• Emmasofiabe

Första barnet, har involverade är mor/far-föräldrar i det ekonomiska?

Hejsan!

Jag väntar mitt första barn och varnar för att jag eventuellt kommer låta girig och bortskämd nu, det vill jag ej framstå som...

Jag har en sambo som har en extremt generös utländsk familj, dom vill köpa vagnen , bilbarnstol, min svägerska har redan köpt galet med kläder och sängkläder och annat. Detta är dock deras tredje barnbarn

Sen kommer vi till mitt problem , min familj är vanliga mellanmjölkssvenskar som gärna behåller allt för sig själv, där detta är det första barnbarnet men ingen har erbjudit sig att köpa någonting eller kunna hjälpa till!

Jag förväntade mig iallafall från min mamma att hon skulle vilja vara med och betala eller iallafall visa intresse för allt som måste inhandlas och kunna erbjuda även om jag skulle tacka nej!

Jag berättar även för min familj att "hans mamma vill köpa detta, hans bror köpte detta osv"

Men den enda reaktionen jag får är typ "oj det är alldeles för mycket pengar"

Är det någon annan som upplevt att ens egna föräldrar verkar helt ointresserade eller snåla eller är det nåt fel på mig, jag är så sårad också pga att dom hjälper mina systrar med allt bara för att dom inte har en sambo eller för att dom inte har lika bra lön som jag... Känner mig så orättvist behandlad och detta handlar om mitt barn inte mig!!

• Svar på tråden Första barnet, har involverade är mor/far-föräldrar i det ekonomiska?
  • Kirenaj68
    Bondförnuft skrev 2016-04-12 13:09:23 följande:
    Men det gör du. Tyvärr. Flört

Varför i hela sjuttsingen ska dina föräldrar egentligen känna sig skyldiga att betala något för dina barn. Räcker det inte med att de betalad för dig och din uppväxt?
    Hallelujah.
  • Olga89

Först ska jag tillägga att vi har valt ut alla saker själva, men mina föräldrar samt svärföräldrar har verkligen varit generösa!

Mina föräldrar: vagn, babyskydd, bärsele, en massa kläder, 20000 i dopgåva, leksaker

Svärföräldrar: Säng, bilbarnstol, en massa kläder, leksaker.

Har säkert glömt något, men det är väldigt jämnt här.

• suziz
    Emmasofiabe skrev 2016-04-12 11:04:51 följande:

Jag förstår hur ni tänker och jag har fått ett annat perspektiv av detta inlägg.

Jag ville inte att det skulle handla om pengar men det blev så när jag försökte förklara min besvikelse, jag förstår hur jag fått allt att låta och det låter riktigt hemskt och girigt. Menar ej att jag vill att mina föräldrar ska betala allt åt oss. Ville bara se lite engagemang och det är ju ganska svårt att visa innan barnet är fött förutom att dom vill hjälpa till att sponsra eller köpa söta saker. Sen tycker jag det är orättvist att en familj köper alla dyra presenter och den andra stickar gratis grejer.

Men har förstått att man inte kan tänka så då det är frivilligt att ge presenter och att man inte kan förvänta sig något från nån,vilket jag inte heller gjorde innan hans familj överöste oss med grejer då tyckte jag att det var skumt att min familj inte gjorde det men det är olika med olika människor och jag har accepterat detta! Ska säga ifrån till alla som vill ge presenter och betala för allt själv istället så kommer mitt samvete inte ta skada iallafall :)

Så att sticka grejer till din bebis är alltså inte att visa engagemang? Är det inte dyrt räknas det inte även om man istället lagt ner massa tid på att sticka något personligt till bebisen? Inte för att garn är direkt billigt heller men...
  • Physalis

Men ts, om 20 år är det ju antagligen det hemstickade fina som du kommer ha sparat, inte HM bodyn.

Allt stickat jag fått av min mormor till mitt barn är redan det finaste jag har. Om kanske 20 år då min mormor inte finns mer kan jag plocka fram filtar och kläder och visa hur mycket gammelmormor tyckte om sitt barnbarns barn och kanske mina barnbarn kommer bära samma fina kläder.

Det tar tid och mycket pengar att sticka kläder. Det är billigare att köpa ett stickat plagg i affären än vad bara materialet kostar i slutändan för ett eget plagg.

Jag hoppas du inser att du har ganska skev syn på det hela. Om jag var du skulle jag ringa den som stickat saker till dig och tacka ordentligt.

• Emmasofiabe

Oj! Stickning var ett väldigt känsligt ämne i denna tråd! Haha ursäkta mig...

Jag har rätt till mina åsikter, har försökt förklara att jag inte kräver pengar av mina föräldrar, utan mer att jag var ledsen att ingen visade samma engagemang som min sambos familj eller som mina vänners mammor gjort när dom blivit gravida. Det ekonomiska var bara en liten del och nu har jag förstått att det är orelevant.

Men oavsett så har jag som sagt rätt till en åsikt även om mitt första inlägg var en fråga, så ska jag kunna säga sen vad jag tycker utan att bli påhoppad som vissa gjort nu, av vad jag förstått så är medelåldern på familjeliv 30-40 år och det känns lite galet att ganska mycket äldre kvinnor hoppar på mig med så fula uttryck när vi alla är/har varit gravida fulla med hormoner och oro och ledsamhet. tråkigt att jag bara hittar en eller två personer som har förståelse eller kan försöka se det från två sidor i hela denna tråd. Men ni har ju även rätt till er åsikt som jag har till min även om det är att ni tycker att jag är en bortskämd girig idiot ;)

• Emmasofiabe

Och som ett litet tillägg så känner jag mig extremt utsatt då jag endast sökte råd och tröst men fick skit kastat på mig istället för att jag uttryckte mig lite fult. Ville ta bort tråden för jag mår sämre av att läsa era kommentarer än jag gjorde när jag försökte lösa detta i mitt huvud. Tack för hjälpen , hade.

• Jw83
    Emmasofiabe skrev 2016-04-12 16:49:28 följande:

Och som ett litet tillägg så känner jag mig extremt utsatt då jag endast sökte råd och tröst men fick skit kastat på mig istället för att jag uttryckte mig lite fult. Ville ta bort tråden för jag mår sämre av att läsa era kommentarer än jag gjorde när jag försökte lösa detta i mitt huvud. Tack för hjälpen , hade.

Men nu har du inte ens ett barn ännu. Engagemanget kommer säkert när barnet är fött.

I min familj har vi min mamma som fått flera sena missfall och en kusin som fick ett barn som dog i v. 37 och en moster som fick ett barn som dog vid födseln. Vi har alltid varit restriktiva med att ta bebisar för givet. Vid min mammas första sena missfall så blev hon sittandes med en massa söta barnkläder.. ddet var inte roligt.

Jag är själv gravid nu och jag börjar inte köpa saker och ta för givet att vår dotter kommer förrän hon är ute och frisk

:)
  • Kasperina
    Emmasofiabe skrev 2016-04-12 16:47:05 följande:

Oj! Stickning var ett väldigt känsligt ämne i denna tråd! Haha ursäkta mig...

Det handlar kanske mer om att du klagar på att de inte engagerar dig och sen dissar något de ägnat flera veckor åt att kärleksfullt skapa åt ditt barn...

Självklart ska du inte behöva bli påhoppad, men om du är känslig för sådant föreslår jag attdu letar rätt på en trevlig facebookgrupp i stället. En av de små lokala. Familjeliv är ett mecka för aggressiva uttråkade mobbare. 
  • Bondförnuft
    Emmasofiabe skrev 2016-04-12 16:47:05 följande:
    , utan mer att jag var ledsen att ingen visade samma engagemang som min sambos familj eller som mina vänners mammor gjort när dom blivit gravida. 
    Att ägna en massa tid åt att sticka personliga presenter visar på ett mycket högre engagemang än att springa ut och köpa en dyr pryl.
  • Vanja

Jag tänker såhär.. Att sätta sig och lägga ner tiden som det tar att sticka nånting, (kanske har hon omsorgsfullt först valt ut ett mönster, garntyp och färg) Känns mer engagerat än att gå till affären och köpa nåt dyrt. För den som har råd så är det ju inget att köpa grejer.. Men att verkligen lägga ner tiden på att själv göra nånting till bebisen vare sig man har råd lr ej är ju 1000ggr bättre!! Nånting att spara och minnas framöver, kanske tom nånting som kan bevaras till den dag dina egna får barn. <3

• Ego Lovers
    Emmasofiabe skrev 2016-04-12 11:04:51 följande:

Jag förstår hur ni tänker och jag har fått ett annat perspektiv av detta inlägg.

Jag ville inte att det skulle handla om pengar men det blev så när jag försökte förklara min besvikelse, jag förstår hur jag fått allt att låta och det låter riktigt hemskt och girigt. Menar ej att jag vill att mina föräldrar ska betala allt åt oss. Ville bara se lite engagemang och det är ju ganska svårt att visa innan barnet är fött förutom att dom vill hjälpa till att sponsra eller köpa söta saker. Sen tycker jag det är orättvist att en familj köper alla dyra presenter och den andra stickar gratis grejer.

Men har förstått att man inte kan tänka så då det är frivilligt att ge presenter och att man inte kan förvänta sig något från nån,vilket jag inte heller gjorde innan hans familj överöste oss med grejer då tyckte jag att det var skumt att min familj inte gjorde det men det är olika med olika människor och jag har accepterat detta! Ska säga ifrån till alla som vill ge presenter och betala för allt själv istället så kommer mitt samvete inte ta skada iallafall :)

Fast det finns inget att engagera sig i ännu. Personen de ska engagera sig i ligger i din mage än så länge.
Svar på tråden Första barnet, har involverade är mor/far-föräldrar i det ekonomiska?