• Elderberry

HJÄLP med enkel mat! (stökig TS, men jag behöver hjälp)

Hej allesammans!

Jag behöver lite hjälp, har försökt hitta kokböcker som är om sån här typ av mat men har inte haft någon vidare tur, så nu vänder jag mig till er alla (som förhoppningsvis står i köket mer än vad jag gör).

Jag är en enkel människa (när det kommer till mat), det behöver inte vara speciellt tillfixat, bara det smakar okej så är det bra. Jag vill inte behöva ha tusen olika ingredienser hemma, jag vill kunna laga flera olika maträtter med endast ett fåtal komponenter. Gärna utan att behöva fixa för mycket, lätta recept alltså (t.ex. "steka det ena, koka det andra, strö på det där = klart" vore super). Bra om det går snabbt.

Jag skulle vilja försöka hålla mig till sådant som växer/finns i Sverige, med vissa undantag (t.ex. avokado). Sedan skulle jag vilja sluta äta fläsk och nötkött, mest för att jag tycker så illa om att tillaga det.

Sånt som jag kan tänka mig att begränsa mitt matköpande till:

Fisk (lax är en favorit, speciellt kallrökt och gravad, men all fisk är okej) Ägg Gräddfil/creme fraiche Svamp (olika sorter) Gurka Tomater Avokado Sockerärtor Blomkål Broccoli Spenat Lök (all typ av lök) Sparris Rödbetor Palsternacka Potatis Morötter Frukt i olika slag. Nötter och frön. Havregryn (antar att det är bra att ha om man blir sugen på gröt) Honung (behövs till teet iaf) Citron Sen såklart kryddor, steksmör och saker som vinäger som behövs till tillagningen.

Vilka kombinationer är gott och vilka olika tillagningsalternativ finns det? Har ni några enkla recept som inkluderar någon/några av sakerna uppradade ovan? Något som gör t.ex. potatis godare? (tycker egentligen att potatis är lite tråkigt). Förslag på något mångsidigt som jag ska överväga att lägga till på listan? Något som jag kanske ska ta bort?

Väldigt tacksam för svar, det skulle hjälpa otroligt mycket att få fason på mitt mat-liv. Just nu så blir jag överväldigad av alla komplicerade recept och alla val i affären så jag faller tillbaka på skräpmat eftersom det är lätt... eller snabbmakaroner.
  • Svar på tråden HJÄLP med enkel mat! (stökig TS, men jag behöver hjälp)
  • nnnnnnnn

Stomp är gott och otroligt enkelt:

Koka potatis som du skurit i bitar, ha gärna lite buljong i kokvattnet tex köttbuljongtärning (0,5 - 1 st).
    När potatisen är mjuk, häll ner vattnet i en skål eller tillbringare.
    Häll på någon god krydda. (Variera! Vardags = vitpeppar och salt. Till fisk= rivet citronskal och persilja. Variant = finhackad schalottenlök och  någon örtkrydda osv.)
    Mosa/pressa/elvispa sönder potatisen. Häll på lite av vattnet i taget tills det blir bra moskonsistens.

God ugnspotatis/ugnsgrönsaker:
    Skala det du gillar tex: morötter, palsternacka, rödbetor, rotselleri osv. Dela i bitar. Dela tvättad oskalad potatis.
    Rör ihop lite olivolja + timjan. Lägg i rotsakerna. Rör runt.
    Lägg upp på en plåt/braspanna/långpanna med bakplåtspapper på. Salta.
    20-40 min i 225 grader (beroende på hur tjocka bitar du gjort).
    Gott är även att köra med lite fetaost i bitar, broccoli, fänkål osv. Men detta kan man lägga på efter 10 minuter, för det blir klart fortare.

Enklaste köttet: Köp lövbiff. Lägg 1 skiva skinka + 1 skiva ost på ena halvan. Vik på mitten. Vänd i ströbröd (bara tryck mot ströbröd du hällt på en tallrik). Ägg behövs ej! Stek i mycket smör ca 3-5 min per sida.

Enklaste laxen:
    Lägg en hel laxsida på ett bakplåtspapper. Strö på dill + salt + citron.
    Stek i 150 grader i 30 - 60 minuter beroende på tjocklek.

Gör inget om det blir mycket över, för den är lika god kall! Så det kan bli många middagar på en laxsida.

Rör ihop creme fraishe + rom + dill och citron = sås.

• irrbloss_83

Världens godaste "sallad" är rårivna rödbetor blandat med rivet päron. Du behöver: Rödbetor, päron en skalare till rödbetorna och ett rivjärn. klart!

• TAN

Vi har börjat med färdiga matkassar vilket finns i de flesta mataffärerna.. Alla recept är väldigt enkla och tar 20-40 min + att man kan vara säker på att man alltid har allt hemma:)

Enkelt och gott!

• Tow2Mater

Gillar du ärtor, prova det här och uppdatera oss sen om det faktist är gott eller inte:

Supersnabb grön tonfisksås med spaghetti

Det här behöver du:

2 portioner

2 port spaghetti

250 g frusna gröna ärtor

170 g tonfisk

1 tsk citronpeppar

Gör så här:

1. Börja med att koka pastan enligt beskrivning på förpackningen, dock något al dente.

2. Koka ärtorna i två-tre minuter, häll av nästan allt vatten och mixa med en stavmixer eller blender till en sås tillsammans med citronpeppar.

3. Häll av vattnet från tonfisken och blanda ner i ärtsåsen.
    4. Häll av pastavattnet och blanda allt i kastrullen och värm snabbt på innan du serverar.

Vill du lyxa till det lite extra, strö över lite fetaost, riven parmesan eller solrosfrön.

www.aftonbladet.se/matvin/article22578837.ab

• Elderberry

Tack för alla förslag!

nnnnnnnn, det var typ såndär förslag jag ville ha :) Tack så jättemycket!

irrbloss_83, låter intressant, får testa det :)

TAN, har faktiskt en familjemedlem som kör med matkassar för sin familj, är ju ett rätt trevligt koncept, men jag vill nog försöka på egen hand, dessutom så är det rätt mycket mat i sånna kassar.

Tow2Mater, låter intressant, får väl prova det.

Låter som att jag behöver gräva upp lite köksredskap, länge sedan jag såg min stavmixer.

Fler förslag på tillagning av olika delar till lunch/middag och olika sallader vore super! :)

• Anna74a

Enklaste laxen:

Lägg lax i en form
    Bred på pesto och så en klick creme fraiche på det.
    Stek i ugnen.

Riktigt gott.

Likaså att lägga laxen på spenat som man kryddar med salt peppar och ex muskot.
    Sedan mosar du ihop någon sorts grädde vad du vill enligt fettmängd med fetaost.
    Häll det över laxen och så in i ugnen.

• Physalis

Pasta nr 1

Koka pasta

Under tiden mosar su en burk makrill i tomatsås, krydda lite. Häll på pastan och blanda, pastan värmer makrillen.

Pasta nr 2

Koka pasta

Under tiden gör du vitsås (smält en matsked smör, häll på lika mycket mjöl och blanda ihop smöret och mjölet, salt, muskotnöt och peppar på det. Häll på kanske 2 dl mjölk.) Häll ner en tonfiskburk (vatten, inte olja. Glöm inte hälla av det värsta av vattnet) och lite frusen spenat, krydda efter egen smak. Häll på såsen på pastan.

Kyckling "gryta"

Tina frusna filéer/ ben/ lår eller ta färska. Lägg i en ugnsform. Sprid ut en buljongtärning över det hela, häll på 2 dl vatten (värm kallvatten i mikron). Lägg på skalade morotspengar och andra goda grönsaker (frusna blandningar, broccoli, brysselkål). Krydda med grillkrydda, chilipulver och peppar. In med allt i ugnen på 200 c i en timme. Ris till, om man vill kan man hälla ner en burk gröna linser i riset.

Om du vågar:

Färska kycklinghjärtan.

Stek kycklinghjärtan, en förpackning och uppklippt bacon (man kan skippa bacon, krydda med lite salt istället då). Krydda med peppar och en vitlöksklyfta. Behövs mer smak så ta en halv buljongtärning. Häll på creme fraich, naturell eller med någon passande smak (vitlök och örter kanske). Ris till.

• Elderberry

Tack, Anna74a och Physalis! :) En del av de här recepten låter rätt lyxiga (även om de är enkla). Uppskattar hjälpen, verkligen!

• Physalis
    Elderberry skrev 2016-04-09 08:17:22 följande:

Tack, Anna74a och Physalis! :) En del av de här recepten låter rätt lyxiga (även om de är enkla). Uppskattar hjälpen, verkligen!

• Elderberry

Puffar tråden i hopp om fler tips :)

Har märkt att jag har glömt rada upp vissa saker, lingonsylt (och annan sylt), mjöl med mera, men ja...

• Ranukulus

Om du lägger till röda linser i din lista öppnar sig nya lättlagade, billiga och mättande möjligheter! De är tex jättebra i snabblagade soppor.

Tex broccoli, linser, lök, curry

Eller: krossade tomater, linser, lök (vit o gul) morötter, basilika

Du kan också blanda dem med kokta grönsaker (spenat blir ofta bra i), ägg och kryddor och steka som biffar. En god kall sås till, kanske med senap i, och couscous med rivna rotfrukter i eller potatis o blomkålsmos. Eller som hamburgare. Kika på vilka kryddor som används i indisk, italiensk, mm mat så får du variation på biffarna.

Ngt supergott är tärnad kokt rödbeta med fetaost, timjan, citron och olivolja.

Spenatsoppa med ägghalvor.

En god potatissallad: potatis (kokt, kall), gröna ärtor, purjo, créme fraisch eller gräddfil + dijonsenap.

Favorittillbehör hos oss: snabbpanerad blomkål! Koka den lätt. Fräs i god olja (tex raps), häll över ströbröd, salt, peppar och timjan. Häll på mer olja om det behövs.

• Ranukulus

Just det! Om du är kvinna och slutar äta rött kött är det bra att ha lite koll på järnintaget. Men det har du säkert redan tänkt på!

• Ranukulus

Och en sak till: grön ärtsoppa! Vi gör den på frysta ärtor, buljong, fryst gräslök och en skvätt grädde eller créme fraisch. Men det är gott med vitt vin i också. Klart på nolltid.

• Ranukulus

Ursäkta, jag igen... Gröt blir så mkt godare om du blandar havregrynen med rågflingor, nötter och torkad frukt. Rågmjölsgröt och kornmjölsgröt är inte heller så tokigt.

• Elderberry

Tack för förslagen, Ranukulus! :)

Det jag är mest bekymrad över med att ta bort fläsk, nöt och fågel är faktiskt proteinintaget, jag har räknat på det jag äter normalt och vet om att jag har svårt att äta nog med protein. Att äta en helt vegetarisk rätt har jag ingenting emot smakmässigt, men jag vet inte riktigt hur jag borde göra med proteinet. Ägghalvor i spenatsoppa lät ju bra :) Får se om jag hittar fler sätt att få i mig mer protein.

• Elderberry
    Tow2Mater skrev 2016-04-11 01:55:42 följande:
    Vad är det for fel på fågel? (Det finns ju i Sverige.)
    Glömde nämna det i TS bredvid nöt o fläsk, jag tycker inte om att tillaga det (kyckling gör mig även väldigt paranoid då det absolut inte får vara rått). Kor och grisar finns ju också i Sverige Mycket möjligt att jag breddar en del när jag blivit bättre på att laga mat.
Svar på tråden HJÄLP med enkel mat! (stökig TS, men jag behöver hjälp)