• Anonym (återvänderska)

Hur funkar föräldrapenning när man flyttar tillbaka till Sverige med en liten och en ofödd?

För att förhindra den kommentaren: Ja, jag tänkte ringa FK idag, men jag glömde bort tidszonerna, och nu är jag nyfiken.

Det är så att jag (kvinna) och min fru (från USA) ska flytta till min hemstad i Sverige av en hög anledningar, bland annat ska hennes jobb öppna en filial inom pendlingsavstånd, och de erbjöd henne/oss att flytta med. Vi hade redan pratat lite löst om att flytta till Sverige i alla fall för en tid, så vi hoppade så klart på. 

I alla fall, vi har en 3-åring här hemma och jag är gravid i vecka 11, och kommer vara i vecka 25-27 när vi åker (vet inte exakt datum än).

Jag är nyfiken på hur det funkar med föräldrapenning, barnomsorg och sånt när man kommer hem och är med barn och har ett litet barn. Får både jag och min fru ta ut föräldrapenning? Hur många dagar i så fall? Hur mycket får man om man aldrig jobbat i Sverige? Får 3-åringen gå på förskola (heter det, va), eller måste hon vara hemma med syskonet? Hon är inne i en jättesocial period just nu, och mår bäst om hon får leka med andra barn.  Finns det andra ställen än skolan där 3-åringar kan komma och leka med andra i samma ålder, om hon inte får gå i skolan?

Jag flyttade till USA när jag var 19 och är nu 28, så jag är inte så bra på sånt här.

• Svar på tråden Hur funkar föräldrapenning när man flyttar tillbaka till Sverige med en liten och en ofödd?
  • Anonym (återvänderska)
    sina skrev 2016-04-20 08:50:54 följande:

Alltså. Föräldraskapspresumtionen för lesbiska par gäller bara dem som har fått behandling inom svensk sjukvård - och även då måste den bekräftas. Möjligtvis att ni kan komma undan det här om ni har någon form av intyg på att ni båda är tilltänkta föräldrar i USA, särskilt som din fru är amerikansk medborgare. Men kolla upp det så det inte blir strul!

Jag vet att ett killpar hade problem. Jag minns inte exakta omständigheter, men de hade varit i USA och fått hjälp av en surrogatmamma. Båda männen stod som föräldrar på barnets amerikanska birth certificate, men det blev strul. Jag tror att det slutade med att barnets biologiska pappa blev förälder och fick hela vårdnaden, den andra fick närståendeadoptera.

Man kan tycka att det borde vara självklart att ett godkänt föräldraskap i ett land automatiskt ska godkännas i andra, men så är det alltså inte. Man kan prata mycket om hur det borde vara, och att det borde göras undantag och så vidare, men underskatta inte svensk byråkrati, och underskatta inte enskilda socialsekreterares ovilja och inkompetens. Tyvärr. Vårt föräldraskap är inte internationellt gångbart, helt enkelt. Jag har närståendeadopterat min dotter, men så fort vi lämnar Norden har jag inga juridiska kopplingar till henne. Alltså inte ens inom EU. Det finns tjejer som knappt har fått följa med sitt barn till sjukhus i Italien och Frankrike, trots att de är barnets förälder och vårdnadshavare i Sverige. 

Jag säger inte det här för att jävlas. Jag vill bara inte att ni ska få problem. 

Föräldrapenningen ska dock inte vara några problem. Om du har enskild vårdnad när barnet föds så tillfaller alla dagar dig. Dessa kan du sen skänka bort till din fru.

De tio dagarna med tfp när barnet föds kan vem som helst ta, så det ska inte vara några problem. Möjligtvis kan det ta tid eftersom din fru inte har någon fastställd SGI. Ring FK och fråga om det - ibland kan de gå med på att utreda SGI trots att hon inte har något moderskapsintyg att skicka in (du får av barnmorskan).

Förskola: Man måste söka. Det är lite olika i olika kommuner hur det går till och hur stor valfrihet man har. I teorin är du garanterad en plats i kommunen inom tre månader från ansökningsdatum, men det är lite si och så med det. Det är något du måste fråga berörd kommun om.

Jag tror avsolut inte att du vill jävlas. Olika länder har olika lagar och regler. Heck, tills för bara ett år sedan så var jag och min fru bara gifta i en del stater här i USA. Det är helt enkelt bara olika, även om man kunde önska att alla tyckte lika. Så vi ska absolut inte ta lätt på detta, utan kolla upp noga vad som gäller. 

Tack för infon om föräldrapenningen och förskolan. Det är bra att veta lite vad jag ska ta upp när jag ringer och pratar med både FK och kommunen på Torsdag. 
  • Anonym (återvänderska)
    Anonym (A) skrev 2016-04-20 09:20:12 följande:

När det gäller föräldrapenning blir den på lägsta nivå tills respektive förälder jobbat ett visst antal dagar.

Tror det är viktigt att du skriver dig i Sverige så fort du kommer hit och kanske behåller din sjukförsäkring från USA tills du är skriven här, så att du är säker på att du täcks av svensk sjukförsäkring.

Bra att du nämnde det med sjukförsäkringen. Jag måste kolla upp vad som gäller med den.
  • Anonym (A)

Som svensk medborgare får du nog snabbt tillbaka möjligheten till i stort sett gratis sjukvård, så fort du skriver dig i Sverige igen. När din fru fått svenskt personnummer och uppehållstillstånd täcks hon nog också, men tror att det kan ta lite tid med all administration. Vet inte riktigt hur mycket ni kan göra innan ni flyttar och vad som måste göras på plats.

För säkerhets skull kan det vara bra att ha kvar era nuvarande försäkringar tills ni vet att ni inte riskerar att behöva betala några större summor för sjukvård i Sverige.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (återvänderska) skrev 2016-04-20 00:04:36 följande:
    Tack för svar! Bra att veta om allmän förskola. Får man plats på en skola automatiskt då? Måste man söka plats? Kan man välja förskola?

Ok, jag ska kolla upp om hur det blir med frun och bebisen, om hon måste adoptera enligt svensk lag. Här är vi båda juridiskt mammor nästan automatiskt, Det räckte att vi är överens, har bevis från kliniken att vi varit där och fått sperma från donator och genomgått behandling tillsammans som mor och medförälder. Det var bara att skriva på birth certificate att vi var hennes mammor. Det skulle ju vara jobbigt om svenska soc kommer och säger till vår 3-årings mamma att hon inte är mamma längre bara för att vi flyttat till ett annat land. 

Ni måste själva ansöka om förskola, kommunerna har sedan ett visst antal på sig att ordna en plats på förskola - MEN de är inte skyldiga att göra det på den förskolan ni sökt. Så ni kan få på en annan om det inte finns plats på den förskola ni vill ha. 

När det sedan är dags för ert andra barn kan man ansöka om syskonförtur på de allra flesta (tror jag) för att syskonen ska hamna på samma förskola :) 

• nnnnnnnn

Lite mer info:
    Om man söker på "öppen förskola" och stadens namn, så hittar du kanske ett trevligt ställe att gå till med båda barnen.
    Öppen förskola är till för föräldrar + barn. Barnen leker och föräldrarna kan umgås samtidigt som de är med sina barn. Oftast är det bara en mindre avgift för fika, eller helt gratis.
    Även kyrkan har viss verksamhet för föräldrar och barn.

Så man måste inte ha barnen på förskolan. Kolla även upp vad det kostar per månad och om man måste betala över sommaren/semestern. Det är oftast inte gratis att ha barnen på förskolan, även om man bara har dem där ett par timmar/vecka.

• Anonym (återvänderska)
    nnnnnnnn skrev 2016-04-20 23:21:22 följande:

Lite mer info:
    Om man söker på "öppen förskola" och stadens namn, så hittar du kanske ett trevligt ställe att gå till med båda barnen.
    Öppen förskola är till för föräldrar + barn. Barnen leker och föräldrarna kan umgås samtidigt som de är med sina barn. Oftast är det bara en mindre avgift för fika, eller helt gratis.
    Även kyrkan har viss verksamhet för föräldrar och barn.

Så man måste inte ha barnen på förskolan. Kolla även upp vad det kostar per månad och om man måste betala över sommaren/semestern. Det är oftast inte gratis att ha barnen på förskolan, även om man bara har dem där ett par timmar/vecka.

Tack för bra tips. Det ska jag kolla upp.
  • sina

Allmän förskola erbjuds (väl fortfarande?) från och med höstterminen det året barnet fyller tre år. Det är 15 timmar i veckan och gratis. Följer skolans schema = ledigt sommarlov, jullov, påsklov och så vidare.

Öppen förskola finns, men det är väldigt olika hur många "stora" barn som kommer dit.

Seven Costanza skrev 2016-04-20 17:17:41 följande:
    Så märkligt! Vet du om försök har gjorts att lyfta frågan i EU? Annars borde ju t ex RFSL ta upp det med de svenska EU-parlamentarikerna.
    Försök och försök - det är *så* många länder som bromsar. Jag tror att det har gjorts något försök att initiera samtal om att det borde vara så att äktenskap och föräldraskap som är juridiskt giltiga i ett EU-land ska vara det i alla, men som sagt, det är inte rätt politiskt klimat för det. :-/ 
  • Seven Costanza
    sina skrev 2016-04-21 08:56:18 följande:

Allmän förskola erbjuds (väl fortfarande?) från och med höstterminen det året barnet fyller tre år. Det är 15 timmar i veckan och gratis. Följer skolans schema = ledigt sommarlov, jullov, påsklov och så vidare.

Öppen förskola finns, men det är väldigt olika hur många "stora" barn som kommer dit.

Försök och försök - det är *så* många länder som bromsar. Jag tror att det har gjorts något försök att initiera samtal om att det borde vara så att äktenskap och föräldraskap som är juridiskt giltiga i ett EU-land ska vara det i alla, men som sagt, det är inte rätt politiskt klimat för det. :-/ 

Ja allmän förskola från tre år ska vara gratis.

Trist att höra att EU inte gör något för homopar i de här frågorna, men man får ju hoppas att det kan bli ändring på det i framtiden.
  • Anonym (Tillstånd?)

Har ni redan fixat uppehållstillstånd för din fru? Hur var den processen isf och tog det lång tid? Det är ju inte bara för en amerikan att flytta till Sverige från en dag till en annan även om man är gift med en svensk medborgare. Vad jag fattar så kan det ta över ett år att få tillstånd att flytta och din fru i just det här fallet får inte vara i Sverige när ärendet behandlas. Jag skriver det i all välmening om ni inte redan har fixat UT/PUT.

• Seven Costanza
    Anonym (Tillstånd?) skrev 2016-04-21 17:05:45 följande:

Har ni redan fixat uppehållstillstånd för din fru? Hur var den processen isf och tog det lång tid? Det är ju inte bara för en amerikan att flytta till Sverige från en dag till en annan även om man är gift med en svensk medborgare. Vad jag fattar så kan det ta över ett år att få tillstånd att flytta och din fru i just det här fallet får inte vara i Sverige när ärendet behandlas. Jag skriver det i all välmening om ni inte redan har fixat UT/PUT.

Bra inlägg, men min gissning är att frun kanske tänkt åka till Sverige på arbetsvisum eftersom det är hon som blivit erbjuden jobb. Men om de har tänkt söka UT/PUT sedan och om det skulle vara att hon inte får vara i landet då trots att hon har arbetsvisum, så måste ju UT/PUT fixas först.
  • nnnnnnnn

Regler kan ha ändrats, men i denna kommunen så var det så att det var gratis allmän förskola under terminer om man följde skolornas lovdagar och studiedagar MEN det kostade hela sommaren om man ville ha kvar platsen till hösten...
    Så det var gratis när barnet var på förskolan och det kostade när man inte fick ha barnet på förskolan.
    Tror att vi betalade över 3500 kr för att ha kvar platsen till hösten...

Svar på tråden Hur funkar föräldrapenning när man flyttar tillbaka till Sverige med en liten och en ofödd?