• Anonym (m)

Hur mycket är en trevlig arbetsplats värd för dig?

Tänk dig: samma typ av jobb, två olika företag/arbetsplatser.

Det ena jobbet erbjuder lägre lön men du trivs mycket bra med kollegorna och chefen.
    Det andra jobbet erbjuder högre lön men kollegorna är stressade (vilket märks) och chefen är inte speciellt förstående.

Vilket väljer du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket är en trevlig arbetsplats värd för dig?
  • Carambolan

Trevlig stämning alla gånger, så länge lönen inte var helt oskäligt låg.

• Anonym (cash is king?)

Högre lön ger också en slags valfrihet.
    Om jag valt mellan ett trevligt jobb med 24 000 kr/mån eller ett där alla verkar stressade och får 36 000 kr/mån, så hade jag tänkt att då kan jag jobba 65% och ändå ha samma månadslön.
    Och om jag bara jobbar 65% så har jag mer tid att vara med mina barn, samtidigt som jag kanske kan undvika stressen.

• lövet2

Trevlig stämning, men det finns förstås även annat att ta hänsyn till. Restiden t ex.

• Frontline

Vad är en låg lön samt en hög lön?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Carambolan

Beror ju också på hur kul jobbet är. Jag vill inte ha ett jobb där jag längtar efter att kunna gå ner i arbetstid. Jag gillar mitt jobb och vill gärna jobba!

För mig skulle jag uppskatta att jag kanske är beredd att sänka mig så lågt som till 20 000 för ett jobb jag verkligen älskar, men skulle vilja ha minst 60 000 för ett jobb jag bara vill gå hem ifrån. Befinner mig idag nånstans i mitten i både lön och rolighetsfaktor.

• Physalis

Eftersom jag tillbringar en stor del av min vakna tid på min arbetsplats så vill jag trivas.

• Anonym (inte så pengakåt trots allt)

Jag blev själv förvånad för jag bytte tjänst ett tag (vikariat) och fick 2000 extra i månaden, men det var det inte värt.

Hade så mycket roligare på gamla stället så jag sökte inte nytt vikariat på ställe B, att skratta och ha kul på kaffepauserna och ha ett avslappnat och lite galet gäng att jobba med var mer värt för mig.

• Voluptuous Shalimar

Allt och alla går att köpa, så även jag (i detta fall). Klart jag skulle ta det tråkigare jobbet med bättre betalt om löneskillnaden uppvägde trivselförlusten. 250 000 i månaden för att jobba men inte älska sitt jobb slår ju 25 000 i månaden även om man tycker att det är kul på jobbet, menar jag. För till syvende och sist är jobbet något som man oftast gör för att man måste, inte främst för att det är kul. I annat fall skulle ju frågan i princip kunna lyda "du som har kul på jobbet, skulle du kunna jobba gratis?" och det tror jag få skulle svara ja på.

Om skillnaden var 2000 kr på att gilla jobbet eller inte skulle jag aldrig i livet jobba på det tristare stället för två tusenlappar (före skatt?!?) i månaden...

• sextiotalist

Upp till en viss lön så tror jag nog att lönen kan ha en större betydelse. Men sedan så har, för mig då, andra världen större betydelse.
    Jag har fått flertal erbjudande men det skulle krävas ett rejält lönelyft och många mer semesterdagar för att jag ska tänka tanken på att lämna min trevliga arbetsplats och då är det bara att börja tänka på det. Troligen ännu mer för att jag skulle ta steget.

• Vinterankan

För mig är varken lön eller mängden stress avgörande utan faktorer som spelar in i processen. Det som avgör är flexibiliteten (kunna jobba hemifrån, bestämma arbetstider själv) i kombination med utvecklingsmöjligheterna. Jag vill helt enkelt kunna göra karriär utan att göra avkall på familjelivet.

Lönen är en faktor som är viktig på så sätt att jag vill gå upp i lön när jag byter jobb, men om inte flexibilitet och utvecklingsmöjligheter finns så spelar lönen ingen roll jag kommer inte ta jobbet.

Har aldrig haft ett jobb som inte innebär mycket stress så det är inget som jag reflekterar över vid jobbyten.

Väl på arbetsplatsen skulle jag inte stanna längre än ett år om jag inte kände att det var bra stämning mellan kollegorna.

• LillaLoppi
    Anonym (cash is king?) skrev 2016-04-16 22:43:50 följande:

Högre lön ger också en slags valfrihet.

Om jag valt mellan ett trevligt jobb med 24 000 kr/mån eller ett där alla verkar stressade och får 36 000 kr/mån, så hade jag tänkt att då kan jag jobba 65% och ändå ha samma månadslön.

Och om jag bara jobbar 65% så har jag mer tid att vara med mina barn, samtidigt som jag kanske kan undvika stressen.

Och om Chefen inte går med på det?

Dessutom så är det många arbetsplatser där man har sitt att göra, oavsett procent man jobbar. Det leder till att man får kortare tid för att slutföra samma arbete. Vilket leder till att man arbetar 100% iaf.

Jag hade helt klart valt den lägre lönen om det betydde att jag kunde gå runt med ett leende på läpparna på jobbet, tack vare stämningen på arbetsplatsen. At the end of the day så ger det mer.
Svar på tråden Hur mycket är en trevlig arbetsplats värd för dig?