• majzan

    Berätta om er tvillingförlossning!

    Väntar enäggstvillingar med tunn skiljevägg och är nu i vecka 33 och har börjat fundera en hel del på förlossningen. Har fått infon att jag kommer att gå till max vecka 38, sedan blir jag igångsatt om de inte kommit innan dess. Har ett barn sedan tidigare där förlossningen satte igång spontant 38+3 och gick utan några problem, dock med en lite lång och jobbig krystningsfas. Det får jag lite småångest över då jag inte känner att jag skulle orka ta mig igenom det igen med två stycken, men hoppas samtidigt på en vaginal då jag absolut inte vill ha snitt. Som det ser ut nu lutar det åt vaginal förlossning då bägge ligger huvud/huvud. Så, ni som fött tvillingar;
    1. Hur var er tvillingförlossning?
    2. Vaginalt eller snitt?
    3. Vilken vecka kom de i och vad vägde de?
    4. Kom de spontant eller blev du igångsatt?
    5. Är det enäggs eller tvåäggs?
    6. Om ni har fött barn tidigare; vilken vecka kom de i och kom de vaginalt eller med snitt?

    Förstår att det är olika för alla men kul att höra andras historier:)
  • Svar på tråden Berätta om er tvillingförlossning!
  • TyckOmMig

    Mina tre tvillingfödslar:
    2009
    Igångsatt v 36+5 pga fött två barn 2007 & 2001 hemma!
    Vaginal födsel bägge med huvuden först.
    Tvåäggstvillingar pojkar vikt 2500/2700g

    2013
    Vattenavgång v 36+3
    Vaginal födsel första med huvudet först andra med rumpan först-säte
    Tvåäggstvillingar flickor 2500/2700 gr

    2015
    Liten oskyldig blödning start morgon v 33+0
    Kejsarsnitt moderkakan börjar lossna värkar
    Tvåäggstvillingar pojkar 1700/2000gr

  • tofslan
    TyckOmMig skrev 2016-04-27 09:22:57 följande:

    Mina tre tvillingfödslar:
    2009
    Igångsatt v 36+5 pga fött två barn 2007 & 2001 hemma!
    Vaginal födsel bägge med huvuden först.
    Tvåäggstvillingar pojkar vikt 2500/2700g

    2013
    Vattenavgång v 36+3
    Vaginal födsel första med huvudet först andra med rumpan först-säte
    Tvåäggstvillingar flickor 2500/2700 gr

    2015
    Liten oskyldig blödning start morgon v 33+0
    Kejsarsnitt moderkakan börjar lossna värkar
    Tvåäggstvillingar pojkar 1700/2000gr


    Wow! Vilken häftig familj du har! Tack för att du delade med dej :)
  • majzan
    Tack alla som delat med sig! Inte insåg jag att jag skulle kunna dela med mig utav min egna så här fort när jag startade tråden, men nu har våra små anlänt=)

    1. Hur var er tvillingförlossning?
    Totalt oväntad men väldigt bra. Från första värk till att dom var ute tog det 6 timmar.
    2. Vaginalt eller snitt?
    Vaginalt, bägge kom med huvudet först. 12 minuter emellan. 
    3. Vilken vecka kom de i och vad vägde de?
    33+1, 2170 gram och 1962 gram
    4. Kom de spontant eller blev du igångsatt?
    Spontant
    5. Är det enäggs eller tvåäggs?
    Enäggs, samma moderkaka, tunn skiljevägg
    6. Om ni har fött barn tidigare; vilken vecka kom de i och kom de vaginalt eller med snitt?
    1 barn, vaginalt vecka 38+3
  • tofslan
    majzan skrev 2016-04-30 20:15:25 följande:

    Tack alla som delat med sig! Inte insåg jag att jag skulle kunna dela med mig utav min egna så här fort när jag startade tråden, men nu har våra små anlänt=)

    1. Hur var er tvillingförlossning?
    Totalt oväntad men väldigt bra. Från första värk till att dom var ute tog det 6 timmar.
    2. Vaginalt eller snitt?
    Vaginalt, bägge kom med huvudet först. 12 minuter emellan. 
    3. Vilken vecka kom de i och vad vägde de?
    33+1, 2170 gram och 1962 gram
    4. Kom de spontant eller blev du igångsatt?
    Spontant
    5. Är det enäggs eller tvåäggs?
    Enäggs, samma moderkaka, tunn skiljevägg
    6. Om ni har fött barn tidigare; vilken vecka kom de i och kom de vaginalt eller med snitt?
    1 barn, vaginalt vecka 38+3


    Wow, grattis!! Härligt att det gick bra allting!
  • malintherese01

    Jag väntar också enäggstvillingar, och följer med spänning denna tråden då jag också är måttligt nervös :)

    Har fött två barn innan, utan komplikationer, dock tog nummer 1 nästan 16 timmar på sig att komma ut. Nummer 2 tog ca 5 timmar från att vi kom in till förlossningen. Har gått över tiden båda gånger.

    Vet du om det blir flickor eller pojkar? :)

  • majzan
    malintherese01 skrev 2016-05-01 09:18:33 följande:

    Jag väntar också enäggstvillingar, och följer med spänning denna tråden då jag också är måttligt nervös :)

    Har fött två barn innan, utan komplikationer, dock tog nummer 1 nästan 16 timmar på sig att komma ut. Nummer 2 tog ca 5 timmar från att vi kom in till förlossningen. Har gått över tiden båda gånger.

    Vet du om det blir flickor eller pojkar? :)


    Åh vad roligt! Grattis! Vilken vecka är du i? Mitt första barn tog ca 25 timmar från värkstart, hon kom i 38+3, men då kom dom första värkarna med 30 min mellanrum. Mina tvillingar kom förra veckan, vecka 33+1, 6timmar tog det från värkstart tills båda var ute. Det blev två pojkar men det visste vi inte innan:) vet du vad du ska få?
  • malintherese01
    majzan skrev 2016-05-04 11:52:33 följande:

    Åh vad roligt! Grattis! Vilken vecka är du i? Mitt första barn tog ca 25 timmar från värkstart, hon kom i 38+3, men då kom dom första värkarna med 30 min mellanrum. Mina tvillingar kom förra veckan, vecka 33+1, 6timmar tog det från värkstart tills båda var ute. Det blev två pojkar men det visste vi inte innan:) vet du vad du ska få?


    Åh grattis till er!! :)

    Vi ska också få pojkar :) får jag lov att fråga hur lång tid de tog efter att nummer 1 var ute? Och om nummer två "bara gled ut" som det gör för vissa hehe..

    Och hur små/stora var dom nu när dom kom i vecka 33? :)
  • Babyfeber
    majzan skrev 2016-04-19 17:22:42 följande:

    Väntar enäggstvillingar med tunn skiljevägg och är nu i vecka 33 och har börjat fundera en hel del på förlossningen. Har fått infon att jag kommer att gå till max vecka 38, sedan blir jag igångsatt om de inte kommit innan dess. Har ett barn sedan tidigare där förlossningen satte igång spontant 38+3 och gick utan några problem, dock med en lite lång och jobbig krystningsfas. Det får jag lite småångest över då jag inte känner att jag skulle orka ta mig igenom det igen med två stycken, men hoppas samtidigt på en vaginal då jag absolut inte vill ha snitt. Som det ser ut nu lutar det åt vaginal förlossning då bägge ligger huvud/huvud. Så, ni som fött tvillingar;
    1. Hur var er tvillingförlossning?
    2. Vaginalt eller snitt?
    3. Vilken vecka kom de i och vad vägde de?
    4. Kom de spontant eller blev du igångsatt?
    5. Är det enäggs eller tvåäggs?
    6. Om ni har fött barn tidigare; vilken vecka kom de i och kom de vaginalt eller med snitt?

    Förstår att det är olika för alla men kul att höra andras historier:)


    1. Traumatisk (men graviditeten var ännu värre)
    2. Akut snitt
    3. 30+3 och vägde 1188/1275 gram. 39,5/37,5 cm
    4. Var öppen 6 cm så spontant.
    5. Enäggstjejer
    6. -

    Min historia är lång och tung
  • majzan
    malintherese01 skrev 2016-05-04 19:25:27 följande:

    Åh grattis till er!! :)

    Vi ska också få pojkar :) får jag lov att fråga hur lång tid de tog efter att nummer 1 var ute? Och om nummer två "bara gled ut" som det gör för vissa hehe..

    Och hur små/stora var dom nu när dom kom i vecka 33? :)


    Tack!:) det tog 12 minuter emellan, och ja han gled ut på en krystvärk med hand och huvud samtidigt, det kändes inte alls som att krysta ut den första, jättehäftigt:) 2,1 och 1,9 vägde dom, 200 gram skillnad:)
  • majzan
    Babyfeber skrev 2016-05-04 19:29:28 följande:

    1. Traumatisk (men graviditeten var ännu värre)

    2. Akut snitt

    3. 30+3 och vägde 1188/1275 gram. 39,5/37,5 cm

    4. Var öppen 6 cm så spontant.

    5. Enäggstjejer

    6. -

    Min historia är lång och tung


    Vad tråkigt! Hoppas ni alla mår bra idag!
  • tofslan

    Och så var det min tur att svara här! :)

    1. Hur var er tvillingförlossning? Bra!
    2. Vaginalt eller snitt? Akut snitt (hade planerat snitt två veckor senare, det gick ganska fort men var en väldigt lugn upplevelse ändå - vi hade tid att ställa frågor och själva snittet var toppen)
    3. Vilken vecka kom de i och vad vägde de? Vecka 36+0, och de vägde 2,5kg vardera.
    4. Kom de spontant eller blev du igångsatt? Prematur vattenavgång följt av värkar gjorde att beslut fattades om snitt, så det får man väl kalla spontant.
    5. Är det enäggs eller tvåäggs? Fortfarande osäkert.
    6. Om ni har fött barn tidigare; vilken vecka kom de i och kom de vaginalt eller med snitt? Ett barn sen tidigare född vaginalt efter igångsättning vecka 37+0.

  • sagoskog
    majzan skrev 2016-04-19 17:22:42 följande:

    1. Hur var er tvillingförlossning?2. Vaginalt eller snitt?3. Vilken vecka kom de i och vad vägde de?4. Kom de spontant eller blev du igångsatt?5. Är det enäggs eller tvåäggs?6. Om ni har fött barn tidigare; vilken vecka kom de i och kom de vaginalt eller med snitt?Förstår att det är olika för alla men kul att höra andras historier:)


    1. Bra! Nästan enbart positiva minnen från den. Tog 8 timmar från första värken. Använde lustgas. Båda kom i huvudbjudning men i felläge. Tvilling1 i vidöppen hjässbjudning vilket ledde till en lång krystfas på ca 1 timme (inget jag upplevde traumatiskt dock). Tvilling2 i djup tvärställning och kom på en krystvärk, kunde snarare liknas vid när moderkakan kom ut. Minimal bristning. Förlorade ca 1,5 liter blod efteråt då såret efter moderkakan är större och livmodern är mer uttöjd vid tvillingar, vilket försvårar för kroppen att naturligt stoppa blödningen. Fick då en injektion som hjälpte och det var inga problem så sett, men något att vara uppmärksam på vid tvilingförlossning.

    2. Vaginalt.

    3. 37+6, 2,5 kg respektive 2,7 kg.

    4. Spontant (det fanns inga riktlinjer här då om igångsättning innan bf).

    5. Troligtvis tvåäggs.
Svar på tråden Berätta om er tvillingförlossning!