• Anonym (Ts)

Vad händer om mamman och pappan inte kan komma överens om namn?

Vad händer om mamman och pappan inte kan komma överens om ett namn till sitt nyfödda barn? Vem bestämmer i slutändan vilket namn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-07 08:10
    Märker att jag varit otydlig i min ts. Detta är alltså det jag undrar över:

Men om mamman vill att barnet ska heta Lisa och pappan vill att det ska heta Anna (som exempel nu), vem av dem kan bestämma? Vem har störst rätt? Kan någon av föräldrarna skicka in namnet utan att den andra vet? Bakom den andras rygg menar jag? Om mamman skickar in namnet Lisa Olsson, måste pappan godkänna det? Och vise versa såklart.

• Svar på tråden Vad händer om mamman och pappan inte kan komma överens om namn?
  • Anonym (X)
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-07 10:26:50 följande:
    Pratar inte moraliskt här, utan praktiskt. Läs min uppdatering.
    Jag pratar inte moraliskt. Lagligen har ingen av er mer rätt än den andra (om man förutsätter att ni har gemensam vårdnad, sådant är ju relevant i situationen men utelämnat). Bägge måste skriva på. Ni får komma överens.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (X) skrev 2016-04-07 10:36:20 följande:

Jag pratar inte moraliskt. Lagligen har ingen av er mer rätt än den andra (om man förutsätter att ni har gemensam vårdnad, sådant är ju relevant i situationen men utelämnat). Bägge måste skriva på. Ni får komma överens.

Okej, nu gäller detta inte mig dock. Ser inte att jag skrivit det någonstans.

Är du säker på att det är såhär? Vad händer om föräldrarna vägrar komma överens? Någon måste ju besluta i slutändan?
  • Anonym (X)
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-07 10:38:32 följande:

Är du säker på att det är såhär? Vad händer om föräldrarna vägrar komma överens? Någon måste ju besluta i slutändan?
    Ja, föräldrarna måste. De får betala böter tills dess att namnet bestämts.

Har mamman vårdnad om barnet själv och papperen om gemensam vårdnad och faderskap inte är påskrivna, har mamman rätt att ensam skicka in papper då hon är ensam vårdtagare.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (X) skrev 2016-04-07 10:56:47 följande:

Ja, föräldrarna måste. De får betala böter tills dess att namnet bestämts.

Har mamman vårdnad om barnet själv och papperen om gemensam vårdnad och faderskap inte är påskrivna, har mamman rätt att ensam skicka in papper då hon är ensam vårdtagare.

Så ifall mamman vill bestämma namn helt själv kan hon vänta med att skriva på dessa papper? Har inte pappan något att säga till om då?
  • Fru Ve

Ja har man gemensam vårdnad och inte kan bestämma sig så blir det ju så att man får böta varje månad. Mer än så händer ju inte. Verkar vara en onödig kostnad bara.

• Anonym (Ts)
    Fru Ve skrev 2016-04-07 11:21:19 följande:

Ja har man gemensam vårdnad och inte kan bestämma sig så blir det ju så att man får böta varje månad. Mer än så händer ju inte. Verkar vara en onödig kostnad bara.

Trodde något mer skulle hända...
  • Anonym (Väx upp)

Då får fan föräldrarna växa upp o skärpa sig jävla trams. Då är dom inte mogna att bli föräldrar

• Anonym (Vienna)
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-07 00:12:03 följande:

Vad händer om mamman och pappan inte kan komma överens om ett namn till sitt nyfödda barn? Vem bestämmer i slutändan vilket namn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-07 08:10
    Märker att jag varit otydlig i min ts. Detta är alltså det jag undrar över:

Men om mamman vill att barnet ska heta Lisa och pappan vill att det ska heta Anna (som exempel nu), vem av dem kan bestämma? Vem har störst rätt? Kan någon av föräldrarna skicka in namnet utan att den andra vet? Bakom den andras rygg menar jag? Om mamman skickar in namnet Lisa Olsson, måste pappan godkänna det? Och vise versa såklart.

om föräldrarna inte är gifta så har mamman ensam vårdnad automatiskt om föräldrarna inte varit å skrivit på papper om annat, å då kan mamman skicka in namnblanketten utan pappans medgivande. Det är bara vårdnadshavare som skriver under med andra ord, så har föräldrarna delad vårdnad, så krävs det nog bådas underskrift på blanketten man får hemskickad från skatteverket. 
  • Anonym (Vienna)
    cosinus skrev 2016-04-07 10:28:22 följande:

När min dotter föddes låg jag på neo med en kvinna som var inlagd med sin nyfödda son. 

Nåväl hur som helst, när vi surrade om allt och inget, så visade det sig att hennes föräldrar aldrig kommit överens om hennes namn så pappan kallade hennes vid ett namn och mamman vid ett annat.

Jag säger inte att det är en bra lösning, men det finns tydligen folk som inte kan komma överens och inte kan kompromissa.

Själv döpte vi yngsta dottern till ett namn ingen av oss eg helst ville då vi absolut inte kunde komma överens om något annat. Helt ok, hon är 5 nu och man har vant sig.  Ff tycker jag inte namnet är optimalt men inget jag stör mig på.

oj vad sorgligt ändå att det inte känns mer än ok. Dock var jag å sambon i liknande sits, vi hann få två påminnelser från skatteverket innan vi äntligen kom överens om ett namn, dock kom vi överens om ett namn vi båda gillar! Och jag kan säga att det var inte lätt........det var många turer å ingen gillade den andres förslag osv.... men nu är det såå rätt bara. :)
  • cosinus
    Anonym (Vienna) skrev 2016-04-07 11:55:16 följande:
    oj vad sorgligt ändå att det inte känns mer än ok. Dock var jag å sambon i liknande sits, vi hann få två påminnelser från skatteverket innan vi äntligen kom överens om ett namn, dock kom vi överens om ett namn vi båda gillar! Och jag kan säga att det var inte lätt........det var många turer å ingen gillade den andres förslag osv.... men nu är det såå rätt bara. :)
    Det är ju inget jag tänker på dagligdags, men jag hade ff inte valt det namnet till henne om jag fått bestämma själv.

Men hellre det än att någon av oss ska behöva leva med ett namn på ett av barnen som vi verkligen inte gillar.

Kill-namn har vi haft enkelt för, tjejnamn helt galet hopplöst. Äldsta dottern känns väldigt bra men man kan ju inte döpa barnen till samma. Vi stod extremt långt ifrån varandra. Jag gillar t ex Lova, Tove, Ellen och den typen av namn. Han ville helst ha Malin men sen ett antal namn från vår generation som inte alls kändes bra för mig. Vi var liksom inte ens på samma planhalva så det var svårt kompromissa :)
  • Anonym (Maja)

Jag har ongen aning så kan inte svara dig ts men tycker att det låter märkligt att det enda som kan göras är att utkräva böter.

Så då skulle ett barn i praktiken kunna vara namnlös under större delen av uppväxten? Det är ju ett brott mot de mänskliga rättigheterna.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Maja) skrev 2016-04-07 12:42:11 följande:

Jag har ongen aning så kan inte svara dig ts men tycker att det låter märkligt att det enda som kan göras är att utkräva böter.

Så då skulle ett barn i praktiken kunna vara namnlös under större delen av uppväxten? Det är ju ett brott mot de mänskliga rättigheterna.

Det var det jag tänkte också...
  • Anonym (Vienna)
    cosinus skrev 2016-04-07 12:35:44 följande:
    Det är ju inget jag tänker på dagligdags, men jag hade ff inte valt det namnet till henne om jag fått bestämma själv.

Men hellre det än att någon av oss ska behöva leva med ett namn på ett av barnen som vi verkligen inte gillar.

Kill-namn har vi haft enkelt för, tjejnamn helt galet hopplöst. Äldsta dottern känns väldigt bra men man kan ju inte döpa barnen till samma. Vi stod extremt långt ifrån varandra. Jag gillar t ex Lova, Tove, Ellen och den typen av namn. Han ville helst ha Malin men sen ett antal namn från vår generation som inte alls kändes bra för mig. Vi var liksom inte ens på samma planhalva så det var svårt kompromissa :)
    Haha ja det är inte lätt om man står otroligt långt ifrån varandra i namnväg. Min sambo hade som förslag typ Ika, Nike, Cia etc etc vilket för mig liksom bara funkar inte hehe, (Ica butik, skomärke, kia bilmodell) å namn som Alice, osv var gulligt och sött och totalt meningslöst enigt honom....så ja det tog ett tag eftersom vi hade svårt med namnbiten och som er inte alls i närheten av varandra, så blev det att vi sköt upp det en del......sedan insåg vi ju att vi inte kunde göra det för alltid och då började vi helt enkelt med listor typ, tills vi hittade två namn som båda kunde tänka sig kanske, därefter funderade vi på dom namnen, för ibland behöver det ju smälta in om man har snöat in sig på något annat. Till slut så fick vårt barn ett namn till slut och vi känner båda att det passar perfekt nu. Tyckte dina namnförslag var fina iaf :) 
  • Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-07 11:18:21 följande:

Så ifall mamman vill bestämma namn helt själv kan hon vänta med att skriva på dessa papper? Har inte pappan något att säga till om då?

Tills pappan blivit fader på pappret/bevisats så kan han ju vara vem som helst tekniskt sett

Och vem som helst får inte bestämma något om ett fött barn, mamman däremot är ju bevisat mamma för hon födde barnet

Om hon inte vill skriva på för gemensam vårdnad eller dra ut på faderskapserkännandet, så kan hon och då är det hon som bestämmer namn

Annat är det om dom är gifta eller allt skrivits på innan födseln/innan namnet
  • Anonym (mor)

Man kan ju tänka sig ett dubbelnamn? I TS exempel då typ Anna-Lisa som ju är ett väldigt sött namn och som kan användas officiellt medan hemma kan man använda det av namnen man gillar. Kom till pappa Lisa! Nej kom till mamma Anna! Ja typ så

• Anonym (X)
    Nej, det har han inte. Han är ju inte fader rent lagligt.

Är man gifta blir han skriven som fader automatiskt. Annars inte.
  • Anonym (G)
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-07 10:38:32 följande:

"Blanketten för att anmäla barnets namn skickas hem till dig tillsammans med personnummer så snart detta är registrerats (inom ett par veckor). Denna blankett skall lämnas in till Skatteverket senast tre månader efter barnet födelse. Den måste då skrivas under av barnets vårdnadshavare. Detta betyder att om ni har gemensam vårdnad så måste båda föräldrarna skriva under blanketten."

www.babyhjalp.se/03manaderskatteverket

Om ni är ogifta och du har ensam vårdnad då bestämmer du själv.

I annat fall måste ni båda skriva på pappret.
  • Anonym (Emma)
    Korrekt uppfattat.
Svar på tråden Vad händer om mamman och pappan inte kan komma överens om namn?