• Anonym (alkisen)

sluta dricka på allvar!

Jag är en kille på 43 år som är alkoholist! Jag erkänner detta nu.
    Jag och min fru dricker oss fulla varje fredag och lördag. Vi har flera barn under 10 år. Det börjar nu eskalera för mig och jag börjar längta efter alkohol även under veckodagarna och ibland så blir det så att man tar nåt även en vardag även om det inte är lika mycket som på helgerna.
    Jag mår så otroligt dåligt över det här men hittar hela tiden på ursäkter för att kunna ta den där ölen. Vi har ett bra liv i övrigt med fasta jobb och vi tjänar bra och bor i hus och ungarna är med i olika idrottslag osv. Jag vet inte om våra närmaste känner till hur illa det egentligen är. Detta måste få ett stopp! Vi avbokade ett kalas en fredag som dottern skulle gå på men nån patetiskt lögn för att ingen av oss ville åka och hämta henne så sent på fredagen ( kl 20:00) eftersom vi ville ha vin och öl till middagen.
    Jag skäms för mig själv för detta och inser att jag måste ha hjälp men jag vet inte vart jag ska vända mig! Jag vill inte heller att någon ska få veta hur illa det är.

fredag:

Kommer hem efter jobbet och inom 30 minuter har jag druckit minst två 50 cl starköl. Sipprar på ett glas vin med frun till middagen och sen blir det ett glas vin till middagen. Efter det kan det bli kanske 3 - 4 öl till.
    Somnar oftast framför tv:n helt utslagen,

Lördag:
    Det börjar bli lagligt med en öl runt 13:00 och sen fortsätter det hela dagen/ kvällen.

Jag har ibland minnesförlust dagen efter. Så här håller det på år efter år efter år.
    Snart blir det sommar och grillningstider. Då eskalerar det och blir mycket mer ofta. Ångest på morgonen och ett löfte att " nu ska det dröja" som bryts så fort solen tittar fram och det ska grillas.

Jag kommer att dö i förtid!

Hjälp mig. vad ska jag göra?

• Svar på tråden sluta dricka på allvar!
  • Anonym (NykterMamma)
    Anonym (Mnb) skrev 2016-04-06 17:44:11 följande:
    Visst är det fascinerande hur känsligt ämnet "alkoholens effekt på barnen" är.

Mina tre tonåringar slutade åka tills sin pappa över helgen för många år sen pga att han inte kunde hålla sig borta från alkoholen någon endaste dag. Nu åker de dit och äter lunch 2-3 gånger per år, då kan de åka hem när han tar första glaset frampå eftermiddagen.

Men deras upplevelse är säkert också svart-vit och överdriven. Varför kan de inte vara lite mer avslappnade och unna sin pappa ett par flaskor vin per dag? (OBS ironi)
    Precis så var det för mig.. Jag och mina 2 syskon ville inte heller åka till pappa mer eftersom han drack när vi var där. Det var inte så att han blev otrevlig eller våldsam.

Ja vi är missunsamma barn som inte låter våra föräldrar dricka. Tyvärr drack min mamma med. Men det är ju bara mina erfarenheter som barn och det är ju helt ointressant när det finns så många med andra erfarenheter som tycker bara det är mys att dricka och umgås med barnen.
  • klyban
    Anonym (NykterMamma) skrev 2016-04-06 16:56:59 följande:
    Vilken tur att det finns såna kloka som du med dina erfarenheter som dessutom är korrekta!!! Vad hade vi andra gjort med våra erfarenheter om inte du fanns. Jag menar, jag har ju aldrig vädrat det här med någon annan. Bara mig själv. Ha en fin kväll du kloka människa! :)

Självfallet mina erfarenheter är korrekta, menar du att jag ska ljuga om mina erfarenheter?
    Jag antar du gått in i svart och vitt molnet igen.
    Jag är fullt medveten om att det är barn som far illa under föräldrars alkoholkonsumtion.
    Det jag motsäger mig, är att detta sker per automatik och alltid.
    De som får grava personlighetsförändringar vid konsumtion, bland dessa så blir nog många barn lite till mycket  påverkade av.
    Och ett omvänt förhållande till de som inte blir konstiga av alkohol.

Det som blir problemet när man diskuterar detta, är att man vill få det att alkohol är alltid dåligt.
    Och varför en del inbillar sig detta kan man undra, men gissar på det är man dömer andra genom sig själv.

Och tack, jag har alltid fina kvällar, en del är finare än andra.
    Tack för din omtanke.

• Anonym (NykterMamma)
    klyban skrev 2016-04-06 19:37:43 följande:

Självfallet mina erfarenheter är korrekta, menar du att jag ska ljuga om mina erfarenheter?
    Jag antar du gått in i svart och vitt molnet igen.
    Jag är fullt medveten om att det är barn som far illa under föräldrars alkoholkonsumtion.
    Det jag motsäger mig, är att detta sker per automatik och alltid.
    De som får grava personlighetsförändringar vid konsumtion, bland dessa så blir nog många barn lite till mycket  påverkade av.
    Och ett omvänt förhållande till de som inte blir konstiga av alkohol.

Det som blir problemet när man diskuterar detta, är att man vill få det att alkohol är alltid dåligt.
    Och varför en del inbillar sig detta kan man undra, men gissar på det är man dömer andra genom sig själv.

Och tack, jag har alltid fina kvällar, en del är finare än andra.
    Tack för din omtanke.

Tror absolut inte du ljuger. Om man nu kan göra det i denna fråga!?
    Du verkar ju även jättesmart, ödmjuk och trevlig.

Det räcker egentligen med att en sån som du svarar i alla trådar.
  • Anonym (Dottern)
    Anonym (alkisen) skrev 2016-04-06 13:26:06 följande:

Jag är en kille på 43 år som är alkoholist! Jag erkänner detta nu.
    Jag och min fru dricker oss fulla varje fredag och lördag. Vi har flera barn under 10 år. Det börjar nu eskalera för mig och jag börjar längta efter alkohol även under veckodagarna och ibland så blir det så att man tar nåt även en vardag även om det inte är lika mycket som på helgerna.
    Jag mår så otroligt dåligt över det här men hittar hela tiden på ursäkter för att kunna ta den där ölen. Vi har ett bra liv i övrigt med fasta jobb och vi tjänar bra och bor i hus och ungarna är med i olika idrottslag osv. Jag vet inte om våra närmaste känner till hur illa det egentligen är. Detta måste få ett stopp! Vi avbokade ett kalas en fredag som dottern skulle gå på men nån patetiskt lögn för att ingen av oss ville åka och hämta henne så sent på fredagen ( kl 20:00) eftersom vi ville ha vin och öl till middagen.
    Jag skäms för mig själv för detta och inser att jag måste ha hjälp men jag vet inte vart jag ska vända mig! Jag vill inte heller att någon ska få veta hur illa det är.

fredag:

Kommer hem efter jobbet och inom 30 minuter har jag druckit minst två 50 cl starköl. Sipprar på ett glas vin med frun till middagen och sen blir det ett glas vin till middagen. Efter det kan det bli kanske 3 - 4 öl till.
    Somnar oftast framför tv:n helt utslagen,

Lördag:
    Det börjar bli lagligt med en öl runt 13:00 och sen fortsätter det hela dagen/ kvällen.

Jag har ibland minnesförlust dagen efter. Så här håller det på år efter år efter år.
    Snart blir det sommar och grillningstider. Då eskalerar det och blir mycket mer ofta. Ångest på morgonen och ett löfte att " nu ska det dröja" som bryts så fort solen tittar fram och det ska grillas.

Jag kommer att dö i förtid!

Hjälp mig. vad ska jag göra?

Ta er ur skiten! Min pappas drickande, som liknar det du beskriver, har tyvär förstört väldigt mkt för vår familj och skapat massor med ångest. Kan fortfarande få ont i magen av ljudet från en burk som öppnas. (Han har aldrig varit våldsam på något sätt ska väl tilläggas. Handlade om den lilla personlighetsförändring som alkoholen faktiskt bidrar till) Pappa slutade för ett par år sedan och jag kan inte beskriva med ord hur lycklig jag är för det! Tyvär har min älskade pappa fått alzheimers och jag kan bara hoppas att det inte kommer från alkoholen utan från något han inte kunnat påverka. Jag har hört honom säga: "jag önskar jag aldrig tagit min första öl". Skulle kunna skriva hur mkt som helst i detta ämne men det jag vill säga till dig ts är: Ta tag i det nu! Sluta! Det är inte värt det! Jag hejar på er och önskar er all lycka till!
  • klyban
    Anonym (NykterMamma) skrev 2016-04-06 20:06:58 följande:
    Tror absolut inte du ljuger. Om man nu kan göra det i denna fråga!? Du verkar ju även jättesmart, ödmjuk och trevlig. Det räcker egentligen med att en sån som du svarar i alla trådar.

Tack, och jag misstror dig inte alls.
    Det vill jag ha sagt.
    Jag bara hoppas du inte är sarkastisk, men godtrogen som jag är.
    Så antar jag du inte är detta.
    Jag tror att man som förälder, förhoppningsvis märker om barnen blir förändrade vid alkoholkonsumtionen.
    Och justerar sin konsumtion.

Jag personligen är en sådan som inte blir våldsam, psykisk "våldsam", eller förändrar mig i mitt agerande med alkohol.
    Hört detta många gånger ifrån vänner, som sagt jaså är du nykter idag(gäller då fester, och inte är nykter men inte heller full).

Normalt dricker jag på fredag/lördag, 2-6 glas vin.
    Och främst till den supergoda maten jag gör.
    Där jag mer och mer involverar barnen att hjälpa till med.
    Just nu försöker jag lära dom hur maten förändras med kryddor.
    Även lagar mat från andra länder, som Vietnam(Pho), Spanien(anka i sherry och hjärtmusslor i sherry).
    Där tanken är god mat främst, men även hur god mat kan bli med alkohol som ingrediens.
    I vår familj har vi alltid använt alkohol, vid sammankomster.
    Med ett undantag och det är Jul, där vi max tar en snaps till sillen och en öl(inte nödvändigtvis starköl).
    Så lite alkohol, så alla kan köra sin bil 6h senare.

• Anonym (Dottern)
    klyban skrev 2016-04-06 20:42:53 följande:

Tack, och jag misstror dig inte alls.
    Det vill jag ha sagt.
    Jag bara hoppas du inte är sarkastisk, men godtrogen som jag är.
    Så antar jag du inte är detta.
    Jag tror att man som förälder, förhoppningsvis märker om barnen blir förändrade vid alkoholkonsumtionen.
    Och justerar sin konsumtion.

Jag personligen är en sådan som inte blir våldsam, psykisk "våldsam", eller förändrar mig i mitt agerande med alkohol.
    Hört detta många gånger ifrån vänner, som sagt jaså är du nykter idag(gäller då fester, och inte är nykter men inte heller full).

Normalt dricker jag på fredag/lördag, 2-6 glas vin.
    Och främst till den supergoda maten jag gör.
    Där jag mer och mer involverar barnen att hjälpa till med.
    Just nu försöker jag lära dom hur maten förändras med kryddor.
    Även lagar mat från andra länder, som Vietnam(Pho), Spanien(anka i sherry och hjärtmusslor i sherry).
    Där tanken är god mat främst, men även hur god mat kan bli med alkohol som ingrediens.
    I vår familj har vi alltid använt alkohol, vid sammankomster.
    Med ett undantag och det är Jul, där vi max tar en snaps till sillen och en öl(inte nödvändigtvis starköl).
    Så lite alkohol, så alla kan köra sin bil 6h senare.

Tror du att en förälder med alkoholproblem "justerar sin alkoholkonsumtion" om denne ser att sitt barn blir påverkad? Är det så du menar? På riktigt?
  • klyban
    Anonym (Dottern) skrev 2016-04-06 21:12:54 följande:
    Tror du att en förälder med alkoholproblem "justerar sin alkoholkonsumtion" om denne ser att sitt barn blir påverkad? Är det så du menar? På riktigt?
    Ja, och nej, det är aldrig svart och vitt.
  • Anonym (Mnb)
    Den ödmjuke personen som du citerar är det ingen idé att resonera med. Han (och bara han) vet precis vad som är rätt och fel. Ingen annans erfarenhet är intressant.
  • Anonym (Dottern)
    Anonym (Mnb) skrev 2016-04-06 21:29:46 följande:
    Den ödmjuke personen som du citerar är det ingen idé att resonera med. Han (och bara han) vet precis vad som är rätt och fel. Ingen annans erfarenhet är intressant.
    Verkar som en otroligt märklig människa vars resonemang inte håller ihop alls!
  • klyban
    Anonym (Mnb) skrev 2016-04-06 21:29:46 följande:

Det är en direkt lögn av dig.
    Då jag inte säger att barn inte, blir påverkade av den alkoholkonsumtion som sker.
    Och allas erfarenhet är intressant.
    Problemet startar när ens egen erfarenhet, trumfar alla andras erfarenhet.

• klyban
    Anonym (Dottern) skrev 2016-04-06 21:49:54 följande:
    Verkar som en otroligt märklig människa vars resonemang inte håller ihop alls!
    Min argumentation är logisk.
  • Anonym (alkisen)
    Jag vet att våra barn blir påverkade på ett eller annat sätt. Att inte säga så är att skylla från sig. Man är ju annorlunda även om man inte skriker och så vidare.
    Barnen börjar ju bli lite större nu och jag vill inte att de ska känna att mamma och pappa aldrig kommer att finnas där för dem. De ska inte behöva känna att de inte kan ringa hem om de är hos nån kompis nån kväll för att "de är fulla som vanligt" eller att de inte vill att kompisar ska sova över av samma anledning.

Jag har märkt mer och mer de senaste åren hur mycket som man förskönar saker och ting och gör saker som man aldrig tidigare skulle ha gjort för att rättfärdiga sig själv.

Jag skulle t ex aldrig någonsin sitta och dricka om jag var ensam en fredag för 10 år sedan. Varför skulle jag det? För mig var då alkoholen nåt som var trevligt och nåt som man brukade med sin fru eller vänner.
    Idag skulle det vara uteslutet att inte dricka oavsett ensam eller inte.
  • Anonym (Dottern)

Hur har det gått för er ts?

• Anonym (Måttlig)
    Daniel12 skrev 2016-04-06 15:09:47 följande:

Äsch, några öl och lite vin till helgen, och någon öl till vardags.. ni är nog som folk är mest, inget att ha ångest över. Föräldrar har väl också rätt att koppla av och vila från vardagens slit. En annan kolkade i sig två sjuttisar brännvin om dagen när man krökade som värst. DÅ är man alkoholist! Skrattar nästan av lättnad åt många här på FL som tror de har alkoholproblem när de tar några lättöl på kvällen eller några glas vin till helgen. Är man alkoholist på riktigt kan man inte vara ifrån alkohol en enda dag. Så nej du/ni är inte alkoholister.

Det finns grader i helvetet! Väldigt många grader! Det finns heller inget tvång i att stämpla sig som alkoholist bara för att man tycker att man dricker för mycket och vill sluta. Rekommendationerna är max 9 glas i veckan och max 3 vid samma tillfälle för kvinnor och 14 resp 4 för män. Dricker man mer än så dricker man för mycket oavsett om man kallar sig alkoholist eller ej, och då ska man dra ner på det.
  • Anonym (Suget)
    Anonym (Måttlig) skrev 2016-07-18 03:06:00 följande:

Det finns grader i helvetet! Väldigt många grader! Det finns heller inget tvång i att stämpla sig som alkoholist bara för att man tycker att man dricker för mycket och vill sluta. Rekommendationerna är max 9 glas i veckan och max 3 vid samma tillfälle för kvinnor och 14 resp 4 för män. Dricker man mer än så dricker man för mycket oavsett om man kallar sig alkoholist eller ej, och då ska man dra ner på det.

Tycker såklart det är bra att det finns riktlinjer för mängden man bör hålla sig inom men trots att jag personligen inte dricker mer än så så är jag ibland orolig för det där suget som jag upplever att alkohol ger. Jag och maken delar en flaska vin när helst vi får tillfälle och jag kan känna att jag längtar efter nästa tillfälle och hoppas det kan bli ikväll nästan varje dag. Vi har små barn så det är inte alltid tiden eller orken finns när de väl somnat men ändå det där suget är lite läskigt. Jag tolkar det lite som en slags beroende för jag vet att vid längre uppehåll som jag hade under graviditet så försvinner det.

Så jag kan mycket väl känna igen mig i ts som längtar till fredagen. Och att det kan kännas som ett beroende även om man inte dricker varje dag!

Heja på dig ts i kampen för förändring!
Svar på tråden sluta dricka på allvar!