• Mabo90

Uselt kub resultat = hopplöst?

Jag kan börja med att säga att jag är 25år och gravid i v. 13. Jag gjorde i torsdags kub och fick ett chockande resultat på 1:39. Spalten mättes till 3,1 men enligt dom var det ändå blodprovet som drog ner resultatet. Nu är vi förkrossade och söker svar. Vi ska göra moderkaksprov om några dagar men jag känner inte speciellt mycket hopp. Finns det någon med liknande resultat som det ändå slutat bra för?

• Svar på tråden Uselt kub resultat = hopplöst?
  • Mabo90

Liv: förstår dig precis. Jag är en orolig person i vanliga fall och detta har verkligen knäckt mig. Min man vill att vi går direkt på mkp nästa gång och jag förstår honom.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Liv) skrev 2016-04-24 09:44:29 följande:

Jag tog blodprov inför KUB men avbokade allt.

Jag läser allt för mycket om de som får "sämre resultat" och går då och är oroliga och mår skit.

Läser också om de som mått skit och haft ångest efter resultatet men föder ett friskt barn.

Annars brukar jag vilja ha kontroll och vara förberedd men då testen inte verkar vara 100% så tycker jag att den där extra oron inte är värd.

Är ju orolig iaf jämt och helatiden i min graviditet.

Om det är några andra avvikelser så antar jag/hoppas jag att det syns på RUL.

Jag känner tvärt om. Nästa gång om det blir nån ska jag be om extra ultraljud så tidigt som möjligt. Tycker det hade varit betydligt lättare att få besked om att något såg galet ut tidigare. Mardrömmen är abort efter v 20 för mig iaf. Man knyter ju an mer och mer med tiden och om allt ser ok ut efter kub hade jag tänkt tillåta mig att slappna av och vara öppen med att vi väntar barn. om den hade sett ok ut och siffrorna varit någorlunda.

Statistiken man får från kub är ju underlag för om man ska göra moderkaksprov/fostervattenprov så man inte gör det om risken är väldigt låg. Risken att få barn med syndrom finns ju alltid oavsett om man gör kub. Men det är sant, "ganska dåligt men inte jättedåligt" resultat kanske snarare är stressande än rogivande, det kan jag tänka mig. Men i mitt fall är det nog bättre att se det nu och inte i v19 när jag skulle ha mitt rutinultraljud. Känns som avbrytande blir mer och mer traumatiskt ju längre man går med bebisen i magen och planerar föräldraledighet etc. Jag inbillar mig att det är hundratals föräldrar som räddas från chocken att förlora barnet senare när bebisen är större när man fångar upp en stor del av allvarliga fel redan i v12-13. Även om en del får oroa sig ett tag tills de får definitiva svar från fvp/mkp.
  • Anonym (been there)

Lisa: 

Kom in i den här tråden lite av en slump och såg ditt inlägg Lisa. Jag har varit med om en snarlik situation. Fick maximal risk på samtliga kromosomavvikelser plus att man såg vätska runt hela kroppen. De misstänkte också andra fel på organ, men det var lite för tidigt för att kunna se mer exakt. Vi fick dessvärre ritktigt dåliga odds för att barnet skulle klara sig hela graviditeten ut så vi valde sorgligt nog att avbryta. Till viss del för att vi har barn sedan innan och vi kände att vi nog inte var beredda att få ett så svårt sjukt barn (som förmodligen inte skulle leva så länge OM det nu ändå skulle födas levande). 

Det är ett svårt beslut, men jag hoppas att ni får bra stöd och rejält med fakta innan ni behöver gå vidare. Jag gjorde moderkaksprov som bekräftade kromosomfel (T21), men det i sig behöver ju inte vara skäl för att avbryta eller innebära att det skulle få ett dåligt liv. Det var den sammantagna bilden och de dåliga oddsen som vägde tyngst för oss. 

Hur som helst - blev gravid igen efter några månader och fick ett helt friskt litet barn. Var sjukt orolig  men fick förklarat för mig att det är sällan som man råkar ut för detta flera gånger. 

Stort lycka till!

• Anonym (Liv)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-04-24 10:07:46 följande:
    Jag känner tvärt om. Nästa gång om det blir nån ska jag be om extra ultraljud så tidigt som möjligt. Tycker det hade varit betydligt lättare att få besked om att något såg galet ut tidigare. Mardrömmen är abort efter v 20 för mig iaf. Man knyter ju an mer och mer med tiden och om allt ser ok ut efter kub hade jag tänkt tillåta mig att slappna av och vara öppen med att vi väntar barn. om den hade sett ok ut och siffrorna varit någorlunda.

Statistiken man får från kub är ju underlag för om man ska göra moderkaksprov/fostervattenprov så man inte gör det om risken är väldigt låg. Risken att få barn med syndrom finns ju alltid oavsett om man gör kub. Men det är sant, "ganska dåligt men inte jättedåligt" resultat kanske snarare är stressande än rogivande, det kan jag tänka mig. Men i mitt fall är det nog bättre att se det nu och inte i v19 när jag skulle ha mitt rutinultraljud. Känns som avbrytande blir mer och mer traumatiskt ju längre man går med bebisen i magen och planerar föräldraledighet etc. Jag inbillar mig att det är hundratals föräldrar som räddas från chocken att förlora barnet senare när bebisen är större när man fångar upp en stor del av allvarliga fel redan i v12-13. Även om en del får oroa sig ett tag tills de får definitiva svar från fvp/mkp.
     vi har försökt bli gravida i 3 år, så en abort hade aldrig varit ett alternativ.
    jag gjorde VUL i v7 och v12.
    Vid RUL är det försent att göra KUB men visst kan man kanske se andra avvikelser då.

• Anonym (Liv)
    Mabo90 skrev 2016-04-24 10:01:50 följande:

Liv: förstår dig precis. Jag är en orolig person i vanliga fall och detta har verkligen knäckt mig. Min man vill att vi går direkt på mkp nästa gång och jag förstår honom.

Ja, som sagt jag vill ha kontroll och förbereda mig jämt annars i livet.
    Men om dom hade sagt"med detta test vet vi om ditt barn är friskt" då hade jag tagit testet...Men nu känns det för vagt och man kollar bara efter några avvikelser
  • Anonym (been there)
    Mabo90 skrev 2016-04-25 18:07:58 följande:

Bebis har inte trisomi 13,18 eller 21 :)

Härligt! Så skönt med ett bra besked!
  • Anonym (Liv)

härligt!
  • Anonym (Lisa)

Härliga nyheter!

Jag var inne och gjorde moderkaksprov idag (vilken jävla nål!!!?) så jag har 1-2 veckors väntan framför mig.
  • Anonym (been there)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-04-25 20:00:30 följande:
    Härliga nyheter!

Jag var inne och gjorde moderkaksprov idag (vilken jävla nål!!!?) så jag har 1-2 veckors väntan framför mig.
    Ja den nålen är ju helt galet lång. Jag var inte heller beredd på att de skulle "pumpa" så med den. Obehagligt, men mindre smärtsamt än vad jag trodde. Håller en tumme för att ni får bra besked!
  • Anonym (Lisa)

Nu har resultaten kommit. Turners syndrom plus att vätskan i bebisen fortsätter bygga på sig gör att vi kommer avbryta nästa vecka.

• Susodus
    Anonym (Lisa) skrev 2016-04-28 13:09:42 följande:

Nu har resultaten kommit. Turners syndrom plus att vätskan i bebisen fortsätter bygga på sig gör att vi kommer avbryta nästa vecka.

Hej Lisa, vad jobbigt för er, jag vet vad ni går igenom, det är fruktansvärt orättvist och det är en tuff tid ni är inne i och det kommer ta tid att bearbeta sorgen. Jag vill tipsa dig om tråden Downs Syndrom - Vi som gjorde abort. Den handlar om oss som stälts inför ett val och avbrutit en graviditet och brottats med alla känslor i och omkring detta. Jag tror att du kan finna hjälp i att det finns många som fått gå igenom det du nu kommer gå igenom. Att man kan komma ut på andra sidan och att många blivit gravida och fått friska barn efter det. Ta hand om er.
  • Mabo90

Nej Lisa va tråkigt att ni fick ett så hemskt besked! Mina tankar går till er och jag hoppas ni får ett friskt barn snart.

Svar på tråden Uselt kub resultat = hopplöst?