• kalmarpiraten

Hur får man bort bromsvätska effektivt?

Jag ska byta bromsvätska i några av mina motorcyklar och för att tömma bromsvätskebehållaren så tänkte jag antingen köpa vanliga injektionssprutor och suga upp bromsvätskan ur bromsvätskebehållaren. Alt är att köpa vanliga bollsprutor som ex följer med Revaxör öronspolning.

Men eftersom jag hade tänkt att använda injektionssprutorna alt bollsprutan fler gånger dvs nästa år när det är dags att byta bromsolja igen så tänkte jag vara ekonomisk och återanvända dessa.

Så min fråga blir till den som känner till det - hur rengör man enklast och effektivast så att man blir av med den gamla bromsvätskan ur sprutorna alt bollsprutorna? Kan ju inte vara så lyckat att de ligger med gammal bromsvätska till nästa år.

• Svar på tråden Hur får man bort bromsvätska effektivt?
  • Nonym

Varför ska du göra så?

Gör som man ska istället.

• Nyfikna72

Du ska ju naturligtvis byta vätskan i hela systemet. Inte bara i burken. När det gäller rengöringen så räcker det med vatten. Bromsvätskan är en alkoholbas så det är vattenlösligt.

• kalmarpiraten
    Nyfikna72 skrev 2016-04-24 13:33:33 följande:

Du ska ju naturligtvis byta vätskan i hela systemet. Inte bara i burken. När det gäller rengöringen så räcker det med vatten. Bromsvätskan är en alkoholbas så det är vattenlösligt.

Naturligtvis ska jag byta i hela bromssystemet men jag satt och kolla på den här videon och tyckte att den var hyfsat enkel och lättförklarlig.

• kalmarpiraten
    Nyfikna72 skrev 2016-04-24 14:30:20 följande:

Absolut men det är många som tror att det bara är i burken man byter.

Det var väl mest en bekvämlighetsfaktor att istället för att öppna nippeln på bromsoket och börja pumpa, pumpa, pumpa, pumpa och pumpa med bromsreglaget för att få ut all bromsvätska så tänkta jag köra en liten enklare variant och suga ut bromsvätska ur burken och när den är tom fylla på med ny bromsvätska och först då börja pumpa tycks det kommer ny och fräsch bromsvätska ur nippeln.

Vet ärligt talat inte när det bytts bromsvätska senast men det är alldeles för länge sedan. 
  • Marten

Vänd upp och ner på motorcykeln eller öppna nippeln. Det senare är enklare och renare och snabbare.

• jps

Det är bättre att pumpa ut oljan och fylla på eftersom.
    Tömmer du oljebehållaren och råkar få in luft där så kan du få ett litet helsike att få ut den igen eftersom pumpkolven inte vill dra in vätska när du väl fått luft där.

• Decx

Aldrig gjort rent sprutor och slangar och dom har nog hängt med i 5-6år nu.

Annars borde väl diskmedel och varmt vatten vara en skonsam variant.

Svar på tråden Hur får man bort bromsvätska effektivt?