• Anabell

Enda barnet på dagis bland 2.5-åringar

Hej,

vår dotter har fått en förskoleplats (13 månader vid inskolning) där hon kommer vara enda barnet i den åldern. Alla andra barnen är 2.5-3 år (totalt 11 st barn på 3-4 pedagoger). Hon kommer gå på denna avdelning i 8 veckor, sedan blir det ett uppehåll på ca 8 veckor (p.g.a.pappaledighet), varefter hon börjar på en ny avdelning med lite yngre barn. Vi kan inte undvika de första 8 veckorna på förskolan p.g.a. våra jobb.

Vi trodde att hon skulle börja i avdelningen för de mindre barnen på en gång, men tydligen inte alltså. Vi känner oss väldigt oroade nu, fick ingen bra känsla för personalen (men bra för de som jobbade med de yngre barnen, där hon kommer börja senare). Alla barnen på den första avdelningen kan självklart gå, prata, osv och är "självständiga". Kan det vara positivt att lilla ettåringen får gå med dessa äldre barn? Letar febrilt andra alternativ, nanny, dagmamma, osv osv, men ska jag kanske bara slappna av och tänka att det kommer vara lärorikt för henne? Känner mig som en kycklingmamma, men fick som sagt ingen toppenkänsla för personalen (kanske en dålig dag?), plus känslan att personalen liksom inte var beredda på att ha en ettåring, utan ville att jag skulle träna på saker så att hon kan vara med de äldre barnen.Har ni erfarenheter av att ha ensamt yngre barn bland äldre barn? 

Tack på förhand!

• Svar på tråden Enda barnet på dagis bland 2.5-åringar
  • HJohannesson
    Anabell skrev 2016-04-18 11:48:16 följande:

Hej,

vår dotter har fått en förskoleplats (13 månader vid inskolning) där hon kommer vara enda barnet i den åldern. Alla andra barnen är 2.5-3 år (totalt 11 st barn på 3-4 pedagoger). Hon kommer gå på denna avdelning i 8 veckor, sedan blir det ett uppehåll på ca 8 veckor (p.g.a.pappaledighet), varefter hon börjar på en ny avdelning med lite yngre barn. Vi kan inte undvika de första 8 veckorna på förskolan p.g.a. våra jobb.

Vi trodde att hon skulle börja i avdelningen för de mindre barnen på en gång, men tydligen inte alltså. Vi känner oss väldigt oroade nu, fick ingen bra känsla för personalen (men bra för de som jobbade med de yngre barnen, där hon kommer börja senare). Alla barnen på den första avdelningen kan självklart gå, prata, osv och är "självständiga". Kan det vara positivt att lilla ettåringen får gå med dessa äldre barn? Letar febrilt andra alternativ, nanny, dagmamma, osv osv, men ska jag kanske bara slappna av och tänka att det kommer vara lärorikt för henne? Känner mig som en kycklingmamma, men fick som sagt ingen toppenkänsla för personalen (kanske en dålig dag?), plus känslan att personalen liksom inte var beredda på att ha en ettåring, utan ville att jag skulle träna på saker så att hon kan vara med de äldre barnen.Har ni erfarenheter av att ha ensamt yngre barn bland äldre barn? 

Tack på förhand!

Jag råder er till att hitta ett annat alternativ de 8 veckorna. Kan ni pussla mer med era arbetstider? Barnvakt?

Två inskolningar på kort tid är inte att föredra, oavsett ålder på de andra barnen i samma förskolegrupp.
  • cosinus

Att ha yngre barn med äldre ser jag verkligen inte som ett problem.

Att skola in för 8 veckor och sen ha 8 veckors uppehåll däremot hade jag velat undvika. 

Alla mina 4 har skolats in på 1-5årsavdelningar. Äldsta var ensam i sin åldersgrupp när hon började, 2an hade tror jag 2-3 i samma ålder, 3an hade 5 i samma ålder och 4an hade 1.

I den åldern leker de inte med barn ändå så ju mindre pyttisar desto bättre enligt mig. Lyxigast har mina haft det när de i princip varit ensamma 1-åringar. Alltid en famn ledig att sitta i och även 2.5-3-åringar brukar förstå att 1-åringen är liten och måste varas snäll med. 

• Holma

Det är nog mera en fördel att vara ensam liten tror jag men att gå 8 v o sedan hemma 8 v igen o skolas in på nytt ställe är inte bra . Kan inte fl tas ut tidigare ?

• mammalovis

Nu framgår det ju inte om dottern fyllt ett år, men jag gissar det. Så som du skriver så tolkar jag det som att hon inte går än och inte har lärt sig några ord ännu. Kan hon krypa, kan hon protestera med ljud, har hon fått börja plocka med maten lite själv?

Jag har skolat in båda mina barn som 12-15 månaders och det har gått bra. De har visserligen gått på småbarnsavdelning 1-3, men i början är de ju alltid yngst. Jag har jobbat på en stor 1-3 årsavdelning med 6 pedagoger där vi på 2 månader fick skola in 11 nya små barn. DET var tufft kan jag säga, så att de andra barnen är äldre och självständiga kan ju snarare vara en stor fördel, då personalen har mer tid för ert barn och hon kan se och lära av andra barn. Jag hade en ettåring som insåg att hon behövde lära sig gå på förskolan då hon suttit mycket i gåstol hemma, så det gick på någon månad.

Mina barn har visserligen kunnat gå, fått börja äta själva och kunnat säga några ord, men jag kan säga att jag båda gångerna har imponerats hur fort deras utveckling gick när de började på förskola. Helt plötsligt fick jag inte mata längre, då de kunde själva.

Väljer man att skola in i april/maj så finns det ju inga platser kvar utan man tar oftast in ett extra barn då det är så kort tid. Så ni får räkna med att ha tid avsatt till en ny inskolning i höst tänker jag.

• Anabell
    Tack för alla svar och input!

Tyvärr måste hon vara på förskolan dessa initiala knappa två månader  (för att sen skolas in på en ny avdelning på samma dagis för yngre barn i sensommar/höst). Våra jobb gör att vi inte kan undvika det. Har kollat runt lite på dagmammor/nannys, men eftersom det kommer kosta oss knappa två månadslöner för en person, måste det uteslutas. Dagmammor (familjedaghem?) vad jag förstår måste man köa för precis som förskola (har precis flyttat tillbaka till Sverige efter många år utomlands, så lär mig allt sånt här just nu).

Hon är nu 12 månader, kommer vara 13 när hon nu skolas in. Hon kan inte gå (har precis börjat gå lite med stöd), äter lite själv men matas mest (vi kan ju låta henne äta mer sjäv), men hon kan tydligt protestera och har en klar egen vilja! Hon kan även prata lite, inte mycket, men kan flera ord.

Jag kanske överdriver egentligen. Vi flyttade precis hem till Sverige, alla jag jobbat med utomlands lämnade sina små till 
    nannys/dagmammor när de var 1-10 veckor gamla. Galet med svensk standard men "normalt" där. Jag var hemma under endast 10 veckor med dottern innan min man tog över, sen flyttade vi hem till Sverige och jag tog över vid ca 7 månaders ålder. Jag kanske bara ska tagga ner lite, och inse att det inte kommer vara "förödande" för dottern på något sätt att spendera 8 veckor med lite äldre barn innan hon får tid med sin pappa igen Skäms Han kommer sen ha tid för att skola in henne på den andra avdelningen.
  • Fru Ve

Jag håller med de andra - att hon är ensam 1-åring i gruppen är inget problem. Snarare en fördel då personalen kanske har mer tid för henne. Men två inskolningar på kort tid känns inte bra. Jag skulle ha övervägt att betala för barnflicka ändå om det bara gäller den tiden, om ni inte går under ekonomiskt. Att skjuta upp jobbstarten verkar ju tyvärr inte gå för er.

• Alexi

Men om ni kan hitta en nanny för några timmar om dagen och sen pussla med era jobb. Allt vore ju bättre än att skola in, gå åtta veckor och sen ledighet och sen skola in igen.

Kolla Isabella Löwengrips blogg, (Blondinbella), de har en ettåring som de inte skolat in på förskola ännu utan kör nanny ett antal timmar om dagen.

Ska ni jobba heltid båda två?

• Callo

Arbetar som förskollärare. Du ska inte oroa dig över åldersskillnaden, tro mig det blir inget problem för ditt barn. Två inskolningen kanske inte är så skoj direkt. Förstår att ni måste arbeta, och då finns det nog inte så mycket att göra (ja, du måste stå i kö som till förskola om du vill ha ditt barn i familjedaghem).

Vet inte hur det är i din kommun. Men där jag arbetar så måste barnet börja närvara på förskolan senast två månader efter inskrivningsdatum. Annars går platsen förlorad. Hade ni bott i min kommun så hade ni tyvärr inte haft något annat alternativ än att köra två inskolningar, med tanke på pappaledigheten. Men kolla upp vad som gäller för er (ifall ni hittar annat alternativ till det är dags för inskolning på den andra avd).

• Tilja

Vad var det som gjorde att du inte fick någon bra känsla för personalen på den första avdelningen?

• Anabell
    Tilja skrev 2016-04-19 21:07:59 följande:

Vad var det som gjorde att du inte fick någon bra känsla för personalen på den första avdelningen?

Kände bara ett totalt oengagemang. Personal som inte gillade sitt jobb, typ. Under hela timmen jag var där fick ingen ett leende av dom, varken jag (ny mamma där med nytt barn) eller barnen som redan gick där. Visst, kanske var en dålig dag och andra dagar är det bättre, men tycker att folk kan kosta på sig ett leende när man kommer helt ny på besök, det är allmänt hyfs. Fick bara helt enkelt känslan av att dom satt av tiden. Just det gjorde mig nervös med att ha en småtting med de äldre barnen, hon kommer ju kräva mer uppmärksamhet än de andra som kan gå, äta, och prata, jag är bara rädd att hon kommer lämnas i ett hörn av oengagerad personal och pilla i sig småsaker som de andra barnen kan hantera. På den andra avdelningen hon börjar efter sommaren fick jag en jättebra känsla för personalen. Men men, jag kanske överdriver, kanske gör en höna av en fjäder. Jag kommer ju dessutom vara med henne i början under inskolningen, och då får jag en bättre och mer rättvis bild. Sen har vi trots allt inget val, pga våra jobb. Kom just hem från flera år i New York, och påminner mig själv om att det är FANTASTISKT i Sverige i jämförelse, vi har det unikt bra! Där är det inget tjafs med att lämna barnen vid väldigt ung ålder, och det fungerar trots allt bra. 
Svar på tråden Enda barnet på dagis bland 2.5-åringar