
    BlommanRosa skrev 2016-04-04 23:54:41 följande:
    Johanna, läs mina tidigare inlägg. Istället för att låta din arrogans sväva omkring på familjelivet.se så borde du tänka på att man alltid inte får hela historien när man skriver på nätet. Så om du vill tro dina antaganden, varsågod Flört 
    Jag svarar förstås inte i en tråd som jag inte har läst. Du verkar tro att det du skrivit har ett helt annat innehåll än vad det faktiskt har. 
  • Anonym (B)

<3 skönt att det löste sig ts! Förstår vad du menar, hade reagerat likadant.

• DeLo

Min väns mamma var nyss i den sitsen att hon fick hyra ut sin lägenhet när hon bodde utomlands. Dessvärre fick hon även reda på att hyr man ut i mer än 5 månader så kan kontraktet gå över till den andra som hyr i andrahand? Någon som vet om hon hade rätt eller inte?

• Kjell2
    DeLo skrev 2016-04-05 16:42:12 följande:

Min väns mamma var nyss i den sitsen att hon fick hyra ut sin lägenhet när hon bodde utomlands. Dessvärre fick hon även reda på att hyr man ut i mer än 5 månader så kan kontraktet gå över till den andra som hyr i andrahand? Någon som vet om hon hade rätt eller inte?

Beror mycket på hur kontraktet är formulerat.
  • myskmalva
    Ego Lovers skrev 2016-04-05 00:02:20 följande:
    Hyr inte ut svart för betalar inte andrahandshyresgästen så är det du som får betala

Även vid laglig uthyrning är förstahandshyresgästen ansvarig för att hyran betalas in till värden. Därför ska man alltid be andrahandshyresgästen att betala till ens eget konto medan man själv betalar till värden. För om hyran inte kommer in så kan man förlora lägenheten. Hyr man däremot ut svart så hjälper det inte att hyran kommer in. Man blir av med kontraktet ändå, om man blir påkommen.
  • Fröken Apelsin

Du överreagerar något enormt ts, det är du som beter sig konstigt och inte dem. De gar inte sagt något alls om att kolla upp dig, det har du hittat på helt själv. De vill veta så snart så möjligt om ansökan kommer gå igenom och det är väl inget konstigt med det.

Av dina inlägg ser jag att du är extremt paranoid. Får du någon hjälp för det? Det finns både medicin och terapi.

• Anonym (Milfhunter)
    BlommanRosa skrev 2016-04-05 00:17:16 följande:
    Sen har de flesta som krav att andrahandsuthyrningen oftast ej är förenad med besittningsrätt.
    Det brukar stå tydligt, men det ska man alltid skriva in i kontraktet "uthyrningen är ej förenad med besittsningsrätt"
  • XEmmabus

Hej. Vad bra att du ringde Kronofogden och fick besked om kvinnans hyresfordringar. Där hade du annars kunnat råka illa ut. Har du hyrt ut till någon annan ännu? Tänk på att inte använda hemmasnickrade avtal. Fråga din hyresvärd om de har någon blankett för kontrakt vid andrahandsuthyrning du kan använda.

Och även om du avser att hyra ut för en lång period så skriv in i kontraktet en ömsesidig uppsägningstid. Förutsättningar kan ändras både för dig och din hyresgäst. Har ni båda chansen till att säga upp avtalet riskerar du inte att inte kunna flytta tillbaka inom rimlig tid. Du undviker även uthyrning i tredje hand (olovlig) pga att din hyresgäst inte kommer ur kontraktet. Då är det bättre att du själv får tid på dig att skaffa en ny andrahandsuthyresgäst.

• Anonym (Milfhunter)

Gratis mallar för hyresavtal finns att hämta på hyresgästföreningens hemsida.

Svar på tråden Vill inte ha henne som hyresgäst!