• Anonym (Blurr)

Snart polisanmäld, vad händer?

Jag har handlat på kredit som tillhör en annan person. Observera att jag hade personens tillåtelse. Sen kunde jag inte betala för mig. Personen hamnade hos kronofogden som nu har anmält till polisen. Vad händer nu? Kommer de att gripa mig eller blir det bara nåt slags förhör? Inget av detta var meningen och jag mår jättedåligt, vilket jag förtjänar. Nu är jag orolig att aldrig mer få träffa mina barn. Vad kan straffet bli?

• Svar på tråden Snart polisanmäld, vad händer?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Blurr) skrev 2016-04-26 14:08:56 följande:
    Jag har dock inte förfalskat nåt. Jag har aldrig skrivit under nåt i dennes namn. Det är första gången detta händer.

Jag tänker inte ljuga!
    Se till att ta ett banklån eller vad fan som helst och lös kronofogdeskulden åt henne! Hennes kreditvärdighet har försämrats i och med att hon får en anmärkning. Ganska vidrigt.
  • Kjell2
    Anonym (Blurr) skrev 2016-04-26 14:08:56 följande:
    Jag har dock inte förfalskat nåt. Jag har aldrig skrivit under nåt i dennes namn. Det är första gången detta händer.

Jag tänker inte ljuga!
    Du har troligtvis, i samband med köpet, uppgivit att du är din kompis. Det kan vara straffbart och alltså ett polisärende.

• Kjell2
    Anonym (Blurr) skrev 2016-04-26 14:35:21 följande:
    Det enda jag fått veta är att kronofogden har polisanmält det och att personen fått brev från polisen (? ) om det
    Din kompis, eller kanske snarare fd kompis, har nog sagt till KFM att det är du som handlat olovligt och att anmärkningen är felaktig
  • Anonym (Hmm)

Du fick låna kort och id. Men den du lånat av måste ju sagt till KF att du gjort detta utan medgivande isf. Men låter ändå otroligt att KF gjort anmälan. Misstänker att "offret" gjort detta. Eller de du handlat av.

Men hur ska denna person slingra sig ur att den inte vetat om att du använt kort och id? Allt hände väl inte på en dag?

• Anonym (Jaha)

Varför handlar du saker du inte har råd med? Korkat och hoppas du får ett passande straff.

• viseversa

Men du har lånat pengar och det ska betalas tillbaka. Hade du varit min vän hade jag också varit jävligt arg. Din personliga ekonomiska kris är inte mitt problem faktiskt. . 

• Egon den stora

Vad galet att låta en annan person handla på kredit på sitt namn! I alla fall behöver du nog inte oroa dig for att inte få träffa barnen, om det nu inte finns mer i denna historia?

• Anonym (BrittaBerit)

Varför handlar du saker du inte har råd med??!
    Samtidigt måste jag säga att din kompis ju måste vara helt blåst som går med på det!

• Anonym (olika)

Ofta lägger dom ju ner utredningen på en kvart också tycker inte att du ska erkänna om dom inte tagit sig tiden att ta fram bilder på när du använder kortet..

• Anonym (Blurr)

Nu har det ordnat sig. I alla fall för min del. Kalla det moraliskt fel om ni vill men jag kommer inte att ljuga för polisen. Jag har enligt dem inte begått något brott eftersom personen själv erkänner sig lånat ut sitt id och tillåtit mig handla på dennes kredit

• Kjell2
    Anonym (Blurr) skrev 2016-04-27 06:17:03 följande:

Nu har det ordnat sig. I alla fall för min del. Kalla det moraliskt fel om ni vill men jag kommer inte att ljuga för polisen. Jag har enligt dem inte begått något brott eftersom personen själv erkänner sig lånat ut sitt id och tillåtit mig handla på dennes kredit

Och hur tänker du hantera din kompis som nu fått betalningsanmärkning och riskerar utmätning pga av dig?
  • Anonym (Fyfasen)

Med vänner som dig behöver man Inga ovänner.

• Anonym (Hmm)
    Kjell2 skrev 2016-04-27 08:37:07 följande:

Och hur tänker du hantera din kompis som nu fått betalningsanmärkning och riskerar utmätning pga av dig?

Fast kompisen har haft möjlighet att stoppa det innan det hamnade hos KF. Påminnelser om betalning, inkassokrav under en längre tid. Det går ytterst sällan direkt till KF vid första uteblivna betalning. Ja Ts har gjort fel men även kompisen som isf låtit det gå så långt.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-04-27 09:54:47 följande:
    Fast kompisen har haft möjlighet att stoppa det innan det hamnade hos KF. Påminnelser om betalning, inkassokrav under en längre tid. Det går ytterst sällan direkt till KF vid första uteblivna betalning. Ja Ts har gjort fel men även kompisen som isf låtit det gå så långt.
    Kompisen hade inte råd att själv betala. Och därför gick det till kronofogden.
  • Anonym (moral)

OK den biten har ordnat sig för dig.

Men du tänker väl ändå betala din kompis vad du är skyldig? Eller tänker du fortsätta skita i det?

Du får se över din ekonomi, vad du kan dra in på så att du får loss så mycket som möjligt till din kompis varje månad.
    Vad var det för prylar du köpte för 30-40000? Det måste ju finnas något av det som du kan sälja.

Sälj så mycket du kan, spara så mycket du kan och ge det till din vän, kanske kan du skaffa dig ett extrajobb så du kan betala henne. För det måste du ju givetvis göra. Hon har varit superschysst och hjälpt dig, glöm inte bort det!
  • Kirenaj68

Det var ju bra för dig, men nu är det, vilket du själv inser förhoppningsvis, viktigt att du gör rätt för dig gentemot kompisen. Att betala tillbaka 30-40000 kr på ett bräde blir förstås svårt, såvida du inte tänker lösa detta med ett lån. Men det är ändå viktigt att kompisen får något tillbaka emellanåt. En hundring där, femhundring där. Gärna mer om det går, naturligtvis. Bara du visar kompisen att du menar allvar. Det är även viktigt för dig personligen. Kan tänka mig att kompisens förtroende för dig är en smula stukad just nu.
Svar på tråden Snart polisanmäld, vad händer?