Enda barnet på dagis bland 2.5-åringar
Hej,
vår dotter har fått en förskoleplats (13 månader vid inskolning) där hon kommer vara enda barnet i den åldern. Alla andra barnen är 2.5-3 år (totalt 11 st barn på 3-4 pedagoger). Hon kommer gå på denna avdelning i 8 veckor, sedan blir det ett uppehåll på ca 8 veckor (p.g.a.pappaledighet), varefter hon börjar på en ny avdelning med lite yngre barn. Vi kan inte undvika de första 8 veckorna på förskolan p.g.a. våra jobb.
Vi trodde att hon skulle börja i avdelningen för de mindre barnen på en gång, men tydligen inte alltså. Vi känner oss väldigt oroade nu, fick ingen bra känsla för personalen (men bra för de som jobbade med de yngre barnen, där hon kommer börja senare). Alla barnen på den första avdelningen kan självklart gå, prata, osv och är "självständiga". Kan det vara positivt att lilla ettåringen får gå med dessa äldre barn? Letar febrilt andra alternativ, nanny, dagmamma, osv osv, men ska jag kanske bara slappna av och tänka att det kommer vara lärorikt för henne? Känner mig som en kycklingmamma, men fick som sagt ingen toppenkänsla för personalen (kanske en dålig dag?), plus känslan att personalen liksom inte var beredda på att ha en ettåring, utan ville att jag skulle träna på saker så att hon kan vara med de äldre barnen.Har ni erfarenheter av att ha ensamt yngre barn bland äldre barn?
Tack på förhand!