sina skrev 2016-04-20 08:50:54 följande:
Alltså. Föräldraskapspresumtionen för lesbiska par gäller bara dem som har fått behandling inom svensk sjukvård - och även då måste den bekräftas. Möjligtvis att ni kan komma undan det här om ni har någon form av intyg på att ni båda är tilltänkta föräldrar i USA, särskilt som din fru är amerikansk medborgare. Men kolla upp det så det inte blir strul!
Jag vet att ett killpar hade problem. Jag minns inte exakta omständigheter, men de hade varit i USA och fått hjälp av en surrogatmamma. Båda männen stod som föräldrar på barnets amerikanska birth certificate, men det blev strul. Jag tror att det slutade med att barnets biologiska pappa blev förälder och fick hela vårdnaden, den andra fick närståendeadoptera.
Man kan tycka att det borde vara självklart att ett godkänt föräldraskap i ett land automatiskt ska godkännas i andra, men så är det alltså inte. Man kan prata mycket om hur det borde vara, och att det borde göras undantag och så vidare, men underskatta inte svensk byråkrati, och underskatta inte enskilda socialsekreterares ovilja och inkompetens. Tyvärr. Vårt föräldraskap är inte internationellt gångbart, helt enkelt. Jag har närståendeadopterat min dotter, men så fort vi lämnar Norden har jag inga juridiska kopplingar till henne. Alltså inte ens inom EU. Det finns tjejer som knappt har fått följa med sitt barn till sjukhus i Italien och Frankrike, trots att de är barnets förälder och vårdnadshavare i Sverige.
Jag säger inte det här för att jävlas. Jag vill bara inte att ni ska få problem.
Föräldrapenningen ska dock inte vara några problem. Om du har enskild vårdnad när barnet föds så tillfaller alla dagar dig. Dessa kan du sen skänka bort till din fru.
De tio dagarna med tfp när barnet föds kan vem som helst ta, så det ska inte vara några problem. Möjligtvis kan det ta tid eftersom din fru inte har någon fastställd SGI. Ring FK och fråga om det - ibland kan de gå med på att utreda SGI trots att hon inte har något moderskapsintyg att skicka in (du får av barnmorskan).
Förskola: Man måste söka. Det är lite olika i olika kommuner hur det går till och hur stor valfrihet man har. I teorin är du garanterad en plats i kommunen inom tre månader från ansökningsdatum, men det är lite si och så med det. Det är något du måste fråga berörd kommun om.
Jag tror avsolut inte att du vill jävlas. Olika länder har olika lagar och regler. Heck, tills för bara ett år sedan så var jag och min fru bara gifta i en del stater här i USA. Det är helt enkelt bara olika, även om man kunde önska att alla tyckte lika. Så vi ska absolut inte ta lätt på detta, utan kolla upp noga vad som gäller.
Tack för infon om föräldrapenningen och förskolan. Det är bra att veta lite vad jag ska ta upp när jag ringer och pratar med både FK och kommunen på Torsdag.