• Anonym (alkisen)

sluta dricka på allvar!

Jag är en kille på 43 år som är alkoholist! Jag erkänner detta nu.
    Jag och min fru dricker oss fulla varje fredag och lördag. Vi har flera barn under 10 år. Det börjar nu eskalera för mig och jag börjar längta efter alkohol även under veckodagarna och ibland så blir det så att man tar nåt även en vardag även om det inte är lika mycket som på helgerna.
    Jag mår så otroligt dåligt över det här men hittar hela tiden på ursäkter för att kunna ta den där ölen. Vi har ett bra liv i övrigt med fasta jobb och vi tjänar bra och bor i hus och ungarna är med i olika idrottslag osv. Jag vet inte om våra närmaste känner till hur illa det egentligen är. Detta måste få ett stopp! Vi avbokade ett kalas en fredag som dottern skulle gå på men nån patetiskt lögn för att ingen av oss ville åka och hämta henne så sent på fredagen ( kl 20:00) eftersom vi ville ha vin och öl till middagen.
    Jag skäms för mig själv för detta och inser att jag måste ha hjälp men jag vet inte vart jag ska vända mig! Jag vill inte heller att någon ska få veta hur illa det är.

fredag:

Kommer hem efter jobbet och inom 30 minuter har jag druckit minst två 50 cl starköl. Sipprar på ett glas vin med frun till middagen och sen blir det ett glas vin till middagen. Efter det kan det bli kanske 3 - 4 öl till.
    Somnar oftast framför tv:n helt utslagen,

Lördag:
    Det börjar bli lagligt med en öl runt 13:00 och sen fortsätter det hela dagen/ kvällen.

Jag har ibland minnesförlust dagen efter. Så här håller det på år efter år efter år.
    Snart blir det sommar och grillningstider. Då eskalerar det och blir mycket mer ofta. Ångest på morgonen och ett löfte att " nu ska det dröja" som bryts så fort solen tittar fram och det ska grillas.

Jag kommer att dö i förtid!

Hjälp mig. vad ska jag göra?

• Svar på tråden sluta dricka på allvar!
  • Anonym (NykterMamma)

VA BRA! Att du kommit till insikt! För barnens skull!!!
    Jag är uppväxt med föräldrar med alkoholproblem och önskar ingen det. Jag är själv nykterist och har aldrig druckit med mina barn. Jag lever med en nykter alkoholis som fortfarande kämpar. Som hade ditt beteende innan.

Det finns hjälp att få. Kommunen har missbrukshjälp där man kan få gå och prata, finns program i hur man börjar tänka annorlunda osv. Du kan även gå till värdecentralen om du skulle behöva antabus eller nåt sånt.

Jättestarkt av dig att inse och ta beslut! !!
    Jag är villig att hjälpa dig att googla hjälp om du inte hittar något. Finns ställen man kan ringa för att få stöd oxå.

Lycka till!!

• Anonym (alkisen)
    Anonym (NykterMamma) skrev 2016-04-06 13:42:29 följande:

VA BRA! Att du kommit till insikt! För barnens skull!!!
    Jag är uppväxt med föräldrar med alkoholproblem och önskar ingen det. Jag är själv nykterist och har aldrig druckit med mina barn. Jag lever med en nykter alkoholis som fortfarande kämpar. Som hade ditt beteende innan.

Det finns hjälp att få. Kommunen har missbrukshjälp där man kan få gå och prata, finns program i hur man börjar tänka annorlunda osv. Du kan även gå till värdecentralen om du skulle behöva antabus eller nåt sånt.

Jättestarkt av dig att inse och ta beslut! !!
    Jag är villig att hjälpa dig att googla hjälp om du inte hittar något. Finns ställen man kan ringa för att få stöd oxå.

Lycka till!!

Tack så mycket för ditt svar! Jag ( och min fru) har bestämt oss på riktigt att vi ska vara nyktra hela denna helg och fixa med huset istället. Jag börjar redan nu känna skräck för fredagen när allt man vill ha är en öl!

Jag har såklart själv satt mig i denna situation och har ingen att skylla på, men fan vad bittert det känns att inse att man har blivit en alkis!

Jag vill inte att mina barn ska behöva växa upp såhär och jag tar gärna mot all hjälp jag kan få.
    Min pappa är alkoholist och Farfar var det också.
    Jag har dock inte växt upp med min biologiska far men jag har hört att det kan "ligga i blodet" så att säga.

Jäkla skit!
  • Anonym (saft)

Toppen att ni kommit till insikt. Det svåra är att ni haft den här "avkopplings"-grejen. Ert fredags-/lördagsmys. Och som du säger så brukar det eskalera på sommaren. Då är det fritt fram att börja tidigt och dessutom dricka hela dagen lång.

Nå, vad det handlar om nu är att ni måste bryta vanor. Jag har själv haft lite problem där. Har tendens att dricka för mycket när jag har alkohol hemma. Nu har jag bytt ut alkoholen mot saft. För jag MÅSTE ha nåt att dricka. Och det funkar faktiskt ganska bra tycker jag. Det verkar som om det är glaset som är det viktiga, inte innehållet. Men jag vet att om jag skulle byta ut saften mot vin, så dricker jag en liter vin istället för 1 liter saft. Mängden blir densamma. Men nu vaknar jag fräsch istället för dimma i huvudet, värk, och rejält bakis.

Jag har alltid en 1,5 liters-kanna med saft på vardagsrumsbordet. Bara att hälla upp. Det handlar om att bryta vanor. Men svårt att göra om man inte har annat att ta till. Jag har saft. Vad du föredrar istället för alkohol är ju en smaksak.

• Anonym (NykterMamma)
    Anonym (alkisen) skrev 2016-04-06 13:51:18 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Jag ( och min fru) har bestämt oss på riktigt att vi ska vara nyktra hela denna helg och fixa med huset istället. Jag börjar redan nu känna skräck för fredagen när allt man vill ha är en öl!

Jag har såklart själv satt mig i denna situation och har ingen att skylla på, men fan vad bittert det känns att inse att man har blivit en alkis!

Jag vill inte att mina barn ska behöva växa upp såhär och jag tar gärna mot all hjälp jag kan få.
    Min pappa är alkoholist och Farfar var det också.
    Jag har dock inte växt upp med min biologiska far men jag har hört att det kan "ligga i blodet" så att säga.

Jäkla skit!
    Ja alkoholism är en sjukdom, den är oxå ärftlig. Ännu större anledning att hålla sig borta. Har man de problemen och det suget som du och din fru och som även min sambo haft tidigare så har man ett problem och att "dricka mindre" funkar aldrig.

Att ni vill förändra gör att ni kommit en lång bit på vägen. Vad kan ni göra istället?
    Vad händer om ni dricker? Vilka konsekvenser får det? Påverkar det barnen? JA ALLTID! Ta en dag i taget, tänk inte "nu ska vi aldrig med dricka" ta denna helgen först. Skriv av er här, berätta hur det går.
    Blir det tufft, ta hjälp utifrån. Den finns och du kan va helt anonym.

Jag har oxå alkoholism i generna. Från både mor och far. Därför dricker jag inte. Livrädd för att bli som dom.
  • Anonym (alkisen)
    Anonym (NykterMamma) skrev 2016-04-06 14:25:30 följande:
    Ja alkoholism är en sjukdom, den är oxå ärftlig. Ännu större anledning att hålla sig borta. Har man de problemen och det suget som du och din fru och som även min sambo haft tidigare så har man ett problem och att "dricka mindre" funkar aldrig.

Att ni vill förändra gör att ni kommit en lång bit på vägen. Vad kan ni göra istället?
    Vad händer om ni dricker? Vilka konsekvenser får det? Påverkar det barnen? JA ALLTID! Ta en dag i taget, tänk inte "nu ska vi aldrig med dricka" ta denna helgen först. Skriv av er här, berätta hur det går.
    Blir det tufft, ta hjälp utifrån. Den finns och du kan va helt anonym.

Jag har oxå alkoholism i generna. Från både mor och far. Därför dricker jag inte. Livrädd för att bli som dom.
    Hur mår din man idag? Hur länge sedan var det han slutade dricka?
    Gav du honom ett ultimatum för att inte lämna?
  • Daniel12

Äsch, några öl och lite vin till helgen, och någon öl till vardags.. ni är nog som folk är mest, inget att ha ångest över. Föräldrar har väl också rätt att koppla av och vila från vardagens slit. En annan kolkade i sig två sjuttisar brännvin om dagen när man krökade som värst. DÅ är man alkoholist! Skrattar nästan av lättnad åt många här på FL som tror de har alkoholproblem när de tar några lättöl på kvällen eller några glas vin till helgen. Är man alkoholist på riktigt kan man inte vara ifrån alkohol en enda dag. Så nej du/ni är inte alkoholister.

• Anonym (NykterMamma)
    Daniel12 skrev 2016-04-06 15:09:47 följande:

Äsch, några öl och lite vin till helgen, och någon öl till vardags.. ni är nog som folk är mest, inget att ha ångest över. Föräldrar har väl också rätt att koppla av och vila från vardagens slit. En annan kolkade i sig två sjuttisar brännvin om dagen när man krökade som värst. DÅ är man alkoholist! Skrattar nästan av lättnad åt många här på FL som tror de har alkoholproblem när de tar några lättöl på kvällen eller några glas vin till helgen. Är man alkoholist på riktigt kan man inte vara ifrån alkohol en enda dag. Så nej du/ni är inte alkoholister.

Där har du fel. Läs på lite om alkoholism och i mitt tycke har du problem om du behöver alkohol för att slappna av. Men jag är rätt extrem.
  • Anonym (NykterMamma)
    Anonym (alkisen) skrev 2016-04-06 14:58:29 följande:
    Hur mår din man idag? Hur länge sedan var det han slutade dricka?
    Gav du honom ett ultimatum för att inte lämna?
    Han mår just nu väldigt bra men kämpar nog ibland. Alkohol hör på nåt sätt till  när man ska umgås, slappna av osv. Så man får lära sig att stå emot, att tacka nej och att lära sig ha trevligt utan alkohol i kroppen. Han längtade innan till en ledig dag, helg osv för att kunna dricka. Sommar var det någon öl varje dag. Detta spårade ur ännu mer då han började må dåligt. Det är ju lätt att det eskalerar då.

Jag har ställt ultimatum, han vet att jag aldrig skulle kuna leva med en man som missnrukar. Han insåg till slut att han har problem, att han kommer få det om han inte ändrar sitt liv. Jag skulle lämna honom, förlora kontakten med sina barn osv. Vi har båda barn på olika håll. 
    Så länge han visat att han ff vill bli fri från sin missbruk så har jag funnits vid hans sida. Idag dricker han inget sen snart ett år tillbaka. Han tog hjälp utifrån. 

Du kanske inte än har gått så långt som min man, han gick ner sig ordentligt innan det vände. Alkohol ger ju ¨ångest oxå. 

Läs om Mårten Andresson och hans resa. Han slutade dricka alkohol när han som 40 åring insåg vad han höll på med.

Alla är inte alkoholister men det beteende du beskriver låter som att det finns problem. Det finns risk att det blir värre. 

Titta även på ett klipp på tv4 play men en sportjournalist som slutat dericka för 6 mån sen. Var i söndags morse.  För lite inspiration, 
  • Daniel12
    Anonym (NykterMamma) skrev 2016-04-06 15:11:53 följande:
    Där har du fel. Läs på lite om alkoholism och i mitt tycke har du problem om du behöver alkohol för att slappna av. Men jag är rätt extrem.
    "Problem"? Jadu, jag är nykter alkoholist idag, men "problem" har man nog haft så det räcker och blir över. TS har iallafall inte mist sitt arbete och har aktiva, idrottande barn. Själv blev jag av med både jobb, sambo och hem och var uteliggare i ett halvår. Då kan man snacka om "problem". Det TS beskriver är ju mest I-landsproblem, men det är klart, känner man ett större och större sug efter alkohol så är man ju klart i farozonen, men jag tycker TS verkar vara en svensson-typ som är för rädd om sin heder och sitt rykte för att kunna trilla dit på riktigt. Lyckligtvis har många sådana spärrar som TS, så att de förstår när de håller på att gå över gränsen. Själv hade jag aldrig några spärrar..

• klyban

Köp dig ett par Clausthaler, så får du ta din öl men utan alkohol.
    Och ska tillägga dom är riktig goda också, då de flesta alkoholfria ölen smakar läsk med ölsmak.

Hade själv ett uppehåll för ett gäng år sedan pga hälsoproblem(ej relaterade till alkohol).
    Där man kände litet sug att ta sig en öl på lördagen.
    Där fungerade dessa öl för mig rätt bra.
    Men är det berusningen som du jagar, så kommer dessa inte hjälpa.
    Det jag säger att ölsuget kan tillfredsställas med dessa goda alkoholfria öl.
    Som idag är billigare än vad de var innan, då de gick en bit över 10:- innan.
    Nu tror jag de ligger på ~8:- flaskan.

Svar på tråden sluta dricka på allvar!