• JohannaK94

hans nya med på utvecklingssamtal

Senaste föräldramötet så hade dotterns pappa med sig sin nya på mötet. Jag gillade inte det riktigt då men fine! Men det är också där jag drar min gräns.
    Snart dags för utvecklingssamtal för dottern och har en känsla av att han kommer ta med sin flickvän även på detta.
    Är det ok att jag protesterar till att Hon får va med? Det är han och jag som är föräldrar. Vill dom prata om de efteråt så varsågod men under mötet ska hon inte sitta med.

• Svar på tråden hans nya med på utvecklingssamtal
  • Connie07

Vad har styvföräldrar där att göra?Kan någon förklara ?Om det är nåt viktigt så borde ju Vårdnashavaren berätta till styvföräldrarna.Känns som är orolig okunnig i sin roll och därför inte kan gå ensam dit.Då är det bättre ge vårdnaden till någon annan.

• vampyria2
    Connie07 skrev 2016-04-08 22:34:18 följande:

Vad har styvföräldrar där att göra?Kan någon förklara ?Om det är nåt viktigt så borde ju Vårdnashavaren berätta till styvföräldrarna.Känns som är orolig okunnig i sin roll och därför inte kan gå ensam dit.Då är det bättre ge vårdnaden till någon annan.

För att denne är lika mycket involverad i ens barn och ger den lika mycket kärlek som en själv och därför är det lättare att den får höra hur det går för barnet och vad den behöver
  • Connie07
    vampyria2 skrev 2016-04-08 23:18:47 följande:

För att denne är lika mycket involverad i ens barn och ger den lika mycket kärlek som en själv och därför är det lättare att den får höra hur det går för barnet och vad den behöver

Det kan man göra ändå,och få information från vårdnadshavare. Och alla styvföräldrar älskar inte andras barn och försvinner ochså från barnets liv .
  • Brumma
    Connie07 skrev 2016-04-09 08:40:16 följande:

Det kan man göra ändå,och få information från vårdnadshavare. Och alla styvföräldrar älskar inte andras barn och försvinner ochså från barnets liv .

Ja. Men om situationen är sådan att det ÄR en bonusförälder som älskar och engagerar sig i bonusbarnet och föräödrarna samtidigt tycker det är bra om personen är med - varför försöker du få det till ngt "fult" ?

Varför måste det vara föräldern som är okunnig i sin roll istället för tvärtom. Föräldern ser det positiva i att det är ngn mer engagerad i barnet?
  • kossamu
    Nenne666 skrev 2016-04-07 01:58:59 följande:
    Vilket är bra i din situation, ingen annans.
    Varför skulle det inte vara bra i någon annans situation?

Jag är glad att mitt ex lever med den kvinnan han gör. När man läser såna här trådar så förstår jag att allt kunde varit värre. Mitt ena barn hade ev. Kunnat få vänta på att åka till akuten å sys för att det "minsann inte är mitt jäkla ansvar som lever med pappan att köra barnet" Bonusmamman va själv med barnet.

Min nya har varit med dom hos tandläkaren, vårdcentralen osv... Aldrig att det hat blivit ifrågasatt från honom. Han gör det för att vi är en familj och i en familj hjälps man åt.
  • Connie07

LäKaren tror att han är barnets pappa automatiskt.Ska allt sluta att styvföräldrar tar över föräldrarnas ansvar.Varför skaffar man barn när andra ska ta hand om det.

• Mobility
    kossamu skrev 2016-04-09 14:25:20 följande:
    Varför skulle det inte vara bra i någon annans situation?

Jag är glad att mitt ex lever med den kvinnan han gör. När man läser såna här trådar så förstår jag att allt kunde varit värre. Mitt ena barn hade ev. Kunnat få vänta på att åka till akuten å sys för att det "minsann inte är mitt jäkla ansvar som lever med pappan att köra barnet" Bonusmamman va själv med barnet.

Min nya har varit med dom hos tandläkaren, vårdcentralen osv... Aldrig att det hat blivit ifrågasatt från honom. Han gör det för att vi är en familj och i en familj hjälps man åt.
    Härligt att läsa, det där är mitt mål också men tyvärr verkar mitt ex nya bara sotis oavsett vad jag gör... 
  • vampyria2
    Connie07 skrev 2016-04-09 16:26:21 följande:

LäKaren tror att han är barnets pappa automatiskt.Ska allt sluta att styvföräldrar tar över föräldrarnas ansvar.Varför skaffar man barn när andra ska ta hand om det.

För ibland blir inte livet som man har tänkt sig och då är det förbaskat bra om man som en viktig vuxen person i ett barns liv kan sätta barnets väl först och sträva efter att vi alla får så mycket kunskap om barnet som möjligt.
    Tex så om en förälder återberättar saker i från ett möte kanske en massa viktiga saker missas att ta upp och om då den andres partner faktiskt kan vara med så kan inte jag se något problem med det om det funkar för alla.

Jag ser min sons bonusmamma som en enorm resurs till min son och hon är absolut en extra förälder.
    Jag vet att om något skulle hända mig och hanns pappa så är det hos henne han skulle få bo och växa upp, så varför skulle jag då inte ge henne den respekt hon förtjänar genom att hon visa oss alla att hon verkligen älskar min son över allt annat?
  • Connie07

Absolut ,styvföräldrar har viktig roll i barnets liv.Ju mer engagerade desto bättre.Dom ska inte göra någon skillnad,bara älska barnet som sitt .

• Mrs Moneybags

I det här fallet tycker jag absolut TS kan säga till barnets pappa att hon inte önskar att styvmamman är med på utvecklingssamtalet.

Därmed är saken löst, eftersom det krävs båda vårdnadshavarnas samtycke för att en utomstående ska få följa med in.

Sedan hur alla andra på Familjeliv gör eller inte gör, har ingen påverkan på TS fall överhuvudtaget. Alla gör som de själva vill - om alla är överens.

Svar på tråden hans nya med på utvecklingssamtal