• emmakaagaard

Hur mycket hade du betalat för att slippa laga kvällsmat?

Hej!

Jag har en idé om att starta ett företag där jag lagar storkok åt familjer som inte orkar/hinner laga kvällsmat. 

Man köper alltså inte enstaka rätter som på en restaurang utan man får t.ex. ett stort paket med ris, ett stort paket med köttgryta och ett stort paket med grönsaker så att det räcker till två vuxna och två barn (eller andra konstellationer). 

Det ska bara vara take away så att man kan svänga förbi efter jobbet och hämta maten och ta med hem och värma på för att slippa lägga tid på att handla och laga mat på kvällarna när man kanske hellre vill umgås med familjen. 

Efter som att många handlar "matkassar" för att spara tid så borde ju detta vara eftertraktat :-P 

Så till frågeställningen... 

Hade du kunnat tänka dig att köpa detta? 
    Hur mycket hade du varit villig att betala för detta per kväll? 
    Om man skulle ha en månadsavgift t.ex. X000:- för 20 måltider, vad hade varit rimligt? 

Skriv gärna hur många ni är i er familj så jag vet hur ni tänker kring priserna (Y) 

• Svar på tråden Hur mycket hade du betalat för att slippa laga kvällsmat?
  • Anonym (B)
    emmakaagaard skrev 2016-04-21 17:11:23 följande:

Vilken ekvation? Jag har inte uppgett någon affärsplan här. 

Att laga två maträtter är betydligt billigare än att ha 20 rätter på menyn som måste finnas förberedda varje dag. 

Min syster och hennes man äger och driver en "vanlig" restaurang här i stan så jag är relativt insatt i hur en restaurang går runt. 

Sen är detta något jag funderar på, alltså inget som startar upp imorgon... Finns gott om saker som behöver eftersökas och denna tråden var tänkt att höra hur folk resonerar kring prissättning. 

Men tack för din meningslösa kommentar som mest gick ut på att försöka trycka ner en okänd människa på internet. 

Försök strunta i dessa negativa människor i tråden. Det är en jättekul idé och jag tror absolut att det kan funka i en liten mindre stad om man inte orkar laga mat men inte heller har så stort utbud på nyttiga restauranger. Det är inget för mig men känner många som definitivt hade varit intresserade! Svårt det där med prissättning, men håller med om att utkörning nästan är ett måste - hem och till jobb. Har egentligen inga tips, utan ville bara pusha på för det är en bra idé!

Hade nog kunnat tänka mig betala mellan 60-70kr per måltid. Lite billigare för barn kanske? Pensionärer är ju för övrigt en kundkrets som nog är intresserade! Heja dig ;)
  • Flash Gordon
    emmakaagaard skrev 2016-04-21 16:29:29 följande:

Man kanske inte vill äta räksallad varje dag :-P 

Det är precis det som är tanken, att man köper veckovis eller till och med månadsvis. T.ex. 20 måltider (2 vuxna & 2 barn) för 3000:- 

Jag hade inte tänkt att göra detta hemma i mitt kök nej utan det kommer lagas i storkök. 

Räksallad? Finns ju allt möjligt att beställa. Det är det fina med vanliga restauranter. Man kan ta sushi ibland. Indiskt ibland. Thai ibland.

Tänker du ta 40:- per portion även för barn så tror jag nog att folk hellre kokar sin egen potatis hemma med barnen.

Det du vill sälja är 30 lediga minuter för en vuxen att tillbringa extra med barnen där man slipper laga mat när man kommer hem. Du måste lista ut hur mycket folk tycker att de där 30 minuterna är värda.

Det känns tveksamt att det finns en stor marknad för folk som vill betala 150 om dagen för dessa 30 minuter.

.

Hämtmat äter nog de flesta någon gång i bland. Som lite lyx.

Man låser förmodligen inte upp sig för att bränna drygt halva månadens matbudget på 20 middagar.

För du säger att detta inte rör sig om hipster-miljö på Södermalm. Där hade folk kanske, kanske köpt konceptet. 
  • Studentpappa

Restauranger som säljer dagens lunch säljer ju ofta också matlådor. En låda kostar allt mellan 40:- till 65:- beroende på om det är fryst mat från någon dag sedan eller lagat samma dag.

Måste vara svårt att konkurrera med storkök prismässigt. Du får nog nischa dig och skriva fritt från precis allt i annonsen, då nappar nog gluten, GMO, tillsatsmänniskorna utan tvekan.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Hälsosam mat - javisst!)

Jag hade inte varit så intresserad av "vanlig" mat jag kan koka ihop hemma. Jag kan likaväl göra storkok hemma på en söndag när jag är ledig och på så sätt spara både tid och pengar. Råvarorna kan jag dessutom få levererade direkt till dörren, så jag har inget behov av att åka till en mataffär för att handla varje kväll.

Jag skulle däremot varit beredd att betala för nyttiga matlådor med ekologiska/närproducerade råvaror. Jag hade betalat ännu mer om de var "diet-inriktade" på t.ex LCHF eller Paleo. Då hade jag utan tvekan kunnat lägga ut 80-100kr/portion.

• Anonym (B)

Du skulle kunna ha olika inriktningar ts när företaget har tagit sig lite.

Typ lchf/paleo, vegansk raw-mat, lågt fett-mat, husmanskost, barnvänligt, smaker från andra delar av världen osv osv,

• Lönnsirap

Strax över Mcdonaldspriset 70-80 (barn 25-30) hade jag kunnat tänka mig. Men det är under förutsättning att man köper varje måltid separat. Annars så får väl priset ligga på strax över färdigrätterna i frys eller kyl på ica.... vilket ju är 25-55:-

Jag vet inte om jag tror på exakt ditt koncept, men jag har flera gånger önskat en driv-thru som INTE är snabbmat. Det tror jag skulle kunna slå.

• Sjömamma

Hej, jag tror absolut att det är en idé som kan funka. Att laga middagsmat är något många skulle vilja slippa. Frågan är väl bara hur det ska presenteras på bästa sätt. Angående priser kan du ju titta på vad matbutikerna tar för priser i sina matbarer. Just dessa är nog en stor konkurrent. Tror också på att hemkörning nästan är ett måste. Att själv åka och hämta mat och sen måste man ändå förbi affären blir inte tillräckligt bekvämt. Kanske leverera frysta matlådor är en idé? Tex nån gryta och så fixar kunden de tillbehör dom vill till alternativt att ni säljer helt färdiga paket med fryst gryta och ris som kunden kokar själv? Det är en idé helt klart värd att spinna vidare på, det gäller att komma fram till rätt kvalitet till rätt pris.

• Flash Gordon
    Anonym (Hälsosam mat - javisst!) skrev 2016-04-21 19:28:07 följande:
    Jag hade betalat ännu mer om de var "diet-inriktade" på t.ex LCHF eller Paleo. Då hade jag utan tvekan kunnat lägga ut 80-100kr/portion.
    Det där tror jag mer på i sådana fall.

Mat nischad mot någon typ av diet. 

Finns nog en del som vill prova men som inte orkar göra sig besväret att börja lära sig en ny typ av matlagning.

.
    Men fortfarande har jag svårt att se att man ska binda upp sig till exempelvis fyra portioner 20 ggr per månad. Jag tvivlar på att en normal svenska familj idag äter 20 middagar ihop en månad.

Tisdagar är äldsta upptagen med fotboll, på torsdagar kommer pappa hem sent från jobbet osv, på fredagar ... osv.

Ännu en fördel med att beställa från sushihaket på vägen hem från jobbet. Man vet vilka dagar hela familjen finns hemma.
  • emmakaagaard
    Flash Gordon skrev 2016-04-22 09:13:42 följande:
    Det där tror jag mer på i sådana fall.

Mat nischad mot någon typ av diet. 

Finns nog en del som vill prova men som inte orkar göra sig besväret att börja lära sig en ny typ av matlagning.

.
    Men fortfarande har jag svårt att se att man ska binda upp sig till exempelvis fyra portioner 20 ggr per månad. Jag tvivlar på att en normal svenska familj idag äter 20 middagar ihop en månad.

Tisdagar är äldsta upptagen med fotboll, på torsdagar kommer pappa hem sent från jobbet osv, på fredagar ... osv.

Ännu en fördel med att beställa från sushihaket på vägen hem från jobbet. Man vet vilka dagar hela familjen finns hemma.
    Det var ett exempel med 20 middagar i månaden så snöa inte in dig på det. 

Denna tråd handlar mer om prissättning.
  • emmakaagaard
    Flash Gordon skrev 2016-04-21 18:00:35 följande:
    Räksallad? Finns ju allt möjligt att beställa. Det är det fina med vanliga restauranter. Man kan ta sushi ibland. Indiskt ibland. Thai ibland.

Tänker du ta 40:- per portion även för barn så tror jag nog att folk hellre kokar sin egen potatis hemma med barnen.

Det du vill sälja är 30 lediga minuter för en vuxen att tillbringa extra med barnen där man slipper laga mat när man kommer hem. Du måste lista ut hur mycket folk tycker att de där 30 minuterna är värda.

Det känns tveksamt att det finns en stor marknad för folk som vill betala 150 om dagen för dessa 30 minuter.

.

Hämtmat äter nog de flesta någon gång i bland. Som lite lyx.

Man låser förmodligen inte upp sig för att bränna drygt halva månadens matbudget på 20 middagar.

För du säger att detta inte rör sig om hipster-miljö på Södermalm. Där hade folk kanske, kanske köpt konceptet. 
    Nu är det ju inte enbart 30 minuter dom ska betala för, det är ju själva maten också och att slippa handla/beställa matkassar.

Sen skrev jag att det inte var Stockholm detta handlade om (har ingen aning om vart du såg att jag skrivit något om hipsters på Södermalm??) och här finns det inga konkurrenter vilket det finns i Sthlm... Det är ju självklart en positiv grej. 
  • Flash Gordon
    emmakaagaard skrev 2016-04-22 09:30:13 följande:
    Det var ett exempel med 20 middagar i månaden så snöa inte in dig på det. 

Denna tråd handlar mer om prissättning.

Jag svarade på ditt exempel. Dels exakt, dels rent principiellt.

Att binda upp sig för en massa måltider (20 i månaden eller fem i veckan eller vad som) är inte helt enkelt.

Skillnaden mot en matkasse är att du levererar maten klar och färdig och då "måste" alla vara på plats om inte en portion ska vara bortkastad. Med matkassen lagar jag maten själv när den behövs och i den mängs som behövs.

Och skillnaden mot att beställa på en vanlig restaurant på väg hem från jobbet är att jag då kan göra det exakt den dagen när jag vet att alla äter middag ihop och till exakt rätt mängd.

emmakaagaard skrev 2016-04-22 09:35:57 följande:
    Nu är det ju inte enbart 30 minuter dom ska betala för, det är ju själva maten också och att slippa handla/beställa matkassar.

Sant. 30 minuter + några kronor för råvaror. Vad kostar en normal middag hemmavid? 10 kronor per portion? Men du måste fortfarande lista ut hur mycket folk är beredda att betala för att slippa 30 minuters matlagning.

Handla måste jag ju göra ändå. Lunch, frukost, helger. Då kan jag ju lika gärna handa för middagarna också.

emmakaagaard skrev 2016-04-22 09:35:57 följande:
    Sen skrev jag att det inte var Stockholm detta handlade om (har ingen aning om vart du såg att jag skrivit något om hipsters på Södermalm??) och här finns det inga konkurrenter vilket det finns i Sthlm... Det är ju självklart en positiv grej. 

Vilket var precis det jag skrev. Du är INTE på Södermalm. Du kommer INTE att sälja till hipsters.

DÄR hade jag nämligen trott mer på idéen än i en normal svensk medelstor stad på landet.

.

För att hjälpa dig med priset: 20 till 25 kronor per portion om det ska vara någon stadigvarande affär, men med mer flexibla "abonnemang".

Jag vill inte känna mig tvingad att köpa färdigmat i en viss mängd även på tisdagar om jag vet att halva familjen ändå är borta på tisdagar.

• Anonym (q)

jag tänker först att det är en positiv grej men när jag  tänker hur det skulle fungera i vårt vardagsliv blir jag mer tveksam. 

2vuxna + 5 barn i olika åldrar. Vissa har aktiviteter olika dagar i veckan, ibland ska alla äta hemma, ibland inte. V.V är det bara vi 2 vuxna då barnen bor hos sina andra föräldrar den andra veckan. Då behöver vi inte nån hjälp med mat. 

Ett av barnen har diabetes, ett annat har en viss diet av andra orsaker. Vi hade inte klarat av att hålla oss till att vi "måste" äta samma mat alla 7. 

För oss skulle nog en matkasse som man lagar själv i så fall fungera bättre. Då kan man lägga till saker så det passar för de med specialdiet. 

Nån skrev att du inte skulle bry dig om negativa kommentarer, men det är väl rätt viktigt att få synpunkter från olika sidor, i en sån här fråga. 

Jag är inte emot, jag ser bara inte riktigt hur just vår familj skulle kunna ha glädje av det och jag tror det finns många "brokiga" familjer där det inte passar att binda upp sig på vissa kvällar och viss mat. 

• S c h n a

En del privata förskolor erbjuder en sån tjänst, och det är ju det ultimata känner jag. Då får man med sig matlåda hem direkt vid hämtning.

Själv vet jag inte vad jag skulle ge. Jag skulle kunna lägga 75% av min matbudget på färdig mat då jag djupt och innerligt avskyr att både laga mat och diska kastruller. Men det är ju inte alltid jag är hemma och mina barn behöver periodvis specialkost.

Men som någon skrev tidigare vore det något annat om det var nyttig mat och lagad från grunden med ekologiska råvaror.

• Bestemor
    emmakaagaard skrev 2016-04-21 11:17:53 följande:

Hej!

Jag har en idé om att starta ett företag där jag lagar storkok åt familjer som inte orkar/hinner laga kvällsmat. 

Man köper alltså inte enstaka rätter som på en restaurang utan man får t.ex. ett stort paket med ris, ett stort paket med köttgryta och ett stort paket med grönsaker så att det räcker till två vuxna och två barn (eller andra konstellationer). 

Det ska bara vara take away så att man kan svänga förbi efter jobbet och hämta maten och ta med hem och värma på för att slippa lägga tid på att handla och laga mat på kvällarna när man kanske hellre vill umgås med familjen. 

Efter som att många handlar "matkassar" för att spara tid så borde ju detta vara eftertraktat :-P 

Så till frågeställningen... 

Hade du kunnat tänka dig att köpa detta? 

Hur mycket hade du varit villig att betala för detta per kväll? 

Om man skulle ha en månadsavgift t.ex. X000:- för 20 måltider, vad hade varit rimligt? 

Skriv gärna hur många ni är i er familj så jag vet hur ni tänker kring priserna (Y) 

Jag har tid och gillar laga mat.

Din idé är bra, fast bättre kundkrets vore äldre/gamla som inte kan eller orkar laga mat.

Min gamla mamma äter den färdiga maten från konsum eller något från frysdisken. Hon hade helt säkert nappat på din mat.
  • nevermind

Ett par tusen kanske, för både maten och servicen PLUS hemkörning en gång i veckan (vi har ju frys).
    Vi är två vuxna i hushållet.

• Anonym (Samma)

Har tänkt i liknande banor men mer likt salladsbarerna som nu finns i mataffärerna.

Att man får välja bland några olika goda saker, kanske en köttgryta, pastasås, kycklingfilé med något gott på osv. Sedan väljer man pasta, ris eller potatis och plockar ihop detta i en låda som går att värma i micron. Så är det kilopris på det.

Men jag tror man måste hålls till i en större stad för att det ska finnas tillräckligt många intresserade.

• nnnnnnnn

Fördelen med matkasse är att man kan ta bort och lägga till.
    Är maten färdiglagad, så ställer det högre krav på innehållet.
    Vi är 5 pers och har provat matkasse varannan vecka och tycker att det är praktiskt, smidigt och lite för dyrt jämfört med våra vanliga middagar. Det kostar ca 120 kr/middag för 4 pers enligt dem, men det räcker till oss 5.

Så ca 40 kr/vuxen + 20 kr/barn hade varit OK, men då måste det vara:
    Mjölkfritt (inte bara laktosfritt), äggfritt, sojafritt, inga skaldjur, ingen fågel och inga smakförstärkare.

Varför inte bara öppna en "lucka" på restaurangen som släktingen hade och där sälja 2 olika "dagens-middag-i-låda"?
    Tex veg + kött eller fisk + kött. Så kan varje familj välja mellan 2 olika rätter och hur många portioner man behöver.
    Svårare att beräkna hur många portioner man säljer varje dag, men lättare än att administrera alla kontrakt, uteblivna betalningar, plötsliga avbrott eller pauser i prenumerationerna osv.

Om du bestämmer att du lagar tex 50 portioner av varje sort, och när de är slut så är de slut!
    Säljer du inte slut, så fryser du in portionerna och säljer billigare.
    SÅ kan du ha en "meny" lik detta:
    Kvällens: Burgundisk köttgryta med ris eller fiskgratäng. 60 kr/portion.
    Frysta rätter: Lasagne (5 kvar), dillkött (8 kvar), Korma (12 kvar), morotssoppa med sting (4 kvar). 40 kr/portion.
    Så uppdaterar du menyn efter hand som du säljer av de frysta rätterna.
    Inget spill, inga rester, inget krångel med kontrakt, hämta/lämna, betala i förskott/efterskott osv.

Man får ett alternativ till onyttigare hämtmat, man får välja själv vad man vill äta, maten är billig pga låga personalkostnader och att ingen behöver servera, diska osv efter gästerna.

• IsDimma

Jag älskar att laga mat så inget. Vi äter ute eller hämtmat kanske 1 gång var tredje månad eller något sånt
    Sambon äter visserligen lunch ute när han jobbar. Men övrigt så äter vi nästan bara mat hemma som jag lagat.

• Ms H

Här kan man köpa nygjorda matlådor till lunch som levereras inom tätorten. De kostar 65kr och räcker till två något för små måltider för mig om jag inte är alltför hungrig. Ibland äter jag upp hela. Köper dem inte alltför ofta då jag tycker att det blir för dyrt i längden och att det rätt många dagar inte finns något alternativ som tilltalar mig (en dagens, en veckans fisk erbjuds).

Svar på tråden Hur mycket hade du betalat för att slippa laga kvällsmat?